Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et sterkt ønske om å få barn. Er nå snart 35 år og føler tiden renner ut. Jeg har aldri funnet en grei kar som vil det samme og har nå bestemt meg for å få barn alene.

Jeg hadde egentlig tenkt å reise til Danmark, men nå som det er lovlig i Norge er jeg litt i tvil. Er vel kanskje at det er mye lengre ventetid her? Noe som vet eller går gjennom denne prosessen i Norge?

Har bare så vidt startet prosessen selv, skal ta blodprøver etc. Denne uken for å se at alt er ok:)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg er i samme situasjon. Kontaktet en fertilitetsklinikk i Norge, først og fremst fordi jeg lurte på hvor lenge jeg hadde igjen med å prøve å finne en fyr det klaffer med, før jeg vurderer å få barn alene med donor. Fikk en blodprøverekvisisjon som jeg tok med til fastlegekontoret. Alt så bra ut heldigvis. Så skal jeg snart ta ultralyd av eggstokker der for å se hvordan det ligger an. Men jeg vurderer sterkt å bare kjøre på med å få barn med donor. Dater og dater uten at det går noen vei. Vil jo også kjenne mannen godt før jeg vurderer å få barn sammen, og det tar jo tid. Med de høye prisene for å få hjelp så blir det jo også enda dyrere om man venter for lenge og trenger prøverør, hormontilskudd osv. Jeg ser at det er billigere å gjøre det i Danmark. Men nå er det jo koronatider. Så vurderer å gjøre det her. Ser at det er mye å sette seg inn i. Man må visst betale flere tusen kroner ekstra for en barnereservasjon blant annet. Tenker jeg bare vil ha et barn jeg da. Om ikke jeg finner den rette fyren senere. Også må man velge mellom å betale for 1 innsetting, eller 3 og betale for 2. Vanskelig å vite hvor mange forsøk man trenger, og syns prisene var utrolig høye her. Men får sikkert mere informasjon når jeg kommer på undersøkelsen. De var i hvert fall utrolig hyggelige da jeg pratet med de på telefonen. Og det er mindre stress når man ikke trenger å reise langt for å insemineres og da. Har du tenkt noe på hvilken klinikk i Danmark du ville brukt om du skulle dratt dit? Har ikke bestemt meg enda selv om hva det blir til. 

Anonymkode: 17932...bc5

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, Bambini2018 skrev:

Jeg har et sterkt ønske om å få barn. Er nå snart 35 år og føler tiden renner ut. Jeg har aldri funnet en grei kar som vil det samme og har nå bestemt meg for å få barn alene.

Jeg hadde egentlig tenkt å reise til Danmark, men nå som det er lovlig i Norge er jeg litt i tvil. Er vel kanskje at det er mye lengre ventetid her? Noe som vet eller går gjennom denne prosessen i Norge?

Har bare så vidt startet prosessen selv, skal ta blodprøver etc. Denne uken for å se at alt er ok:)

Siste jeg hørte som fikk barn alene,het Eva....det er over 2000 år siden. Lykke til 🙂

Anonymkode: 17009...427

• Liker 2
Skrevet

Hei, jeg har sendt en mail til en klinikk i Norge og venter på svar. Tenker det kan være bedre å gjøre det her fremfor utlandet i disse tider.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siste jeg hørte som fikk barn alene,het Eva....det er over 2000 år siden. Lykke til 🙂

Anonymkode: 17009...427

Eva fikk barn alene? Her er det noen som har skulket religionstimene 😅

Beklager avsporing, ts. Ønsker deg lykke til ❤️

Anonymkode: 3266a...e2b

• Liker 31
Skrevet

Kjør på. Lykke til 

Anonymkode: e09d3...32d

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
På 21.9.2020 den 21.24, Bambini2018 skrev:

Timeglasset er iferd med å renne ut, og  du har ikkje funnet den rette  partneren  som kan tenke deg  å  dele omsorgen med  barnet med.    Har du gjordt deg opp noen tanker om hvorfor du ikkje har funnet den rette, og hvilke referanser du har å forholde deg til v/ en  donorer  ?  

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Hadde dratt til Danmark, hvis det var før lang ventetid her  privat eller offentlig. 

Anonymkode: 116b8...0d8

• Liker 6
Skrevet

Så nå har dette blitt mulig å gjøre i dag? Tenkte kanskje det ville ta litt tid etter lovendring før det faktisk var mulig å gjøre det. 

Anonymkode: 6a351...d6c

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig å gjøre i Norge nå, jeg har allerede hatt ett (mislykket) forsøk privat i Oslo. I det offentlige er det jo lange ventetider, og jeg vet ikke om de har begynt å behandle henvisninger fra enslige enda. 

Anonymkode: c5d5c...96b

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig å gjøre i Norge nå, jeg har allerede hatt ett (mislykket) forsøk privat i Oslo. I det offentlige er det jo lange ventetider, og jeg vet ikke om de har begynt å behandle henvisninger fra enslige enda. 

Det er lange ventetider ja, for det er mange som trenger den hjelpen.

"Ved den private Spiren Fertilitetsklinikk er det rundt 40 enslige kvinner som har tatt kontakt eller er i gang med utredning den siste måneden."
...
"Ved den private klinikken Medicus har man vært i kontakt med flere hundre enslige som vil vite mer om tilbudet og et titall er – eller skal – i gang med behandling.

– Vi har daglige henvendelser, sier Mari Fevaag Heger."

https://www.aftenposten.no/norge/i/XgvzxE/mange-enslige-kvinner-har-henvendt-seg-til-klinikker-og-sykehus-for-aa

Anonymkode: aeb0e...2c8

• Liker 1
Skrevet

Den beste sjansen du har for å få barn er å ved å dra til Danmark. Det er lange køer her i Norge, i og med at dette er en mulighet som nylig er åpnet.

En grei kar kan du finne senere, hvis det føles riktig. Uansett så vil du oppdage at du både klarer dette selv, og at det er bedre å få barn som enslig. Du vil kjenne på en indre styrke du ikke ante du hadde.

Anbefales absolutt!

Anonymkode: aeb0e...2c8

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hvor mye det kostet? Jeg vurderer også å gjøre det privat, bor i Oslo. 

Anonymkode: 761df...0dc

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor mye det kostet? Jeg vurderer også å gjøre det privat, bor i Oslo. 

Jeg går hos Medicus. De har samarbeid med Cryos sædbank. Andre klinikker har samarbeid med andre sædbanker som har litt andre priser. Det jeg har betalt så langt er:

Trepakk inseminering: 19 500

Sæd for ett forsøk (inkl. frakt og barnerett): ca. 18 000

Medisiner: ca. 1 300

Jeg tror ikke det er veldig mange måneders ventetid hos de private altså, selv om de har stor pågang. 

(tar denne som ikke-anonym. Det var meg som skrev det du spurte til. Send gjerne privat melding hvis du vil ha mer info) 

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Mimmi_ said:

Jeg går hos Medicus. De har samarbeid med Cryos sædbank. Andre klinikker har samarbeid med andre sædbanker som har litt andre priser. Det jeg har betalt så langt er:

Trepakk inseminering: 19 500

Sæd for ett forsøk (inkl. frakt og barnerett): ca. 18 000

Medisiner: ca. 1 300

Jeg tror ikke det er veldig mange måneders ventetid hos de private altså, selv om de har stor pågang. 

(tar denne som ikke-anonym. Det var meg som skrev det du spurte til. Send gjerne privat melding hvis du vil ha mer info) 

Takk for svar :)

Kanskje litt dumt spm: Når du skriver sæd for ett forsøk, inkluderer det da sæd for alle tre insemineringene? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Kanskje litt dumt spm: Når du skriver sæd for ett forsøk, inkluderer det da sæd for alle tre insemineringene? 

Nope, det er for ett strå til en inseminering. Men barneretten betaler man bare en gang, så det blir jo litt mindre på runde to og tre. 

Skrevet
33 minutter siden, Mimmi_ said:

Nope, det er for ett strå til en inseminering. Men barneretten betaler man bare en gang, så det blir jo litt mindre på runde to og tre. 

Ok, kjekt å vite. Ønsker deg masse lykke til på neste forsøk :)

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, kjekt å vite. Ønsker deg masse lykke til på neste forsøk :)

Takk! 😀

Skrevet

Følger denne. Er også såvidt i gang med å få barn alene. Har kun snakket med Spiren, og skal ta blodprøver når jeg får mensen neste gang. Aldri før gledet meg til å få mensen, haha! Funderer også litt på Norge vs. Danmark. I Norge får man bare velge kriterier som hårfarge, øyenfarge, høyde og etnisitet. I Danmark har man flere kriterier, og kan egentlig finne en donor selv. Men er jo litt vanskelig å reise til Danmark i disse tider, og jeg er veldig veldig klar for å få barn. Helst igår. Har ikke inntrykk av at det er noe særlig ventetid på Spiren hvertfall. Er det en bra klinikk, noen som vet? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg dro til Storken i Danmark i fjor, og angrer ikke et sekund. Jeg hadde nettopp fylt 38 og ville ikke vente lenger på å skulle finne rett mann å få barn med. Datteren min satt på første forsøk (4-9 forsøk er vanlig med inseminasjon), og jeg vet at jeg var superheldig. Et halvt år senere fant jeg en super mann, som nå er pappa til datteren vår.

Jeg tror at det å være gravid hjalp meg til å finne den rette. Det var liksom innlysende at mannen jeg eventuelt fant måtte kunne bli pappaen til jenta i magen min. Så å velge en som «ja, jeg vil vel ha barn en gang», var uaktuelt. Og den store magen gjorde datingen veldig effektiv også. Vi fant tonen med én gang og hoppet rett i å snakke om ting som betyr noe (ikke ørten dater med flørtepjatt og høfligheten) - i seks timer. Tre dager senere var date nummer to, og så var det oss. Han var med på fødselen og har vært her hele tida. Nå eier vi bolig og bil sammen, og jenta vår er ikke blitt 11 mnd. ennå. Galskap kanskje, men perfekt for oss. Og nå er nummer to på vei.

Vår historie betyr selvfølgelig ikke at du også finner den du drømmer om så fort, men om alt ting funker, så får du den fantastiske drømmen om barn oppfylt, og jeg kan si at lillejenta mi har gjort livet mitt ekstremt mye bedre. Jeg er sliten, sover lite og har vondt i ryggen, men smiler hver eneste dag - mange, mange ganger. Før gråt jeg ofte fordi savnet etter barn bare vokste og vokste, og jeg ble mer redd for at jeg ikke ville kunne lenger. 

Det eneste jeg angrer på, er å ikke ha dratt før, men da ville jeg jo ikke fått akkurat den perfekte jenta jeg har. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...