Gå til innhold

Stiftelsen ''Født Fri'' og pengejuks?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, O Rakel skrev:

Ikke flaks, men varslere. 

Ja, det var tidligere ansatte som varslet (heldigvis).  

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siste vending i saken er at IMDi og Ernst & Young nå blir anklaget av Shoaib Sultan og Mustafa Hussain for å bedrive strukturell rasisme mot Shabana Rehman. De hevder at hun i den norske kollektive, strukturelle underbevisstheten fortsatt bare er en «pakistaner» og/eller «muslim» med den børen det medfører i en fordomsfull kontekst.

https://www.dagbladet.no/meninger/behandlingen-av-fodt-fri-vekker-bekymring/72919611

• Liker 1
Skrevet

Ordet «rasisme» er blitt en hersketeknikk. 

• Liker 6
Skrevet
På 6.10.2020 den 14.08, Jadaomatte skrev:

Ordet «rasisme» er blitt en hersketeknikk. 

På 6.10.2020 den 14.02, Klossmajor skrev:

Siste vending i saken er at IMDi og Ernst & Young nå blir anklaget av Shoaib Sultan og Mustafa Hussain for å bedrive strukturell rasisme mot Shabana Rehman. De hevder at hun i den norske kollektive, strukturelle underbevisstheten fortsatt bare er en «pakistaner» og/eller «muslim» med den børen det medfører i en fordomsfull kontekst.

https://www.dagbladet.no/meninger/behandlingen-av-fodt-fri-vekker-bekymring/72919611

Derfor er det å håpe at forholdene blir anmeldt.  Hvis ikke kan Shabana Rehman og hennes støttespillere fortsette å påstå at granskingen er feil og bunner i strukturell rasisme.  

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, Zienna skrev:

Derfor er det å håpe at forholdene blir anmeldt.  Hvis ikke kan Shabana Rehman og hennes støttespillere fortsette å påstå at granskingen er feil og bunner i strukturell rasisme.  

Selv om jeg finner anklagene fra Shoaib Sultan og Mustafa Hussain i beste fall spekulative, synes jeg man skal holde muligheten åpen for at rapporten fra Ernst & Young, og beslutningen til IMDi, ikke holder mål.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Klossmajor skrev:

Selv om jeg finner anklagene fra Shoaib Sultan og Mustafa Hussain i beste fall spekulative, synes jeg man skal holde muligheten åpen for at rapporten fra Ernst & Young, og beslutningen til IMDi, ikke holder mål.

Jeg har lest rapporten.  Det er vist til konkrete kjøp og transaksjoner med kopi av bilag.  Man ender kanskje opp med å spørre seg om det er "innafor" at to personer reiser til London for å få inspirasjon til en revy ved å se konsert med a-ha og restaurantbesøk.  

Stiftelsen har to ansatte. Hvordan kan man forsvare å bruke 73.319 kr på en Mac når det går av offentlig tilskudd?  Eller at man har kjøpt 5 stk mobiler til en snittpris på 17.190 kr ?  Dette er bare noen få eksempler fra rapporten.  

Ernst & Yongs rapport er så objektiv som det er mulig.  

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Zienna skrev:

Jeg har lest rapporten.  Det er vist til konkrete kjøp og transaksjoner med kopi av bilag.  Man ender kanskje opp med å spørre seg om det er "innafor" at to personer reiser til London for å få inspirasjon til en revy ved å se konsert med a-ha og restaurantbesøk.  

Stiftelsen har to ansatte. Hvordan kan man forsvare å bruke 73.319 kr på en Mac når det går av offentlig tilskudd?  Eller at man har kjøpt 5 stk mobiler til en snittpris på 17.190 kr ?  Dette er bare noen få eksempler fra rapporten.  

Ernst & Yongs rapport er så objektiv som det er mulig.  

Jeg har ikke lest rapporten og må innrømme at jeg har et slags håp om at det ikke er hold i anklagene mot Shabana Rehman & co, fordi det hun har stått for opp gjennom stort sett framstår som av det samfunnsnyttige slaget. Billettene til konserten med A-ha har de visstnok fått gratis. Hvis de har gått til innkjøp av en Mac og telefoner til de prisene er det imidlertid vanskelig å forsvare. Det høres ganske vilt ut. At Rehman har fått støtte her fra flere personer med en viss tyngde peker i retning av en viss troverdighet. Samtidig er Ernst & Young et såpass vel ansett selskap at man skulle forvente at de leverer kvalitet.

Måten Shoaib Sultan og Mustafa Hussain og ordlegger seg på med anklagene sine gir meg avsmak. Jeg synes de paradoksalt nok selv framstår spekulative og fordomsfulle overfor nordmenn. Tviler på at disse rasisme-anklagene hjelper Rehmans sak.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Det er trist at alle ser på (og anklager) Shabana. Det er styret som er ansvarlig. De - ved styreleder - lyver, og sier at en av varslerne driver en konkurrerende organisasjon. (Jf. pressekonferansen 6. oktober.)
Det gjør ikke den identifiserte varsleren. Organisasjonen har aldri søkt om de samme midlene som Født fri, heller ikke om de midlene alle andre enn Født fri har måttet søke på.

Styreleder har tidligere erfaring med at politikere gir til venner og kjente, som organisasjonen Reform og Audun Lysbakken for noen år siden. Bare å google.

Født fri påstår at påstandene i rapporten er feil, og så maser de om at ingen har fått betalt for å lufte hunder. Det har heller ikke vært direkte påstått. De maser om hundeluftingen, i stedet for å presisere behovet for dagpakke og tre retters middag på Son spa søndag, når de ankom fredagen. 

De sier at de to erfarne scenekunstnerne måtte reise bort for å bli inspirert, altså daglig leder og barndomsvennen. Det var de samme som måtte til London, hvor det fremgår av rapporten at billetter til A-ha-konsert var gratis, på grunn av  barndomsvennens vennskap med en i gruppen.

Allikevel påstår Født fri og deres forsvarere at rapporten anklager dem for å ha betalt for billetter til den konserten, av de tildelte midlene.

Det rare er at to så uinspirerte nå vil starte podcast om varslerne (var visst ikke nok med prinsessefilmen som daglig leder laget, en herlig ondsinnet mistenkeliggjøring av varslerne, hvor hun egentlig avslørte egen personlighet, men den er godt laget).

Lurer på hvor og for hvem sine penger de to skal reise for å få inspirasjon til podcasten. Nå vet jo hele Norge hvor dyr deres inspirasjon er ...

• Liker 1
Skrevet

"Barndomsvennen" til daglig leder i Født fri, har åpenbart hatt det gøy med "betaling" før også: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4djoWe/tv2-kjendis-jeg-fikk-260000-av-dan-pettersen

"- Med sine løgner har Zahid Ali bidratt til å kaste ytterligere mistanke på den NOKAS-tiltalte Dan Pettersen. Det er meget alvorlig, og etter min vurdering straffbart, sier sjefredaktør i Rogalands Avis, Harald Minge.
At Ali bløffet Rogalands Avis, er ikke det viktigste, mener Minge.
- Han har holdt samtlige aktører i denne alvorlige straffesaken for narr. I full offentlighet kom han med en vitneforklaring som satte aktoratet i alarmberedskap, sier Minge."

Videre:

"Sjefredaktør Minge påpeker at avisen har jobbet grundig med saken før den stod på trykk.
- Vi har vært i kontakt med Ali hele fire ganger. Han er gjort oppmerksom på betydningen og de mulige konsekvenser av sine uttalelser. Like fullt har han ved gjentatte anledninger bekreftet informasjonen.

Typer som Zahid Ali har ingen respekt for noe som helst. I enhver sak vi jobber med er det en sjanse for at intervjuobjektet snakker usant, men ingen mennesker med normalt utviklede sanser opptrer på denne måten."
https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/alis-logn-ble-tema-i-retten-1.500990

Man kan bare lure på dette styret i Født fri, som sendte dette paret til London og Son for "inspirasjon". Mac-en til 73.000 kroner skal være innkjøpt for dokumentarfilm om Stovnerrevyen. Profesjonelle, seriøse og svært erfarne dokumentarfilmskapere setter grensen ved omkring 20.000 kroner. 

Så langt er dette det eneste som er å finne fra Stovnerrevyen. Noen dokumentar har de dyrt inspirerte ikke kommet med enda:

Det rare er at så mange som FIRE av dem som fikk delta i revyarbeidet, kommer fra daglig leders egen familie.

Det samme med miss Norway-kandidaten, som her takker de andre i familien som fikk betalt for jobben, samt den innleide som ble lønnet av Født fri-prosjektets tildelte midler, for å sminke henne:
"Jeg må takke Michael Henrik Holtermann som hjalp meg med å klippe og redigere på så kort varsel! Du reddet virkelig videoen min."

"Raime Lima som er en utrolig dyktig Make Up artist som hjalp meg med sminken min så jeg kunne se så fin ut som jeg følte meg. Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg!"

"Øvrige vil jeg takke Shabana Rehman Gaarder som har hjulpet meg og støttet meg så mye gjennom denne prosessen og har introdusert meg til noen av de dyktige menneskene som har hjulpet meg med videoen. Rose Marie Horvath som hjalp Juline og meg med diverse ting under filmingen."
https://www.missnorway.org/blogg/missublogg/entry/gonna-let-the-light-shine-on-me-min-presentasjonsvideo.html

Og så har vi selvsagt en av de hittil ikke særlig omtalte "nærstående", som er bror av daglig leder, og som stadig klager over at ingen andre enn søsteren engasjerer ham til å holde "foredrag". Jeg tror det er andre grunner enn det han påstår: at han er "no-platformed" fordi folk ikke tåler hans angrep på islam og muslimer.
Eksempelvis har han vist problematiske holdninger til muslimer (med vedvarende personforfølgelse av spesielt en), homofile, særlig dem som er homofile og muslimer,
 samt kvinner. På en uke fjernet og blokkerte han alle de skrive- og taleføre kvinnene av ulike aldre, etnisiteter, religiøs "tilstand", fordi alle sammen var kritiske til hans narrativ om søsteren og Født fri.

Eksempelvis påsto han at leie av konferanserom i Son spa, inngikk i "dagpakke" som søsteren og Zahid Ali kjøpte på søndagen. Paret ankom fredagen. Betyr det at paret hadde ferie og latet seg frem til søndag, hvor "dagpakke" plutselig betydde alt annet enn tidligere - altså spa-adgang, ikke konferanserom? Eller tar han feil, og bekrefter ufrivillig at kritikken for denne turen var berettiget, fordi det ikke fremkom at de leide konferanserom?

Det har vært lagt frem et bilde av Zahid Ali, og det påstås at rommet skal være fra Son spa. I så fall bør Son spa få tilbakemelding, fordi rommet ikke så særlig trivelig ut, og at skattebetalerne burde fått den treretters middagen til sterkt redusert pris, for å veie opp. Det så mer ut som et lite kott, og ingen normale mennesker reiser bort for en hel helg, for inspirasjon i et kott.

Jeg lurer på hvorfor hun måtte bruke broren så mye, etter å ha presset ut størrelser som Amal Aden, som måtte betale reiseutgifter selv av luselønn for foredrag. Hva med Iman Haq?

Jeg forstår ikke valget av broren. Hva er poenget hans? Sekulær feministisk front er forløperen til Født fri. Han har nå utestengt - "no-platformed" - alle kvinner som har våget å være kritiske mot hans narrativ om Født fris pengebruk.

(De som har lest tildelingsbrevet fra IMDI, vet at EYs rapport konkluderer korrekt, midlene er ikke brukt etter hensikten. Blant annet den omfattende investeringen i elektronikk: Imdi presiserte at støtten IKKE skulle gå til investeringer.
Dette skulle styret håndtert.)

image.png.ed9ad7c1370bb243388f76e2ae214949.png

• Liker 1
Skrevet

Skjønner Shabana godt, dette handler vel mer om politiske gulerøtter en misbruk av offentlige middler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...