Gå til innhold

Bo i kollektiv som voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her i 40-årene som bor i kollektiv? Bor per nå alene, men kunne godt tenkt meg å slippe og bo helt aleine. 

Anonymkode: 25165...e1e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke på din alder, men jeg har venner på +÷. De bør i kollektiv i Danmark og i Irland, og jeg har lurt på når det blir mer vanlig her. Vet om ett, thats it. Det må jo være den ideelle løsning for mange, men mulig nordmenn er for introverte? Men noen må jo være som deg også. Og meg. Jeg bor nå i en loftleilighet hos familie, men jeg kunne godt ellers bo i kollektiv! 

I de to jeg har venner og besøker, så fungerer det fint! Felles middager, og felles rom. Alle har sitt private, men deler og samarbeider om oppgaver som hagestell og vask innvendig. De stortrives alle sammen. 

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg er ikke på din alder, men jeg har venner på +÷. De bør i kollektiv i Danmark og i Irland, og jeg har lurt på når det blir mer vanlig her. Vet om ett, thats it. Det må jo være den ideelle løsning for mange, men mulig nordmenn er for introverte? Men noen må jo være som deg også. Og meg. Jeg bor nå i en loftleilighet hos familie, men jeg kunne godt ellers bo i kollektiv! 

I de to jeg har venner og besøker, så fungerer det fint! Felles middager, og felles rom. Alle har sitt private, men deler og samarbeider om oppgaver som hagestell og vask innvendig. De stortrives alle sammen. 

Ikke sant :) Jeg er egentlig introvert, men så lenge jeg hadde hatt eget rom med plass til seng, klesskap, en godstol og tv så hadde jeg hatt mulighet til å trekke meg litt tilbake ved behov. Stue, kjøkken og bad kan fint deles så lenge man har regler å følge. Dessuten så syns jeg det er enklere å gjøre husarbeid om det er for at flere enn meg skal ha det koselig :) 
Om jeg vinner i lotto tror jeg faktisk at jeg skal prøve og få tak i et hus som kan gjøres om til et kollektiv for voksne.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant :) Jeg er egentlig introvert, men så lenge jeg hadde hatt eget rom med plass til seng, klesskap, en godstol og tv så hadde jeg hatt mulighet til å trekke meg litt tilbake ved behov. Stue, kjøkken og bad kan fint deles så lenge man har regler å følge. Dessuten så syns jeg det er enklere å gjøre husarbeid om det er for at flere enn meg skal ha det koselig :) 
Om jeg vinner i lotto tror jeg faktisk at jeg skal prøve og få tak i et hus som kan gjøres om til et kollektiv for voksne.

Alle har behov for å trekke seg litt tilbake. Men så utrolig koselig å spise sammen og å sitte i fellesrom med TV eller spill. Når jeg er på besøk så må jeg bidra. Jeg syns det er utrolig koselig. Og alle respekterer privatliv. Det er bare at felleskapet er sterkt. Veldig hyggelig å alltid ha noen å gjøre oppgaver med, eller prate. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner en på rundt 30 år som gjør det. Har også hørt om andre.

Anonymkode: c7d8b...2c4

Skrevet

Jeg og har sett etter det, men nå har jeg kjøpt meg egen leilighet. 

Anonymkode: d67ce...d29

Skrevet

jeg opplever det selv. er 20 og en jeg bor med er 35, det er veldig hyggelig synes jeg :) 

Anonymkode: 1cba0...ed8

• Liker 4
Skrevet

Bestefaren min bodde i kollektiv før han pensjonerte seg og hadde det kjempefint. Han elsket å få snakke med andre i lignende situasjon. Ellers kjenner jeg et par i 40-årene som trives i kollektiv. 😁 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er fint når man er enige og alle gjør den jobben de skal for fellesskapet. Kan være bra lenge, men så skjærer noe seg. Da er det like ubehagelig der som uenighet og krangel andre steder. Mange mennesker sammen betyr uenighet før eller siden. Kan være en grei sak hvis alle viser seg fra sin beste voksne side, eller så blir det stortrøbbel og folk trives ikke lengre. Det blir for tett med "enkelte".  I fantasien hadde jeg valgt det på ideelt grunnlag, men aldri i virkeligheten. 

Anonymkode: edd20...815

• Liker 1
Skrevet

Har du leilighet med to soverom kan du leie ut eine 🤷🏼‍♀️ synest det hadde våre litt rart om en voksen flyttet inn er typiske ungdomskollektiv. 

Anonymkode: c6223...e05

Skrevet

over 50 og flyttet ut av kollektiv i sommer.

Anonymkode: 4aa55...d0f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har bodd i voksenkollektiv. Eller arbeiderkollektiv. Eldste var 60 år. Vi var 11 stykker som mest. 3 par. Alle hadde egne store rom. Det gikk fint, men tror det hjalp mye at vi jobbet forskjellige tider på døgnet og noen reiste til sitt andre hjem en helg i måneden. Vi var nesten aldri alle i huset samtidig. Mange arbeidsinnvandrere bor sammen. Er kjent med titalls polakker og litauer som bor sånn. Hvis det finnes gode regler for vask og rydding så går det bra. Også veldig viktig at alle er overens og trives med hverandre. 

Anonymkode: 96b5b...567

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

over 50 og flyttet ut av kollektiv i sommer.

Anonymkode: 4aa55...d0f

Hvordan syns du det var? Og hvor mange var det i kollektivet?

• Liker 1
Skrevet

Kunne aldri bodd i kollektiv selv og kjenner ingen godt voksne som gjør det heller. Men det er jo en fin løsning for de som ikke kommer seg inn på boligmarkedet eller som vil være mer sosial. Men det er vel ikke så utbredt fordi mange har partner og/eller barn? Mange ønsker også å ha mulighet å gjøre akkurat som de vil. Og når man er voksen så kan det jo godt hende man plutselig finner den rette, og hva gjør man da?

Hvis jeg måtte bodd slik over tid, f.eks noen år så måtte det vært et rekkehus eller hus. Hvor man har mulighet til å dele litt av eller ha et stort rom hver hvor det er plass til en liten sofa, et bord og tv. Da får man mer privatliv og kan ha besøk uten å forstyrre andre. Men jeg kan jo se for meg at kollektiv er perfekt for de som omtrent hele tiden er på farten eller kanskje reiser/pendler mye så de er lite hjemme. 

Anonymkode: 5316a...e3e

• Liker 1
Skrevet
På 21.9.2020 den 21.08, Supernova17 skrev:

Bestefaren min bodde i kollektiv før han pensjonerte seg og hadde det kjempefint. Han elsket å få snakke med andre i lignende situasjon. Ellers kjenner jeg et par i 40-årene som trives i kollektiv. 😁 

Dette må jo være fremtiden! Perfekt for enslige og kanskje ensomme eldre. Også kan de bli tildelt en felles hjemmesykepleier som bistår de hele dagen 😂

Anonymkode: 5316a...e3e

• Liker 3
Skrevet

I 1970- og begynnelsen av 80-årene betraktet man kollektivet som fremtidens boform også her i Norge; det var flere av dem.

Men så er det den særnorske individualismen, da - det er grunnen til at selv om den politiske høyresiden til høyre for FrP har ivrige tilhengere, er det bare mikropartier som stiller til valg, og etter en stund blir det indre strid i mikropartiene, slik at også de går i oppløsning uten å bli enige.

Det samme med kollektiv for voksne - det fungerer ikke så godt i et land der hver mann vil ha sin egen høne; i generasjoner har en nordmanns store drøm vært sitt eget sted å bo, og det er derfor leiemarkedet i Norge er så lite sammenlignet med andre land der de fleste leier, mens relativt få eier.

Anonymkode: 44619...f31

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg kunne tenke meg kollektiv. Men kunne gjerne bodd med en venninne eller 2, da barna flytter hjemmefra. 

Anonymkode: d5dbd...d19

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal flytte til Oslo så var derfor mye på Finn i en periode. Mange voksenkollektiver der

Anonymkode: 78a34...b53

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kunne tenkt meg en liten leilighet i et tun med større fellesarealer. Type at man hadde noen felles rom man kunne møtes for sosiale aktiviteter. Dele toalett og kjøkken er jeg vokst fra.

Men tenk å bo et sted der man kunne disponere et større felles rom slik at man kan invitere til fest. Eller at man kan arrangere filmkvelder eller hobby aktiviteter sammen med naboer. 

Og ja, jeg kunne godt tenke meg å bo i et sånt tun sammen med venner jeg kjenner men bare en av de jeg kjenner tenker i de baner. Så jeg vet ikke om det er mulig. Jeg hadde elsket det.

Da jeg var ung var vi noen venner som var i samme alder som bodde hver for oss. For å spare penger og arbeid hadde vi middagsavtale hos hverandre tre dager i uken. Dette fungerte fint en lang stund helt til den av oss med best råd utkonkurrerte oss andre fattiglus med "luksusretter" og vi måtte bare gi oss fordi det ikke stod i forhold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...