AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 Jeg har en snart toåring som blir fryktelig sint når hun slår seg. Jeg forsøker å trøste, men det vil hun ikke ha noe av. Når jeg sier: "Uff, det gjorde nok vondt..", freser hun: "Nei, IKKE vondt!" tilbake, selv om hun åpenbart fikk vondt. Hun vil ikke ha kos, ikke at jeg skal blåse eller si noen ting, men hvis jeg prøver å la henne være i fred, blir hun enda mer fortvilet.. Det er som om hun egentlig vil ha trøst, men nekter å ta imot. Det er ikke min feil at hun slår seg, bare så det er sagt... Noen tips til hvordan jeg kan håndtere dette, og være der for henne? Anonymkode: bc3f3...0c8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har en snart toåring som blir fryktelig sint når hun slår seg. Jeg forsøker å trøste, men det vil hun ikke ha noe av. Når jeg sier: "Uff, det gjorde nok vondt..", freser hun: "Nei, IKKE vondt!" tilbake, selv om hun åpenbart fikk vondt. Hun vil ikke ha kos, ikke at jeg skal blåse eller si noen ting, men hvis jeg prøver å la henne være i fred, blir hun enda mer fortvilet.. Det er som om hun egentlig vil ha trøst, men nekter å ta imot. Det er ikke min feil at hun slår seg, bare så det er sagt... Noen tips til hvordan jeg kan håndtere dette, og være der for henne? Anonymkode: bc3f3...0c8 Håper du tar kontakt med helsestasjonen om det ikke endrer seg raskt. Jeg var slik som barn, jeg har i voksen alder fått "påvist" disorganisert tilknytningsmønster. Jeg fungerer greit i hverdagen, men har store problemer med nære relasjoner som er blitt verre og verre jo eldre jeg blir, etter at de først slo ut i tenårene. Anonymkode: 20cd0...c26
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Håper du tar kontakt med helsestasjonen om det ikke endrer seg raskt. Jeg var slik som barn, jeg har i voksen alder fått "påvist" disorganisert tilknytningsmønster. Jeg fungerer greit i hverdagen, men har store problemer med nære relasjoner som er blitt verre og verre jo eldre jeg blir, etter at de først slo ut i tenårene. Anonymkode: 20cd0...c26 Er vel ikke akkurat nødvendig å tenke worst case her. TS, dette høres ikke uvanlig ut. Sett deg ned ved siden av henne og vis at du er tilgjengelig for trøst om hun ønsker. Så kan hun velge å komme til deg. Min yngste på 2 kan bli sint om hun slår seg, min eldste på seks også. Jeg viser at jeg forstår det var vondt og tilbyr en klem. Vil de ikke ha, så er det greit, da bare holder jeg meg tilgjengelig. Anonymkode: 34f95...b30 2
tussi680 Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 (endret) Dette er så typisk for en trassalder, den kommer i to årsalder. Les litt om det. Og hva med oss voksne? Vi blir jo småforbannet om noe uforbeholdent skjer som gjør vondt som søren. Endret 21. september 2020 av tussi680
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #5 Skrevet 21. september 2020 Dette er ikke uvanlig. I den alderen kan noen barn ha vansker med å håndtere vanskelige følelser. Prøv å si tydelig fra til henne at du er der, og gi henne tid til å komme til deg selv. Det kan ta tid, men når hun kommer så gi henne masse kos og nærhet. Anonymkode: 1afc8...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Skrevet 21. september 2020 ett barn i barnehagen jeg jobber er sånn. hver gang hen blir lei seg eller får vondt, nekter hen og få trøst og bare roper "NEI!". så det er ganske vanlig i den alderen Anonymkode: 10bcc...799
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 Helt vanlig i denne alderen! Det har med å regulere følelser, noe som ikke er lett i denne alderen. At man får vondt, kan komme ut som sinne osv. Gutten min er/var også slik rundt 3års alderen, nærmer seg nå 4 og det kan komme en gang innimellom. Anonymkode: 54e70...4f1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #8 Skrevet 22. september 2020 datteren min på åtte blir også veldig sint når hun slår seg.. Vil liksom være i fred til det værste har gått over, så vil hun evt. ha trøst Anonymkode: ba80c...a3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå