AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 Min datter har det ikke lett på skolen. Hun har det ikke lett privat heller, og sliter mye med angst, tvangstanker etc.. Hun er nå så heldig å ha blitt henvist til Bup og starter med ukentlige timer der snart. Problemet er at jentene på skolen skal legge seg opp i alt, og kommer til å spørre om hvor hun skal og hva hun skal når hun skal til legen. Min datter har ikke fortalt noen om angsten sin, da disse kommer til å erte henne. Så, da spør jeg dere. Hva kan hun si når hun skal til legen en gang i uken? Jentene spør og graver og er kjipe så må være noe lurt. Stakkars, nå er hun så bekymret for dette også, som om hun ikke har nok å tenke på. Anonymkode: d356a...d9f
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Har du tatt opp problemstillingen med læreren? Kanskje han/hun kan hjelpe å kamuflere for å hjelpe datteren din. Det burde vel uansett tas opp med læreren dersom de erter henne, slik at det kan tas tak i. Anonymkode: 8af3e...369 19
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 Fysioterapaut? Da jeg gikk på videregående for 7 år siden var det faktisk en del som dro til fysioterapaut (i voksen alder tenker jeg jo at det kanskje kunne ha vært noe annet), det var i alle fall veldig akseptert og ikke noe folk lurte på mer enn en gang Anonymkode: 28466...aa2 35
Silva Pluvialis Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 Veldig bra at dere tar tak i de psykiske vanskene tidlig. Det kan hindre at de setter seg og forblir der inn i voksen alder. Datteren din er veldig heldig som har dere. Det må jeg si, først og fremst. Ellers vet jeg ikke hva dere kan gjøre med selve problemstillingen, men jeg sender dere gode tanker. Kanskje prøve å drøfte det med læreren? 💕 2
Lacy Skrevet 21. september 2020 #5 Skrevet 21. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fysioterapaut? Da jeg gikk på videregående for 7 år siden var det faktisk en del som dro til fysioterapaut (i voksen alder tenker jeg jo at det kanskje kunne ha vært noe annet), det var i alle fall veldig akseptert og ikke noe folk lurte på mer enn en gang Anonymkode: 28466...aa2 Jeg syns dette var en god idé, jeg da 😊 Vil ikke tro de har kapasitet til å finne feil på det 😊 det er jo veldig vanlig at dagens unge sliter med spenninger i kroppen 😊 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Skrevet 21. september 2020 Støtter fysioterapeut, kiropraktor, el.l. Der kan man jo gå ukentlig i flere år også, om nødvendig Anonymkode: 64b45...f20 13
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 Da jeg gikk på ungdomsskolen og VGs var jeg ukentlig hos "fysioterapeut". Den unnskyldningen fungerte veldig bra den gang. Anonymkode: dd96e...531 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #8 Skrevet 21. september 2020 Men hvor er læreren når disse jentene erter henne? Jeg synes ikke det høres noe bra ut at hun skal skjule dette fordi hun risikerer å mobbes hvis noen finner det ut. Hva slags skole er dette?! Her hvor mine går er det flere foreldre som har vært åpen om at barna har ulike diagnoser/utfordringer. En gikk faktisk til BUP pga angst. Via at de var åpne kunne vi foreldre snakke ekstra med barna våre om at de skal hensynta og nettopp la være med å erte og spørre og grave. Du/dere velger selvsagt selv om dere ønsker å skjule dette, men ertingen og dårlig miljø blant jentene må du jo ta opp med lærer og ha en forventning om at blir fulgt opp! Anonymkode: ce158...8da 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #9 Skrevet 21. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter har det ikke lett på skolen. Hun har det ikke lett privat heller, og sliter mye med angst, tvangstanker etc.. Hun er nå så heldig å ha blitt henvist til Bup og starter med ukentlige timer der snart. Problemet er at jentene på skolen skal legge seg opp i alt, og kommer til å spørre om hvor hun skal og hva hun skal når hun skal til legen. Min datter har ikke fortalt noen om angsten sin, da disse kommer til å erte henne. Så, da spør jeg dere. Hva kan hun si når hun skal til legen en gang i uken? Jentene spør og graver og er kjipe så må være noe lurt. Stakkars, nå er hun så bekymret for dette også, som om hun ikke har nok å tenke på. Anonymkode: d356a...d9f Det er mye lurere å lære henne å være ærlig. Ved å støtte under hennes ide om at å slite psykisk er mer «flaut» enn å ha en vond fot så øker dere den fiktive skammen hun føler. Men det ER fiktiv, og det er viktig at dere voksne er klinkeklare på at dette ikke er noe å skamme seg over og ikke noe man skjuler eller forsøker å skjule. Dersom din datter har venninner som mer enn godmodig erter henne så det taes tak i. Dersom venninnene erter henne vennskapelig og hun ikke liker det må du lære henne å si «jeg liker ikke ertingen - nå er det nok og dere må slutte» på en ålreit måte. Dersom det er mobbing må du gå gradene formelt og ordentlig mot skolen. Anonymkode: 3ae44...f1e 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 Det er lett å si at man bør være åpen, men det er veldig vanskelig for en unge.. Ikke gi henne denne belastningen i tillegg hvis ikke hun ønsker å fortelle om det. Anonymkode: 57cfa...65a 36
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lett å si at man bør være åpen, men det er veldig vanskelig for en unge.. Ikke gi henne denne belastningen i tillegg hvis ikke hun ønsker å fortelle om det. Anonymkode: 57cfa...65a Enig i dette. For meg var det viktig å ta det i eget tempo. Noen av mine nærmeste venner visste hva det gikk i, men jeg orket ikke å forholde meg til stikk fra enkelte elever. I dag er jeg kjempe åpen om min helse og helt for åpenhet rundt psykisk sykdom. Anonymkode: dd96e...531 10
Silva Pluvialis Skrevet 21. september 2020 #12 Skrevet 21. september 2020 (endret) Jeg synes TS skal lære datteren at hun ikke har noe å skamme seg over, men samtidig støtte henne i å skjule det om det er det hun ønsker. Hun skal ikke presses til at folk skal få vite om situasjonen om hun ikke ønsker det. Det skaper bare følelse av å være utlevert, blottstilt og uthengt. Når man er liten vil man ikke skille seg ut eller være annerledes. Det bør respekteres. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 36
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #13 Skrevet 21. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mye lurere å lære henne å være ærlig. Ved å støtte under hennes ide om at å slite psykisk er mer «flaut» enn å ha en vond fot så øker dere den fiktive skammen hun føler. Men det ER fiktiv, og det er viktig at dere voksne er klinkeklare på at dette ikke er noe å skamme seg over og ikke noe man skjuler eller forsøker å skjule. Dersom din datter har venninner som mer enn godmodig erter henne så det taes tak i. Dersom venninnene erter henne vennskapelig og hun ikke liker det må du lære henne å si «jeg liker ikke ertingen - nå er det nok og dere må slutte» på en ålreit måte. Dersom det er mobbing må du gå gradene formelt og ordentlig mot skolen. Anonymkode: 3ae44...f1e Du virker helt blåst.... herregud, 🥺 Anonymkode: fa5ae...91e 12
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #14 Skrevet 21. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye lurere å lære henne å være ærlig. Ved å støtte under hennes ide om at å slite psykisk er mer «flaut» enn å ha en vond fot så øker dere den fiktive skammen hun føler. Men det ER fiktiv, og det er viktig at dere voksne er klinkeklare på at dette ikke er noe å skamme seg over og ikke noe man skjuler eller forsøker å skjule. Dersom din datter har venninner som mer enn godmodig erter henne så det taes tak i. Dersom venninnene erter henne vennskapelig og hun ikke liker det må du lære henne å si «jeg liker ikke ertingen - nå er det nok og dere må slutte» på en ålreit måte. Dersom det er mobbing må du gå gradene formelt og ordentlig mot skolen. Anonymkode: 3ae44...f1e Tenker du at alt annet man går til legen om også er noe man skal være åpen om? Proklamerer du på jobben at du har vært hos gynekologen pga dårlig lukt nedentil? Evt at du har vært hos fastlegen pga hemorider og nå må smøre med salve og bruke stikkpiller? Nei vet du hva, det er en grunn for at helsepersonell har taushetsplikt. La denne sårbare jenta få ta ting i sitt eget tempo og dele det hun selv vil. Jeg støtter den med å si at hun skal til fysio. Anonymkode: 95995...90c 26
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #15 Skrevet 21. september 2020 Fysioterapeut, det er ikke unormalt å gå til i den alderen. Anonymkode: c8afd...642 2
Silva Pluvialis Skrevet 21. september 2020 #16 Skrevet 21. september 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.9.2020 den 19.27): Det er mye lurere å lære henne å være ærlig. Ved å støtte under hennes ide om at å slite psykisk er mer «flaut» enn å ha en vond fot så øker dere den fiktive skammen hun føler. Men det ER fiktiv, og det er viktig at dere voksne er klinkeklare på at dette ikke er noe å skamme seg over og ikke noe man skjuler eller forsøker å skjule. Dersom din datter har venninner som mer enn godmodig erter henne så det taes tak i. Dersom venninnene erter henne vennskapelig og hun ikke liker det må du lære henne å si «jeg liker ikke ertingen - nå er det nok og dere må slutte» på en ålreit måte. Dersom det er mobbing må du gå gradene formelt og ordentlig mot skolen. Anonymkode: 3ae44...f1e Skammen øker enda mer om hun blir presset til å fortelle noe hun ikke er klar for. Når man ikke selv klarer å håndtere skammen, så er det fryktelig sårbart å la andre ta del i den. Det er som å kaste seg til løvene. Man slipper andre inn i det rommet man ikke selv fikser å oppholde seg i. Da kan skamfølelsen så massiv at den blir helt uutholdelig. Åpenhet må modnes frem. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 10
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #17 Skrevet 21. september 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye lurere å lære henne å være ærlig. Ved å støtte under hennes ide om at å slite psykisk er mer «flaut» enn å ha en vond fot så øker dere den fiktive skammen hun føler. Men det ER fiktiv, og det er viktig at dere voksne er klinkeklare på at dette ikke er noe å skamme seg over og ikke noe man skjuler eller forsøker å skjule. Dersom din datter har venninner som mer enn godmodig erter henne så det taes tak i. Dersom venninnene erter henne vennskapelig og hun ikke liker det må du lære henne å si «jeg liker ikke ertingen - nå er det nok og dere må slutte» på en ålreit måte. Dersom det er mobbing må du gå gradene formelt og ordentlig mot skolen. Anonymkode: 3ae44...f1e Selv om man ikke skammer seg, betyr det ikke at man har behov for å proklamere overfor alle og enhver hva problemet er, være seg fysisk eller psykisk. Uansett hva problemstillingen er, deler man det stort sett kun med dem man føler seg nærmest og stoler på, når man er klar for det selv, og det betyr ikke at man skammer seg om man venter med det. Anonymkode: e23a7...b0e 11
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #18 Skrevet 21. september 2020 Ellers så er det en veldig fin anledning til å lære hele klassen at det ikke er alt man trenger å fortelle/vite. Gjerne med støtte fra klasselærer. For det er frekt å presse på et svar om personlige ting. Svaret blir at hun skal si at hun har en avtale. Og ikke mer. Anonymkode: 334c8...aea 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #19 Skrevet 21. september 2020 Som noen nevner fysioterapeut fungere sikkert bra, passe vagt. Datra di har rett på privatliv og har ikke "meldeplikt" til klassevenner. Så forstår godt at ho velger en hvitt løgn. Anonymkode: 53527...767 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #20 Skrevet 21. september 2020 Fysioterapeut, en ortoped har sagt at hun overpronerer. Det gir noen plager med akillessen, som bare vil bli verre siden hvis hun ikke gjør noen øvelser nå. Fysioterapeuten holder til... i nærheten der bup er, hun er glad for å få slippe timene men det er stress også, med transport osv. Og så pes nå i korona-tiden, da! Min 12-åring er henvist til fysio nå, hun har ingen synlige problemer. Anonymkode: 29ec9...232 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå