Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, mottok igår en betalingsplan av lånekassen, siden jeg er deltidstudent i år(skal ta opp fag), fra fulltidsstudent. Jeg startet å studere ifjor, så dette er 2.året mitt med støtte fra lånekassen.

Fikk denne beskjeden her: 

Du får nå en betalingsplan fordi du ikke lenger får lån eller stipend fra Lånekassen til fulltidsutdanning. Årsaken til dette kan være at du

• ikke har søkt om lån eller stipend fordi du er ferdig med utdanningen, eller har permisjon fra eller pause i utdanningen

• har fått avslag på søknad om lån eller stipend, eller selv velger å studere videre uten støtte fra Lånekassen

- venter på svar på søknad om lån og stipend

- har endret utdanning fra fulltid til deltid

Det står også litt lenger ned i teksten at jeg kan ta en betalingsutsettelse på tre år. Burde jeg gjøre det? :) Setter pris på tips!

Anonymkode: fa434...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snakker vi 100.000 klassen i studielån?

Hvis du kan ta betalingsutsettelse på tre år, ja, hvorfor ikke gjøre det da? men ring også for å kontroller at det stemmer slik du beskriver. 

Hvis du ikke har penger til å betale, da er vel like greit å unngå en bekymring, og fokusere på det du skal nå. 

Anonymkode: dff71...636

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

snakker vi 100.000 klassen i studielån?

Hvis du kan ta betalingsutsettelse på tre år, ja, hvorfor ikke gjøre det da? men ring også for å kontroller at det stemmer slik du beskriver. 

Hvis du ikke har penger til å betale, da er vel like greit å unngå en bekymring, og fokusere på det du skal nå. 

Anonymkode: dff71...636

Nei, 150-200.000. Men noe av det blir jo til stipend når jeg er ferdig utdanna.

Ja, syns det er merkelig at jeg får en betalingsplan så tidlig i studiet.

Skrevet

Er du melkemannen?

Anonymkode: 923cf...641

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får en betalingsplan nå fordi du studerer på deltid. Hvis man studerer heltid får man ikke betalingsplan til man er ferdig med studiet eller ikke lenger får støtte 

Anonymkode: dcc43...ddb

Skrevet

Du kan velge hvor mange måneder du vil utsette selv- opp til 3 år veldig enkelt. Det er ikke slik at du enten må betale hver måned eller vente 3 år. Jeg har selv utsatt betalingen noen måneder med dårlig økonomi, og det er ikke noe problem.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du melkemannen?

hæ?: 

Anonymkode: c5cdf...f36

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

hæ?: 

Anonymkode: c5cdf...f36

Neiii, melkemannnen her inne som lager alle trådene om lånekassen. Jeg har som hobby å telle dem.

• Liker 3
Skrevet

Kjære iskremm: hvorfor stiller ikke du alle spørsmålene dine til rette adressat? I dette tilfelle: ett av veilednings-/samtaletilbudene ved BI pluss noen i Lånekassa. Du har laget ekstremt mange tråder her inne om antall fag du har stått og strøket i, hvordan du hadde tenkt å legge opp dette studieåret, spørsmål om råd til hvordan du burde legge opp dette året, spørsmål om Lånekassa og reglene der osv osv. 

Du kan ikke være sikker på svarene du får her inne. Du vet ikke hvilke svar som er basert på kunnskap og hvilke som bare er vill gjetning. Du vet ikke hvem som vil deg vel og hvem som er ute etter å lure deg. Når du har ekte spørsmål om ekte problemer: still dem til kvalifisert personell, ikke her inne. Jeg håper du får hjelp fra andre. Du kan risikere å havne i store økonomiske problemer hvis du kun bruker Kvinneguiden som rettesnor. 

Anonymkode: 65f03...513

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får plan siden lånekassen ikke registrere deg som student, for alt de veit jobbe du fulltid. De har registrert at du ikke har søkt nytt lån og sender ut plan. Kontakt dem og forklar at du fortsatt studere på løpet ditt, så ordner deg seg nok. Med mindre du vil betale og komme deg frampå. 

Anonymkode: 1dc64...0a9

Skrevet
14 minutter siden, fiskennemo skrev:

Du kan velge hvor mange måneder du vil utsette selv- opp til 3 år veldig enkelt. Det er ikke slik at du enten må betale hver måned eller vente 3 år. Jeg har selv utsatt betalingen noen måneder med dårlig økonomi, og det er ikke noe problem.

Jeg er fullstudent i år neste år, vil jeg fremdeles ha betalingsplanen? :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjære iskremm: hvorfor stiller ikke du alle spørsmålene dine til rette adressat? I dette tilfelle: ett av veilednings-/samtaletilbudene ved BI pluss noen i Lånekassa. Du har laget ekstremt mange tråder her inne om antall fag du har stått og strøket i, hvordan du hadde tenkt å legge opp dette studieåret, spørsmål om råd til hvordan du burde legge opp dette året, spørsmål om Lånekassa og reglene der osv osv. 

Du kan ikke være sikker på svarene du får her inne. Du vet ikke hvilke svar som er basert på kunnskap og hvilke som bare er vill gjetning. Du vet ikke hvem som vil deg vel og hvem som er ute etter å lure deg. Når du har ekte spørsmål om ekte problemer: still dem til kvalifisert personell, ikke her inne. Jeg håper du får hjelp fra andre. Du kan risikere å havne i store økonomiske problemer hvis du kun bruker Kvinneguiden som rettesnor. 

Anonymkode: 65f03...513

ISKREM var det!!! Ikke melk 😅

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får en betalingsplan nå fordi du studerer på deltid. Hvis man studerer heltid får man ikke betalingsplan til man er ferdig med studiet eller ikke lenger får støtte 

Anonymkode: dcc43...ddb

Så du anbefaler at jeg utsetter i tre år?

Skrevet

Du skal ikke få betalingsplan nå om du mottar støtte for dette skoleåret. Ta kontakt med Lånekassen.

Anonymkode: 9e395...3b2

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du anbefaler at jeg utsetter i tre år?

Ta kontakt, neste år studere du og det telles ikkje som utsettes. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke få betalingsplan nå om du mottar støtte for dette skoleåret. Ta kontakt med Lånekassen.

Anonymkode: 9e395...3b2

Mottar støtte, men er deltidsstudent i år.

Anonymkode: 4c98c...59d

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt, neste år studere du og det telles ikkje som utsettes. 

Hva mener du? Så om jeg utsetter planen i tre år, og begynner å studere fulltid igjen neste år, så vil det fremdeles være to år igjen av utsettelsen?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Så om jeg utsetter planen i tre år, og begynner å studere fulltid igjen neste år, så vil det fremdeles være to år igjen av utsettelsen?

Du trenger ikke å utsette om du er fulltids student. De åren blir automatisk utsatt og går på ei anna "kvote". 

Skrevet

Det tar 6 mnd til du må begynne å betale. Første innbetalingsdato skal stå på planen du har fått tilsendt. 

Om du har råd kan du betale frem til du starter å studere fulltid igjen. Eller du kan be om utsettelse i de månedene du trenger. Du søker ikke for 3 år i slengen. Renta er lav, så har du ekstrajobb og kan legge av penger til 6mnd frem i tid, så gjør gjerne det. Du får ikke gjort om så mye av 150.000kr at du ikke blir sittende igjen med lån, og lånet må betales tilbake en gang. 

Evt. kan du søke om fritak for at de legger til renter på lånet pga lav inntekt. Sjekk ut regler for dette. 

Anonymkode: 2e53c...032

Skrevet

Er du sikker på at du er i stand til å ta en høyre utdanning? 

Anonymkode: 1596e...bc1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...