AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Del Skrevet 21. september 2020 Noen som har det? Hva er kriteriene for å få det? Vi skal leie ut huset vårt. I går ringte en familie og beklaget at de ikke hadde depositum, men de kunne skaffe en NAV garanti... Men jeg er litt skeptisk, jeg... Anonymkode: e64f9...d5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Del Skrevet 21. september 2020 Min erfaring er at du bør være skeptisk. Ikke pga folkene, alle kan være uheldig, men NAV-garanti er ikke som et vanlig depositum. Du får det ikke på depositumskonto av NAV og du må sloss med nebb og klør for å få noe dekket. Det dekker feks ikke skade på bolig, kun manglende husleie (og du må sloss som sagt). Anonymkode: 25907...0c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 21. september 2020 #3 Del Skrevet 21. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har det? Hva er kriteriene for å få det? Vi skal leie ut huset vårt. I går ringte en familie og beklaget at de ikke hadde depositum, men de kunne skaffe en NAV garanti... Men jeg er litt skeptisk, jeg... Anonymkode: e64f9...d5c ring nav å få deres versjon hva nav garanti er vel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Del Skrevet 21. september 2020 Kommer veldig an på hvilken kommune det er. Inntil 2016, var det et sjansespill å leie ut til noen som hadde NAV-garanti. Men i 2016 kom det en ny garanti som gir bortimot samme sikkerhet som vanlig depositum. Problemet er at flere kommuner bruker "den gamle garantien" (som er helt elendig), og ikke har fått rota seg til å bruke den nye. Anonymkode: 93f52...883 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #5 Del Skrevet 21. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har det? Hva er kriteriene for å få det? Vi skal leie ut huset vårt. I går ringte en familie og beklaget at de ikke hadde depositum, men de kunne skaffe en NAV garanti... Men jeg er litt skeptisk, jeg... Anonymkode: e64f9...d5c Vi benyttet oss av depositumsgaranti fra husleie.no, man kan også kjøpe en garanti fra banken. Mange av leilighetene i oslo har depositum på 40000 og gjerne mer, og leier man, har man ikke alltid mulighet til å legge slenge inn 36000 og en husleie på 15000 samtidig. Da kjøper man en garanti fra banken eller husleie, og da sikrer de at du som utleier får det du har krav på, og deretter krever inn fra leietakerne. Har hørt mye dumt om nav garanti, men hvis de er interessert, så kan du foreslå det for dem, hvis de virker som ordentlige folk.. Anonymkode: 08be5...bb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBrukern Skrevet 21. september 2020 #6 Del Skrevet 21. september 2020 Jeg hadde ikke leid ut til folk som ikke kan betale vanlig depositum. På ingen måte godta nav garanti. Ikke på grunn av leietakerne, men fordi nav er så jævlig vanskelige å ha med å gjøre om noe skjer 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merovingian Skrevet 21. september 2020 #7 Del Skrevet 21. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Noen som har det? Hva er kriteriene for å få det? Vi skal leie ut huset vårt. I går ringte en familie og beklaget at de ikke hadde depositum, men de kunne skaffe en NAV garanti... Men jeg er litt skeptisk, jeg... Anonymkode: e64f9...d5c Den garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på. Skulle du mot all formodning måtte benytte deg av den så har du en kamp uten sidestykke. Hva enn du gjør, IKKE lei ut til folk med NAV garanti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maaaddepaaadde Skrevet 21. september 2020 #8 Del Skrevet 21. september 2020 Hei, da kan du fortelle de at de skal søke depositums lån av nav. Dette er mulig og få, og da får du depositums penger på din konto. Om de ikke vet hva det er så be de søke, alle kan få depositumslån hos nav. Det velger de selv om de vil betale ned, eller om de ikke gjør det får bare nav det tilbake når de flytter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mordi Skrevet 21. september 2020 #9 Del Skrevet 21. september 2020 Ikke lei ut til folk som trenger nav-garanti. PUNKTUM!, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Del Skrevet 21. september 2020 Hmm 🤔 Det var det jeg fryktet ja. Orker ikke å slåss med nav, om noe skulle skjære seg i fremtiden. Jeg får gi beskjed til familien at det er et absolutt krav at de skaffer penger til depositumet. Skal tipse dem om disse låneordningene som er nevnt her i tråden. De virker greie, men man vet aldri... Anonymkode: e64f9...d5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Del Skrevet 21. september 2020 22 minutter siden, Maaaddepaaadde skrev: Hei, da kan du fortelle de at de skal søke depositums lån av nav. Dette er mulig og få, og da får du depositums penger på din konto. Om de ikke vet hva det er så be de søke, alle kan få depositumslån hos nav. Det velger de selv om de vil betale ned, eller om de ikke gjør det får bare nav det tilbake når de flytter. Depositum skal ikke på utleiers konto, det skal på depositumskonto i leietakers navn. Opprettes av utleier og ev gebyr betales av utleier. Anonymkode: 6dbb1...a1f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maaaddepaaadde Skrevet 21. september 2020 #12 Del Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Depositum skal ikke på utleiers konto, det skal på depositumskonto i leietakers navn. Opprettes av utleier og ev gebyr betales av utleier. Anonymkode: 6dbb1...a1f Skal aldri det nei, skrev nok litt feil. Jeg er jo ikke utleier selv, men vet det er mange som ikke vet denne ordninger. Så skulle bare komme fram til det egentlig jeg da. Fordi det er like lett og få depositums lån som garanti. Og hvorfor ikke da ta lånet, som gir deg et mye større hav av muligheter med tanke på leiligheter en nav garanti. Det er jo fordi folk ikke har kunnskap om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #13 Del Skrevet 21. september 2020 Ikke lei ut til folk med nav-garanti! Det finnes plenty av andre låneordninger folk kan benytte seg av for å skaffe depositumspenger, men de som har en rotete økonomi kvalifiserer ikke for disse ordningene. Dvs at de som ender opp med å bruke nav-garanti som regel ikke har noe annet valg, nettopp fordi de ikke har kontroll på økonomien. Anonymkode: cd549...f37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jordbærkake34532 Skrevet 21. september 2020 #14 Del Skrevet 21. september 2020 De har ikke noe referanser fra tidligere huseiere? Kan jo være de er ordentlig folk selv om de er nødt til å bruke nav garanti. Har selv alltid betalt husleia i tide og aldri fått noen klage fra de jeg har leid hos. Kan jo være samme gjelder denne familien :) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #15 Del Skrevet 21. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen som har det? Hva er kriteriene for å få det? Vi skal leie ut huset vårt. I går ringte en familie og beklaget at de ikke hadde depositum, men de kunne skaffe en NAV garanti... Men jeg er litt skeptisk, jeg... Anonymkode: e64f9...d5c Jeg leier aldri ut til de med navgaranti, det er da en stor mulighet for at det melder seg trøbbel, og blir det trøbbel så må du holde på leeenge før namsmannen kommer å får kastet dem ut. Anonymkode: 02224...328 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #16 Del Skrevet 21. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hmm 🤔 Det var det jeg fryktet ja. Orker ikke å slåss med nav, om noe skulle skjære seg i fremtiden. Jeg får gi beskjed til familien at det er et absolutt krav at de skaffer penger til depositumet. Skal tipse dem om disse låneordningene som er nevnt her i tråden. De virker greie, men man vet aldri... Anonymkode: e64f9...d5c Har du flere kandidater, så hadde jeg nok ikke valgt en familie med nav garanti som leietager. De som må ha nav garanti har som regel ikke livet helt på stell. Anonymkode: 02224...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 21. september 2020 #17 Del Skrevet 21. september 2020 Obs obs. Det lønner seg å ha utleieforsikring ved utleie. I vilkårene for mange utleieforsikringer godtas ikke navgaranti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå