Gå til innhold

1,5 åring: stoppe med nattflaske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har etter barnehagestart og "tilbake på jobb-kjøret" i august, dessverre lagt til noen mindre heldige sovevaner for barnet vårt. Hun har i grunn sovet ganske ok gjennom hele sommeren, annet enn at dagen gjerne har startet klokka 5. Så når barnehagen begynte merket vi at det ble veldig slitsomt for både henne og oss at hun sto opp så tidlig med bare én soving gjennom dagen (den varte ofte 2,5 timer fra ca 11:30 til 14). I tillegg var det dødsslitsomt for oss voksne å stå opp så tidlig og dra på jobb. 

Derfor begynte vi å gi henne en flaske kumelk når hun våknet klokka 5, og tok henne inn til vår seng og da sov hun gjerne videre til 7. Det funket knall en stund og sovetid i barnehagen gikk ned til ca 1,5 timer. Men nå har hun begynt å våkne tidligere igjen, for å komme over i vår seng sånn 2-3-4. Så våkner hun i 4-5 tiden og er utrøstelig med mindre hun får flaska, og så klokka 6 vil hun ha pupp. Føles ut som om nødløsningen vår for å få litt søvn på morgenen slo hardt tilbake 😄

Noen som har tips til å slutte med nattflaske? Kan godt amme klokka 6 jeg, men synes det blir litt mye styr hele morgenkvisten nå. Hun sluttet selv med nattamming i våres, så har ingen erfaring på dette. Selvfølgelig dumt av oss å ødelegge det da 😅

Anonymkode: 33f91...94e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå over til at hun får vann på flaske, og ikke inn i senga deres.. Det kommer til å være noen harde dager men må bare forklare at på natta så drikker vi ikke melk. Vi gjorde det, tok noen dager så forsto han det, og har stort sett sluttet å be om vann også. Sover mye bedre etter han sluttet med både natteamming og flaske 🙂

• Liker 4
Skrevet

Alt for gammel til å få flaske på natta med melk. Bytt ut til vann! 

Anonymkode: 640d6...052

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar. Enig i at hun er for gammel, særlig til å ha nettopp begynt med det, men det var bare et dumt forsøk på å sove litt lenger om morgenen. Sånn er det noen ganger. 

I natt våknet hun klokka 2 og ville ha flaske. Hun fikk vann og var fornøyd med det litt, men sleit med å sovne igjen. Endte med tre timers gråteseanse hvor vi måtte bære og synge for å roe ned. Det var hardt, men håper det vil gå over om vi står i det noen netter nå. Så får bare jobb gå som det går 😅

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi har etter barnehagestart og "tilbake på jobb-kjøret" i august, dessverre lagt til noen mindre heldige sovevaner for barnet vårt. Hun har i grunn sovet ganske ok gjennom hele sommeren, annet enn at dagen gjerne har startet klokka 5. Så når barnehagen begynte merket vi at det ble veldig slitsomt for både henne og oss at hun sto opp så tidlig med bare én soving gjennom dagen (den varte ofte 2,5 timer fra ca 11:30 til 14). I tillegg var det dødsslitsomt for oss voksne å stå opp så tidlig og dra på jobb. 

Derfor begynte vi å gi henne en flaske kumelk når hun våknet klokka 5, og tok henne inn til vår seng og da sov hun gjerne videre til 7. Det funket knall en stund og sovetid i barnehagen gikk ned til ca 1,5 timer. Men nå har hun begynt å våkne tidligere igjen, for å komme over i vår seng sånn 2-3-4. Så våkner hun i 4-5 tiden og er utrøstelig med mindre hun får flaska, og så klokka 6 vil hun ha pupp. Føles ut som om nødløsningen vår for å få litt søvn på morgenen slo hardt tilbake 😄

Noen som har tips til å slutte med nattflaske? Kan godt amme klokka 6 jeg, men synes det blir litt mye styr hele morgenkvisten nå. Hun sluttet selv med nattamming i våres, så har ingen erfaring på dette. Selvfølgelig dumt av oss å ødelegge det da 😅

Tenker dere kanskje bare skal slutte med alt jeg...
Ja de står opp kl 5 i perioder, sånn er 1,5 åringene. De går over når de blir 2 år. 
Om barnet sover til 6 - flott! Da er det uansett morgen - iaf i vårt hus.
Nå er barna her 2,5 og 4,5 år gamle og jeg har satt morgenklokka til største på 6:30 da, men vet hun ligger og venter på at "kaninen skal bli grønn" endel ganger, Mens andre ganger sover hun til nærmere 7. Lillesøster på 2,5 år er enkel, hun sover til noen andre våkner, eller litt til. Kan dra seg til 7 hun også nå. Men det gjorde de selvsagt ikke da de var 1,5 år. Vi var de som sto klare ved døra i bhg da de åpnet kl 7 og sa at det var på tide å åpne, det er langt på dag 😛 

Det man gjør i stedet for å tilvenne masse rare vaner for barnet - som man så skal ta fra de igjen... er å legge seg selv tidlig nok til at man faktisk ikke er død kl 5 eller 6 om morgen. Faktisk vil jeg si at om man ikke klarer å legge seg så man er greit opplagt kl 6... ja da har man litt å gå på for egen rutines del også egentlig. For det ER morgen syns jeg. 

Vi har alltid praktisert slik at våkner noen før 6 legger vi oss sammen med dem og ber de sove 5 minutter til - så skal vi stå opp. Kune fysiske plager som tenner eller sykdom som har stått i veien for at de da sovner igjen lenger før 5 minutter har gått 😛 Og sover gjerne en time til. Og med den vanen så sover de nå til mellom 6 og 7 av seg selv. Når vi sluttet å amme så sluttet vi, det holdt vi unna søvn. Men slutta vel ikke med det før de nærmet seg 2 år faktisk, nettopp fordi det var så greit med slumrepupp om morgenen. Men da vi slutta så var det bare smokk og ligge inntil - vanen med å sovne igjen var godt på plass innen da takket være nettopp puppen :) 

Anonymkode: 5850d...4b6

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker dere kanskje bare skal slutte med alt jeg...
Ja de står opp kl 5 i perioder, sånn er 1,5 åringene. De går over når de blir 2 år. 
Om barnet sover til 6 - flott! Da er det uansett morgen - iaf i vårt hus.
Nå er barna her 2,5 og 4,5 år gamle og jeg har satt morgenklokka til største på 6:30 da, men vet hun ligger og venter på at "kaninen skal bli grønn" endel ganger, Mens andre ganger sover hun til nærmere 7. Lillesøster på 2,5 år er enkel, hun sover til noen andre våkner, eller litt til. Kan dra seg til 7 hun også nå. Men det gjorde de selvsagt ikke da de var 1,5 år. Vi var de som sto klare ved døra i bhg da de åpnet kl 7 og sa at det var på tide å åpne, det er langt på dag 😛 

Det man gjør i stedet for å tilvenne masse rare vaner for barnet - som man så skal ta fra de igjen... er å legge seg selv tidlig nok til at man faktisk ikke er død kl 5 eller 6 om morgen. Faktisk vil jeg si at om man ikke klarer å legge seg så man er greit opplagt kl 6... ja da har man litt å gå på for egen rutines del også egentlig. For det ER morgen syns jeg. 

Vi har alltid praktisert slik at våkner noen før 6 legger vi oss sammen med dem og ber de sove 5 minutter til - så skal vi stå opp. Kune fysiske plager som tenner eller sykdom som har stått i veien for at de da sovner igjen lenger før 5 minutter har gått 😛 Og sover gjerne en time til. Og med den vanen så sover de nå til mellom 6 og 7 av seg selv. Når vi sluttet å amme så sluttet vi, det holdt vi unna søvn. Men slutta vel ikke med det før de nærmet seg 2 år faktisk, nettopp fordi det var så greit med slumrepupp om morgenen. Men da vi slutta så var det bare smokk og ligge inntil - vanen med å sovne igjen var godt på plass innen da takket være nettopp puppen :) 

Anonymkode: 5850d...4b6

Ja, må vel slutte med alt. Hun slutta som sagt selv med nattamming - som har ført til at melkeproduksjonen er tilnærmet ikke-eksisterende, så derfor det ble ført inn flaske da hun spurte etter nam klokka 5 og pupp ikke hjalp.

legger meg 21-22 jeg altså. Men jobber til 16-17, så kan liksom ikke legge meg noe før 😅 da blir det dårlig med klesvask, rydding av kjøkken og ikke minst egentid/tid med mannen. Blir fort litt jobbing på kvelden også, da jeg gjerne vil hente senest 16 i barnehagen siden hun ikke har vært der såå lenge enda. Gikk veldig fint med morgen kl fem da det var hjemmekontor, ferie og permisjon, men nå sliter jeg litt. Er en del trøsting fra 2-ish også, så er jo ikke sammenhengende søvn. Hadde det vært det hadde jeg vært strålende fornøyd!

men kanskje det blir bedre med oppvåkninger nå som hun er mer vant med barnehagen og vi kutter ut mat på natta helt igjen. Håper på det ☺️

Skrevet

Det er mange nye inntrykk i barnehagen, tror dere må regne med litt dårligere nattesøvn og uro i starten da alle inntrykk bearbeides gjerne på natt. Det er en stor overgang for en liten jente, gi henne tid, trygghet og nærhet. Om hun vil over i deres seng, så er jeg av den mening at hun da trenger det (trygghet,nærheten) og har alltid latt mine barn komme over i min seng.

Med tanke på nattflaske med melk og nattamming. Bare bestem dere for at det nå er stopp. Det vil nok innebære litt mindre søvn en periode, men slik er det nok bare. Tror mange kan skrive under på at vi har vært igjennom både en og to omganger med avvenning av diverse (u)vaner på de små på nattestid. 

Anonymkode: 4dbf3...a48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...