inar Skrevet 23. juli 2005 #1 Skrevet 23. juli 2005 Hei Vi (samboeren min og jeg) har hus, og med dette følger jo en del ting som må gjøres. Som hagen, gresset må klippes. Det er det jeg som gjør. Søppel må kjøres, det står ferdig lastet på hengeren, men ingen mann kjører det. Av og til må det en skikkelig opprydding til, men ingen tegn til mannen. Og så er det vanlig husarbeid, bare jeg som gjør det og. Han unskylder seg med at han ikke har tid, mye jobb. Men han kan ligge en hel dag på sofan, uten å løfte en finger, da er han sliten. Han syns ikke det er nødvendig, men det er jo det da. Vi er flere som bruker hengeren, syns ikke den kan stå her full uten at vi kan klare å kjøre bort søppelet. Har kjørt søppel flere ganger jeg da. Jeg er også sliten, men henter litt energi for å få ting unna, så kan jeg klappe sammen på sofan. Nå var gresset så høyt, hadde latt det være for å se om han gjorde det, men nei..... Han har heldigvis andre gode egenskaper, men blir så forbanna når jeg står igjen og må gjøre alt. Har ikke snakket til han i hele dag, gidder ikke, jeg var ute å tok gresset, han lå på sofan. Kan jo nevne at jeg har kronist utmattelsesyndrom, noe som gjør meg tom for energi veldig fort. Og at sånne ting tar på mer enn for andre, men jeg gjør det jo fordi ingen andre gjør det. Men bruker noen timer på å komme meg igjen.... Hva gjør man med sånne late menn da???
Gjest Gjest_Johanne_* Skrevet 23. juli 2005 #2 Skrevet 23. juli 2005 Jeg synes du er lat. Alle gjør ting, bare på forskjellig måte. De som syter når de må gjøre noe, det er de som egentlig er de lateste, og du syter. Jeg synes du skal holde munnen din og heller la mannen din gjøre de tingene han er god på.
Arkana Skrevet 23. juli 2005 #3 Skrevet 23. juli 2005 Det beste er å bare ta det opp med ham. Jeg skjønner godt at du er fortvilet over at han ikke kan se at ting må gjøres, det er slitsomt å måtte gjøre alt selv (du er ikke akkurat hushjelpen heller) eller måtte mase for å få ting gjort. Kanskje trenger dere faste rutiner for å få oppgavene gjort? Kan dere bli enige om at han klipper gresset annenhver søndag (for eksempel)? At han vasker badet en gang i uka, mens du støvsuger? Dette fungerer i allefall ypperlig hos oss. Hver søndag er vaskedag, og sambo tar f.eks. alltid støvsuging og vasking av alle gulv. På hverdagene er han den som alltid dekker av og på bordet, setter inn og ut av oppvaskmaskin og vasker for hånd det som evt ikke går i maskinen. Da slipper han å bli mast på og jeg vet at ting blir gjort. Jeg synes forøvrig mannen din burde ta spesielt hensyn til at du har en sykdom som gjør at du ikke klarer så mye. Men kanskje er ideen å få litt hjelp utenfra? En vaskehjelp annenhver uke eller så koster ikke all verden, og så slipper dere å tenke på det.
missluna Skrevet 23. juli 2005 #4 Skrevet 23. juli 2005 Har det på samme måten her i huset... eller.. jeg er lat selv og siden vi nå har en liten en på fem uker, så har jeg mer enn nok med han. Jeg skulle ønske at min sambo hadde gjort mer i huset, for nå gjør han absolutt INGENTING, med mindre jeg ber konkret om hva han skal gjøre. Fex om jeg ber han rydde opp klærne sine som ligger rundt om, rydder han KUN klærne SINE og lar alt annet rot ligge, og går og setter seg forran pc'n igjen... Prøvde en stund å sette opp en liste over ting som skulle gjøres og når de skulle gjøres, men det ble ikke gjort da heller, så jeg har så og si gitt opp... Det sliter på meg siden jeg blir ekstra sliten av å måtte gjøre alt selv hvis det skal gjøres (hvis jeg ikke maser på han da, men da blir han som regel gretten..) Føler med deg, trådstarter...
inar Skrevet 24. juli 2005 Forfatter #5 Skrevet 24. juli 2005 Hei takk for gode råd og sympati..... Har faktisk prøvd å fordele ting, men når han ikke syns det er nødvendig, da blir det vanskelig. Jeg gjør det, og jeg sier ikke en dritt, men jeg er lei. Det verste er at han ikke har tid, og det stemmer til tider. Men må da kunne legge opp dagen litt bedre. Nei, hjelper vel lite det her, men måtte bare ha det ut. Syns bare det er urettferdig, i og med at han har så stor forståelse for hva jeg går gjennom med sykdom, men det er bare i ord ikke i praksis. Vaskehjelp er nok eneste løsningen her, jo før jo heller. Du er heldig Arkana, og jeg har flere venninner som har det som du, der er det ikke et problem. Har gjort som du Missluna, satt opp liste, men bare jeg gjør noe. Og ja, blir sur om jeg maser, men om jeg bare hadde sluppet å mase da. Gratulerer som nybakt mor, kos deg
monja Skrevet 24. juli 2005 #6 Skrevet 24. juli 2005 Til gjesten lenger oppe her: Er hun lat når hun gjør det meste rundt og i huset? Og skal han gjøre det han er best til? Ligge på sofan? Til trådstarter: Jeg føler absolutt med deg. Jeg har selv en mann som er med på det meste og ikke vanskelig å motivere, men det har ikke alltid vært sånn. Da vi ble sammen tror jeg han mente at jeg skulle gjøre alt, men det gikk til den dagen han ikke fant rene klær i skapene sine. Jeg vaska konsekvent bare mine klær, og annet som jeg kunne ha bruk for (en håndduk etc). Da tror jeg han fikk opp øynene for at han kanskje skulle hjelpe til litt. Vi passer på å gjøre ting sammen. Når vi vasker huset er hans område kjøkken og soverom mens jeg tar stue, ganger, bad og toalett. Synes det er en grei fordeling. Vi har jo funnet ut at det er sosialt å gjøre ting sammen. Vi har også en liten babygutt og mannen min er den som tar hovedansvaret der når han er hjemme. Tror du må prøve å snakke med mannen din om fordeling av husarbeide. Blir jo veldig feil at bare en skal gjøre alt. Lykke til!
inar Skrevet 24. juli 2005 Forfatter #7 Skrevet 24. juli 2005 Oh yes, har forsøkt det du skriver Monja, om å vaske kun mine klær. Men han så ikke tegninga da heller, bare ble sur, men sa ingenting. Tar jeg opp husarbeid, er det som om en mur kommer opp, dette er et ikke tema. Noe han ikke vil bidra med, fordi han ikke ser nødvendigheten i det. Og så mener han at det alltid skal gjøres etter min pipe, og det er jo ikke så rart da, for han tar jo aldri initiativet til det. Det skjer faktisk ingenting i dette huset uten at jeg gjør noe med det. Det er bare snakk med han, selv sitter han på kontoret sitt og jobber. Jeg blir bare så sliten av å gjøre alt selv, og jeg blir så sliten av å mase, så har gitt opp. Gjør det meste selv, ringer lillebroren min når jeg trenger en strekere hånd. Han er 10 år eldre enn meg, vet ikke om det har noe å si, vi har bodd sammen i fem år. Han kjøper ting til meg, så sånn sett er han jo raus. Han har brukt et rom i huset som jeg nå vil han skal rydde opp, så det kan bli i orden igjen. Men han har ikke tid sier han, dette var årsaken til en krangel fredag kveld. Ikke tid... og så brukte han hele lørdagen på sofan. Da skjønner jeg ingenting.
Gjest Butterflygirl Skrevet 24. juli 2005 #8 Skrevet 24. juli 2005 Menn er vel late av natur. Kanskje ikke alle, men de fleste. Å skylde på jobben fordi han ikke orker er typisk. Det hadde vært noe annet hvis han jobbet for å forsørge deg og han selv. Men hvis dere begge jobber, og begge bidrar økonomisk, så har han egentlig ingen unnskyldning for å ikke hjelpe til hjemme. Men en del av den "lathans faktoren" har veldig mye med personligget å gjøre og hvordan hans oppdragelse var. Jeg opplever det jeg og . Så jeg snakker om erfaring bare for å gjøre det klart. Det er kanskje greit et par ganger. Men man har heller ikke lyst til å føle seg om en "slave". Menn tenker fortsatt på oss som "kvinner", de som skal gjøre alt i huset. Uansett likestilling eller ikke, det tar nok flere århundre før det vil endre seg. Hvis du synes at det begynner å bli ubehagelig, og det er tross alt din framtid det handler om, om du vil leve slik med han, så burde du ta det opp med han, evt stå på hardere. F.eks la han lage sin egen middag. Eller reis bort noen dager hvis dere bor sammen. Dra hjem og besøk familien. Når han ikke har deg i nærheten, så vil han skjønne at han er avhengig av deg, savner deg og trenger deg. Når han evt viser det, så gjør det klart at du har visse regler også. PS! Jeg vet ikke om det vil fungere for deg. Det kan fungere for noen, for meg f.eks. Dette er bare råd, fordi jeg har vært borti dette selv. Men noe må man jo gjøre, eller så endre man opp med et forhold der hvor man føler seg utslitt hele tiden. Og da blir det heller ikke tid til gøyale ting.
Gjest filosofia Skrevet 24. juli 2005 #9 Skrevet 24. juli 2005 Sånn er ikke min mann, og hadde han vært sånn, ja så hadde han ikke vært min mann! Jeg fatter ikke poenget med å bo sammen med et menneske som bare lager dårlig stemning og vonde tanker. Og som ikke har omsorg for partneren og forholdet.
inar Skrevet 25. juli 2005 Forfatter #10 Skrevet 25. juli 2005 Alle forslag som har kommet er utprøvd, derfor vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Han bare skjønner det ikke, så det eneste jeg kan gjøre er å få tak i en vaskehjelp. Sånn blir det bare. Lite gunstig for meg å klage på han her, men jeg ble bare så frustrert. Takk for alle råd
Caramba Skrevet 25. juli 2005 #11 Skrevet 25. juli 2005 Skjønner veldig godt at du er frustret. Hva slags kjærlighetsforhold er det hvis den ene parten blir gående hjemme som slave og hushjelp? Det var vel ikke sånn du så for deg at samboertilværelsen skulle være. Dette bør dere virkelig snakke alvorlig sammen om, ikke godta at han lar "veggen" gå opp. Han bør tenke nøye gjennom hva som er viktig for ham, avslapping på sofaen eller det å ha en fornøyd kjæreste. Jeg er sikker på at det ikke er mye som skal til heller, tipper du blir kjempeglad hvis han klipper plenen og kjører bort søpla hver 14. dag. Såpass burde han klare, uansett hvor mye han jobber.
inar Skrevet 25. juli 2005 Forfatter #12 Skrevet 25. juli 2005 Tror faktisk han er litt bortskjemt hjemmefra, men i en alder av litt over 40 er det vel på tide å skjønne at man faktisk må gjøre ett og annet. Ikke vits for oss å ha hus hvis han ikke kan bidra med noe.... For det er jo ting hele tiden med hus og hage. Snakke må til, igjen, men kommer ikke lenger med det. Han er skikkelig sta på at han ikke vil gjøre ting som jeg har bestemt. Saken er jo bare at jeg ser behovet, og han tar jo ikke initiativet selv. Nei, enkelte menn kan du få billig av meg. Like greit han er på jobb nå, for hvis jeg hadde sett kroppen han i sofan en dag til.........
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #13 Skrevet 25. juli 2005 Har han vært sånn hele tiden, eller har han blitt slappere med tiden?
inar Skrevet 25. juli 2005 Forfatter #14 Skrevet 25. juli 2005 Nå måtte jeg tenke meg om litt..... Men ja, han har nok blitt slappere. Har nok alltid vært litt slapp, men når vi flyttet sammen hadde vi vaskehjelp, så tenkte ikke på det da. Må få inn en vaskehjelp her fort. Men hun tar vel ikke gressklipping...
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2005 #15 Skrevet 28. juli 2005 Trikset for å slippe å gjøre husarbeid og sånne ting har jeg funnet ut for lenge siden. Da vi flyttet sammen snakket vi ofte om hvordan vi begge ville ha det, var stort sett enig i å dele på de fleste oppgaver, men jeg fant fort ut at om jeg gjør en elendig jobb, blir hun irritert og setter meg til andre ting som hun vet jeg kan, og tives med. Så, skal du vaske klær, bland alle farger og kok dem, første og siste gang du får vaske klær.... skal du støvsuge, la noen av hybelkaninene ligge igjen, så slipper du garantert dette også med tiden.... skal du ta ut alt i oppvaskemaskinen, så sett alt på feil sted på kjøkken.... skal du bære ut søppel , kast restavfall i papirdunken... skal du brette klær, brett dem dobbelt av normal... dette er jo gode gamle tips.... og alle viket her i huset, til gjendjeld må jeg ta alt i hagen... men jeg trives jo der så det går fint.... dessuten jobber jeg mye mer enn henne også... ellers har vi det helt topp.... men hun vet at jeg slurver bare for å slippe fra det..
Caramba Skrevet 28. juli 2005 #16 Skrevet 28. juli 2005 Trikset for å slippe å gjøre husarbeid og sånne ting har jeg funnet ut for lenge siden. Da vi flyttet sammen snakket vi ofte om hvordan vi begge ville ha det, var stort sett enig i å dele på de fleste oppgaver, men jeg fant fort ut at om jeg gjør en elendig jobb, blir hun irritert og setter meg til andre ting som hun vet jeg kan, og tives med. Så, skal du vaske klær, bland alle farger og kok dem, første og siste gang du får vaske klær.... skal du støvsuge, la noen av hybelkaninene ligge igjen, så slipper du garantert dette også med tiden.... skal du ta ut alt i oppvaskemaskinen, så sett alt på feil sted på kjøkken.... skal du bære ut søppel , kast restavfall i papirdunken... skal du brette klær, brett dem dobbelt av normal... ← Så "sjarmerende" triks, du må være en fantastisk samboer og kjæreste...
MiaMamma Skrevet 4. august 2005 #17 Skrevet 4. august 2005 Må få inn en vaskehjelp her fort. Men hun tar vel ikke gressklipping... ← Hun?
aline Skrevet 4. august 2005 #18 Skrevet 4. august 2005 (endret) ... og setter meg til andre ting som hun vet jeg kan, og tives med. ← så lenge du faktisk liker å gjøre ting som må gjøres og som faktisk også tar tid og krefter, så synes jeg ikke det nødvendigvis trengs luring til. (og det bryr antagelig ikke henne så mye heller, siden hun vet du gjør det og lar deg slippe fint unna uten at det skaper problemer. ) min ex-samboer var eller gjorde seg elendig til mye, men han elsket å lage mat. Så han laget middagen stort sett hver dag, og sørget for å skrive handleliste over hva vi trengte til kjøleskapet. så tok jeg oppvasken når han var ferdig, og det var helt greit det. jeg hater matlaging enda mer en jeg missliker å vaske opp og rydde. feilen blir når han ikke gjøre noe i det hele tatt på hjemmebane, bare ligger på sofaen. men du trådstarter, hvor lenge lot du være å vaske hans klær og sånt da? kanskje du kan bruke det rommet "hans" til å legge vekk alle hans ting som han ikke fjerner selv? dersom alt hans rot og alt hans skittentøy som ikke han legger til vask og sørger for at blir vasket, havner der inne, så vil han jo på ett eller annet tidspunkt begynne å savne ting og faktisk MÅTTE ta sin del av jobben eller? eller går han i sin egne skitne klær uansett hvor skitne og fæle de blir? eller, begynn å ta opp om dere bør flytte! siden dere har en hage du egentlig ikke orker å ta vare på, og han ikke gidder å ta vare på, og ett stort hus som trengs orden og vedlikehold som sliter ut deg og som han ikke egentlig er interessert i, så kanskje det er en ide for dere å kjøpe en leilighet istedenfor? hvorfor ha hage om man ikke verken liker den eller gjør noe med den? håper virkelig jeg slipper en sånn mann når jeg blir samboer igjen... det var stort sett sånn sist, og man blir så lei. tror de at vi digger husarbeid bare fordi vi har pupper og innovertiss eller? Endret 4. august 2005 av aline
inar Skrevet 4. august 2005 Forfatter #19 Skrevet 4. august 2005 Vi hadde vaskehjelp før, og det var hun...... men skjønner hva du mente... Den late samboeren min klippet gresset i dag, helt av seg selv. Hva blir det neste...
Arkana Skrevet 4. august 2005 #20 Skrevet 4. august 2005 Han er 10 år eldre enn meg, vet ikke om det har noe å si, vi har bodd sammen i fem år. ← Min samboer er 9 år eldre enn meg, og vi har også bodd sammen i 5 år. Og det bør kanskje nevnes at så lenge han bodde hjemme har han aldri vasket så mye som et plagg eller en kvadratcentimeter gulv, aldri kokt en eneste liten potet eller gjort noe som helst "huslig". Men, som du forstår, slike menn kan faktisk omvendes. Joda, han synes ikke rengjøring er gøy, og han har store problemer med å se at ting skal gjøres og holder seg som oftest til "faste plikter", men jeg er strålende fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå