Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer søke jobb i barnehage. 

Hvor ofte må man ha samling? Kan en samling være lesing osv? Jeg er ikke glad i presentasjoner og kan ikke se for meg at jeg hadde likt og holde teater eller synge for barna.. må man dette? 

Anonymkode: 125ce...dbe

Skrevet

En samling kan være akkurat det du vil. Du kan jo øve deg med en liten gruppe barn i starten om du får jobb. Er ikke alle barnehager som har samling, noen ganger er det så enkelt som et opprop og prate rundt et tema, sangsamling, eventyr osv. Hvor ofte hver enkelt ansatt har samling vil variere utifra barnehagen/aldersgruppe/egen interesse osv. Men det er ikke farlig, du blir vant til det 😊 Først må du få jobben 😄

Anonymkode: b68bc...35f

Skrevet

Har jobbet i barnehagen nå i 12 år. Kan telle på en hånd de gangene jeg har hatt samling. Ped. leder vet at jeg ikke liker det, og da har jeg gjort andre ting. Har jobbet 15-16 år i bhg. 

Anonymkode: 33954...b47

Skrevet

Vi har samling hver dag, men det trenger ikke være noe stort. Kan f.eks. være å bare synge litt :)

Anonymkode: f7498...dc7

Skrevet

Vi har samlinger flerer dag, men ingen er like. Hver morgen har vi et lite " morgenmøte", hvor vi synger, hilser hverandre velkommen og snakker litt om hva vi skal gjøre den dagen. Dette gir barna en følelse av å være inkludert i et fellesskap, og forbereder dem på dagens struktur. Ellers har vi større, mer planlagte temasamlinger, som er fokusert rundt det vi jobber med. I tillegg kommer mer spontane eventyr/lesesamlinger, sangsamlinger, eller samlinger hvor formålet er å skape en god overgang mellom ulike rutiner(dorund-måltid-påkledning, osv).

Det man utfordrer seg på, blir man også bedre til å gjennomføre etterhvert.

Anonymkode: 70cf7...748

Skrevet

Jeg hatet det da jeg begynte. En meget usikker 20-åring. Det ble bedre med tiden da jeg fant ut at man ikke må være så pedagogisk korrekt hele tiden. Man kan ha det gøy!

Så kom " skuespilleren'  i meg frem! Når jeg fortalte eventyr, så " levde" jeg eventyret! Jeg var fysisk personene i eventyret. Det var også enklere for meg å være fysisk aktiv i samlingsstundene. Jeg fikk en ansatt til å filme meg noen ganger slik at jeg kunne se og høre og analysere det etterpå. 

Jeg hadde forresten samlingsstund mellom to-tre ganger i uka, noen flere ganger da jeg ble "assistent på dispansjon".

Anonymkode: bb5f7...c73

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i ti år og har ikke hatt så mange samlinger. De siste årene har jeg ikke ledet en eneste en, men det kan være fordi jeg jobber med de aller minste og vi kom aldri helt inn i rutinen med samling. 

Jeg trodde jeg aldri greide å ha en samling da jeg begynte i barnehagen, men etterhvert som man blir tryggere går det helt fint. Prøv deg fram og se hva som føles komfortabelt for deg. Du vil ikke bli sendt rett ut i å holde samling i begynnelsen om du aldri har jobbet i barnehage før, så slapp helt av. Hvis du absolutt ikke vil holde samling kan ingen tvinge deg til det, men det er en fordel å være på tilbudssiden. Eventuelt kan du be om å begynne med å ha en liten samling med kun barn? Det verste for meg i begynnelsen var at de andre voksne så på og bedømte meg, ikke barna. 

Lykke til med jobbsøkingen! :)

Anonymkode: 6dd95...f49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...