AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 Jeg "sliter" med middagene.. Er alene med tre gutter i tenåra, og synes det er vanskelig å få planlagt, handlet og forberedt middager. Ofte blir det tenkt ut på vei hjem fra jobb, og så handler jeg det vi evt mangler på veien🙈 Ikke særlig økonomisk, og mye unødvendig stress.. Alle tre er veldig fysisk aktive på fritida, og både de og jeg har fokus på sunn og variert mat. De er heldigvis ikke allergiske noen av dem, og relativt altetende😉 Jeg har en drøm om å ukeplanlegge og handle stort en gang i uka. Ca hvor stort matbudsjett/uke har dere med samme familiesammensetning som oss? Føler jeg har en del å hente ift storhandel der... Tre tenåringsgutter som trener spiser jo også relativt store mengder mat😉 Og - dere som evt allerede får til å ukeplanlegge, har dere middagstips/ukeplaner å dele, så blir jeg kjempeglad😊😊 Anonymkode: 2ff69...f6a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Jeg har ikke 3 tenåringsgutter, bare en liten 2 åring, så mengdene dere må ha er jo veldig forskjellig fra oss. Men prinsippet med ukeshandling er jo likt. Jeg setter meg ned med planleggingen på lørdag etter frokost. Skriver opp hver dags middag og lager handleliste samtidig. Så handler jeg på formiddagen. Eneste jeg supplerer i løpet av uka er brød og frukt. kunne kjøpt brød og fryst også, men vi har ikke plass o frysern. Denne uka har vi quesedilla, fiskekaker, kremet kyllinggryte, fyllt squash/paprika, kyllingwok med nudler, laks med stekte grønnsaker og en dag åpen. Liker å ha en dag åpen så man kan ha en dag hvor man plutselig ikke gjør som planlagt uten at man sitter inne med mat som blir dårlig. Anonymkode: a9ef2...73d 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 Se innom SIFO.no for referansebudsjett. Hvor mye penger du bruker på mat, er bare i liten grad knyttet opp til hvor ofte du handler. Hvor ofte du handler, trenger ikke være knyttet opp til hvor lenge du planlegger for, heller. Hvor ofte du handler, bør bare være hvor ofte som er mest praktisk for deg. Ikke planlegg bare middagene hvis du trenger å handle inn for flere måltider. Ikke planlegg for en uke hvis kortere eller lengre intervaller er mer praktisk. Ikke baser deg på andres ukeplaner. Alle familier har sine preferanser og rutiner, og din plan må passe med deres. Start med hvordan dere spiser i dag. Se på hva som fungerer, og hva du trenger å endre på. Planlegg med tanke på holdbarhet, sånn at det minst holdbare blir spist opp først/i tide. Sjekk kundeaviser og bli kjent med priser. Benytt deg av gode tilbud og kjøp i stort hvis du kan oppbevare det forsvarlig. Kjøp billigmerker der kvaliteten er den samme. Bruk fryseren aktivt - kjøp i stort og ta opp til tining i kjøleskapet kvelden i forveien. Anonymkode: 2bfad...225 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 Har du tilgang til flere butikker å velge mellom? Jeg handler mest mulig på tilbud, grønnsakene kjøper jeg på asiamarkedet til 60% av prisen på Rema. Finner du gode tilbud på ting du vet du kommer til å lage i løpet av den neste måneden, kjøp inn og lagre. Bruk fryseren så mye som du kan og før du handler sjekker du hva du har fra før. Et godt utvalg basisvarer som du deretter kjøper inn litt frukt, grønt og kjøtt for å lage noe ut fra og du kommer langt på vei. Husk at mye halvfabrikata er relativt dyrt i forhold til å lage ting selv, selv om det er fryktelig lettvint. Å ha en eller to dager i uka som fast pasta og kjøttsaus-dag/billig gryterettdag for å dra ned snittprisen på ukesbudsjettet gir deg et bedre økonomisk spillerom til å f.eks lage noe litt bedre i helgene, gjør gjerne det til en fast greie. Ingen forventer at du skal diske opp med biff og grønnsaker hver dag Anonymkode: 8d180...7d2
Angelheart2 Skrevet 22. september 2020 #5 Skrevet 22. september 2020 Vi semi-ukeshandler. Det vil si at på søndag ettermiddag lager vi handleliste og handler alt vi trenger frem til fredag. Dvs. 4 middager + frokost, lunsj og alle andre artikler man kjøper på dagligvarebutikk. Har søndagsåpne butikker her og det er som regel alltid minst trafikk søndag etter kl 18, derfor handler vi da. Helgehandlingen er ikke med i dette, da vi ofte er bortreist i helgen og derfor handler der vi er. Vi er en familie på 4, 2 ungdommer som er litt kresne i matveien. Ukeshandlingen vår pleier å ligge på rundt 1000,- + ca 1500,- for helgen. Da skal sies at vi ikke sparer på så mye, men handler akkurat det vi har lyst på. Kunne nok spart nesten halvparten dersom vi hadde gått inn for det.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #6 Skrevet 22. september 2020 Vi handler inn det som frister på fredag/lørdag av særlig grønnsaker, og så planlegger vi middagene ved kjøkkenbordet mens vi spiser frokost i helgen. Tips: bruk google docs, da kan dere alle lett få adgang til lista. Da vet den som er hjemme først, hva som skal forberedes den dagen. Pleier å starte med å legge inn avtaler, og så velge middager ut fra hvor mye tid vi har. Lager i blant middag for to dager for å spare tid enkelte dager. Nå som vi har gjort dette en stund, er det lett å scrolle nedover og få inspirasjon til middager ved å se hva vi har spist den siste tiden. Anonymkode: 2947d...730 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #7 Skrevet 22. september 2020 5 timer siden, Angelheart2 skrev: Vi semi-ukeshandler. Det vil si at på søndag ettermiddag lager vi handleliste og handler alt vi trenger frem til fredag. Dvs. 4 middager + frokost, lunsj og alle andre artikler man kjøper på dagligvarebutikk. Har søndagsåpne butikker her og det er som regel alltid minst trafikk søndag etter kl 18, derfor handler vi da. Helgehandlingen er ikke med i dette, da vi ofte er bortreist i helgen og derfor handler der vi er. Vi er en familie på 4, 2 ungdommer som er litt kresne i matveien. Ukeshandlingen vår pleier å ligge på rundt 1000,- + ca 1500,- for helgen. Da skal sies at vi ikke sparer på så mye, men handler akkurat det vi har lyst på. Kunne nok spart nesten halvparten dersom vi hadde gått inn for det. Misforstår jeg nå eller bruker dere 1000 kr for fem ukedager og 1500 for to helgedager? Anonymkode: c7a42...cfb
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #8 Skrevet 22. september 2020 Når dere er såpass mange er det mye penger å spare ved å følge med/ hamstre litt når det er gode tilbud. Kylling, kjøttdeig, koteletter, taco-ting, syltetøy og ost er blant de varene jeg aldri kjøper til full pris. Benytter meg av brød-deal på coop extra (2 for 49), eller ukens brød på Meny, 25 kr. Baker rundstykker en dag i uken. Kjøper stort sett egg hos Meny også, 39,90 for 18 egg (og de pleier å være av grei størrelse). Ikke bruk suppeposer el.l, det er bortkastede penger. Lag mat av ordentlige råvarer 😊 Planlegg menyen for minst en uke av gangen, ta utgangspunkt i fryser/ kjøleskap og skriv manglende ingredienser på handlelista. Her er et eksempel på en rimelig og variert ukesmeny (hvis du tar utgangspunkt i tilbudspriser): Seibiff m/ stekt løk og poteter, spaghetti med kjøtt/ grønnsakssaus, suppe og brød (F.eks erte- tomat- blomkål- eller linsesuppe) fiskegrateng med makaroni og gulrøtter, fredags-taco, stekt ris med masse grønnsaker og litt kylling el.fisk, koteletter med f.eks poteter, surkål og brun saus. Anonymkode: adb96...889
Angelheart2 Skrevet 23. september 2020 #9 Skrevet 23. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Misforstår jeg nå eller bruker dere 1000 kr for fem ukedager og 1500 for to helgedager? Anonymkode: c7a42...cfb Helt riktig. I helgen blir det ofte litt bedre mat, mer godis og slikt....
myMa Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 Vi har ikke samme faniliesammensetning som deg men ukeshandling er ukeshandling. Mine tips er: -Sjekk hva som er på tilbud og bruk dette som inspirasjon (meny appen eller mattilbud appen) - sitt I ro og mak og planlegg for uken og skriv en god handleliste. - handle helst på sen ettermiddag/kveld og unngå helgene. Jeg har funnet ut at torsdag kveld er en fin tid (nær helgen, lite folk og ofte trippel trumf)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå