AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 Situasjonen er at jeg jobbet tidligere på et sted hvor jeg virkelig mistrivdes, spesielt på grunn av lederen og én annen kollega. Etterhvert sluttet jeg å jobbe der og fikk ny jobb i en annen bedrift som driver med de samme tingene. Selve arbeidet er kjekt, men miljøet var dårlig. Nå er den utførende avdelingen i den gamle bedriften oppløst, og de skal leie oss (i min nye jobb) inn til å gjøre oppgavene som deres egen avdeling tidligere gjorde. Dessverre så vil nok lederen jeg hadde, og den ene kollegaen (som jeg lenge har tenkt at er et tilbakelagt kapittel) være igjen og administrere ting slik at jeg mulig må forholde meg til dem av og til. Jeg har aldri nevnt noe til nye arbeidsgiver om at jeg mistrivdes i gamlejobben og en konflikt jeg hadde der, rett og slett fordi det ikke tar seg så godt ut. Jeg var sykemeldt i lange perioder pga. utbrenthet. Så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre her. Jobbe og late som ingenting, eller fortelle nåværende leder at jeg helst ikke ønsker å involvere meg med dem. Det er sikkert nok arbeid å ta av til at jeg ikke nødvendigvis trenger å prioriteres på jobbene til gamlejobben, men de har jo kanskje en forventning om at jeg er en naturlig ambassadør for dem som kjenner rutinene derfra og vil være naturlig å bruke der. Hva tenker dere? Jeg har jobbet i nye jobben siden desember i fjor. Anonymkode: bd4aa...e00
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Bare for å oppklare første setning som ble litt rotete: Miljøet i gamle jobben var dårlig. I nye jobben er miljøet bra og jeg trives. Anonymkode: bd4aa...e00
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 Den gamlejobben, altså. Anonymkode: bc1c2...df2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #4 Skrevet 22. september 2020 Jeg hadde unnlatt å si noe om konflikten. Hvor lenge er det snakk om at dette skal foregå? Kan du være veldig ivrig på å gjøre andre oppgaver, slik at kollegaer kan "få muligheten til å få den erfaringen du allerede har"? Prøv å overbevise lederen din om at det er bedre for deg og bedriften at du tar deg av andre ting, men at du "selvsagt kan være behjelpelig med" ting som skulle dukke opp. Hvis det ikke er snakk om en lang periode dette skal foregå bør du vurdere om du like gjerne kan late som ingen ting og holde ut. Eller søke ferie i deler av perioden, søke studiepermisjon eller noe annet som gjør at du slipper unna. Men! Ikke nevn konflikten! Anonymkode: 5ec12...32d 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #5 Skrevet 22. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde unnlatt å si noe om konflikten. Hvor lenge er det snakk om at dette skal foregå? Kan du være veldig ivrig på å gjøre andre oppgaver, slik at kollegaer kan "få muligheten til å få den erfaringen du allerede har"? Prøv å overbevise lederen din om at det er bedre for deg og bedriften at du tar deg av andre ting, men at du "selvsagt kan være behjelpelig med" ting som skulle dukke opp. Hvis det ikke er snakk om en lang periode dette skal foregå bør du vurdere om du like gjerne kan late som ingen ting og holde ut. Eller søke ferie i deler av perioden, søke studiepermisjon eller noe annet som gjør at du slipper unna. Men! Ikke nevn konflikten! Anonymkode: 5ec12...32d Det vil være på ganske permanent basis frem til de eventuelt bestemmer seg for å omorganisere noe igjen. Jeg har allerede sagt ifra nå. Jeg har ikke noen problemer med å stå inne for det som har skjedd uansett. Men har samtidig sagt at jeg ikke ønsker å vanskeliggjøre noe og at det skal gå utover arbeidsflyten. Bare at de skal vite om det og ha det i tankene når de fordeler arbeid. For ellers vil de jo gjerne tro at det er naturlig å sette meg på det som allerede er kjent med rutinene derfra, og bruke mye ressurser på å ruste meg opp for det fremfor å kurse noen andre. Jeg tenker det er bedre å ta det nå, enn at det skal komme som en overraskelse senere. Anonymkode: bd4aa...e00 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #6 Skrevet 22. september 2020 Enig med deg, TS. Man skal ikke være så livredd for å nevne en konflikt. Alle kan havne der. Det er positivt med mennesker som tør stå opp for seg selv - og heve stemmen ved urett. Man skal ikke finne seg i «dritt» (i et dårlig miljø) for å beholde fasaden (les. god referanse). Anonymkode: faf9b...08c 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #7 Skrevet 22. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg, TS. Man skal ikke være så livredd for å nevne en konflikt. Alle kan havne der. Det er positivt med mennesker som tør stå opp for seg selv - og heve stemmen ved urett. Man skal ikke finne seg i «dritt» (i et dårlig miljø) for å beholde fasaden (les. god referanse). Anonymkode: faf9b...08c Det der er pene ord, men dessverre er det ikke sånn det fungerer. Det har altfor mange av oss erfart. Anonymkode: 5ec12...32d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #8 Skrevet 23. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der er pene ord, men dessverre er det ikke sånn det fungerer. Det har altfor mange av oss erfart. Anonymkode: 5ec12...32d Hvis man søker jobb bør man tone det ned, men i TS sitt tilfelle er det jo slik at man skal bli utleid til en tidligere bedrift man jobbet i, der det var konflikt. Det er en litt annen sak, og det kan litt avhengig av egen leder være verdt å nevne det slik at de er informert hvis det skulle oppstå problemer igjen. Anonymkode: d3a10...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #9 Skrevet 23. september 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vil være på ganske permanent basis frem til de eventuelt bestemmer seg for å omorganisere noe igjen. Jeg har allerede sagt ifra nå. Jeg har ikke noen problemer med å stå inne for det som har skjedd uansett. Men har samtidig sagt at jeg ikke ønsker å vanskeliggjøre noe og at det skal gå utover arbeidsflyten. Bare at de skal vite om det og ha det i tankene når de fordeler arbeid. For ellers vil de jo gjerne tro at det er naturlig å sette meg på det som allerede er kjent med rutinene derfra, og bruke mye ressurser på å ruste meg opp for det fremfor å kurse noen andre. Jeg tenker det er bedre å ta det nå, enn at det skal komme som en overraskelse senere. Anonymkode: bd4aa...e00 Høres ut som du har gjort det rette. Anonymkode: 50400...d72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå