Gå til innhold

Gi kjørelærer beskjed om angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha hatt førerkort klasse B i nesten 15 år har jeg endelig klart å begynne på BE. Driver med hest og det er veldig upraktisk å alltid måtte ta en spørrerunde og betale noen, for å få tak i sjåfør hver gang hestene må avgårde. Den eneste grunnen til at jeg ikke har tatt BE er fordi jeg har kraftig PTSD og generalisert angst og rett og slett ikke har klart å finne motet. Situasjoner som f.eks kjøretimer og spesielt oppkjøring er typiske triggere for dette. Jeg hadde ikke PTSD når jeg tok førerkortet, så det var aldri et problem. Jeg skal ta kjøredelen av BE om noen dager og lurer veldig på om jeg bør si til kjørerlærer at jeg har problemer med dette eller om jeg bare blir sett på som en galning og bør holde det for meg selv. Jeg vet ikke om jeg klarer å komme meg gjennom en oppkjøring, så vurderer også å bare ta B96 og begrense meg litt på vekta på hengeren. Ville dere fortalt kjørelærer om disse utfordringene? Jeg er en trygg og god sjåfør og har kjørt helt skadefritt daglig siden jeg tok førerkortet, har også øvelseskjørt med henger sammen med bekjente og rygger veldig bra, men i situasjoner der jeg blir vurdert og spesielt hvis det er en mann som skal vurdere meg, så får jeg fort panikk og klarer ikke å tenke på noe annet enn at jeg vil løpe fra situasjonen og alt bare klusser seg...

Anonymkode: 5f33b...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår jobb som trafikklærere treffer vi på de merkligste folk med alle de gleder og sorger det medbringer. For min del som trafikklærer er det ikke alltid like relevant å vite om diagnoser, men noe kan være greit å vite. Jeg tenker at dette kommer veldig ann på deg selv. Føler du at du slapper av og føler deg tryggere dersom trafikklæreren vet om dine utfordringer så tenker jeg at du bør fortelle. Dersom det ikke har noe å si for kjøringen, eller hvordan du har det inne i deg, så trenger du ikke si noe. Gjør det som du føler er riktig. Vi som trafikklærere er i som sagt i kontakt men folk av alle slag så jeg ser på oss som en gruppe mennesker med stor forståelse for at folk er forskjellige, trenger ulik tilnerming og har forskjellige behov for læring og støtte.

Anonymkode: 25592...565

• Liker 5
Skrevet

Det er nå lov til å si at du kjører forsvarlig når du kjører alene, men blir nervøs hvis noen skal bedømme deg. ( trenger ikke utbrodere om angst osv) De fleste skjønner det. Din kjørelærer har nok mye erfaring m forskjellige folk, og jeg foreslår at dere spiller på lag. La han støtte deg. 

Skrevet

Jeg gav beskjed om min ptsd fordi den blant annet er stedsutløst. Så derfor gav jeg beskjed til kjørelæreren min i tilfelle vi skulle til det stedet og kjøre en dag. Heldigvis var ikke det stedet vanlig å ha kjøretimer for min skole, men han satte likevel pris på at jeg turte å fortelle han om det!

Anonymkode: 6a822...26f

Skrevet
1 time siden, Eplejuice123 skrev:

Det er nå lov til å si at du kjører forsvarlig når du kjører alene, men blir nervøs hvis noen skal bedømme deg. ( trenger ikke utbrodere om angst osv) De fleste skjønner det. Din kjørelærer har nok mye erfaring m forskjellige folk, og jeg foreslår at dere spiller på lag. La han støtte deg. 

Det gjelder vel de fleste av oss? Angst eller ikke..

Anonymkode: 20cc3...b31

Skrevet

Jeg sa ifra om min. Jeg slapper mere av når folk vet jeg har angst for da slipper jeg å gi meg selv angstanfall fordi jeg er redd for å få angstanfall. 

Morsom sirkel det der...

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder vel de fleste av oss? Angst eller ikke..

Anonymkode: 20cc3...b31

Ikke nødvendigvis? Noen er veldig trygge, andre trenger mer støtte 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...