Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort det?

Hvor lenge bodde du på den plassen før du flyttet videre?

Anonymkode: e48ff...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være lønnsomt å flytte til Finnmark f.eks. som nyutdannet lege, både fordi det gir praksis (som er så vanskelig å få på østlandet og i større byer) og fordi man kan skrive av studielånet sitt 10% i den perioden man bor så langt nord.

Er man et friluftsmenneske, så må det jo være en vinnvinn situasjon? I alle fall for tre-fire år, der man opparbeider seg erfaring som lege eller annet, og kan skilte med det når man søker ny jobb på hjemstedet eller i byen/stedet man ønsker å flytte til.

Anonymkode: 8aef1...390

Skrevet

To år i Oslo, stortrivdes så ville bli utover planen, men så skjedde livet. To år i distriktsnorge med mannens jobb. Ett år i utlandet for min jobb. I byen vi nå bor i, i 10 år - men her blir vi nok, trives godt selv om vi ikke hadde noe forhold til byen da vi flyttet hit.

Anonymkode: 9360c...509

Skrevet

Jeg bodde drøyt halvannet år på en øy på nordvestlandet som nyutdannet - faglig en strålende mulighet som ga mye nyttig erfaring og en opplevelse jeg vokste på på mange vis, men jeg er altfor bymenneske til at det var et blivende sted. Jeg vil absolutt anbefale det for nyutdannede som sliter med å få relevant jobb, det er mye bedre enn å ta hva som helst for å slippe å flytte på seg.

Skrevet

Jeg flyttet tvers over landet for "drømmejobben" som nyutdannet. Det var langt ifra drømmejobben viste det seg, men verdifull erfaring! Ble i 2 år.

Anonymkode: fce2d...42f

• Liker 2
Skrevet

Bodde totalt 2 år borte,  på 3 forskjellige steder. Det ene stedet var altfor lite og holdt på å gå på veggen, men det var bare for 1/2 år. Har lønnet seg karrieremessig :)

Anonymkode: baa0d...10f

Skrevet

Ja og bor der ennå veldig mange år senere. Det er jo en helt naturlig ting å gjøre om en ikke får napp på relevant jobb der en bor. 

Anonymkode: 8ea1d...37d

Skrevet

Ja, flyttet tre timer fra byen jeg vil bo i, blir bare ett år siden det er da kontrakten min går ut. Må snart søke igjen og da skal jeg prøve meg enda nærmere der jeg vil bo. Tror erfaringen vil hjelpe mer på det å få jobb der jeg vil bo. 

Anonymkode: eceda...067

Skrevet

Bodde fire år i Bergen. Elsket det sosiale livet, men herregud så mye det regner der. Flyttet videre til Osloområdet og ble værende. 

Anonymkode: d9a1b...f01

Skrevet

Har flytta fra nord til sørvest til sørøst pga jobb. Veldig nyttig! 

Anonymkode: 627f2...97e

Skrevet

Bodde litt over tre år i en liten kommune et stykke unna hjemplassen min. Ser på det som tre flotte år hvor jeg møtte noen veldig fine folk og fikk verdifull og variert erfaring. Hadde det ikke vært for den erfaringen ville jeg neppe hatt den jobben jeg har i dag, som gjør at jeg kan bo der jeg ønsker. 

Anonymkode: 0512d...790

Skrevet

Flytta til Troms som nyutdanna, holdt ut i tre år 😅

Veldig nyttig erfaring, og så sparte jeg mye på lavere levekostnader, høy lønn (pga ovetid, siden de mangla folk) og reduksjon i studielån. 

Flytta tilbake til Oslo nå, og fått en jobb jeg ikke ville fått uten den erfaringen. 

Anonymkode: 0b032...a78

Skrevet

Har bodd i Finnmark, anbefales! 

Anonymkode: 57c92...4d9

Skrevet

Ja, flyttet til en liten kommune utenfor storbyen der jeg er fra for å få jobb. Bodde der i tre år, og det var det smarteste jeg har gjort karrieremessig. Jeg er jurist, og de jeg studerte med jobber fortsatt i NAV, mens jeg nå har en prestisjetung stilling på grunn av erfaringen min. De sliter med å komme til intervju på noe annet, mens jeg hadde fire intervju på to uker da jeg begynte å lete etter ny jobb da jeg ville flytte hjem igjen. 

Anonymkode: adfaf...ed5

Skrevet

Takk for svarene. 
Jeg har allerede bodd på en slik plass i ett år og har nå muligheten til å bli her i ett år til ett og et halvt år ekstra. Ved å bli her den ekstra tiden, har jeg mulighet til å spare opp nesten én million i egenkapital og skaffe meg to og et halvt års arbeidserfaring. Det er jo et utrolig bra utgangspunkt for å kunne flytte dit jeg vil senere, både når det gjelder å få kjøpt seg leilighet og skaffe seg arbeid. Samtidig klarer jeg ikke la være å tenke på at jeg «sløser bort» mine beste år i 20-årene med å bo på en liten plass hvor jeg egentlig ikke har noe liv. Arbeidskollegaene er veldig greie, men i en annen livssituasjon. Dette gjør at jeg er mye alene på fritiden og generelt har et kjedelig liv utenfor jobben. 

Anonymkode: e48ff...c6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...