Gå til innhold

Forbudt å samles mer enn 10 personer i private hjem i Oslo fra i morgen 22 september.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er nå forbudt fra i morgen å samles mer enn 10 personer i private hjem i Oslo.(Det gjelder fra i morgen 22 september kl 12.00) Byrådet ber folk sterkt bruke munnbind på Tbanen, tog osv. Jeg syns man burde hatt ett påbud. Det er så mange som driter i smittevern og ikke tar covid-19 alvorlig. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Byrådet sier de vurderer ett munnbind påbud. 

• Liker 5
Skrevet

Det var ikke så uforventet at det ble strammet inn! :) Med den pågående busstreiken så blir det nok strammet inn mer. Byrådslederen sier jo at Ruter har meldt så fulle trikker at de har måtte kjøre forbi holdeplasser. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Sylveon skrev:

Det var ikke så uforventet at det ble strammet inn! :) Med den pågående busstreiken så blir det nok strammet inn mer. Byrådslederen sier jo at Ruter har meldt så fulle trikker at de har måtte kjøre forbi holdeplasser. 

Nå kommer det vel en drøss med folk som klager over at tiltakene er alt for strenge osv.  Er vel mange av de samme folka som ikke holder avstand, fester i hopetall og sier at covid-19 ikke er så farlig.

Endret av NorthernLight
  • Liker 9
Skrevet

Hva skjer om man er 20 gjester? Får man straff?

Skrevet
1 minutt siden, iskremm said:

Hva skjer om man er 20 gjester? Får man straff?

Du kan få bot/bøter

• Liker 9
Skrevet
15 minutter siden, NorthernLight skrev:

Det er nå forbudt fra i morgen å samles mer enn 10 personer i private hjem i Oslo.(Det gjelder fra i morgen 22 september kl 12.00) Byrådet ber folk sterkt bruke munnbind på Tbanen, tog osv. Jeg syns man burde hatt ett påbud. Det er så mange som driter i smittevern og ikke tar covid-19 alvorlig. 

Enig! Det burde helt klart bli et påbud! Hvis de kan ha påbud i Danmark og de fleste land i Europa kan vi ha påbud i Oslo også. Det er liksom stor forskjell på Oslo og en bygd uten smitte. Jeg bor i Oslo og bruker mye kollektiv og det er så få som bruker munnbind. Folk gir f.. minst halvparten går rett forbi antibacen i butikken også. Det er ikke mye i Oslos bybilde som vitner om at vi står midt i en pandemi. Håper denne sterke anbefalingen fører til at flere begynner og bruke munnbind. Men tviler litt på det. Tviler også på at disse tiltakene som ble bestemt idag kommer til og slå ned smitten i Oslo selv om det virket i Bergen. Tror det må kraftigere tiltak til her. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, NorthernLight skrev:

Nå kommer det vel en drøss med folk som klager over at tiltakene er alt for strenge osv.  Er vel mange av de samme folka som ikke holder avstand, fester i hopetall og sier at covid-19 ikke er så farlig.

Nå har jeg ikke sagt hva jeg mener om saken, men som sagt, så var det forventet at det kom til å skje. :) 

Skrevet
2 minutter siden, Muskath skrev:

Du kan få bot/bøter

Tror dessverre dette ikke utgjør noe forskjell. Er svært vanskelig for politiet å vite at her er det mer enn 10 personer samla. Blir nok masse nach fremdeles.

• Liker 1
Skrevet
Just now, iskremm said:

Tror dessverre dette ikke utgjør noe forskjell. Er svært vanskelig for politiet å vite at her er det mer enn 10 personer samla. Blir nok masse nach fremdeles.

Ja, enig der.  Men man KAN risikere bøter. 

Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan disse såkalt nye tiltakene skal gjøre noen forskjell?

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, iskremm skrev:

Men kommer politiet til en fest hvor det er flere enn 10 personer så har de mulighet til å gi bøter. 

• Liker 1
Skrevet
  • Serveringssteder anbefales å registrere alle gjester.

Så da blir det som med meteren da, at ganske mange rett og slett ikke gidder. Synes det veldig snålt med alle disse retningslinjene, som i praksis straffer de som driver forsvarlig, og belønner de som bare reagerer når de må. De som faktisk drar på byen og fester nå er jo de som ikke tar dette så tungt, og da velger de jo også utesteder med minst smittevernsknot.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Sylveon skrev:

Nå har jeg ikke sagt hva jeg mener om saken, men som sagt, så var det forventet at det kom til å skje. :) 

Nei jeg vet ikke meningen din om saken :) 

Skrevet
1 minutt siden, NorthernLight skrev:

Men kommer politiet til en fest hvor det er flere enn 10 personer så har de mulighet til å gi bøter. 

Var det ikke forbudt mot maks 20 personer før og? 

Skrevet
8 minutter siden, J.E skrev:

Enig! Det burde helt klart bli et påbud! Hvis de kan ha påbud i Danmark og de fleste land i Europa kan vi ha påbud i Oslo også. Det er liksom stor forskjell på Oslo og en bygd uten smitte. Jeg bor i Oslo og bruker mye kollektiv og det er så få som bruker munnbind. Folk gir f.. minst halvparten går rett forbi antibacen i butikken også. Det er ikke mye i Oslos bybilde som vitner om at vi står midt i en pandemi. Håper denne sterke anbefalingen fører til at flere begynner og bruke munnbind. Men tviler litt på det. Tviler også på at disse tiltakene som ble bestemt idag kommer til og slå ned smitten i Oslo selv om det virket i Bergen. Tror det må kraftigere tiltak til her. 

Men hvem skal ha ansvaret for å håndheve dette? Ruters kontrollører? 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, rosemarin skrev:

Skjønner ikke helt hvordan disse såkalt nye tiltakene skal gjøre noen forskjell?

Hvor mange fester vet du om hvor det kun har vært under 10 personer?  Det har vært så mange saker i media om ville fester med titalls av idioter som har slått håret ut.  Ved å sette en grense og slå hardt ned på de som bryter dette er bra. Og straff med bøter, ikke kom med advarsler . Nei, ved brudd så får folk BOT, punktum.  

• Liker 2
Skrevet

Hvor mange koronadødsfall har det vært de siste to månedene? 
Hvor mange er innlagt på intensiven? 
Hvor mange er innlagt totalt? 
Hvor mange får symptomer? 
Hva er snittalderen på de som dør? 

For ordens skyld: Jeg vet svaret på alle disse spørsmålene. Men jeg synes det er rart at media aldri snakker om noe annet enn hvor mange som er "smittet".

Kanskje grunnen til at folk flest ikke respekterer tiltakene, nettopp er at de fleste vet hvor ufarlig sykdommen er. 

• Liker 17
Skrevet

Uansett om noen kan kontrollere eller ikke så er det noe med ordet forbud kontra anbefaling som gjør at vi underbevisst vil føle at ting er mer alvorlig nå. 

Så tenker det er en bra ting, og det kan bidra til at folk samles mindre. Skader ikke prøve hvertfall. 

• Liker 4
Skrevet

Er det kødd? Skal feire 30 på lørdag. Det var 20 sist jeg sjekket så fuck 10. 

• Liker 1
  • Opprett ny...