Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter relativt kort tids prøving, fikk jeg i dag morges en positiv test!
Dette blir vårt første barn, og jeg er litt rådvill.

Hva gjør jeg nå?
- Ringer man lege og få time til svangerskapskontroll med en gang?
- Er det ting utenom det åpenlyse jeg ikke kan spise? (Kjøtt som ikke er gjennomstekt, rå fisk, alkohol, myke oster, osv?)
- Når fortalte dere det til den første personen? Jeg kjenner at jeg ønsker å fortelle det til en som kan relatere, som jeg kan dele bekymringer med, og spørre om råd, og som kan støtte meg med en større grunnleggende forståelse enn min samboer om jeg skulle abortere. 
- Noen andre tips jeg sannsynligvis ikke har tenkt på? Jeg har foreløpig ikke andre symptomer enn ømme brystvorter (av alle ting).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ringer legekontoret forteller du er gravid og får en time.

Anonymkode: 2264b...dd5

Skrevet

Gratulerer.
Etter å ringt lege å tatt blodprøve der, fått termin etter å funnet ut når du sist hadde mens, velger du om du vill gå til oppfølging hos legen, eller hos jordmor på helsestasjonen. 
 Du vil bli gitt en mappe som er viktig at du tar med deg på alle svangerskapskontroller fremover. Du blir veid og målt. (Jeg ble det) 

Skrevet

Begynn å ta folattilskudd i dag! Helsenorge har en oversikt over hva du ikke kan spise, sjekk den. Det står blant annet noe om hvilke fisketyper du ikke kan spise selv om de er stekt. Ellers er lege første stopp. Og et ekstra tips, les bøker om graviditet, utvikling og oppdragelse! Ikke bare kvinneguiden, det wr mye rart her inne.

Anonymkode: 433de...1dd

Skrevet
1 time siden, GjestSiden2006 skrev:

Gratulerer.
Etter å ringt lege å tatt blodprøve der, fått termin etter å funnet ut når du sist hadde mens, velger du om du vill gå til oppfølging hos legen, eller hos jordmor på helsestasjonen. 
 Du vil bli gitt en mappe som er viktig at du tar med deg på alle svangerskapskontroller fremover. Du blir veid og målt. (Jeg ble det) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Begynn å ta folattilskudd i dag! Helsenorge har en oversikt over hva du ikke kan spise, sjekk den. Det står blant annet noe om hvilke fisketyper du ikke kan spise selv om de er stekt. Ellers er lege første stopp. Og et ekstra tips, les bøker om graviditet, utvikling og oppdragelse! Ikke bare kvinneguiden, det wr mye rart her inne.

Anonymkode: 433de...1dd

Tusen takk! 
Da skal jeg få kontaktet legen i dag eller i morgen. 

Folat har jeg heldigvis tatt siden vi startet med prøvingen, så den er grei. 
Takk for tips om helsenorge, der sto det mye nyttig, og godt organisert informasjon.

Har dere noen bøker å anbefale, i den store jungelen av gravidbøker?

Skrevet
2 timer siden, EmKay skrev:

Tusen takk! 
Da skal jeg få kontaktet legen i dag eller i morgen. 

Folat har jeg heldigvis tatt siden vi startet med prøvingen, så den er grei. 
Takk for tips om helsenorge, der sto det mye nyttig, og godt organisert informasjon.

Har dere noen bøker å anbefale, i den store jungelen av gravidbøker?

Det anbefales å ta jod i tillegg til folat i følge mitt sykehus selv om det ikke er nasjonale retningslinjer (enda?) 😊 

Skrevet
3 minutter siden, Gåsemor skrev:

Det anbefales å ta jod i tillegg til folat i følge mitt sykehus selv om det ikke er nasjonale retningslinjer (enda?) 😊 

Hvor mye jod? 😊 

Anonymkode: a254d...010

Skrevet

Jeg fikk beskjed å følge anbefalt dose på pakken fra apotek, men vær obs at at du ikke må ta Multivitaminer i tillegg til folat og jod, for da blir det dobbelt opp. 

• Liker 1
Skrevet

Man bør starte med folsyre når man begynner prøving. Om ikke, begynn med en gang 😊

Første kontroll er alt fra 8-12. uke.

Spekemat må varmebehandles om det skal spises (salami osv). Alt står inne på mattilsynet sine sider.

Med nr 1 fortalte vi det til de nærmeste med en gang. Vi var jo sååå stolte! Om det skulle gå galt, så hadde vi jo flere og støtte oss på. 

Jeg hang mye inne på babyverden.no da jeg var gravid. Det var koselig og mye skravling. Mulig det er roligere der nå enn hva det var for 7 og 11år siden.

Gratulerer så mye 😊 

Anonymkode: 52b15...0ca

Skrevet

Lege trenger du ikke kontakte før om noen uker. 

Anonymkode: 9e03f...f28

Skrevet (endret)

Om du vet hvor langt du er på vei trenger du ikke å ta kontakt før om noen få uker, men det er helt opp til deg. Du kan jo ta kontakt allerede nå og få fikset en jordmor, men er ikke nødvendig det helt enda. 

Jeg fikk tidlig henvisning til ultralyd for å finne ut hvor langt jeg var på vei, fant da ut det var 10 uker og jeg fikk høre hjertet slå 😊❤️ Neste ultralyd blir om to uker, er da i uke 18. 

Ryddet for avsporinger. Edie, adm.

Endret av Edie
Skrevet (endret)

Oi, her var det kommet mange hjelpsomme svar mens jeg var ute. Takk!

På 21.9.2020 den 16.27, Gåsemor skrev:

Okei, takk for et godt tips! Da skal jeg få kjøpt inn det, for jeg tror nok ikke jeg klarer å få i meg anbefalt mengde gjennom mat alene.

På 21.9.2020 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Man bør starte med folsyre når man begynner prøving. Om ikke, begynn med en gang 😊

Første kontroll er alt fra 8-12. uke.

Spekemat må varmebehandles om det skal spises (salami osv). Alt står inne på mattilsynet sine sider.

Med nr 1 fortalte vi det til de nærmeste med en gang. Vi var jo sååå stolte! Om det skulle gå galt, så hadde vi jo flere og støtte oss på. 

Jeg hang mye inne på babyverden.no da jeg var gravid. Det var koselig og mye skravling. Mulig det er roligere der nå enn hva det var for 7 og 11år siden.

Gratulerer så mye 😊 

Anonymkode: 52b15...0ca

Tusen takk! ❤️
Folsyre har jeg allerede gått på siden prøvingen startet (ca 2 måneder), og fortsetter selvsagt med det.
Mattilsynet sine sider har jeg ikke sjekket enda, takk for tips! Og man kan altså spise varmebehandlet spekemat? Det er jo fantastisk! *stekt strandaskinke..mmm*
Har fått grønt lys fra samboer til å fortelle det til mamma, hans familie venter vi litt med fordi han vil gjøre det på en litt gøyal måte. Som jeg gleder meg til å fortelle mamma at hun skal få sitt første barnebarn!!

På 21.9.2020 den 17.16, Kenelz skrev:

Om du vet hvor langt du er på vei trenger du ikke å ta kontakt før om noen få uker, men det er helt opp til deg. Du kan jo ta kontakt allerede nå og få fikset en jordmor, men er ikke nødvendig det helt enda. 

Jeg fikk tidlig henvisning til ultralyd for å finne ut hvor langt jeg var på vei, fant da ut det var 10 uker og jeg fikk høre hjertet slå 😊❤️ Neste ultralyd blir om to uker, er da i uke 18.

Ja, altså jeg vet jo når jeg hadde mensen sist, så ifølge den utregningen har jeg jo noenlunde kontroll. Men tror jeg har landet på at jeg vil ringe legen i morgen og bare få satt opp en time en tid frem i tid når de mener de er naturlig. Tidlig ultralyd ønsker vi også. Lykke til på din neste time! Det er vel da man får vite kjønn, eller?

Årh, jeg er så spent, og det ER så gøy at det endelig er vår tur etter mange år hvor "alt annet måtte på plass først"! ❤️ ❤️

Ryddet for sitering av slettet innlegg. Edie, adm.

Endret av EmKay
Slettet svar til en slettet sitering
Skrevet

Nå skal du sette deg på huk med et speil mellom beina og se om du klarer å se babyen!

Gratulerer, er sikkert ikke noe du trenger å gjøre så tidlig.. bestill ultralyd og tenk over hva du spiser :)

Anonymkode: e3a9d...bdc

Skrevet

Les deg opp på det som står på Helsenorge sine sider om graviditet, der står alt du trenger å vite. Ellers trenger du ikke å gjøre så veldig mye. :) Gratulerer. 

Skrevet

Ryddet for avsporinger og brukerangrep.

Edie, adm.

Skrevet
20 timer siden, Gåsemor skrev:

Jeg fikk beskjed å følge anbefalt dose på pakken fra apotek, men vær obs at at du ikke må ta Multivitaminer i tillegg til folat og jod, for da blir det dobbelt opp. 

Jeg ville heller gått for multivitamin framfor jod og folat separat, siden det finnes i multivitamin fra før. Om man vil sikre seg ok doser kan man kjøpe disse gravid-vitaminene, men man kommer langt med vanlig multivitamin også. Denne inneholder anbefalt mengde folat. Den inneholder like stor mengde jod som det er anbefalt for et voksent menneske også. Om man supplerer med matvarer som inneholder jod er man godt innenfor. :)

Anonymkode: 34bbb...959

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller gått for multivitamin framfor jod og folat separat, siden det finnes i multivitamin fra før. Om man vil sikre seg ok doser kan man kjøpe disse gravid-vitaminene, men man kommer langt med vanlig multivitamin også. Denne inneholder anbefalt mengde folat. Den inneholder like stor mengde jod som det er anbefalt for et voksent menneske også. Om man supplerer med matvarer som inneholder jod er man godt innenfor. :)

Takk for tips!

Noen synes kanskje jeg virker hysterisk, men dette er vårt første barn, jeg sitter med masse tanker og bekymringer og lykkefølelser, og vet ikke så mye om hvem som skal kontaktes når, om ting går automatisk etter man har kontaktet lege, osv.
Så jeg takker så mye for alle gode råd her inne :) 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal du sette deg på huk med et speil mellom beina og se om du klarer å se babyen!

Gratulerer, er sikkert ikke noe du trenger å gjøre så tidlig.. bestill ultralyd og tenk over hva du spiser :)

Anonymkode: e3a9d...bdc

Vet ikke om du prøvde deg på en spøk eller å gjøre narr av meg, uansett slo det ikke helt an. 

Uansett, tusen takk for gratulasjon. Jeg er veldig glad, er bare helt lost på hvordan systemet virker, hva som går automatisk, og hva man må gjøre selv. Og vil selvsagt gjøre det jeg kan for at dette skal gå så smooth som mulig både for meg og barnet. :) 

Skrevet
17 minutter siden, EmKay skrev:

Takk for tips!

Noen synes kanskje jeg virker hysterisk, men dette er vårt første barn, jeg sitter med masse tanker og bekymringer og lykkefølelser, og vet ikke så mye om hvem som skal kontaktes når, om ting går automatisk etter man har kontaktet lege, osv.

85% av menneskers bekymringer blir sjelden noe av.

De resterende 15% er ofte bekymringer du har stor innvirkning på.

Dvs at bare en liten prosent av det du bekymrer deg for og som er utenfor din kontroll , skjer.

Mest sannsynlig går alt bra. Oddsene er på din side. Tro på det og kos deg! 

Anonymkode: d31ee...767

Skrevet
1 time siden, EmKay skrev:

Takk for tips!

Du kan kjøpe disse pakkene med gravidvitaminer også, men jeg finner tablettene store og vanskelige å svelge, i tillegg til at de er dyre. Om du likevel velger det vil jeg anbefale de fra Nycoplus i lilla pakke. De i gul pakke var vonde å svelge syns jeg. 

Jeg tar vanlig multivitamin og omega 3-tabletter. Det er mer enn godt nok. 

Når du først har blitt gravid er sjansen for at det skal gå bra større enn at det ikke gjør det. Joda, ting kan skje. Men vi får ikke styrt det. Det vi kan gjøre er å legge godt til rette for god utvikling: leve sunt og godt uten å gå til det ekstreme. Spis vanlig, sunn mat, vær i aktivitet, gå på jobb, gjør dine vanlige fritidsaktiviteter. Så fremt du orker, selvsagt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...