Param Skrevet 21. september 2020 #1 Del Skrevet 21. september 2020 Hei, Vi er til utredning hos Fertilitetssenteret nå og har fått beskjed om at vi mest sannsynlig trenger ivf pga dårlig sædkvalitet. Jeg skal selv til undersøkelse der denne uken. Dette er helt nytt for oss og jeg har mange spørsmål. Dersom vi trenger ivf, kan vi få henvisning fra Fertilitetssenteret til det offentlige? Eller må jeg til fastlegen for dette? Hvor lang ventetid er det cirka i Oslo, stemmer det med 16 uker som jeg leste et sted? Kan vi gjøre et ivf-forsøk på fertilitetssenteret mens vi er i «kø» hos det offentlige? På forhånd takk for alle svar og tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittKoko Skrevet 21. september 2020 #2 Del Skrevet 21. september 2020 (endret) For oss måtte vi få henvisning til gynekolog på kvinneavdelingen, som så henviste til ivf. Fastlegen kan ikke henvise til ivf. Usikker på om fertilitetssenteret kan. Vi fikk henvisning i september i fjor - fikk gyn time i februar i år - skulle ta opp til 5 mnd for å komme videre. Men fikk time i mai til fertilitetsavdelingen. Men så kom corona, fikk begynne i august. Tar tid med offentlig - nå et avbrutt forsøk, neste mulighet til å prøve igjen ca. November. Er i Haugesund dette da. Så vet ikke om Oslo. Endret 21. september 2020 av LittKoko Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Del Skrevet 21. september 2020 Det er relativt lang ventetid i Oslo nå. Leser om folk som har fått svar på henvisning nå, med innkalling til forsamtale i januar/februar. Der vil dere planlegge veien videre. Det er ikke gitt at man får starte opp med en gang. Slik som situasjonen er nå ville jeg antatt mellom 6 og 12 mnd før uttak og ev. innsett. Anonymkode: 2cbf1...18a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Del Skrevet 21. september 2020 3 timer siden, Param skrev: Hei, Vi er til utredning hos Fertilitetssenteret nå og har fått beskjed om at vi mest sannsynlig trenger ivf pga dårlig sædkvalitet. Jeg skal selv til undersøkelse der denne uken. Dette er helt nytt for oss og jeg har mange spørsmål. Dersom vi trenger ivf, kan vi få henvisning fra Fertilitetssenteret til det offentlige? Eller må jeg til fastlegen for dette? Hvor lang ventetid er det cirka i Oslo, stemmer det med 16 uker som jeg leste et sted? Kan vi gjøre et ivf-forsøk på fertilitetssenteret mens vi er i «kø» hos det offentlige? På forhånd takk for alle svar og tips. 16 uker? Nåneidu. Du ka risikere å må vente alt fra 6 mnd til ett helt år. Og spesielt nå i denne corona tiden. Ja du kan henvises til det offentlige gjennom fertilitetssenteret men du må uansett inn til forsamtale i det offentlige hvor dem vurderer om dere kvalifiseres til ivf gjennom det offentlige. Anonymkode: cbc0c...bd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Param Skrevet 21. september 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 21. september 2020 5 timer siden, LittKoko skrev: For oss måtte vi få henvisning til gynekolog på kvinneavdelingen, som så henviste til ivf. Fastlegen kan ikke henvise til ivf. Usikker på om fertilitetssenteret kan. Vi fikk henvisning i september i fjor - fikk gyn time i februar i år - skulle ta opp til 5 mnd for å komme videre. Men fikk time i mai til fertilitetsavdelingen. Men så kom corona, fikk begynne i august. Tar tid med offentlig - nå et avbrutt forsøk, neste mulighet til å prøve igjen ca. November. Er i Haugesund dette da. Så vet ikke om Oslo. Hei og tusen takk for svar. Høres tungt ut med all den ventingen😞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Del Skrevet 21. september 2020 1 minutt siden, Param skrev: Hei og tusen takk for svar. Høres tungt ut med all den ventingen😞 Alle står fritt til å gå privat. Anonymkode: e2028...919 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Param Skrevet 21. september 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 21. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 16 uker? Nåneidu. Du ka risikere å må vente alt fra 6 mnd til ett helt år. Og spesielt nå i denne corona tiden. Ja du kan henvises til det offentlige gjennom fertilitetssenteret men du må uansett inn til forsamtale i det offentlige hvor dem vurderer om dere kvalifiseres til ivf gjennom det offentlige. Anonymkode: cbc0c...bd4 Hei og takk for svar! De 16 ukene fikk jeg herfra, men tydligvis ikke oppdatert.. https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/proverorsbehandling Så formålet med forsamtalen er å slå fast om vi kvalifiserer til ivf gjennom det offentlige? Er det noe annet enn alder som spiller inn der? Sjanse for vellykket forsøk sikkert.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Param Skrevet 21. september 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 21. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er relativt lang ventetid i Oslo nå. Leser om folk som har fått svar på henvisning nå, med innkalling til forsamtale i januar/februar. Der vil dere planlegge veien videre. Det er ikke gitt at man får starte opp med en gang. Slik som situasjonen er nå ville jeg antatt mellom 6 og 12 mnd før uttak og ev. innsett. Anonymkode: 2cbf1...18a Takk for svar. Det høres lenge ut for meg, så vil kanskje prøve privat i mellomtiden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittKoko Skrevet 21. september 2020 #9 Del Skrevet 21. september 2020 28 minutter siden, Param skrev: Hei og tusen takk for svar. Høres tungt ut med all den ventingen😞 Ja det er en lang ventetid. Man kan selvfølgelig gå privat, men for vår del så skjedde det så mange andre ting inn i mellom at det var like greit at det ikke begynte med en gang. Håper det går fortere for dere 🤞🏾 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Del Skrevet 21. september 2020 50 minutter siden, Param skrev: Hei og takk for svar! De 16 ukene fikk jeg herfra, men tydligvis ikke oppdatert.. https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/proverorsbehandling Så formålet med forsamtalen er å slå fast om vi kvalifiserer til ivf gjennom det offentlige? Er det noe annet enn alder som spiller inn der? Sjanse for vellykket forsøk sikkert.. Hvis du har bmi over 30 eller under 18 kan dem vurdere at du ikke vår ivf. Har du tidligere svangerskap hvor du har født for tidlig, svangerskapsforgiftning ol, kan det være at dem ikke ønsker å gi deg ivf. Helsen din, psyken din. Økonomi osv. Dem stiller endel spørsmål på forsamtalen som du på "bestå". Hvis gynekologen gjør funn som kan tyde på at dere blir å ha det vanskelig med å få barn via ivf så vil dem ikke gi dere tilbud. Og selvfølgelig hvis amh verdiene dine er lave. Anonymkode: cbc0c...bd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Del Skrevet 21. september 2020 Vi tok utredningen på Fertilitetssenteret og de hjalp oss med henvisning til Rikshospitalet. Det tok kanskje tre måneder fra henvisning til oppstartssamtale. Etter samtalen var vi i gang ved neste menstruasjon. Jeg tror absolutt det gikk raskere for oss siden vi hadde tatt all utredning privat. Lykke til:-) Anonymkode: c142a...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #12 Del Skrevet 22. september 2020 11 timer siden, Param skrev: Takk for svar. Det høres lenge ut for meg, så vil kanskje prøve privat i mellomtiden.. Det er mange som går privat mens de venter, men det er jo (som du sikkert vet) ikke gratis. Om dere er relativt unge og du har ok amh ville jeg nok selv ventet, men vi velger jo forskjellig. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi tok utredningen på Fertilitetssenteret og de hjalp oss med henvisning til Rikshospitalet. Det tok kanskje tre måneder fra henvisning til oppstartssamtale. Etter samtalen var vi i gang ved neste menstruasjon. Jeg tror absolutt det gikk raskere for oss siden vi hadde tatt all utredning privat. Lykke til:-) Anonymkode: c142a...439 Var dette nylig? Vi ble henvist til Porsgrunn i april i år og fikk forsamtale 12 uker senere. Det var nok litt «flaks» siden vi ble henvist tidlig i korona og før enslige fikk like rettigheter som par. En lang stund lå alt brakk. Man skal være ganske godt kartlagt før henvisning, uavhengig av om det foregår hos privat eller offentlig gynekolog. Anonymkode: 2cbf1...18a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Param Skrevet 22. september 2020 Forfatter #13 Del Skrevet 22. september 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi tok utredningen på Fertilitetssenteret og de hjalp oss med henvisning til Rikshospitalet. Det tok kanskje tre måneder fra henvisning til oppstartssamtale. Etter samtalen var vi i gang ved neste menstruasjon. Jeg tror absolutt det gikk raskere for oss siden vi hadde tatt all utredning privat. Lykke til:-) Anonymkode: c142a...439 Åh, det gikk jo ganske fort! Når cirka var det?😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Param Skrevet 22. september 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 22. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har bmi over 30 eller under 18 kan dem vurdere at du ikke vår ivf. Har du tidligere svangerskap hvor du har født for tidlig, svangerskapsforgiftning ol, kan det være at dem ikke ønsker å gi deg ivf. Helsen din, psyken din. Økonomi osv. Dem stiller endel spørsmål på forsamtalen som du på "bestå". Hvis gynekologen gjør funn som kan tyde på at dere blir å ha det vanskelig med å få barn via ivf så vil dem ikke gi dere tilbud. Og selvfølgelig hvis amh verdiene dine er lave. Anonymkode: cbc0c...bd4 Tusen takk! Høres ut som ting som bør gå greit. Noen som vet om dette med alder og «rimelig aldersforskjell mellom mannen og kvinnen»? Hva menes med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #15 Del Skrevet 22. september 2020 1 hour ago, Param said: Åh, det gikk jo ganske fort! Når cirka var det?😊 Vi startet på Riksen januar 2019:) Anonymkode: c142a...439 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #16 Del Skrevet 22. september 2020 3 timer siden, Param skrev: Tusen takk! Høres ut som ting som bør gå greit. Noen som vet om dette med alder og «rimelig aldersforskjell mellom mannen og kvinnen»? Hva menes med det? Hvis kvinnen er over 39 får hun ikke ivf. Alder på mannen vet jeg ikke Anonymkode: cbc0c...bd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #17 Del Skrevet 24. september 2020 På 22.9.2020 den 20.36, Param skrev: Tusen takk! Høres ut som ting som bør gå greit. Noen som vet om dette med alder og «rimelig aldersforskjell mellom mannen og kvinnen»? Hva menes med det? Det er 10 år mellom meg og mannen, ingen løftet et øyenbryn over det hvertfall Anonymkode: 302ac...784 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #18 Del Skrevet 24. september 2020 På 21.9.2020 den 14.11, LittKoko skrev: For oss måtte vi få henvisning til gynekolog på kvinneavdelingen, som så henviste til ivf. Fastlegen kan ikke henvise til ivf. Usikker på om fertilitetssenteret kan. Vi fikk henvisning i september i fjor - fikk gyn time i februar i år - skulle ta opp til 5 mnd for å komme videre. Men fikk time i mai til fertilitetsavdelingen. Men så kom corona, fikk begynne i august. Tar tid med offentlig - nå et avbrutt forsøk, neste mulighet til å prøve igjen ca. November. Er i Haugesund dette da. Så vet ikke om Oslo. Fastlegen kan selvfølgelig henvise. Anonymkode: 524ff...6a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittKoko Skrevet 24. september 2020 #19 Del Skrevet 24. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen kan selvfølgelig henvise. Anonymkode: 524ff...6a3 Vi fikk beskjed om at han ikke kunne. Han henviste oss til gynekolog på kvinneavdelingen. Ble veldig skuffet da jeg skjønte det var der jeg skulle, fikk beskjed av gyn at fastlegen kunne ikke henvise til ivf. Ikke vet jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #20 Del Skrevet 24. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen kan selvfølgelig henvise. Anonymkode: 524ff...6a3 Nei, selvfølgelig ikke. Anonymkode: e2028...919 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå