AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 Selvfølgelig. Rett skal være rett. Jeg er ny og må akseptere å få den dårligste plassen. Jeg jobber som lærer og deler kontor med 6 andre. Ser man bort fra den naturlige støyen, er det helt andre faktorer som gjør meg gal. Jeg sitter Rett ved døra, som smekkes automatisk igjen, utallige ganger i timen. Alle som går inn og ut (og det er ikke få!), kan i tillegg kikke rett ned på meg (bak meg) og alt jeg gjør. Jeg trodde dette skulle være en forbigående ubehagelig følelse som gikk over, men, nei, det er rett og slett umulig å konsentrere seg. Har jeg noen rettigheter, eller burde jeg bare ta meg sammen her? Har ikke tatt dette opp med verneombud enda. Anonymkode: e5a05...366 1
nomore82 Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Har du forslag til en alternativ løsning? 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 Off, det er så fælt det. Du kan jo ta det opp, men spørs om du kommer noen vei. Noen lærerkontor er med vilje laget med glassvegger, der kan alle som går i gangen se rett inn på pulten over ryggen. Det er et resultat av ledelse og div som mener de må overvåke lærere mens de jobber. At lærere ofte jobber med sensitive ting ikke alle skal se er visst ikke så farlig. Anonymkode: 5dda3...c96
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 Er det noen andre ledige plasser? Hvis det er det kan du jo spørre om å bytte. Er det ikke noen ledige plasser tror jeg bare du må ta til takke med den du har, og heller bytte om noen slutter. Anonymkode: 68a6b...64d 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #5 Skrevet 21. september 2020 Kan det skjermes bedre på noen måte, for eksempel med en skjermvegg bak deg? Støy kan en ta med støyreduserende hodetelefoner, men følelsen av å bli glana på funker de jo ikke mot Anonymkode: 18bbc...42a 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Skrevet 21. september 2020 Ville snakket med sjefen før jeg dro inn vernebud og rettigheter.. Det er jo i sjefens interesse at folk kan konsentrere seg på jobb, så feks om de kan sette opp en skillevegg eller ommøblere litt så ingen sitter RETT ved døra feks. Spørs jo på plassen som er tilgjengelig da. Anonymkode: 12986...1fa 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 Ts her. Jeg har jo lurt på om det er lov å sitte slik. Har ikke klart å finne ut. En skjermvegg kan muligens være en løsning, men jeg sitter såpass tett på døra at det ville gjøre det vanskeligere å gå inn/ut. Når man er lærer må man være parat til å samarbeide/snakke med andre hele tiden. Hodetlf er nok ikke helt innafor. Anonymkode: e5a05...366
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #8 Skrevet 21. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg har jo lurt på om det er lov å sitte slik. Har ikke klart å finne ut. En skjermvegg kan muligens være en løsning, men jeg sitter såpass tett på døra at det ville gjøre det vanskeligere å gå inn/ut. Når man er lærer må man være parat til å samarbeide/snakke med andre hele tiden. Hodetlf er nok ikke helt innafor. Anonymkode: e5a05...366 Og hvorfor skulle det ikke være lov? Det er vel bare andre ansatte som går inn og ut den døra og de har like mye taushetsplikt om det de ser som du har. Tror nok du gjør lurest i å bare finne deg i at sånn er det og sånn blir det. Det er veldig vanlig at lærere ikke har de beste arbeidsplassene. Og lager du bråk nå som ny, ja da vil du få med deg det stempelet lenge. Anonymkode: 35664...206 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #9 Skrevet 21. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor skulle det ikke være lov? Det er vel bare andre ansatte som går inn og ut den døra og de har like mye taushetsplikt om det de ser som du har. Tror nok du gjør lurest i å bare finne deg i at sånn er det og sånn blir det. Det er veldig vanlig at lærere ikke har de beste arbeidsplassene. Og lager du bråk nå som ny, ja da vil du få med deg det stempelet lenge. Anonymkode: 35664...206 Sakset fra arbeidstilsynet.no "" Arbeidstilsynets forvaltningspraksis legger til grunn at hver arbeidsplass skal ha et gulvareal på minst 6 m2. Kravet gjelder både enkeltkontor, felleskontor og åpent kontorlandskap. Kravet gjelder også lærerkontorarbeidsplasser. Kravet er basert på erfaring med det arealet hver arbeidstaker minst må ha for å få «tilstrekkelig personlig rom» rundt seg, og dermed tilfredsstille grunnleggende krav til arbeidsmiljøet. "" Hvis store deler av gulvarealet tilhørende en persons arbeidsplass brukes av andre for å gå inn/ut av rommet... Hva tenker dere?? Anonymkode: e5a05...366 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Sakset fra arbeidstilsynet.no "" Arbeidstilsynets forvaltningspraksis legger til grunn at hver arbeidsplass skal ha et gulvareal på minst 6 m2. Kravet gjelder både enkeltkontor, felleskontor og åpent kontorlandskap. Kravet gjelder også lærerkontorarbeidsplasser. Kravet er basert på erfaring med det arealet hver arbeidstaker minst må ha for å få «tilstrekkelig personlig rom» rundt seg, og dermed tilfredsstille grunnleggende krav til arbeidsmiljøet. "" Hvis store deler av gulvarealet tilhørende en persons arbeidsplass brukes av andre for å gå inn/ut av rommet... Hva tenker dere?? Anonymkode: e5a05...366 Jeg tenker at kanskje rent fysisk og formelt kan dette være en grensesak, men om det ikke er noen andre ledige plasser så tillater ikke en trang kommuneøkonomi å oppgradere arbeidsstasjonene til alle lærere som ikke er fornøyde med plassen sin. Anonymkode: ae4b3...963 1
godfisk Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 Er det tilgjengelige lokaler for å gi deg 6 kvm? Hvis ikke, tar det mest sannsynlig årevis før kommunestyret i din kommune bevilger penger til utbygging, og du rekker muligens å bli sett på som vanskelig. Hvis døra smeller, kan det hende vaktmester kan gjøre den bedre om du tar turen innom og godsnakker med ham.
allesote Skrevet 21. september 2020 #12 Skrevet 21. september 2020 Når det gjelder skjermen kan du iallfall få deg en sånn skjermfilter du legger på skjermen som gjør at ingen andre enn deg kan se hva som er på skjermen din! Ellers kan jeg dessverre ikke hjelpe... https://www.komplett.no/category/12927/pc-nettbrett/pc-tilbehoer/skjermfilter 2
-Titania- Skrevet 21. september 2020 #13 Skrevet 21. september 2020 I første omgang ville jeg så absolutt tatt det opp med lederen min på en hyggelig måte. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #14 Skrevet 21. september 2020 Jeg er ingen fan av at alle kan se hva man gjør. Det er jo ikke bare fordi man ikke vil noen skal snoke mens man skriver en privat melding på telefonen, men det at man føler seg overvåket. Men det er vel slik at sensitive opplysninger ikke skal ut til alle, selv om de jobber ved skolen? Slik som på sykehus. Da kan ikke en på en avdeling gi opplysninger om en pasient på naboavdelingen. Jeg er også typen som blir ukonsentrert om jeg tror eller vet noen snoker mens jeg holder på med noe. Det med døren, det må da være mulig å ordne? Ufattelig irriterende! Om ikke går det vel an å henge opp en lapp om folk kan være så vennlig å lukke døren forsiktig igjen da det bråker? Anonymkode: ae36a...820 1
Raven.Writingdesk Skrevet 21. september 2020 #15 Skrevet 21. september 2020 Om det er så mye gjennomtrafikk at døra hele tiden slår burde du enten sørge for at det settes en form for demping på den, og/eller den kan stå åpen med hjelp av en dørstopper, forutsatt at det ikke forverrer situasjonen.. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #16 Skrevet 21. september 2020 Har du mulighet for hjemmekontor deler av tiden? Benytte et ledig grupperom? Jeg ville tatt en prat med leder og spurt forsiktig om det finnes noen alternativer for det, og nevnt det med at ikke alle skal få med seg det som gjelder dine elever. Det er jo en årsak til at den plassen blir tildelt den sist ankomne, og det vet sannsynligvis leder også. Kom med alternativer selv når du skal snakke med leder. Ikke klag, vær konstruktiv. Og ikke dra med deg AML på første forsøk. Jeg har prøvd, og et det noe ledere ikke liker, er det at du minner dem på lovverket. Anonymkode: 641e1...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #17 Skrevet 21. september 2020 Støydempende hodetelefoner er tingen, mange bruker det i landskap hos oss. Demping på døra. Når det gjelder dette med å se skjerm har jeg aldri forstått problemet. Man jobber jo med omtrent det samme. Og man har taushetsplikt - man skal verken snakke om det man selv vet, eller det man fanger opp at andre rundt en vet. Jeg velger alltid frivillig plassen der jeg sitter med ryggen mot kaffemaskin/dør/trafikk, da jeg konsentrerer meg bedre da enn når jeg får bevegelser foran meg hele tiden. (vi har free seating) Anonymkode: c0282...f6f
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #18 Skrevet 21. september 2020 Vi sitter i åpent landskap og alle kan se alt alle gjør til enhver tid. Helt normalt. Anonymkode: 903ff...c9c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #19 Skrevet 21. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi sitter i åpent landskap og alle kan se alt alle gjør til enhver tid. Helt normalt. Anonymkode: 903ff...c9c Ikke for alle Jeg satt slik for noen år siden, med ryggen til åpen kjøkkenløsning og pausebord.... Det stod alltid 3-4 stk bak ryggen min og snakket. Det er utrolig ubehagelig å jobbe med folk stående bak deg. Hjalp ikke med øretlf. De stod jo der likevel og "hang" over meg. I tillegg gikk folk forbi hele tiden. Kunne like gjerne sittet mitt på Oslo S (flr korona kom). Jeg sluttet. Noen bryr seg ikke om dette, men de aller fleste blir stresset av åpne kontorlandskap. Det er en grunn til at det ikke anbefales. TS; hvis du skal på noen samtale med leder, eller leder spør hvordan det går, kan du legge forsiktig frem at det går bra, men at du ikke trives så godt med måten du sitter på, og st det stresser deg. Du kan høre om det går an å ommøblere eller om det finnes andre løsninger. Så lenge du ikke sutrer eller klager, er det helt innafor å ta opp. Anonymkode: 0a184...cf5 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #20 Skrevet 21. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Støydempende hodetelefoner er tingen, mange bruker det i landskap hos oss. Demping på døra. Når det gjelder dette med å se skjerm har jeg aldri forstått problemet. Man jobber jo med omtrent det samme. Og man har taushetsplikt - man skal verken snakke om det man selv vet, eller det man fanger opp at andre rundt en vet. Jeg velger alltid frivillig plassen der jeg sitter med ryggen mot kaffemaskin/dør/trafikk, da jeg konsentrerer meg bedre da enn når jeg får bevegelser foran meg hele tiden. (vi har free seating) Anonymkode: c0282...f6f Kanskje TS jobber med noen som vil bytte? (Selv om jeg tror det er tvilsomt) Anonymkode: 0a184...cf5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå