Gå til innhold

Streik midt i pandemi...

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, Kristina S. skrev:

Pga pandemien.

Men pandemien pågår fortsatt...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Example skrev:

De kunne gjort det i mars, men drøyde oppgjøret til nå. Samfunnet går videre, pandemi eller ikke. Jeg har absolutt sympati for at bussjåførene ønsker å få mer tid til sikkerhetssjekk av bussen. Dette er et potensielt sikkerhetsproblem om arbeidsgiver nærmest gir sjåførene ansvar for å rekke gjennom dette ubetalt før jobben. Det er ikke holdbart.

Når det gjelder lønnsvekst generelt, har jeg ikke like mye sympati. Nå har det noe med at jeg selv har langt høyere utdanning selv, men ikke så veldig mye høyere lønn. Nå er ikke bussjåfør direkte ufaglært, da de må ha et rimelig dyrt og komplisert førerkort, men det må settes i kontekst. Hvor høy lønn kan man forvente for en så kort utdanning, er et åpent spørsmål. Jeg tenker kanskje at de bør være nogen lunde fornøyde slik det er, sett i sammenheng med andre ting. Skal de ha høyere lønn, vil det koste forbrukerne og/eller kommune og stat. Pengene må komme fra et sted.

Det er jo det mange ikke skjønner. At hvis de får gjennom lønnskravet, må prisene økes. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Det er jo det mange ikke skjønner. At hvis de får gjennom lønnskravet, må prisene økes. 

Det er nok mange av de samme som heier frem dette nå som klager på Ruter når prisen på månedskortet går opp. 

Til sammenligning fikk vi lærere 1700 kroner i lønnsvekst i årets oppgjør, og ikke en krone for alt vi jobbet ekstra under "dugnaden" i vår. Jeg registrerer at en gjennomsnittlig årslønn for å bussjåfør ligger på rundt 50 000 kroner mindre enn det jeg selv tjener med fem års høyere utdanning. Jeg har ikke voldsomt høy sympati med kravet deres der. 

• Liker 11
Skrevet
19 timer siden, Jeffe skrev:

Man streiker ikke i en PANDEMI

Jo, hvis jobben man gjør bidrar til smittespredning.

Skrevet
På 22.9.2020 den 21.58, Thaila skrev:

Enig med TS, synes det er på trynet at de gjør dette nå! Viser at de ikke gjør det for folket, men kun sin egen lommebok!

Og ikke nok med dem, men så skal taxisjåfører hvite seg på? 🙄 MANGE SETTER PRIS PÅ bare å ha en jobb i disse tidene! Dette er bare idiotisk!😤

Taxi også...? Ja, de  har vel omtrent ikke kunder om dagen så de har ikke noe bedre å gjøre.

Buss og taxi er jo dominert av ymse innvandrere også. De får dekket førerkort i hopetall. godt oppi 100 000 kr stk av NAV. Men en nordmann må se langt etter det samme. En venn som er kjærelærer fortalte at 95% av elevene er innvandrere fra nav.

• Liker 2
Skrevet
På 23.9.2020 den 11.19, Konungr skrev:

Jo, hvis jobben man gjør bidrar til smittespredning.

I Oslo blir det mer smittespredning når alle mp ta trikk og t-bane

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Thaila skrev:

Det kan bli det, ihvertfall. Vi får se hva som skjer utover i neste uke, da det eventuelt vil begynne å vise seg på smittetallene.

Sjåførene vil ikke la seg stoppe av pandemien, det er tydelig nok. De mener det bare er å innføre påbud om munnbind på kollektivtransport slik at man unngår tvungen lønnsnemd og de kan fortsette å streike inn i evigheten. De har også dratt frem dette evinnelige begrepet "samfunnskritisk" for å få støtte for streiken. Arbeidsgiverne på sin side bruker pandemien som argument for ikke å innfri lønnskravet, fordi inntektene har gått ned med synkende passasjertall under pandemien. 

Så begge bruker pandemien for det den er verdt. 

Jeg håper og forventer at de setter seg ned ved forhandlingsbordet igjen snart.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Thaila skrev:

Da burde de som jobber i trikk og t-bane gå ut i streik samtidig, gylden mulighet nå. Uansett er verken trikk eller t-bane noe man har i alle Norges byer.

Skrevet

Velger å se motsatt på det: at ikke de velger å imøtekomme ønskene til bussjåførene slik at de får det de fortjener i lønn! Uhørt å la det gå så lang at de må streike, også under en pandemi! Det er viktigere nå enn noen gang at folket har et godt kollektivtilbud! 

• Liker 2
  • Opprett ny...