Gå til innhold

Streik midt i pandemi...

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 21.9.2020 den 11.43, ItchyBitchySpider skrev:

Det viser bare at nordmenn er bortskjemte. Det sitter sykepleiere og jobber seg i hjel fordi ingen gidder å oppbemanne, 12-14 timer hver dag, med å teste, skrive rapporter, smittespore osv (jf. artikkel i VG i forrige uke). Streiker sykepleiere og øvrig helsepersonell? Nei, det får de visst ikke LOV til å gjøre, akkurat... Mange har mistet jobbene sine på dagen, mange ble permittert og måtte vente i flere måneder på støtte fra NAV. NAV-ansatte som jobbet seg i hjel på hjemmekontor samtidig som de måtte undervise barna selv, for hjelp fra lærere ikke var å oppdrive, og løpe etter barnehagebarna. Hvilke konsekvenser hadde koronaviruset for bussjåfører egentlig, bortsett fra at de er mer utsatt for smitte enn mange andre grupper? Tenkte på arbeidstider og sånt? Er det stor forskjell?

Når det gjelder det å være utsatt for smitte, så er butikkmedarbeidere mye mer utsatt for det, det samme med apotekansatte, frisører osv. Kan ikke se at noen av de streiker? De har jo også lavtlønnsyrker, og mange butikkmedarbeidere måtte jobbe overtid under lockdown for å overholde smitteverntiltakene.

Hvis du har vært på butikker, apotek i det siste, så har du kanskje sett plexiglassene som er satt opp for å beskytte de ansatte?!!

Nå streiker vel bussjåførene først og fremst for elendig lønn og harde arbeidstider!

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Kristina S. skrev:

Her er det veldig mye du ikke har skjønt, noe hver eneste setning tyder på.

"Jeg kan da ikke gi dem noe." Atte hæ? Ingen har bedt deg om å gi dem lønn.

"Men det er mange andre som også er lavtlønnet, som ikke streiker." Atte hæ? vol. II. 

"jeg synes man kunne avvente litt for å la være å spre smitte." Hva skal de vente på? Til lønnsforhandlingene er over? Til coronasituasjonen har kommet under kontroll, som noen andre mente? Ingen vet når det er.

"Mange skriker om munnbind, ikke besøke familien sin..." Jaha? Mange er tydeligvis hjelpeløse og finnes ikke løsningsorienterte. Helt utrolig at disse fungerer i det hele tatt. Og alle de som har hamstret inn munnbind, hadde vært fint om de faktisk brukte dem og bidro...

"men de mener visst det er helt greit at streiken bidrar til sild i tønne på offentlig transport. Rart. " Det er de overnevnte som bidrar til sild i tønne på offentlig transport, ikke bussjåførene, men folk som deg f.eks. 

Folk som meg? Jeg kjører bil jeg 🤣🤣🤣 Men barna mine kommer seg ikke hjem fra skolen, og det er ingen andre løsninger her vi bor. Selvfølgelig blir det som sild i tønne hvis alle busser stopper og folk må på jobb. 

Skrevet
6 minutter siden, Bibbi_ skrev:

Hvis du har vært på butikker, apotek i det siste, så har du kanskje sett plexiglassene som er satt opp for å beskytte de ansatte?!!

Nå streiker vel bussjåførene først og fremst for elendig lønn og harde arbeidstider!

I bussene får man ikke lov å gå inn fremste døra, og de første radene er sperret. Så hvordan er sjåførene mer utsatt for smitte? De sitter i lengre avstand fra passasjerene. For øvrig er det mange på butikken som driter i smittevern og bøyer seg over pleksiglass på siden for å spørre om noe. Respektløst som faen, men skjer hele tiden. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Bibbi_ skrev:

For de som jobber på matbutikken har 8-4-dager og skyhøy lønn?

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, 334 skrev:

Hva med at du som forelder tar ansvar og skaffer deg bil, evt snakker med de andre foreldrene om de kan hente ungen din mot noen kr? Evt barnefar, evt andre familiemedlemmer, evt evt evt. Slutt å syt a.  😀

Jeg har bil, kjører den til jobb. Samboer jobber borte. Ingen familiemedlemmer, og ingen skolekamerater som bor samme vei. Ingen syter. Det er lov å ytre sin mening i dette landet, ytringsfrihet heter det. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, J.E skrev:

Enig ! Dette er helt feil tidspunkt. Dette vil selvsagt øke smittefaren betraktelig når alt annet blir stappfullt og folk må stå sild i tønne. Leser om folk i helsevesenet som ikke en gang kommer seg jobb. 

Det er vel nå lønnsforhandlingene er? Det er bare tull å dra kortet om at dette øker smittefaren! Ungene mine sitter stua på skolebussen til vanlig. Det er fulle trikker og t-baner selv om det ikke er streik. Folk demonstrerer, de fester. Så smittefaren er der konstant!

Så slutt å prøve og gi bussjåførene dårlig samvittighet. Jeg er så glad de streiker for den usle lønna de har, de dårlige arbeidstidene de har. Dårlig sikkerhet på arbeidsplassen sin.

De frakter det dyrbareste jeg har. Å jammen fortjener de mer lønn enn det de har. 

Prøv å stå opp kl 3-4 i en uke du å, reis på jobb, få bussen full av unger, på farlige glatte veier, få kjeft fordi du et forsinket fordi du måtte ut i mørket og legge på kjettinger for å få en tryggere reise for barna og andre ombord. Så har du flere timers pause - uten betalt selvfølgelig! Før du skal ut på isdekte veier og frakte det dyrbareste godset som finnes. Så har du litt mer kjøring før det er kvelden. Da har du vært på jobb i 12 timer. Å så har du knapt råd til pålegg på brødskiva.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Bibbi_ skrev:

Det er vel nå lønnsforhandlingene er? Det er bare tull å dra kortet om at dette øker smittefaren! Ungene mine sitter stua på skolebussen til vanlig. Det er fulle trikker og t-baner selv om det ikke er streik. Folk demonstrerer, de fester. Så smittefaren er der konstant!

Så slutt å prøve og gi bussjåførene dårlig samvittighet. Jeg er så glad de streiker for den usle lønna de har, de dårlige arbeidstidene de har. Dårlig sikkerhet på arbeidsplassen sin.

De frakter det dyrbareste jeg har. Å jammen fortjener de mer lønn enn det de har. 

Prøv å stå opp kl 3-4 i en uke du å, reis på jobb, få bussen full av unger, på farlige glatte veier, få kjeft fordi du et forsinket fordi du måtte ut i mørket og legge på kjettinger for å få en tryggere reise for barna og andre ombord. Så har du flere timers pause - uten betalt selvfølgelig! Før du skal ut på isdekte veier og frakte det dyrbareste godset som finnes. Så har du litt mer kjøring før det er kvelden. Da har du vært på jobb i 12 timer. Å så har du knapt råd til pålegg på brødskiva.

Knapt råd til pålegg på brødskive med 400000 i lønn? De som jobber på matbutikken dør i hopetall av sult regner jeg med? Det samme med frisører, mekanikere osv?

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, Guile skrev:

Ingen sympati med streikere. Er det kjipt å jobbe som bussjåfør? Så ikke jobb som bussjåfør. De har valgt det selv. Slutt og syt. 

Faen meg idiotisk forbi enhver fatteevne å gjøre så det ikke går busser nå, slik at øvrig kollektivtransport blir sprekkfull. 

Hadde vært fint om ingen ville ta jobben som bussjåfør, ikke sant?! Hvordan skulle folk kommet seg på jobb og skole da? Nå har de streiket i 3 dager, og hylekoret er i gang. Tenkt deg om før du spytter ut så mye dumt! 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev:

Jeg har bil, kjører den til jobb. Samboer jobber borte. Ingen familiemedlemmer, og ingen skolekamerater som bor samme vei. Ingen syter. Det er lov å ytre sin mening i dette landet, ytringsfrihet heter det. 

Javel. Høyst uvanlig. Så la ungen sitte på med deg å vente en liten time eller to før skolen begynner. Eller lar du ungen være hjemme da? Dette varer nok ikke evig skal du se. Mitt innlegg var svar til noen som mente at busssjåførene syter. De jobber 11 timer og blir underbetalt for 8.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev:

Knapt råd til pålegg på brødskive med 400000 i lønn? De som jobber på matbutikken dør i hopetall av sult regner jeg med? Det samme med frisører, mekanikere osv?

Nå er det bussjåførene som streiker da. Så det er disse det er prat om nå. De andre yrkene du nevner må vel streike de å da. Aner ikke hva de tjener jeg. Tviler hvertfall de har dårligere arbeidstider og sikkerhet på jobb som bussjåfører har...

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Bibbi_ skrev:

Nå er det bussjåførene som streiker da. Så det er disse det er prat om nå. De andre yrkene du nevner må vel streike de å da. Aner ikke hva de tjener jeg. Tviler hvertfall de har dårligere arbeidstider og sikkerhet på jobb som bussjåfører har...

Jeg mener at de ikke har det så markant mye dårligere enn mange andre yrker. Ett av kravene var visst at de skulle tjene like mye som folk med bachelor, det synes jeg ikke blir riktig. Tviler på at butikkmedarbeidere får lov å streike, blir tvungent lønnsnemnd rimelig kjapt når folk går tom for mat. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

For de som jobber på matbutikken har 8-4-dager og skyhøy lønn?

Nei, de i matbutikker har gjerne...tja... 7 - 15 eller 15 - 23. Vet ikke jeg. Men de jobber ikke 12 timers skift tror jeg. Ikke begynner dagen dems 4 om morningen og de er ferdige 4 om ettermiddagen, eller begynner 12 på formiddsgen og er ferdig 12 på kvelden? Ikke har de ansvar for ungene mine heller, eller andre som skal fram på glatt drittføre. Bare for å ta et par eksempler.

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, Bibbi_ skrev:

Hadde vært fint om ingen ville ta jobben som bussjåfør, ikke sant?! Hvordan skulle folk kommet seg på jobb og skole da? Nå har de streiket i 3 dager, og hylekoret er i gang. Tenkt deg om før du spytter ut så mye dumt! 

Jeg har et busselskap. Ingen vil jobbe for meg! Alle sier opp! De sier lønna er for dårlig! Huff, hva skal jeg gjøre?

Kanskje... Jeg har en ide! Jeg gir dem bedre lønn! Da vil de jobbe for meg! Hurra! 

Streik, å krangle på betingelser du selv har godtatt, det er for teit. 

Skrevet

400 000 i lønn som bussjåfør er ikke dårlig.  Stort sett det eneste man trenger er et sertifikat for å føre buss.  Ingen lang og dyr utdanning det.

Tror egentlig det er fagforeningen som føler de har behov for å markedsføre seg selv som er hovedårsaken her.

• Liker 3
Skrevet

Man streiker ikke i en PANDEMI

• Liker 3
Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Skrevet

De kunne gjort det i mars, men drøyde oppgjøret til nå. Samfunnet går videre, pandemi eller ikke. Jeg har absolutt sympati for at bussjåførene ønsker å få mer tid til sikkerhetssjekk av bussen. Dette er et potensielt sikkerhetsproblem om arbeidsgiver nærmest gir sjåførene ansvar for å rekke gjennom dette ubetalt før jobben. Det er ikke holdbart.

Når det gjelder lønnsvekst generelt, har jeg ikke like mye sympati. Nå har det noe med at jeg selv har langt høyere utdanning selv, men ikke så veldig mye høyere lønn. Nå er ikke bussjåfør direkte ufaglært, da de må ha et rimelig dyrt og komplisert førerkort, men det må settes i kontekst. Hvor høy lønn kan man forvente for en så kort utdanning, er et åpent spørsmål. Jeg tenker kanskje at de bør være nogen lunde fornøyde slik det er, sett i sammenheng med andre ting. Skal de ha høyere lønn, vil det koste forbrukerne og/eller kommune og stat. Pengene må komme fra et sted.

• Liker 2
Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Skrevet

Enig med TS, synes det er på trynet at de gjør dette nå! Viser at de ikke gjør det for folket, men kun sin egen lommebok!

Og ikke nok med dem, men så skal taxisjåfører hvite seg på? 🙄 MANGE SETTER PRIS PÅ bare å ha en jobb i disse tidene! Dette er bare idiotisk!😤

• Liker 1
  • Opprett ny...