Gjest Optimo Skrevet 21. september 2020 #21 Skrevet 21. september 2020 Ingen sympati med streikere. Er det kjipt å jobbe som bussjåfør? Så ikke jobb som bussjåfør. De har valgt det selv. Slutt og syt. Faen meg idiotisk forbi enhver fatteevne å gjøre så det ikke går busser nå, slik at øvrig kollektivtransport blir sprekkfull.
334 Skrevet 22. september 2020 #22 Skrevet 22. september 2020 16 timer siden, Guile skrev: Ingen sympati med streikere. Er det kjipt å jobbe som bussjåfør? Så ikke jobb som bussjåfør. De har valgt det selv. Slutt og syt. Faen meg idiotisk forbi enhver fatteevne å gjøre så det ikke går busser nå, slik at øvrig kollektivtransport blir sprekkfull. Hvis du ikke vil bli smitta og tar ansvar tar du ikke kollektivtransport i det hele tatt. Da kjøper du deg elsykkel, moped eller finner en fast pendlepartner. Mange muligheter. Virker for meg det er du som syter. 4
ItchyBitchySpider Skrevet 22. september 2020 #23 Skrevet 22. september 2020 3 minutter siden, 334 skrev: Hvis du ikke vil bli smitta og tar ansvar tar du ikke kollektivtransport i det hele tatt. Da kjøper du deg elsykkel, moped eller finner en fast pendlepartner. Mange muligheter. Virker for meg det er du som syter. Veldig aktuelt for små skolebarn å kjøre moped,, elsykkel eller ha pendlepartner 😁 eller for dem som bor 50 minutter fra jobben med buss/tog. Ikke alle har mulighetene DINE. 4
Bindersen Skrevet 22. september 2020 #24 Skrevet 22. september 2020 På 21.9.2020 den 11.34, ItchyBitchySpider skrev: Jada, men konsekvenser for for eksempel barn og unge, som mistet flere måneder med skoletilbud og nå igjen ikke kan komme seg på skolen, er for store. En annen ting at streiken fører direkte til større smittespredning, da tog, t-bane og trikk blir fullere i fravær av busser, flere samkjører uten 1 meter avstand og så videre. Hvorfor er det greit å utsette folk for smitte ved å streike? Alle snakke om at vi ikke er i normalsituasjon og menneskerettigheter slik som retten til eiendom, retten til familieliv, retten til fri reise innen Norge, retten til skolegang osv må vike. Men ikke retten til streik? Hvorfor er denne retten viktigere enn andre retter akkurat NÅ? Hvis de hadde fått lønnen de fortjener hadde det ikke blitt streik. Så hvem har egentlig skylden her? Skal mange tusen arbeidstakere drite i å kjempe for egen sak i 1 år, 2 år eller 3 år? Ingen vet hvor lenge vi må ta hensyn til korona. Gi de bedre lønn og de er tilbake på jobb. 8
Bindersen Skrevet 22. september 2020 #25 Skrevet 22. september 2020 16 timer siden, Guile skrev: Ingen sympati med streikere. Er det kjipt å jobbe som bussjåfør? Så ikke jobb som bussjåfør. De har valgt det selv. Slutt og syt. Faen meg idiotisk forbi enhver fatteevne å gjøre så det ikke går busser nå, slik at øvrig kollektivtransport blir sprekkfull. Å hva skjer når ingen ønsker å jobbe som bussjåfør? Eller som renholder? Eller lærer? Eller sykepleier? 11
ItchyBitchySpider Skrevet 22. september 2020 #26 Skrevet 22. september 2020 5 minutter siden, Bindersen skrev: Hvis de hadde fått lønnen de fortjener hadde det ikke blitt streik. Så hvem har egentlig skylden her? Skal mange tusen arbeidstakere drite i å kjempe for egen sak i 1 år, 2 år eller 3 år? Ingen vet hvor lenge vi må ta hensyn til korona. Gi de bedre lønn og de er tilbake på jobb. Jeg kan da ikke gi dem noe. Men det er mange andre som også er lavtlønnet, som ikke streiker. Ja, jeg synes man kunne avvente litt for å la være å spre smitte. Mange skriker om munnbind, ikke besøke familien sin, men de mener visst det er helt greit at streiken bidrar til sild i tønne på offentlig transport. Rart. 2
Bindersen Skrevet 22. september 2020 #27 Skrevet 22. september 2020 1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev: Jeg kan da ikke gi dem noe. Men det er mange andre som også er lavtlønnet, som ikke streiker. Ja, jeg synes man kunne avvente litt for å la være å spre smitte. Mange skriker om munnbind, ikke besøke familien sin, men de mener visst det er helt greit at streiken bidrar til sild i tønne på offentlig transport. Rart. Jeg har ikke sagt at du skal gi de bedre lønn, men arbeidsgiver må gi de mer lønn. Det er arbeidsgiver som er årsaken til streiken. Dersom man alltid skal gi etter vil man aldri oppnå noe. Legg skylden på arbeidsgiver som ikke vil gi mer lønn, ikke på de som har fortjent mer lønn. 4
Gjest Kristina S. Skrevet 22. september 2020 #28 Skrevet 22. september 2020 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S.
Sylveon Skrevet 22. september 2020 #29 Skrevet 22. september 2020 22 minutter siden, Bindersen skrev: Å hva skjer når ingen ønsker å jobbe som bussjåfør? Eller som renholder? Eller lærer? Eller sykepleier? Det er jo en av sakene som fagforeningene tar opp. Nettopp, at det er veldig få som ønsker å jobbe som bussjåfør og at de per dagens dato har en veldig høy gjennomsnittsalder på de som arbeider som bussjåfør. Uten at det satses på nye bussjåfører så vil det etter hvert bli en enorm mangel når nåværende går av med pensjon. 2
Gjest Kristina S. Skrevet 22. september 2020 #30 Skrevet 22. september 2020 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S.
ustedalen Skrevet 22. september 2020 #31 Skrevet 22. september 2020 På 21.9.2020 den 11.23, Den Sagnsomsuste skrev: Jeg trodde jeg hadde opplevd mye idiotisk, men dette tar kaka! Helt utrolig og spektakulær egoisme hvor man gjerne bidrar til økt smitte når man VET at samfunnet allerede sliter. Jeg er den første til å erkjenne at bussjåfører fortjener ei lønn de kan leve av og at de har blitt hundset med og utbyttet i en årrekke, men det å gå til streik akkurat NÅ?! Nei, der forsvant mye av respekten og sympatien ut vindu! Det å gå ut i streik nå og sørge for fulle baner og tog er så nedrig og umusikalsk at jeg grøsser nedover ryggen ! Jeg trodde jeg hadde opplevd mye idiotisk, men dette tar kaka! Helt utrolig og spektakulær egoisme hvor man gjerne bidrar til økt smitte når man VET at samfunnet allerede sliter. Tenk at ledelsene i busselskapene utnytter bussjåførene på det groveste, og bedriver løftebrudd. Og det akkurat NÅ, midt oppi en pandemi? 5
Sylveon Skrevet 22. september 2020 #32 Skrevet 22. september 2020 16 minutter siden, Kristina S. skrev: Dere som syter og kaller de streikende bussjåførene for egoister, er jo de største egoistene her. Dere tenker bare på deg og ditt, er bortskjemte, kunnskapsløse, historieløse, hjelpeløse osv. Bussjåførene har ikke streiket på over 20 år. Det at disse undebetalte og viktige (som det kommer frem her tydeligvis) arbeiderne endelig står på krava har positive ringvirkninger for andre lønnsmottakere i lavtlønnsyrker, bl.a. Jeg blir så matt av disse navlebeskuende egoistene på dette forumet, som tar andre yrkesgrupper som en selvfølge (de har å stille opp for deg og vente til det passer for deg med å streike), som ikke klarer å finne en eneste selvstendig løsning på ting og som bruker fritiden på å lure på om man skal operere vekk 2 millimeter av en eller annen ansiktsdel for å passe inn i ett eller annet forskrudd skjønnhetsideal. Det handler ikke om individet, men det handler om samfunnet som en helhet. Det var en enorm andel permitterte, sykehus og sykehjem ble stengt ned, folk fikk sine operasjoner utsatt, skoler og barnehager ble stengt, andelen hjemmekontor økte. Senteret her jeg bor var nesten stengt med unntak fra et fåtall av butikker som matbutikken. Det er fortsatt mange permitterte som har fått inntekten redusert. Disse har også en økonomi som må gå rundt, men dagpenger er minimalt i forhold til inntekten man har hatt før. I Oslo er det økende smitte per dagens dato, alle bydelene er røde (dvs. har over 20 tilfeller per 100.000). Det er meldt om så fulle trikker at de har vært nødt til å kjøre forbi holdeplasser. Forsvant korona over natten, plutselig i Oslo? Kan bussjåførene og fagforeningen smile og si at ja, vi ønsker å bidra til økt smittespredning? Føler de på en god samvittighet når de leser om stappfulle trikker? At ja, pytt pytt, det er ikke så farlig, så lenge jeg fyller lommeboka mi? Ruter for faktisk ikke lov til å sette inn flere avganger fordi at streiken defineres som lovlig. Lønnsoppgjøret for bussjåførene i fjor (2019) var minimalt og de fikk redusert kjøpekraft på rundt 600 kr per måned. Det er merkelig at de godtok det, men nå, som det snakkes om at man står i noe tungt og vanskelig. Jo, da.. skal det gjøres. Jeg skulle ønske de hadde sagt nei takk i fjor og tatt streiken da. 4
Gjest Kristina S. Skrevet 22. september 2020 #33 Skrevet 22. september 2020 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S.
Gjest Optimo Skrevet 22. september 2020 #34 Skrevet 22. september 2020 1 time siden, Bindersen skrev: Å hva skjer når ingen ønsker å jobbe som bussjåfør? Eller som renholder? Eller lærer? Eller sykepleier? Disse tjenestene må jo finnes. Hva tror du arbeidsgiver gjør når de ikke får noen søkere? Legger ned? Eller bedrer betingelsene?
mfs Skrevet 22. september 2020 #35 Skrevet 22. september 2020 På 21.9.2020 den 11.31, LillEve skrev: Det er jo nå det virkelig kommer frem hvor viktige de er for samfunnet vårt. Flaks at sykepleiere ikke har samme holdning. 1
K84 Skrevet 22. september 2020 #36 Skrevet 22. september 2020 (endret) Det er vel ikke bussjåførene vi skal klandre men deres arbeidsgiver? Jeg måtte gå fra et møte til et annet i dag tok meg 45 minutter da det ikke er annet kollektiv å velge. Litt kjip bruk av arbeidstid, men likevel. Heia bussjåførene! Endret 22. september 2020 av K84 3
Stina234 Skrevet 22. september 2020 #37 Skrevet 22. september 2020 Timingen på denne streiken er helt på jordet. Vent i det minste til corona epidemien er ferdig. 2
Konungr Skrevet 22. september 2020 #38 Skrevet 22. september 2020 Kjempebra av bussjåførene, måtte de bare gjøre det over hele landet. Hadde virket veldig effektivt mot smitten om de som arbeider i tog og trikk hadde gått ut i streik samtidig. Litt skuffet over motiver da, et av punktene skulle vært krav om påbudt bruk av munnbind. 1
Konungr Skrevet 22. september 2020 #39 Skrevet 22. september 2020 18 timer siden, Guile skrev: Ingen sympati med streikere. Er det kjipt å jobbe som bussjåfør? Så ikke jobb som bussjåfør. De har valgt det selv. Slutt og syt. Faen meg idiotisk forbi enhver fatteevne å gjøre så det ikke går busser nå, slik at øvrig kollektivtransport blir sprekkfull. Øvrig kollektivtransport burde vært tatt ut i streik samtidig, med krav om munnbind. Hadde vært en gylden mulighet til å legge press. 1
334 Skrevet 22. september 2020 #40 Skrevet 22. september 2020 1 time siden, ItchyBitchySpider skrev: Veldig aktuelt for små skolebarn å kjøre moped,, elsykkel eller ha pendlepartner 😁 eller for dem som bor 50 minutter fra jobben med buss/tog. Ikke alle har mulighetene DINE. Hva med at du som forelder tar ansvar og skaffer deg bil, evt snakker med de andre foreldrene om de kan hente ungen din mot noen kr? Evt barnefar, evt andre familiemedlemmer, evt evt evt. Slutt å syt a. 😀
Fremhevede innlegg