Den Sagnomsuste Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 (endret) Jeg trodde jeg hadde opplevd mye idiotisk, men dette tar kaka! Helt utrolig og spektakulær egoisme hvor man gjerne bidrar til økt smitte når man VET at samfunnet allerede sliter. Jeg er den første til å erkjenne at bussjåfører fortjener ei lønn de kan leve av og at de har blitt hundset med og utbyttet i en årrekke, men det å gå til streik akkurat NÅ?! Nei, der forsvant mye av respekten og sympatien ut vindu! Det å gå ut i streik nå og sørge for fulle baner og tog er så nedrig og umusikalsk at jeg grøsser nedover ryggen ! Endret 21. september 2020 av Den Sagnsomsuste 28
LillEve Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Det er jo nå det virkelig kommer frem hvor viktige de er for samfunnet vårt. 31
ItchyBitchySpider Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 1 minutt siden, LillEve skrev: Det er jo nå det virkelig kommer frem hvor viktige de er for samfunnet vårt. Jada, men konsekvenser for for eksempel barn og unge, som mistet flere måneder med skoletilbud og nå igjen ikke kan komme seg på skolen, er for store. En annen ting at streiken fører direkte til større smittespredning, da tog, t-bane og trikk blir fullere i fravær av busser, flere samkjører uten 1 meter avstand og så videre. Hvorfor er det greit å utsette folk for smitte ved å streike? Alle snakke om at vi ikke er i normalsituasjon og menneskerettigheter slik som retten til eiendom, retten til familieliv, retten til fri reise innen Norge, retten til skolegang osv må vike. Men ikke retten til streik? Hvorfor er denne retten viktigere enn andre retter akkurat NÅ? 10
tussi680 Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 Lurer på hvordan de tar dette fravær av ungdommen i skolene også jeg. Det er neimen ikke deres skyld. De får som jeg leste i nyhetene ta hjemmeskole.
SPOCA Skrevet 21. september 2020 #5 Skrevet 21. september 2020 Hadde de streikende fått det de var lovet for lenge siden hadde man ikke hatt denne situasjonen nå. Det er skikkelig kjipt, min samboer er selv rammet hardt og må gå flere kilometer til (og fra) jobb. Vi støtter begge de streikende, dette viser jo bare hvor viktig jobb de faktisk gjør. 21
ItchyBitchySpider Skrevet 21. september 2020 #6 Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, tussi680 skrev: Lurer på hvordan de tar dette fravær av ungdommen i skolene også jeg. Det er neimen ikke deres skyld. De får som jeg leste i nyhetene ta hjemmeskole. Hjemmeskole fungerer jo ikke når læreren samtidig må være tilstede i klasserommet, og det ikke er tillatt med videooverføring av skoletimen på grunn av personvern. 4
ItchyBitchySpider Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 1 minutt siden, SPOCA skrev: Hadde de streikende fått det de var lovet for lenge siden hadde man ikke hatt denne situasjonen nå. Det er skikkelig kjipt, min samboer er selv rammet hardt og må gå flere kilometer til (og fra) jobb. Vi støtter begge de streikende, dette viser jo bare hvor viktig jobb de faktisk gjør. Men hva blir det neste? Hvilken gruppe vil streike nå? Først bussjåførene, så vekterne, hva neste? 2
ItchyBitchySpider Skrevet 21. september 2020 #8 Skrevet 21. september 2020 1 minutt siden, SPOCA skrev: Hadde de streikende fått det de var lovet for lenge siden hadde man ikke hatt denne situasjonen nå. Det er skikkelig kjipt, min samboer er selv rammet hardt og må gå flere kilometer til (og fra) jobb. Vi støtter begge de streikende, dette viser jo bare hvor viktig jobb de faktisk gjør. Verre er det for øvrig for dem som ikke kommer seg på jobb i helsevesenet. Veldig morsomt hvis operasjoner og behandlinger blir utsatt fordi man ikke kommer seg på jobb. 5
Gjest Calm Skrevet 21. september 2020 #9 Skrevet 21. september 2020 De kjemper helt sikkert for en god sak, men jeg syns også at det er en stor uting å streike midt under en pandemi. Når de tar ut flere sjåfører i Oslo og omegn, og så kan vi i dag lese at alle bydeler i Oslo er nå røde. Kjempesmart. Akkurat det får meg til å miste respekt for de som bestemte streiken, og indirekte bruker en pandemi som pressmiddel for å få oppfylt krava sine. Helt sikkert legitime krav, men det er ingen unnskyldning akkurat nå.
SPOCA Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev: Verre er det for øvrig for dem som ikke kommer seg på jobb i helsevesenet. Veldig morsomt hvis operasjoner og behandlinger blir utsatt fordi man ikke kommer seg på jobb. Selvfølgelig er det kjipt. Samboeren min jobber i skolen, det er ikke mindre kjipt for han heller. Men dette er konsekvensen av at arbeidsgiver ikke har gitt det de har lovet i mange, mange år. 12
ItchyBitchySpider Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 Akkurat nå, Calm skrev: De kjemper helt sikkert for en god sak, men jeg syns også at det er en stor uting å streike midt under en pandemi. Når de tar ut flere sjåfører i Oslo og omegn, og så kan vi i dag lese at alle bydeler i Oslo er nå røde. Kjempesmart. Akkurat det får meg til å miste respekt for de som bestemte streiken, og indirekte bruker en pandemi som pressmiddel for å få oppfylt krava sine. Helt sikkert legitime krav, men det er ingen unnskyldning akkurat nå. Det viser bare at nordmenn er bortskjemte. Det sitter sykepleiere og jobber seg i hjel fordi ingen gidder å oppbemanne, 12-14 timer hver dag, med å teste, skrive rapporter, smittespore osv (jf. artikkel i VG i forrige uke). Streiker sykepleiere og øvrig helsepersonell? Nei, det får de visst ikke LOV til å gjøre, akkurat... Mange har mistet jobbene sine på dagen, mange ble permittert og måtte vente i flere måneder på støtte fra NAV. NAV-ansatte som jobbet seg i hjel på hjemmekontor samtidig som de måtte undervise barna selv, for hjelp fra lærere ikke var å oppdrive, og løpe etter barnehagebarna. Hvilke konsekvenser hadde koronaviruset for bussjåfører egentlig, bortsett fra at de er mer utsatt for smitte enn mange andre grupper? Tenkte på arbeidstider og sånt? Er det stor forskjell? Når det gjelder det å være utsatt for smitte, så er butikkmedarbeidere mye mer utsatt for det, det samme med apotekansatte, frisører osv. Kan ikke se at noen av de streiker? De har jo også lavtlønnsyrker, og mange butikkmedarbeidere måtte jobbe overtid under lockdown for å overholde smitteverntiltakene. 3
ItchyBitchySpider Skrevet 21. september 2020 #13 Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, SPOCA skrev: Selvfølgelig er det kjipt. Samboeren min jobber i skolen, det er ikke mindre kjipt for han heller. Men dette er konsekvensen av at arbeidsgiver ikke har gitt det de har lovet i mange, mange år. At barn går glipp av undervisning EN dag eller EN uke, er noe annet enn at en kreftpasient får utsatt operasjonen sin i EN uke, eller at man ikke får behandlet beinbrudd og lignende. 3
SPOCA Skrevet 21. september 2020 #14 Skrevet 21. september 2020 Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev: At barn går glipp av undervisning EN dag eller EN uke, er noe annet enn at en kreftpasient får utsatt operasjonen sin i EN uke, eller at man ikke får behandlet beinbrudd og lignende. Han underviser ikke. Han er en av de mange viktige menneskene som jobber med barn med spesielle behov (en spesiell diagnose som uansett er irrelevant her) i skolen. Barna han jobber med kommer fra hele kommunen. Mange av foreldrene til disse barna er også helsepersonell, og for mange av dem ville det vært ganske fatalt hvis de måtte hatt hjemmeundervisning (vi snakker da f.eks foreldre der begge er helsepersonell, som det tross alt er eksempler på). Uansett er det irrelevant i denne diskusjonen. Det vil alltid være vanskelig med streik. Og denne pandemien vil antagelig holde på lenge, hvis man må vente vil det ikke kunne skje på lang tid. Her får man heller rette skylda mot arbeidsgiver som ikke har gitt lønna de har lovet sine arbeidere. 7
Sylveon Skrevet 21. september 2020 #15 Skrevet 21. september 2020 7 minutter siden, Calm skrev: De kjemper helt sikkert for en god sak, men jeg syns også at det er en stor uting å streike midt under en pandemi. Når de tar ut flere sjåfører i Oslo og omegn, og så kan vi i dag lese at alle bydeler i Oslo er nå røde. Kjempesmart. Akkurat det får meg til å miste respekt for de som bestemte streiken, og indirekte bruker en pandemi som pressmiddel for å få oppfylt krava sine. Helt sikkert legitime krav, men det er ingen unnskyldning akkurat nå. Ja. En av konsekvensene man kan frykte er jo at det vil medføre økt smittespredning i Oslo. For at kollektivtransporten ikke klarer å ta unna da Ruter ikke får lov til å sette inn ekstra avganger. Det er allerede ikke mulig å holde en meters avstand til andre reisende på kollektivtransporten fordi at det er så mange som reiser. Det er selvfølgelig bekymringsfullt om hvordan dette skal gå, men vi må bare krysse fingrene og håpe at det går bra! Jeg syns fagforeningene har alt for stort fokus på lønnskravene i media, og at man burde dra frem alle kravene som er satt for streiken. Jeg støtter sikkerhetssjekken blant annet. Men personlig så mener jeg at dette ikke er en tid for å streike på. Det er snakk om en nasjonal dugnad som er pågående og det er mange som trenger støtte, hjelp og omsorg. Alle burde strekke seg langt for å hindre smittespredningen. Jeg skulle ønsket at de hadde streiket f.eks i fjor og ikke hadde akseptert den dårlige lønnsveksten. 3
ItchyBitchySpider Skrevet 21. september 2020 #16 Skrevet 21. september 2020 20 minutter siden, Sylveon skrev: Ja. En av konsekvensene man kan frykte er jo at det vil medføre økt smittespredning i Oslo. For at kollektivtransporten ikke klarer å ta unna da Ruter ikke får lov til å sette inn ekstra avganger. Det er allerede ikke mulig å holde en meters avstand til andre reisende på kollektivtransporten fordi at det er så mange som reiser. Det er selvfølgelig bekymringsfullt om hvordan dette skal gå, men vi må bare krysse fingrene og håpe at det går bra! Jeg syns fagforeningene har alt for stort fokus på lønnskravene i media, og at man burde dra frem alle kravene som er satt for streiken. Jeg støtter sikkerhetssjekken blant annet. Men personlig så mener jeg at dette ikke er en tid for å streike på. Det er snakk om en nasjonal dugnad som er pågående og det er mange som trenger støtte, hjelp og omsorg. Alle burde strekke seg langt for å hindre smittespredningen. Jeg skulle ønsket at de hadde streiket f.eks i fjor og ikke hadde akseptert den dårlige lønnsveksten. Dette. Det er blitt messet i det vide og det brede at "dette er en dugnad", "vær solidarisk", "ta en for laget" da folk mistet jobben og inntekten, ble permittert, måtte undervise egne barn mens de jobbet, ikke fikk operasjoner og behandlinger, måtte slutte med idrett og musikk i lang periode, ikke fikk tatt lappen, ikke fikk tatt eksamen, ikke fikk besøkt familien sin eller brukt eiendommen sin. Men dugnaden gjelder visst ikke vektere og bussjåfører, de er fritatt? 7
J.E Skrevet 21. september 2020 #17 Skrevet 21. september 2020 3 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Jeg trodde jeg hadde opplevd mye idiotisk, men dette tar kaka! Helt utrolig og spektakulær egoisme hvor man gjerne bidrar til økt smitte når man VET at samfunnet allerede sliter. Jeg er den første til å erkjenne at bussjåfører fortjener ei lønn de kan leve av og at de har blitt hundset med og utbyttet i en årrekke, men det å gå til streik akkurat NÅ?! Nei, der forsvant mye av respekten og sympatien ut vindu! Det å gå ut i streik nå og sørge for fulle baner og tog er så nedrig og umusikalsk at jeg grøsser nedover ryggen ! Enig ! Dette er helt feil tidspunkt. Dette vil selvsagt øke smittefaren betraktelig når alt annet blir stappfullt og folk må stå sild i tønne. Leser om folk i helsevesenet som ikke en gang kommer seg jobb. 4
NorthernLight Skrevet 21. september 2020 #18 Skrevet 21. september 2020 3 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Jeg trodde jeg hadde opplevd mye idiotisk, men dette tar kaka! Helt utrolig og spektakulær egoisme hvor man gjerne bidrar til økt smitte når man VET at samfunnet allerede sliter. Jeg er den første til å erkjenne at bussjåfører fortjener ei lønn de kan leve av og at de har blitt hundset med og utbyttet i en årrekke, men det å gå til streik akkurat NÅ?! Nei, der forsvant mye av respekten og sympatien ut vindu! Det å gå ut i streik nå og sørge for fulle baner og tog er så nedrig og umusikalsk at jeg grøsser nedover ryggen ! Ja det er ganske spesielt i en pandemi når man vet at det kan føre til smitteøkning i en storby. 3
Gjest Barberblad Skrevet 21. september 2020 #19 Skrevet 21. september 2020 Applaus betaler ikke regninger. Støtter de streikende!
AnonymBrukern Skrevet 21. september 2020 #20 Skrevet 21. september 2020 Altså corona passer jo utmerket ifht lønnsforhandlingen. Ved streik under corona, blir kollektivtrafikken satt under masse press, og dermed må de bare gi høyere lønn. Det er en smart måte å tvinge frem høyere lønn. Uten bussene kommer smitten til å gå opp og folket er sinna. Er selvfølgelig kjipt for samfunnet men for de som ønsker høyere lønn er det jo den perfekte mulighet 4
Anbefalte innlegg