AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Del Skrevet 21. september 2020 Jeg har lang arbeidserfaring, gode attester, men har kun VGS som utdannelse. Har søkt en jobb nå, hvor rekrutterer etterspør vitnemål. Dette aner jeg ikke hvor er etter å ha flyttet mange ganger i løpet av de siste 30 årene. Er det virkelig vanlig å forvente at vitnemål skal fremskaffes etter så lang tid? Jeg skjønner det hvis man påberoper seg bachelor eller mastergrad, men vitnemålet mitt fra videregående føler jeg er ganske lite relevant i dag... Anonymkode: c6884...696 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Del Skrevet 21. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lang arbeidserfaring, gode attester, men har kun VGS som utdannelse. Har søkt en jobb nå, hvor rekrutterer etterspør vitnemål. Dette aner jeg ikke hvor er etter å ha flyttet mange ganger i løpet av de siste 30 årene. Er det virkelig vanlig å forvente at vitnemål skal fremskaffes etter så lang tid? Jeg skjønner det hvis man påberoper seg bachelor eller mastergrad, men vitnemålet mitt fra videregående føler jeg er ganske lite relevant i dag... Anonymkode: c6884...696 Litt merkelig å spørre om det. Du kan si at du ikke finner det? Anonymkode: 3a1fc...40b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Del Skrevet 21. september 2020 Bare henvend deg til skolen du gikk på så kan du få tilsendt kopi. Anonymkode: 38d77...976 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Del Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare henvend deg til skolen du gikk på så kan du få tilsendt kopi. Anonymkode: 38d77...976 Det vil koste rundt 400kr. Dette måtte jeg betale for 3-4 år siden. Anonymkode: c4df5...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #5 Del Skrevet 21. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare henvend deg til skolen du gikk på så kan du få tilsendt kopi. Anonymkode: 38d77...976 Skolen eksisterer ikke lenger. Uansett er det veldig lite relevant både med tanke på jobb, hvem jeg var da og hvem jeg er nå. Jeg syns bare det er litt rart å etterspørre det nå? Jeg er jo snart pensjonist😄 Anonymkode: c6884...696 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Del Skrevet 21. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skolen eksisterer ikke lenger. Uansett er det veldig lite relevant både med tanke på jobb, hvem jeg var da og hvem jeg er nå. Jeg syns bare det er litt rart å etterspørre det nå? Jeg er jo snart pensjonist😄 Anonymkode: c6884...696 Du må jo kunne dokumentere høyeste fullførte utdannelse. Anonymkode: 08845...229 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Del Skrevet 21. september 2020 <Sjekk om det er her. https://www.vitnemalsportalen.no/ Anonymkode: 6174a...043 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #8 Del Skrevet 21. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt merkelig å spørre om det. Du kan si at du ikke finner det? Anonymkode: 3a1fc...40b Jeg synes ikke det er merkelig. Hun har muligens vist til hvilken utdannelse hun har (VGS), samt erfaring, i søknad og på intervju. Dette skal jo helst kunne dokumenteres. Anonymkode: 1fb8f...af6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 21. september 2020 #9 Del Skrevet 21. september 2020 Jeg kan tenke meg til at de har satt dette kravet som et slags minstekrav for å få relativt oppegående søkere. Det kan nok være nyttig når det gjelder yngre søkere, men jeg ville ha trodd at det ikke er så nøye i ditt tilfelle. Du kan jo forklare situasjonen for kontaktpersonen, vil tro at det holder med referanser for din del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Del Skrevet 21. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må jo kunne dokumentere høyeste fullførte utdannelse. Anonymkode: 08845...229 Selv når det ikke er relevant? Anonymkode: c6884...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Del Skrevet 21. september 2020 Hvis skolen ikke finnes lenger: kontakt fylkeskommunen i det fylket du gikk på videregående. Hvis det var en offentlig skole vet de hvor arkivene etter skolen befinner seg. Jeg er arkivar, og kan bekrefte at det er ganske mange godt voksne som kontakter oss og spør om kopi eller avskrift av vitnemålene sine, også når de er godt voksne. Anonymkode: 1fc1b...ab3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #12 Del Skrevet 21. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv når det ikke er relevant? Anonymkode: c6884...696 Man skal jo kunne dokumentere det man skriver på cv'n sin, tenker nå jeg. Jeg tror faktisk det er ganske vanlig å be om vitnemål... Anonymkode: 1fb8f...af6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #13 Del Skrevet 21. september 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal jo kunne dokumentere det man skriver på cv'n sin, tenker nå jeg. Jeg tror faktisk det er ganske vanlig å be om vitnemål... Anonymkode: 1fb8f...af6 Jeg syns det er rart. Jeg har byttet jobber noen ganger, og vitnemål har aldri kommet opp som aktuelt tidligere. Anonymkode: c6884...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #14 Del Skrevet 21. september 2020 Det er viktig å kunne dokumentere utdannelsen hvis vitnemålet er relevant for jobben man søker. Det dreier seg ikke bare om hvilke erfaringer du har og hvor flink du er i jobben, men har også med det formelle ansvaret som bedriften har for at jobber utføres forsvarlig. At de vet at du er kvalifisert til å jobbe selvstendig med oppgavene uten tilsyn fra andre. Anonymkode: 08a0a...0da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #15 Del Skrevet 22. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er rart. Jeg har byttet jobber noen ganger, og vitnemål har aldri kommet opp som aktuelt tidligere. Anonymkode: c6884...696 ...men da har du kanskje annen utdannelse? Du har kanskje ikke videregående som eneste utdannelse på cv'n din? Uansett. Synes ikke det er rart i det hele tatt, som sagt Det man skriver på CV skal man også kunne dokumentere. Anonymkode: 1fb8f...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #16 Del Skrevet 22. september 2020 Når man er kommet i den alderen er det ikke VGS som teller men kompetanse og eventuelle kurs/skoler i etterkant. Jeg hadde en veileder i et firma som sa til meg at firmaer i dag ikke bryr seg om karakterer fra ungdomsskole/VGS når man har passert en viss alder. Det er ikke lenger relevant. Arbeidserfaring er det de ønsker. Anonymkode: 6a83a...2cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #17 Del Skrevet 22. september 2020 Dette viser jo at arbeidsgiveren er useriøs. Vil du virkelig jobbe på et sånt sted? Hvis det er sånn de håndterer 30 år-gamle vgs-dokumenter. Hvordan håndterer de lønn, arbeidstid, arbeidsmiljø osv? Ville vært veldig forsiktig med å ta jobb på et sånt sted. Plutselig uteblir lønnen eller feriepengene fordi sjefen har brukt pengene på noe annet. Anonymkode: e4e52...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #18 Del Skrevet 22. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette viser jo at arbeidsgiveren er useriøs. Vil du virkelig jobbe på et sånt sted? Hvis det er sånn de håndterer 30 år-gamle vgs-dokumenter. Hvordan håndterer de lønn, arbeidstid, arbeidsmiljø osv? Ville vært veldig forsiktig med å ta jobb på et sånt sted. Plutselig uteblir lønnen eller feriepengene fordi sjefen har brukt pengene på noe annet. Anonymkode: e4e52...cc3 Høres da mer ut som arbeidsgiver er ekstra nøye enn noe annet. Anonymkode: 08845...229 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #19 Del Skrevet 22. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres da mer ut som arbeidsgiver er ekstra nøye enn noe annet. Anonymkode: 08845...229 Nei. Useriøs. En arbeidsgiver som ber om dokumentasjon på "orden og oppførsel" fra barneskolen er ikke nøye. Men useriøs og inkompetent. Anonymkode: e4e52...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #20 Del Skrevet 22. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Useriøs. En arbeidsgiver som ber om dokumentasjon på "orden og oppførsel" fra barneskolen er ikke nøye. Men useriøs og inkompetent. Anonymkode: e4e52...cc3 Et vitnemål er en dokumentasjon på fullført utdannelse, slik som ved høyere utdannelse, og kan være ønskelig for arbeidsgiver selv om karakterer i de ulike fag og fravær ikke spiller noen rolle. Det er rart at dette her trigger deg sånn uten at du vet hensikten arbeidsgiver har for å be om det. Antakelig ber de om det fra alle søkere, og sannsynligvis er det flere yngre søkere enn TS og eventuelt andre med høyere utdanning. Anonymkode: 08845...229 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå