AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Del Skrevet 21. september 2020 Jeg er midt i en prosess med å endre livsstil. Det har gått veldig greit (overraskende greit) i flere måneder, og jeg føler meg bedre enn på mange år. De siste dagene har derimot jeg sovet lite (mye på jobb, jobbing om kveldene og små barn som ikke har sovet godt), og jeg merker at kroppen roper etter MAT, SJOKOLADE, KJEKS, SKYR, GO' MORGEN, mat, mat, mat, og jeg kjenner at jeg aliter veldig med å stå imot. Jeg visste at slike utfordringer ville komme, men hadde helt glemt hvor altoppslukende matfokuset blir når kroppen trenger søvn. Hjelp! Jeg vil virkelig ikke gå på en smell i dag! Anonymkode: 6e96a...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Del Skrevet 21. september 2020 Jeg skjønner deg så altfor godt. Jeg sliter med søvn og går på sovetabletter som gir ulvehunger. Dersom du craver Skyr, hvorfor kan du ikke spise en Skyr eller to? Går du på en spesiell diett? Mange som trener mye og har en sunn livsstil spiser jo Skyr... Ellers er det vanskelig/umulig å finne en god erstatning for sjokolade. Men kunne du tatt et glass svak sjokolademelk? Eller sprekker du helt da? Anonymkode: 99513...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Del Skrevet 21. september 2020 Det er naturlig at du føler deg bedre om du har blitt kvitt overvekt, og innført rutiner. Men undersøk om du har overdrevet livsstilsomlegningen. Hvis du bare har overdrevet litt, kan det ta lang tid, og en stressende hendelse/periode, før du merker det. En livsstil må fungere også når det butter - den kan ikke svikte deg når du trenger den mest. Anonymkode: 1b7ba...05d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Del Skrevet 21. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner deg så altfor godt. Jeg sliter med søvn og går på sovetabletter som gir ulvehunger. Dersom du craver Skyr, hvorfor kan du ikke spise en Skyr eller to? Går du på en spesiell diett? Mange som trener mye og har en sunn livsstil spiser jo Skyr... Ellers er det vanskelig/umulig å finne en god erstatning for sjokolade. Men kunne du tatt et glass svak sjokolademelk? Eller sprekker du helt da? Anonymkode: 99513...dcb Takk for støtte. Erfaringsmessig er det best for meg å ikke hive meg over søte matprodukter, da søthungeren blir forsterket. Er derfor redd for at én Skyr blir til mye mer Anonymkode: 6e96a...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #5 Del Skrevet 21. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er naturlig at du føler deg bedre om du har blitt kvitt overvekt, og innført rutiner. Men undersøk om du har overdrevet livsstilsomlegningen. Hvis du bare har overdrevet litt, kan det ta lang tid, og en stressende hendelse/periode, før du merker det. En livsstil må fungere også når det butter - den kan ikke svikte deg når du trenger den mest. Anonymkode: 1b7ba...05d Takk for svar! Det du skriver er interresant, men jeg tror nok det heller er gamle mønstre som slår inn når kroppen er så trøtt og sliten som nå. For et halvt år siden hadde jeg fort dyttet i meg en stor sjokoladeplate og en pakke kjeks eller to i en lignende situsjon. Slikt gjør jeg jo ikke lenger, og det er nok derfor jeg har det mye bedre nå. Jeg er veldig forberedt på å måtte jobbe med å endre gamle mønstre, og jeg regner med at det tar mange år (sikkert 5-10 år, kanskje mer) å komme helt ut av det gamle og inn i en ny livsstil. Men jeg trenger nok litt psykisk støtte når det butter. Anonymkode: 6e96a...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Del Skrevet 21. september 2020 Lag deg en god omelett med det du liker oppi. Jeg syns ofte proteiner kan hjelpe, selv om det er søtt/karbo som frister. Ellers må jeg bare si at du er ikke alene... Anonymkode: ba690...4e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Del Skrevet 21. september 2020 Tenk fremover. Hvis du spiser det du har lyst på nå så vil du sprekke (i følge deg selv). Da havner du på kjøret og du vil gå tilbake til gamle vaner. De gamle vanene vil føre med seg ditt gamle energinivå, din gamle kropp. Vil du det? Er det verdt det? Kroppen din vil uansett ikke egentlig ha det du føler den vil ha, det er hjernen din som vil ha energi. Dersom du spiser nok på din diett nå så har den nok energi. Hjernen er forvirret fordi den er trøtt, den tenker ikke klart. Du må nå jobbe mot naturlige signaler, for det ER naturlig å ønske å spise for å gi hjernen energi når den er trøtt. Men det betyr ikke at den trenger det, det er bare et ønske. En biologisk kjemisk reaksjon som dessverre skjer uten at det er et reellt behov. Jeg tror du klarer å stå imot!! Det er verdt det å stå imot! Sjokoladen er ikke verdt hva den vil føre med seg! Anonymkode: 99513...dcb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #8 Del Skrevet 21. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det du skriver er interresant, men jeg tror nok det heller er gamle mønstre som slår inn når kroppen er så trøtt og sliten som nå. For et halvt år siden hadde jeg fort dyttet i meg en stor sjokoladeplate og en pakke kjeks eller to i en lignende situsjon. Slikt gjør jeg jo ikke lenger, og det er nok derfor jeg har det mye bedre nå. Jeg er veldig forberedt på å måtte jobbe med å endre gamle mønstre, og jeg regner med at det tar mange år (sikkert 5-10 år, kanskje mer) å komme helt ut av det gamle og inn i en ny livsstil. Men jeg trenger nok litt psykisk støtte når det butter. Anonymkode: 6e96a...a87 De fleste tenker sånn. De fleste er også overvektige, eller nettopp ferdige med en eller annen diett. Jeg tenkte også sånn før. Jeg var også opp og ned i vekt. Men så skjønte jeg hvilke mønstre jeg trengte å endre. Nå har jeg hatt normal vekt i flere år. På helt generelt grunnlag: Hvis jeg ønsket å lykkes med noe, ville jeg spurt folk som hadde lykkes med det jeg ønsket å oppnå, og lyttet oppmerksomt til hva de sa, og stilt oppfølgingsspørsmål hvis det var noe jeg ikke skjønte, og ikke ignorert det om jeg fikk en knute i magen og klump i halsen, fordi slike knuter og klumper forteller oss hva det er vi gjør annerledes enn dem som lykkes. Tilsvarende ville jeg hørt så lite som mulig på folk som ikke lykkes, hatt så lite som mulig å gjøre med folk som ikke lykkes. Det er som når man skal lære et nytt språk - heng med de innfødte, ikke andre nordmenn. Anonymkode: 1b7ba...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #9 Del Skrevet 21. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenk fremover. Hvis du spiser det du har lyst på nå så vil du sprekke (i følge deg selv). Da havner du på kjøret og du vil gå tilbake til gamle vaner. De gamle vanene vil føre med seg ditt gamle energinivå, din gamle kropp. Vil du det? Er det verdt det? Kroppen din vil uansett ikke egentlig ha det du føler den vil ha, det er hjernen din som vil ha energi. Dersom du spiser nok på din diett nå så har den nok energi. Hjernen er forvirret fordi den er trøtt, den tenker ikke klart. Du må nå jobbe mot naturlige signaler, for det ER naturlig å ønske å spise for å gi hjernen energi når den er trøtt. Men det betyr ikke at den trenger det, det er bare et ønske. En biologisk kjemisk reaksjon som dessverre skjer uten at det er et reellt behov. Jeg tror du klarer å stå imot!! Det er verdt det å stå imot! Sjokoladen er ikke verdt hva den vil føre med seg! Anonymkode: 99513...dcb Takk for støtte og god motivasjon! 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lag deg en god omelett med det du liker oppi. Jeg syns ofte proteiner kan hjelpe, selv om det er søtt/karbo som frister. Ellers må jeg bare si at du er ikke alene... Anonymkode: ba690...4e1 Takk for støtte og tips. Skal lage noe proteinrikt når jeh kommer hjem. 😊 Anonymkode: 6e96a...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Del Skrevet 21. september 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste tenker sånn. De fleste er også overvektige, eller nettopp ferdige med en eller annen diett. Jeg tenkte også sånn før. Jeg var også opp og ned i vekt. Men så skjønte jeg hvilke mønstre jeg trengte å endre. Nå har jeg hatt normal vekt i flere år. På helt generelt grunnlag: Hvis jeg ønsket å lykkes med noe, ville jeg spurt folk som hadde lykkes med det jeg ønsket å oppnå, og lyttet oppmerksomt til hva de sa, og stilt oppfølgingsspørsmål hvis det var noe jeg ikke skjønte, og ikke ignorert det om jeg fikk en knute i magen og klump i halsen, fordi slike knuter og klumper forteller oss hva det er vi gjør annerledes enn dem som lykkes. Tilsvarende ville jeg hørt så lite som mulig på folk som ikke lykkes, hatt så lite som mulig å gjøre med folk som ikke lykkes. Det er som når man skal lære et nytt språk - heng med de innfødte, ikke andre nordmenn. Anonymkode: 1b7ba...05d Takk for tanker og tips! Jeg vet hvilke mønstre jeg har måttet endre, men mente i stad at det ikke er gjort i en fei å fullstendig endre internaliserte mønstre/vaner som man har hatt i nesten tjue år. 😊 ❤ Anonymkode: 6e96a...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Del Skrevet 21. september 2020 Vil bare si at det går øitt bedre nå enn for et par timer siden. Jeg har spist litt mer og drukket mer kaffe, og ikke minst hjelper støtten fra dere som har skrevet her. Anonymkode: 6e96a...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 21. september 2020 #12 Del Skrevet 21. september 2020 Søvnmangel forårsaker direkte økt apetitt og økt sultfølelse, så dette er reelle fysiske reaksjoner på mindre søvn. Produksjonen av hormonene ghrelin og leptin påvirkes av søvn. Førstnevnte stimulerer apetitten, og dette hormonet øker ved mindre søvn. Leptin senker apetitten, og dessverre faller leptinnivået med mindre søvn. Det hjelper deg kanskje ikke direkte med problemene du nå opplever, men det er en forklaring. Du må bare stille deg inn på at du må kjempe mot, og ikke minst tilrettelegge for nok søvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hot mess Skrevet 21. september 2020 #13 Del Skrevet 21. september 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for støtte. Erfaringsmessig er det best for meg å ikke hive meg over søte matprodukter, da søthungeren blir forsterket. Er derfor redd for at én Skyr blir til mye mer Anonymkode: 6e96a...a87 Skyr er jo i seg selv en veldig næringsrik og sunn matvare, selv om den smaker søtt – jeg bruker selv Skyr når jeg har søtsug (etter f.eks for lite søvn), og opplever at den både stiller suget, er mettende, og hjelper meg å ikke gå rundt og "crave" faktisk godteri. Jeg ser du skriver at du jobber med tankemønstre, og jeg håper at du på sikt forsøker utfordre den "hvis jeg spiser noe søtt, så blir det bare mer" – jeg har selv levd med sånnne ganske ekstreme restriksjoner i kostholdet (og søvnproblemer i tillegg). Jeg tror nok at det største gjennombruddet for meg, som hjalp meg med å både gå ned i vekt/holde vekta på en langt mer behagelig måte, var å innse at sånn alt-eller-ingenting-tankegang og manglende tro på at jeg kunne begrense meg, kun var noe jeg trodde. Men det tankemønstre førte til at det jeg trodde skulle skje ble en selvoppfyllende profeti (hvis jeg skeiet ut med noe som helst, fortsatte jeg bare spise alt søtt jeg kom over, fordi jeg ikke trodde jeg kunne stoppe – og "dagen var ødelagt uansett"). Det høres bare veldig trist ut å være så redd for at noe så "uskyldig" som Skyr skal lede til ukontrollert overspising av søtsaker. Da jeg utfordret meg selv på lignede tankemønstre, oppdaget jeg at jeg faktisk kunne stoppe etter en liten utskeielse, når som helst. Jeg pleide tro at jeg bare ikke var wiret for moderasjon, men det var faktisk bare noe jeg innbilte meg, da jeg faktisk virkelig forsøkte, viste det seg at jeg kunne spise absolutt alt i moderasjon, selv om å bare spise litt av f.eks sjokolade fortsatt tar mer innsats for meg enn for de som alltid har kunnet gjøre det. Jeg synes ikke i utgangspunktet at tankegangen om at det for noen er lettere enn andre å unngå f.eks søtsaker helt, heller enn å spise litt, er feil – for meg er det definitivt enklere å til daglig holde meg unna godteri/kaker/junkfood/etc enn å spise bare litt veldig ofte. Men å holde meg helt unna, alltid, og ikke tro at jeg kunne kontrollere meg når jeg først spiste noe sånt, førte til endeløse sykluser av holde dietten-gå helt av dietten-streng diett for å gjøre opp for overspising når jeg sprakk. Før hele greia gjentok seg med ny sprekk/nye restriksjoner. Det var ekstremt slitsomt, og jeg fikk også lite resultater trass i at jeg levde så strengt, med så mange "regler" og lavt kalorinivå til vanlig, siden de store sprekkene bremset vektnedgangen på sikt. Å unne meg litt en gang i blant, og oppleve at jeg fint kunne kontrollere meg, var både frigjørende, og har ført til at jeg ikke lenger "sprekker" med voldsomme mengder søtsaker. Til daglig spiser jeg imidlertid mye av sånt som mager kesam og Skyr, og det bidrar for min del til at jeg sjelden føler behov for å spise mer kaloritett søt mat. Endret 21. september 2020 av Hot mess 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #14 Del Skrevet 21. september 2020 13 minutter siden, Hot mess skrev: Skyr er jo i seg selv en veldig næringsrik og sunn matvare, selv om den smaker søtt – jeg bruker selv Skyr når jeg har søtsug (etter f.eks for lite søvn), og opplever at den både stiller suget, er mettende, og hjelper meg å ikke gå rundt og "crave" faktisk godteri. Jeg ser du skriver at du jobber med tankemønstre, og jeg håper at du på sikt forsøker utfordre den "hvis jeg spiser noe søtt, så blir det bare mer" – jeg har selv levd med sånnne ganske ekstreme restriksjoner i kostholdet (og søvnproblemer i tillegg). Jeg tror nok at det største gjennombruddet for meg, som hjalp meg med å både gå ned i vekt/holde vekta på en langt mer behagelig måte, var å innse at sånn alt-eller-ingenting-tankegang og manglende tro på at jeg kunne begrense meg, kun var noe jeg trodde. Men det tankemønstre førte til at det jeg trodde skulle skje ble en selvoppfyllende profeti (hvis jeg skeiet ut med noe som helst, fortsatte jeg bare spise alt søtt jeg kom over, fordi jeg ikke trodde jeg kunne stoppe – og "dagen var ødelagt uansett"). Det høres bare veldig trist ut å være så redd for at noe så "uskyldig" som Skyr skal lede til ukontrollert overspising av søtsaker. Da jeg utfordret meg selv på lignede tankemønstre, oppdaget jeg at jeg faktisk kunne stoppe etter en liten utskeielse, når som helst. Jeg pleide tro at jeg bare ikke var wiret for moderasjon, men det var faktisk bare noe jeg innbilte meg, da jeg faktisk virkelig forsøkte, viste det seg at jeg kunne spise absolutt alt i moderasjon, selv om å bare spise litt av f.eks sjokolade fortsatt tar mer innsats for meg enn for de som alltid har kunnet gjøre det. Jeg synes ikke i utgangspunktet at tankegangen om at det for noen er lettere enn andre å unngå f.eks søtsaker helt enn å spiser litt, er feil – for meg er det enklere å til daglig holde meg unna godteri/kaker/junkfood/etc. Men å holde meg helt unna, alltid, og ikke tro at jeg kunne kontrollere meg når jeg først spiste noe sånt, førte til endeløse sykluser av holde dietten-gå helt av dietten-streng diett for å gjøre opp for overspising når jeg sprakk/ny sprekk. Å unne meg litt en gang i blant, og oppleve at jeg fint kunne kontrollere meg, var både frigjørende, og har ført til at jeg ikke lenger "sprekker" med voldsomme mengder søtsaker. Til daglig spiser jeg imidlertid mye av sånt som mager kesam og Skyr, og det bidrar for min del til at jeg sjelden føler behov for å spise mer kaloritett søt mat. Takk for mange interessante tanker og erfaringer. Jeg er ikke helt nazi på det med tilsatt sukker. Tar kakestykker (kan ta ett eller flere) i selskaper og andre sammenkomster, koser meg med det og har ikke dårlig samvittighet eller noe slikt, men kjenner et enormt sukkersug dagen etterpå. Kroppen reagerer veldig sterkt. Jeg har kuttet ut godterispising hjemme. Det gir meg rett og slett ingenting annet enn tomme kalorier og sukkersug. Jeg koser meg i stedet meg hobbyer som strikking foran tv-en. Jeg ville normalt ikke vært redd for en Skyr, men akkurat i dag er jeg veldig redd for at det gamle mønsteret skal ta overhånd. Anonymkode: 6e96a...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hot mess Skrevet 21. september 2020 #15 Del Skrevet 21. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange interessante tanker og erfaringer. Jeg er ikke helt nazi på det med tilsatt sukker. Tar kakestykker (kan ta ett eller flere) i selskaper og andre sammenkomster, koser meg med det og har ikke dårlig samvittighet eller noe slikt, men kjenner et enormt sukkersug dagen etterpå. Kroppen reagerer veldig sterkt. Jeg har kuttet ut godterispising hjemme. Det gir meg rett og slett ingenting annet enn tomme kalorier og sukkersug. Jeg koser meg i stedet meg hobbyer som strikking foran tv-en. Jeg ville normalt ikke vært redd for en Skyr, men akkurat i dag er jeg veldig redd for at det gamle mønsteret skal ta overhånd. Anonymkode: 6e96a...a87 Jeg forstår, tro meg. Søvnmangel fører til reell økt sultfølelse/søtsug for de aller fleste – mine gode vaner er også alltid mer i fare når jeg ikke har fått nok søvn. Jeg håpte bare at du ikke levde så restriktivt hver dag, for det kan bli unødvendig miserabelt over tid – og det gjør du jo ikke. Bare kom deg gjennom dagen og legg deg så tidlig du kan. Selv om cravings og sult er kjipt, og slitsomt, og gjerne føles altoppslukende, bestemmer man helt selv om man vil gi etter, og sug som skyldes søvnmangel vil gå over om man ikke gjør det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 21. september 2020 #16 Del Skrevet 21. september 2020 Jeg ville bare kikke innom og si at dette fikser du! Sånne dager er pyton, men følelsen når du har jobbet deg gjennom dem er magisk. Lite søvn er utrolig ødeleggende. Hvis du er litt sånn som meg så hadde jeg forsøkt å snu tankegangen. Du klarer faktisk to ting her: 1. Å identifisere problemet. Du dreit ikke bare i det, du kjente faktisk at det var et problem og forsøkte å finne hjelp i stede for å bare gå tilbake til gamle vaner og spise som du vil. Å faktisk være så bevisst på det at du klarer se det synes jeg høres ut som en kjempeseier! 2. Å stå imot. Du står faktisk imot etter å ha sett hva som skjer. Du fikser dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #17 Del Skrevet 21. september 2020 40 minutter siden, Hot mess skrev: Jeg forstår, tro meg. Søvnmangel fører til reell økt sultfølelse/søtsug for de aller fleste – mine gode vaner er også alltid mer i fare når jeg ikke har fått nok søvn. Jeg håpte bare at du ikke levde så restriktivt hver dag, for det kan bli unødvendig miserabelt over tid – og det gjør du jo ikke. Bare kom deg gjennom dagen og legg deg så tidlig du kan. Selv om cravings og sult er kjipt, og slitsomt, og gjerne føles altoppslukende, bestemmer man helt selv om man vil gi etter, og sug som skyldes søvnmangel vil gå over om man ikke gjør det også. Takk for gode ord ❤ Anonymkode: 6e96a...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #18 Del Skrevet 21. september 2020 Proteiner og tilstrekkelig væsketilførsel kan hjelpe mot suget. Grovt brød med kylling-/skinke-/fiskepålegg og et stort glass isvann. Jeg pleier å tenke "sunn mat først!", og så venter jeg med å forholde meg til søtsuget til jeg har fått i meg noe ordentlig mat. Ofte er suget borte da. Fint at du føler deg bedre nå! Anonymkode: 04528...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #19 Del Skrevet 21. september 2020 7 minutter siden, Tirius skrev: Jeg ville bare kikke innom og si at dette fikser du! Sånne dager er pyton, men følelsen når du har jobbet deg gjennom dem er magisk. Lite søvn er utrolig ødeleggende. Hvis du er litt sånn som meg så hadde jeg forsøkt å snu tankegangen. Du klarer faktisk to ting her: 1. Å identifisere problemet. Du dreit ikke bare i det, du kjente faktisk at det var et problem og forsøkte å finne hjelp i stede for å bare gå tilbake til gamle vaner og spise som du vil. Å faktisk være så bevisst på det at du klarer se det synes jeg høres ut som en kjempeseier! 2. Å stå imot. Du står faktisk imot etter å ha sett hva som skjer. Du fikser dette Takk for støttende ord ❤ Du har helt rett i at det er en seier å identifisere problemet, og jeg har jo faktisk stått imot i hele dag. Det skaø jeg virkelig ta med meg. Anonymkode: 6e96a...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #20 Del Skrevet 21. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Proteiner og tilstrekkelig væsketilførsel kan hjelpe mot suget. Grovt brød med kylling-/skinke-/fiskepålegg og et stort glass isvann. Jeg pleier å tenke "sunn mat først!", og så venter jeg med å forholde meg til søtsuget til jeg har fått i meg noe ordentlig mat. Ofte er suget borte da. Fint at du føler deg bedre nå! Anonymkode: 04528...506 Takk for tips! Jeg åt grove kornprodukter med litt ost på (det var det som var tilgjengelig). Fullkorn og frø er gull! Anonymkode: 6e96a...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå