AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 https://e24.no/naeringsliv/i/oARKEg/norge-dropper-kontanter-en-velsignelse Skremmende utvikling. De uten smartphone får ikke betalt for seg på kollektiv transport pga corona (særlig de gamle) og flere butikker nekter et tvungent betalingsmiddel. Dette er faktisk ulovlig pr dags dato. Digitaliseringen har gjort ting enklere og det er vel og bra, men man glemmer at ting blir stadig utsatt for cyberangrep, ID-tyverier m.m. Enkelte betaler gebyrer i banken for uttak i minibank, for å i det hele tatt eie et kort, årlige gebyrer på slutten av året og så videre. Faren med å digitalisere ALT er jo dette med hacking og ikke minst gebyrer. Får bankene denne muligheten vil de selvfølgelig tjene penger på det via å ta gebyrer for at du i det hele tatt har pengene i banken. Vil vi virkelig ha det sånn? Plutselig er rentene sånn og sånn en dag og vipps der var man i minus og får ikke kjøpt mat. Totalkontroll over folks økonomi. Jeg synes ikke vi bør stole blindt på teknologien når man ser hvor svak den er ifh til hacking, kortslutning i terminaler.. man bør ha den sikkerheten til å betale med kontanter dersom det verste skulle skje. Selv med strømbrudd kan man ta et manuelt kasseoppgjør (skrive med blokk), men igjen - verst tenkelige scenario. Ja til kontanter! Hva mener KG? Anonymkode: 47523...2c0 17
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Jeg kjenner flere eldre i bygda mi som ikke har nettbank eller vet hvordan de bestyrer den, eller en data i det hele tatt, de får hjelp av familie til å ta ut kontanter og har liggende hjemme, hva skal den eldre generasjonen uten pc og iphone gjøre? Anonymkode: bf798...7e5 11
Gjest Blondie65 Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 Jeg er for en diskusjon av temaet, men jeg er ikke for snik-omgåing av lovverk. Loven slår fast at kontanter er et lovlig betalingsmiddel og at det ikke er lov å nekte å ta i mot det. Når ikke en gang FHI mener at det er smittevernsgrunner til å nekte å ta i mot kontantbetaling burde myndighetene etterhvert følge opp gjeldende lovgiving. Jeg mener også at muligheten for å veksle kontanter uten å betale skyhøye gebyrer burde utvikles. Da tenker jeg på muligheten for å bruke en automat der du får enten satt veksel på konto eller byttet til sedler. Det er dårlig utbygd i Bergen i hverfall og over disk kan man i alle fall ikke gjøre det uten å bli flådd.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 Elektronisk betaling kan faktisk være en velsignelse for de gamle hvis de får hjelp med å sette det opp og bruke det. Se for deg at de gamle bare trenger å trykke på en app på mobilen for å se hvor mye penger de har, betalinger går automatisk i nettbanken, og når de vil kjøpe noe i butikken så trykker de bare på en app og scanner fingeravtrykket. Ingen behov for å huske pin kode. De kan bestille mat og varer til døra hjemme. Det vil gjøre at de kan være selvstendig mye lenger. Kontanter er best for kriminelle.. Anonymkode: 66c3b...7b5 7
Gjest Blondie65 Skrevet 21. september 2020 #5 Skrevet 21. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elektronisk betaling kan faktisk være en velsignelse for de gamle hvis de får hjelp med å sette det opp og bruke det. Se for deg at de gamle bare trenger å trykke på en app på mobilen for å se hvor mye penger de har, betalinger går automatisk i nettbanken, og når de vil kjøpe noe i butikken så trykker de bare på en app og scanner fingeravtrykket. Ingen behov for å huske pin kode. De kan bestille mat og varer til døra hjemme. Det vil gjøre at de kan være selvstendig mye lenger. Kontanter er best for kriminelle.. Anonymkode: 66c3b...7b5 At du og jeg synes elektroniske duppedingser er fantastiske betyr ikke at eldre eller alle synes det. Det er uansett ikke lov i henhold til loven å nekte kontant betaling. Så enten får alle følge lovverket eller så får vi endre loven.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Skrevet 21. september 2020 Dette er bare et tidsspørsmål Håndtering/administrasjon av kontanter er svindyrt uansett om det gjøres via en automat eller via en skranke. Det er mange vendinger som skal gjøres for å flytte en 100-lapp fra en konto til en annen via cash. Argumentet "de eldre.....bla bla" er snart ugyldig. Dagens 90-åringer var 65 år da nettbank kom til Norge. Det er 12 år siden smartphone kom. Det er like enkelt å betjene vipps/nettbank som en minibank/innskuddsautomat. Det er like enkelt å levere selvangivelse som å skifte batteri på høreapparatet Dette henger også sammen med andre tjenester som er digitalisert (skatteetaten/legen/NAV/Aviser) De små rester som er igjen av analoge tjenester (papirpenger, papiraviser, papirfakturaer osv) overlever noen år til pga vrange innbyggere som skylder på alderen for å ikke lære noe nytt... Samt reaksjonære politikere som mener nyvinninger enten er kvinnefiendtlig, distriktsfiendtlig eller annet fjas. Anonymkode: eba2c...20b 10
Gjest Blondie65 Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er bare et tidsspørsmål Håndtering/administrasjon av kontanter er svindyrt uansett om det gjøres via en automat eller via en skranke. Det er mange vendinger som skal gjøres for å flytte en 100-lapp fra en konto til en annen via cash. Argumentet "de eldre.....bla bla" er snart ugyldig. Dagens 90-åringer var 65 år da nettbank kom til Norge. Det er 12 år siden smartphone kom. Det er like enkelt å betjene vipps/nettbank som en minibank/innskuddsautomat. Det er like enkelt å levere selvangivelse som å skifte batteri på høreapparatet Dette henger også sammen med andre tjenester som er digitalisert (skatteetaten/legen/NAV/Aviser) De små rester som er igjen av analoge tjenester (papirpenger, papiraviser, papirfakturaer osv) overlever noen år til pga vrange innbyggere som skylder på alderen for å ikke lære noe nytt... Samt reaksjonære politikere som mener nyvinninger enten er kvinnefiendtlig, distriktsfiendtlig eller annet fjas. Anonymkode: eba2c...20b Jeg vil bare understreke at det ikke bare er eldre som er motstander av digitalisering. Det er noen som du skulle tro man kunne kalle oppegående og ellers ganske langt fremme på digitale flater som er helt avleggs på dette området. Og de er ikke i 90-årene. Uansett mener jeg at så lenge lovgivningen ikke støtter å nekte kontanter skal heller ikke samfunnet gjøre det. Jeg selv gir gladelig slipp på kontantene - jeg tror ikke jeg vet hvordan norske sedler ser ut lenger. Og ja, jeg skjønner også at det koster å håndtere kontanter men det står ikke i forhold til prisen bankene tar. Det kan jeg garantere. De får heller ta ekstra betalt dersom jeg leverer skruer, muttere og avleggs mynt.
GrønnNellik68 Skrevet 21. september 2020 #8 Skrevet 21. september 2020 (endret) Her brukes kontanter som før. Bør gjelde de røde sonene i Norge ikke her vi ikke har smitte . Endret 21. september 2020 av Bente1234 3
newman01 Skrevet 21. september 2020 #9 Skrevet 21. september 2020 Jeg har sett blinde folk pusle puslespill med 5000 brikker, og ganske mange eldre bruker facebook så de kan følge med på barnebarn i en annen landsdel, så å gjemme seg bak de gamle og svake er litt håpløst. Man kan ikke stoppe samfunnsutvikling på grunn av de eldre. Man bør selvsagt ha en løsning som passer for majoriteten. Jeg sliter med å skjønne hvordan eldre ikke kan lære seg å bruke et bankkort.. Nettbank kan man få satt opp på en iPad med rimelig stor skrift av en slektning, seniorhjelpen, banken man er kunde i eller en verge. Ser ikke helt problemet. Hva med døvstumme folk uten armer og bein da? Skal ikke de få lov til å gå i butikken og betale med kontanter siden det er vanskelig å operere et nettbrett uten armer? Vel, det vil alltid være noe som er umulig. 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 Ja, dette synes jeg er fryktelig irriterende. Nå blir det vanskelig for meg å få betalt min svarte vaskehjelp, hvis jeg må betale henne via bankoverføring eller Vipps, blir det jo mye mer sporbart. Dårlig opplegg hvis det ikke engang skal være mulig å ha svart vaskehjelp i dette landet Anonymkode: 6fd3f...c4e 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 5 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg vil bare understreke at det ikke bare er eldre som er motstander av digitalisering. Det er noen som du skulle tro man kunne kalle oppegående og ellers ganske langt fremme på digitale flater som er helt avleggs på dette området. Og de er ikke i 90-årene. Uansett mener jeg at så lenge lovgivningen ikke støtter å nekte kontanter skal heller ikke samfunnet gjøre det. Jeg selv gir gladelig slipp på kontantene - jeg tror ikke jeg vet hvordan norske sedler ser ut lenger. Og ja, jeg skjønner også at det koster å håndtere kontanter men det står ikke i forhold til prisen bankene tar. Det kan jeg garantere. De får heller ta ekstra betalt dersom jeg leverer skruer, muttere og avleggs mynt. Ja, det fantes motstandere av elektrisk strøm og motorisert sjøfart også. Hvis man henger etter i ferdigheter som samfunnet krever av voksne mennesker så får man se til å lære seg dette da. Verre er det ikke. Ja, det må nok lovendringer til. Men sånn er det på mange områder; Teknologi og utvikling kommer først, så kommer lovverket haltende etter så godt og raskt man kan. Anonymkode: eba2c...20b 4
Gjest Blondie65 Skrevet 21. september 2020 #12 Skrevet 21. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det fantes motstandere av elektrisk strøm og motorisert sjøfart også. Hvis man henger etter i ferdigheter som samfunnet krever av voksne mennesker så får man se til å lære seg dette da. Verre er det ikke. Ja, det må nok lovendringer til. Men sånn er det på mange områder; Teknologi og utvikling kommer først, så kommer lovverket haltende etter så godt og raskt man kan. Anonymkode: eba2c...20b Jeg vil bare understreke at jeg er for lovendringen og at kontanter skrinlegges. Men inntil det er på plass og alle har fått vekslet inn sparegrisen og madrasspengene sine er det lov med kontanter og da skal det faktisk tas i mot over alt.
newman01 Skrevet 21. september 2020 #13 Skrevet 21. september 2020 Jeg synes det er litt slemt ovenfor de ansatte som jobber i butikken å bli påtvunget møkkete sedler man må ta på fra fremmede man ikke har kunnskap om. Har de deltatt i en religiøs sammenkomst i Sarpsborg siste tiden? Bor de i de mørkerøde områdene i Oslo? Har de vært på harryhandel i Sverige. Siden det ikke er valgfritt for de ansatte i butikker å ta det imot synes jeg det er greit å holde kontanter langt vekk fra folk. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #14 Skrevet 21. september 2020 At eldre ikke bruker nettbank, smarttelefon og bankapp er i all hovedsak et spørsmål om vilje. Så lenge man er generelt oppegående nok til å kunne ha ansvar for egen økonomi greier man også lære seg å bruke moderne bankløsninger. Alder i seg selv er ikke et gyldig alibi for å melde seg ut av samfunnet. En kollega av meg f.eks jobber fortsatt deltid, bruker pc, smarttelefon, ulike app'er osv i en alder av 76 år. Anonymkode: 8ed70...cc8 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #15 Skrevet 21. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://e24.no/naeringsliv/i/oARKEg/norge-dropper-kontanter-en-velsignelse Skremmende utvikling. De uten smartphone får ikke betalt for seg på kollektiv transport pga corona (særlig de gamle) og flere butikker nekter et tvungent betalingsmiddel. Dette er faktisk ulovlig pr dags dato. Digitaliseringen har gjort ting enklere og det er vel og bra, men man glemmer at ting blir stadig utsatt for cyberangrep, ID-tyverier m.m. Enkelte betaler gebyrer i banken for uttak i minibank, for å i det hele tatt eie et kort, årlige gebyrer på slutten av året og så videre. Faren med å digitalisere ALT er jo dette med hacking og ikke minst gebyrer. Får bankene denne muligheten vil de selvfølgelig tjene penger på det via å ta gebyrer for at du i det hele tatt har pengene i banken. Vil vi virkelig ha det sånn? Plutselig er rentene sånn og sånn en dag og vipps der var man i minus og får ikke kjøpt mat. Totalkontroll over folks økonomi. Jeg synes ikke vi bør stole blindt på teknologien når man ser hvor svak den er ifh til hacking, kortslutning i terminaler.. man bør ha den sikkerheten til å betale med kontanter dersom det verste skulle skje. Selv med strømbrudd kan man ta et manuelt kasseoppgjør (skrive med blokk), men igjen - verst tenkelige scenario. Ja til kontanter! Hva mener KG? Anonymkode: 47523...2c0 Dersom man kutter ut kontanter vil jo ingen lenger ha behov for minibanker. Anonymkode: 8ed70...cc8 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #16 Skrevet 21. september 2020 Jeg synes det er en veldig god utvikling, og dit verden er på vei. Kontanter er upraktisk, utdatert, bidrar fortsatt til hvitvasking i stort omfang, og dyrt å administrere. Når det gjelder "de eldre" er da mine foreldre (ca 70) oppgegående når det kommer til smartphone og laptop (samt applewatch, netflix, snapchat og mye mer). Mine nå avdøde besteforeldrene betalte fint regninger i nettbank, og om de hadde levd når vipps og betaling via smartphone ble vanlig ville de nok handtert dette og. Med unntak av mot slutten, men da antar jeg de som hjalp dem med andre ting også ville bistått her. Menneskeheten har da alltid klart å venne seg til nye løsninger - eller finnes det fortsatt de som ikke bruker oppvaskmaskin, elektrisk varmovn, lager maten i stekeovn, med mer? Fordi de ikke klarer å sette seg inn i slike nymotens greier? Anonymkode: c32b1...16d 2
kotlin Skrevet 21. september 2020 #17 Skrevet 21. september 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det fantes motstandere av elektrisk strøm og motorisert sjøfart også. Hvis man henger etter i ferdigheter som samfunnet krever av voksne mennesker så får man se til å lære seg dette da. Verre er det ikke. Ja, det må nok lovendringer til. Men sånn er det på mange områder; Teknologi og utvikling kommer først, så kommer lovverket haltende etter så godt og raskt man kan. Anonymkode: eba2c...20b Det er flere bekymringer rundt å gå kontantløst enn uvilje til å lære seg ny teknologi. Det er jo et paradoks at det ofte er de alle minst tekniske blant oss som faktisk er mest positiv til smartphoneteknologi og digitalisering. Ofte jenter i aldersgruppen 5-30. Hvis alt av penger skal digitaliseres, betinger dette også å bruke tjenester som kan konsumere og oppbevare disse pengene. Pengene dine blir endel av en totaltjeneste hvem som helst kan kreve å belaste deg for. Nye digitale trusler vil kreve ny sikkerhet, og du kan fort få en situasjon vi har rundt annen software der du hele tiden på kjøpe deg nye tjenester for å i heletatt kunne benytte pengene dine, men i allefall opprettholde sikkerheten rundt de. Om du ikke blir belastet for dette må du i alle fall bøte med å oppgi personlig data å gjøre det til et salgbart produkt for leverandørene av disse digitaltjenestene. Gamingindustrien er jo et klasseeksmpel på hvor galt dette kan gå. Halvferdigge spill som selges til full pris, oppgraderinger og nødvendigheter som må kjøpes i tillegg til spillet til en hver tid, tenåringer som ser på dette som normalt og kaster bort pengene sine på å customize avatarene sine digitalt. Andre problemer kan være at tjenester har nedetid, som betyr at du kanskje ikke får betalt for varene dine. Desto flere tjenester vi har og som vi kommer til å trenge, jo større er sjansen for at en av disse vil ha nedetid som umuliggjør en betaling. Å gå kontantløst er å gi fra seg all mulig frihet og makt på individnivå, da alt kan overvåkes og reguleres, og pengene dine er prisgitt de mange forskjellige 3.parts leverandørene av betalingsløsninger og pengeoppbevaring. Du går mot at andre store webtjenester som facebook, google og amazone blir de nye bankene, og disse har ved flere anledninger vist hvordan de gir faen i personvern og forbrukerrettigheter. 13
exictence Skrevet 21. september 2020 #18 Skrevet 21. september 2020 De ønsker å ha det slik, de vil gjerne fortette, de foretrekker osv. De tar helst kontanter, men nekter ikke for dem som betaler kontant. For min del er vipps enklest. Men synes folk må ta hensyn til de som ikke kan, feks de eldre, det har jeg inntrykk av at det gjøres. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 21. september 2020 #19 Skrevet 21. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://e24.no/naeringsliv/i/oARKEg/norge-dropper-kontanter-en-velsignelse Skremmende utvikling. De uten smartphone får ikke betalt for seg på kollektiv transport pga corona (særlig de gamle) og flere butikker nekter et tvungent betalingsmiddel. Dette er faktisk ulovlig pr dags dato. Digitaliseringen har gjort ting enklere og det er vel og bra, men man glemmer at ting blir stadig utsatt for cyberangrep, ID-tyverier m.m. Enkelte betaler gebyrer i banken for uttak i minibank, for å i det hele tatt eie et kort, årlige gebyrer på slutten av året og så videre. Faren med å digitalisere ALT er jo dette med hacking og ikke minst gebyrer. Får bankene denne muligheten vil de selvfølgelig tjene penger på det via å ta gebyrer for at du i det hele tatt har pengene i banken. Vil vi virkelig ha det sånn? Plutselig er rentene sånn og sånn en dag og vipps der var man i minus og får ikke kjøpt mat. Totalkontroll over folks økonomi. Jeg synes ikke vi bør stole blindt på teknologien når man ser hvor svak den er ifh til hacking, kortslutning i terminaler.. man bør ha den sikkerheten til å betale med kontanter dersom det verste skulle skje. Selv med strømbrudd kan man ta et manuelt kasseoppgjør (skrive med blokk), men igjen - verst tenkelige scenario. Ja til kontanter! Hva mener KG? Anonymkode: 47523...2c0 Det er ulovlig all den tid vi har en lov som slår fast at kontanter er tvungent betalingsmiddel. Man kan ikke nekte å ta imot kontanter da det er ulovlig. For å avskaffe kontanter må loven endres først. 5
Peanut Skrevet 21. september 2020 #20 Skrevet 21. september 2020 55 minutter siden, AnonymBruker said: Dagens 90-åringer var 65 år da nettbank kom til Norge. Det er 12 år siden smartphone kom. Anonymkode: eba2c...20b Den første nettbanken ble lansert i 1996. Fram til 2007 ble nettbank først og fremst brukt som betalings- og kontotjeneste. I 2000 lanserte Ericsson smarttelefonen R380 med berøringsskjerm, den første enheten som hadde operativsystemet Symbian. Strengt tatt er da smarttelefonen mer enn 12 år Personlig synes jeg det er greit å ha sedler og mynter tilgjengelig i tilfelle noe hadde skjedd. Mer enn én gang at betalingsautomater svikter og sedler/ mynter er det eneste som fungerer. Man er jo noe hjelpeløs om noe man er avhengig av slutter å fungere, med mindre man har noe annet tilgjengelig. Jeg synes man ikke tenker nok. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå