AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 https://www.nrk.no/norge/vil-kutte-i-apningstiden-_-mener-barna-fikk-det-bedre-i-_koronabarnehagen_-1.15157055 Hvis det blir en realitet. Hvordan blir det for din familie? Antagelig bare positivt for barna, men går hverdagen opp med kortere åpningstider? Anonymkode: 1b4ea...a9e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Vår barnehage er åpen fra 7.45 til 16.15. Så jeg håper den ikke får kortere åpningstider enn det. Sjeldent barnet mitt er hele åpningstida, men ofte jeg leverer når de åpner eller henter ved stengetid. Anonymkode: d0c49...747 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 Vi har minsten nå hjemme men synes ikke man bør korte ned åpningstider i barnehagen. Begge foreldrene bør ha mulighet til å jobbe fult. Vi tenker også å gjøre det og da må vi sannsynligvis flytte fra der hvi bir hvis åpningstider blir kortere. Og mage i området blir nødt til det. Jeg tror ikke at det er det beste for barna. Anonymkode: 4721c...c75 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 Hvis åpningstidene blir feks 8 timer hver dag må vi kanskje flytte til en bitteliten leilighet midt i Oslo sentrum. Dette fordi vi da ikke vil ha mulighet til å pendle slik vi gjør nå. Ikke sikkert det er bare positivt for barna å vokse opp innenfor ring 2. Anonymkode: 947d2...1fb 8
Vera Vinge Skrevet 21. september 2020 #5 Skrevet 21. september 2020 Jeg skjønner på én måte hvorfor de diskuterer dette. Samtidig som foreldre har ulike behov også. Vi har aldri vært i nærheten av å bruke hele åpningstiden, men leverer helst litt tidlig og henter tidlig. De fleste her vi bor gjør leverer litt senere enn oss og henter senere. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Skrevet 21. september 2020 Hvordan skal aleneforeldre klare det? Anonymkode: a11a3...623 17
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 Barn bør ikke være mer enn 8t i bhg. Jeg drev barnehage før, og det er helt tydelig på barna. Skammelig at foreldre gjør ærend, trener ol. for så å hente barna etter det. De er utsatt for høy støy og andre barns adferd en hel dag, og foreldre må virkelig gå i seg selv. Barn bør heller ikke begynne i bhg før de er 1.5 år gamle. Før det, er de bare babyer og har ingenting der å gjøre. Fra 1.5 år, er de kontaktsøkende og klare for sosialisering med andre voksne og barn. Bor nå ved siden av en bhg og der gråter barna etter mamma støtt og stadig. Ikke EN roper på pappa. Tenk litt over hva dere gjør når dere får barn folkens. Anonymkode: 54e14...190 15
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #8 Skrevet 21. september 2020 Greien er jo at noen bruker barnehagen for å trene etter jobb, handle og egentid. Så noen familier kunne ha klart seg med kortere åpningstid. Barna hadde det bedre da det var flere voksne på jobb samtidig, og det har barnehagelærerne sagt lenge, at de ønsker seg full bemanning hele åpningstiden. Og det er så bra at dette kommer opp, og at man faktisk hadde mer fornøyde barn da det var kortere åpningstid og flere voksne. Utfordringen er jo at noen familier trenger en lengre åpningstid, enten fordi de er alene forsørger eller at begge har lang reisevei til jobb. Samtidig så handler det hos noen familier om prioriteringer. Anonymkode: e62bb...ef0 11
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #9 Skrevet 21. september 2020 Ja CI har aldri hatt barnet det 8/9 t uansett Anonymkode: 2f0f8...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal aleneforeldre klare det? Anonymkode: a11a3...623 Det finnes aleneforeldre som klarer det også Anonymkode: 2f0f8...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 Det hadde gått helt fint for oss. Er i bhg ca 7 timer hver dag Anonymkode: b76d5...ed4 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #12 Skrevet 21. september 2020 Synes barnehager burde hatt mye lengre åpningstider jeg, slik at det hadde blitt mer fleksibelt og også et tilbud for de som jobber skift eller turnus. Nattbarnehager hadde også vært et bra tilbud. At en barnehage er lenge åpen betyr jo ikke at barna må være der hele åpningstiden. Om man ser at noen foreldre utnytter lang åpningstid så må jo dette tas med disse. Man kunne også sette f.eks en makstid for hvor mange timer i løpet av en uke et barn kan være i barnehagen, men at denne tiden kunne være tidlig eller seint på dagen alt etter det som passer for de enkelte. Anonymkode: 1badd...32a 17
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #13 Skrevet 21. september 2020 Det hadde gått fint, barnet er der ca 9-15 hver dag uansett. Anonymkode: fc764...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #14 Skrevet 21. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes barnehager burde hatt mye lengre åpningstider jeg, slik at det hadde blitt mer fleksibelt og også et tilbud for de som jobber skift eller turnus. Nattbarnehager hadde også vært et bra tilbud. At en barnehage er lenge åpen betyr jo ikke at barna må være der hele åpningstiden. Om man ser at noen foreldre utnytter lang åpningstid så må jo dette tas med disse. Man kunne også sette f.eks en makstid for hvor mange timer i løpet av en uke et barn kan være i barnehagen, men at denne tiden kunne være tidlig eller seint på dagen alt etter det som passer for de enkelte. Anonymkode: 1badd...32a Jeg tok vitterlig ingen utdannelse for å jobbe kveld/natt! Og, hvem er bhg for? Foreldre?! Mener du seriøst at barn skal være i bhg kveld og natt? Så når du har vært på nattevakt (eks 22-08), hvor lenge tenker du barnet skal være der? For du må vel sove når du kommer hjem? Dette var det dummeste forlaget jeg har hørt. Foreldre utnytter tilbudet allerede og kommer joggende for å hente barnet 10 min før stengetid. Kjenner jeg blir forbanna langt inn i ryggmargen. Hilsen førskolelærer Anonymkode: c551a...1bd 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #15 Skrevet 21. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes barnehager burde hatt mye lengre åpningstider jeg, slik at det hadde blitt mer fleksibelt og også et tilbud for de som jobber skift eller turnus. Nattbarnehager hadde også vært et bra tilbud. At en barnehage er lenge åpen betyr jo ikke at barna må være der hele åpningstiden. Om man ser at noen foreldre utnytter lang åpningstid så må jo dette tas med disse. Man kunne også sette f.eks en makstid for hvor mange timer i løpet av en uke et barn kan være i barnehagen, men at denne tiden kunne være tidlig eller seint på dagen alt etter det som passer for de enkelte. Anonymkode: 1badd...32a Naturbarnehage hadde vært topp Anonymkode: 2f0f8...f5f
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #16 Skrevet 21. september 2020 Her fungerer det fint, men det er fordi jeg er hjemme. Ikke alle har en jobb med fleksitid eller mulighet for hjemmekontor. Anonymkode: 7e035...9d0 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #17 Skrevet 21. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok vitterlig ingen utdannelse for å jobbe kveld/natt! Og, hvem er bhg for? Foreldre?! Mener du seriøst at barn skal være i bhg kveld og natt? Så når du har vært på nattevakt (eks 22-08), hvor lenge tenker du barnet skal være der? For du må vel sove når du kommer hjem? Dette var det dummeste forlaget jeg har hørt. Foreldre utnytter tilbudet allerede og kommer joggende for å hente barnet 10 min før stengetid. Kjenner jeg blir forbanna langt inn i ryggmargen. Hilsen førskolelærer Anonymkode: c551a...1bd Selvfølgelig er barnehagen for foreldrene. Å innbille seg noe annet er ufattelig naivt. Hadde ikke samfunnet vært lagt opp til at begge foreldre måtte jobbe ville barnehager ikke eksistert. Anonymkode: 1badd...32a 34
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #18 Skrevet 21. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er barnehagen for foreldrene. Å innbille seg noe annet er ufattelig naivt. Hadde ikke samfunnet vært lagt opp til at begge foreldre måtte jobbe ville barnehager ikke eksistert. Anonymkode: 1badd...32a Enig. Samfunnet er lagt opp slik at man nærmest må sette barnet i bhg (institusjon) fra knappe ett år. Man bruker økonomisk tvang. Alle vet jo at barna har det best med en omsorgsperson i hjemmet ihvertfall de første to åra. Anonymkode: 7e035...9d0 11
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #19 Skrevet 21. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Samfunnet er lagt opp slik at man nærmest må sette barnet i bhg (institusjon) fra knappe ett år. Man bruker økonomisk tvang. Alle vet jo at barna har det best med en omsorgsperson i hjemmet ihvertfall de første to åra. Anonymkode: 7e035...9d0 Man må faktisk ikke det, om man ikke må ha nyeste og største huset, nyeste bilen osv. Fotøvtig er barn forskjellige Anonymkode: 2f0f8...f5f 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #20 Skrevet 21. september 2020 Jeg forstår poenget og er helt for bedre bemanning, men håper ikke kortere åpningstider blir en realitet. I så fall så må begge to i husstanden her finne seg ny jobb. Hadde vi hatt fleksitid og den type goder hadde det jo ikke vært noe problem. Dette vil jo hovedsakelig gå hardest ut over aleneforeldre og foreldre som jobber i krevende lavtlønnsyrker. Anonymkode: 54c3a...f74 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå