Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Barnefar er ikke i bilde. Jeg er aleine med en liten gutt som blir 2 år gammel i november. Og jeg er gravid igjen...25 uker på vei. 2 åringen min har ikke fått bhg plass og det føles så vanskelig å finne på noe å gjøre. Han blir fort lei av leker. Kjøpte nye leker til han for 2-3 uker siden men de er også blitt kjedelige nå. Han er en skikkelig TV slave. Han kan se på TVen heleee dagen uten å bli lei av den. Vi går ut på nærmeste lekeplass og vi går til åpen barnehage. Han liker seg der. Men den ligger en time unna med buss. Vi er der ca 3 ganger i uka. Siden jeg er gravid så blir jeg fort sliten og jeg må være forsiktig med tanke på corona derfor kan jeg ikke dra overalt.

Hva kan jeg gjøre for at han ikke skal se altfor mye på tv? Eller syns dere det er greit at en 2 åring som ikke har bhg plass kan se mye på tv?

Anonymkode: 4cd85...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner du noen barn i området som han kan leke med, eller går alle i barnehage? 

Anonymkode: 66874...adf

Skrevet

Hvorfor går han ikke i barnehage?? Har man ikke rett på plass?

Anonymkode: 30741...2f4

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å få barnehageplass til han da? Barnehage og aktivitet er bedre enn å sitte å glo på tv.

Skrevet

En to-åring har rett på barnehageplass. Har du glemt å søke? Gå inn på kommunens sider og se hva som er ledig da vel.

Anonymkode: 48e2b...336

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du noen barn i området som han kan leke med, eller går alle i barnehage? 

Anonymkode: 66874...adf

Ingen barn på hans alder i område

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går han ikke i barnehage?? Har man ikke rett på plass?

Anonymkode: 30741...2f4

3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Har du prøvd å få barnehageplass til han da? Barnehage og aktivitet er bedre enn å sitte å glo på tv.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En to-åring har rett på barnehageplass. Har du glemt å søke? Gå inn på kommunens sider og se hva som er ledig da vel.

Anonymkode: 48e2b...336

Når det gjelder bhg plass så fikk han plass i aug men så gikk leie kontrakten ut og  vi måtte flytte til en annen by. Nå er han på venteliste

Ts

Skrevet

Så trist. 

Anonymkode: 9bbae...c8f

Skrevet

Ta han med på "vanlige" oppgaver i huset. Hjelpe til med å tømme oppvaskmaskin, brette klær, vaske gulv, lage mat osv. De kan gjøre enkle små ting. De synst jo sånt er kjempegøy. Bare å slå av TVen og gjemme fjernkontrollen, da finner de ofte på andre ting uansett. 

Anonymkode: 96a83...908

Skrevet

Da ringer du og maser, de som styrer med barnehageplassene er som regel veldig greie. :) Du forklarer situasjonen så er de som regel behjelplige. Er du i jobb, sånn til vanlig? Tenker om du kan bruke det og som unnskyldning for at du trenger barnehageplass raskt. Har du noe nettverk som kan hjelpe deg? Trillepike eller lignende som kan ta han ut et par timer, sånn at du og han får litt pause.

Skrevet

Skjønner det er vanskelig når du ikke har bil og fort blir sliten, men jeg ville ikke latt en toåring sitte passiv foran tv'en i timesvis. 

Vi har en på 2,5, som er veldig rastløs, og jeg er også gravid og sliten og har bekkenløsning. Vi har heldigvis barnehageplass, da..

Men i helgene og ettermiddagene er vi mye ute. Trenger ikke lekeplass, han har bøtte og spade og kan grave i grusen i innkjørselen, eller i bedet. Han hjelper å luke, det liker han veldig godt. Da kan jeg bare sitte der og se på, og veilede med at nei, den blomsten skal være der.. 

Hvilke leker har dere, da? 

Vår er veldig dårlig på å leke alene, men kan leke lenge med plastilina om jeg er med. Da kan jeg jo også bare sitte der, så oppfordrer jeg til å løpe bort til diverse kosedyr med plastilina-maten vi har laget, så han ikke blir så passiv. Vi har også en liten rusjebane han herjer litt på, en luftmadrass å hoppe på. 

Anonymkode: 3baab...461

Skrevet

Ut å være store deler av dagene på lekeplasser eller gå tur og ta med lapper/pølser steke på Stormkjøkken feks.

Gutten min på 2 elsker å bare puttle med ting ute og være på forskjellige lekeplasser. Han liker veldig godt å hjelpe til i huset, med gjøremål. Ellers liker han å leke med kitt, male, tegne og danse til musikk. Viktig å la de leke litt med seg selv også uten underholdning 😊

Anonymkode: fc8ba...008

Skrevet

Nei det er ikke greit at en toåring ser mye tv på "fast" basis. Ville kontaktet kommunen og forhørt dere om barnehageplass og om det er noen muligheter av sosiale årsaker. 

Skrevet

Ja, mas på kommunen. Fram til han får bhgplass kan du prøve gjøre opp ett skjema for dagen. Kanskje til og noe som ligner bhgen så er han forberedt.

Sangstund, det finns mange fine barnesanger å lytte til og etterhvert lære seg på f eks Spotify.

Danse, vi danser til samme nevnte sanger bare på YouTube istedet (og da lærer man seg alle rørelsene til sangen) og også bruker vi lets dance(har det pga storebror) ja, det innebærer skjerm og teknologi men på en bedre måte enn å bare sitte passivt.

Min (1,5 år) liker å tegne, jeg har festet tegnepapir med teip på ett lekebord. Det er en stor hit.

Noen figurer som han liker og er populære, kan han leke med selv i lang tid. 

Alltid populært å gå til nærmeste lekeplass.

Og bare det å sitte på gulvet sammen med noen leker gjør at man kan finne på mye morsomt sammen.

Lese bøker, gå på biblioteket og finne nye bøker å lese(stor hit her) Har en stor haug med biblioteksbøker her hjemme.

Og som forelder for kunne orke å henge med hele dagen: legg deg tidlig på kvelden sånn at du får nok søvn i løpet av natta.

Det trengs her med en som kan våkne noen ganger i løpet av natta + våkner tidlig

Anonymkode: a142d...04c

• Liker 2
Skrevet
På 20.9.2020 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Hei

Barnefar er ikke i bilde. Jeg er aleine med en liten gutt som blir 2 år gammel i november. Og jeg er gravid igjen...25 uker på vei. 2 åringen min har ikke fått bhg plass og det føles så vanskelig å finne på noe å gjøre. Han blir fort lei av leker. Kjøpte nye leker til han for 2-3 uker siden men de er også blitt kjedelige nå. Han er en skikkelig TV slave. Han kan se på TVen heleee dagen uten å bli lei av den. Vi går ut på nærmeste lekeplass og vi går til åpen barnehage. Han liker seg der. Men den ligger en time unna med buss. Vi er der ca 3 ganger i uka. Siden jeg er gravid så blir jeg fort sliten og jeg må være forsiktig med tanke på corona derfor kan jeg ikke dra overalt.

Hva kan jeg gjøre for at han ikke skal se altfor mye på tv? Eller syns dere det er greit at en 2 åring som ikke har bhg plass kan se mye på tv?

Sjekk opp grovmotoriske leker hos lekeakademiet og skaff noe greier du kan ha inne. Kjøp en sklie? Balansesti, lag "puterom". Barna mine elsker "puterom" også hjemme. Det er en stor haug puter på lekematta, så løper de i full fart og kaster seg oppi den. Megastor stas fra 1-år og oppover gjennom barnehagealder. Så blir ungene utslitte mens vi slapper av, hehe 😛 Og jeg er ikke gravid en gang... 

Jeg forstår at det blir mye tv når du er gravid. Jeg syns ikke det er en bra ting, men jeg har full forståelse for situasjonen da jeg selv hadde svangerskapsutmattelse i begge graviditeter og vet hvordan det føles. Allikevel - en hel dag foran tv for en 2-åring...det er litt drøyt. Så kjøp heller noe greier for fysisk aktivitet innendørs om du ikke orker å gå ut. Fysisk aktivitet har alltid fenget mine mye mer enn "leker" når de er så små. Forresten kan han kanskje sparkesykle inne? Øver på balansesykkel inne? Vi har ikke hatt sykkelforbud inne da de var 2 år. Kanskje derfor 4-åringen syklet av sted på 4-års dagen på ny sykkel uten å ha sett et støttehjul noen gang. Øvd mye inne på balansesykkel da 😛 Og ute selvsagt! Men i perioder med sykdom osv så har den også være inne. For man kan ikke se tv hele dagen...går ikke...

Anonymkode: 28ba6...e83

Skrevet

Huff... en unge på 2 år skal ikke se mye på tv. Jenta vår får se tv med frukostn sin i helgene, 20 minutter etter middag i hverdagene da hun er sliten etter bhgen, og 20 minutter etter doppen sin i helgene da hun fortsatt er litt trøtt. Mer tv får hun ikke se! Dette er ikke bra! 2 åringer skal leke og lære mye i den tiden, å være bare hjemme med deg og se mye på tv kan ødelegge for sosialiseringen og andre utviklinger hun skal igjennom nå. Skjønner du ikke kan gjøre mye med at hun ikke har bhg plass, men da må du ringe å mase til kommunen.

Jeg også kan kjenne på at det til tider er vanskelig å aktivisere 2 åringen hele tiden, (helgene, også har hun en fridag i uka med meg) men vi er mye ute i hagen, eller hvis du ikke har hage så er det nok å kan ha med spade å bøtte å rett å slett sette seg ned på grusen. Eller så kan du spille puslespill inne, tegne, male, gå ut å la hun få en bøtte også kan dere finne høstblad og høstfarger, ta det med inn og legge det til tørk, også lar du henne få lime de på dagen etter på et ark. Dere kan bake sammen, lage vaffel rør til lunsj, dra en tur på kaffe, ut å sykle om hun har trehjulssykkel, leke med biler,busser osv. Øve på farger og kjøp bokstaver med magneter som dere kan øve på kjøleskapet. 
vi har holdt masse på med både farger og bokstaver og hun kan nesten alle bokstavene og alle fargene nå :) 

Jeg pleier å tenke ut kvelden før hva som skal være hovedaktiviteten til dagen etter (gjerne en aktivitet som tar litt tid) så kan jeg planlegge litt i hode mitt og da har man det klart hva dere skal gjøre allerede dagen før 😊 skjønner det kanskje er ekstra tungt for deg nå da ettersom du er gravid også! Håper det hjalp deg litt med noen av ideen mine! Vet så godt at man kan stå litt fast på å aktivisere da jeg kjenner ofte på det selv. 

Anonymkode: e8e8a...f60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...