Gå til innhold

Arbeidsgiver driter i sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden fikk sønnen min kreft. Sjokket ver stort og jeg ble sykeleldt 1 måned av fastlegen min. Kom på kontoret og viste sjefen min sykelemldingen og han bare så rart på meg og ga meg en bunke papirer og sa at jeg skulle lage en presentasjon som var klar til styremøtet påfølgende uke. 

Og nei, dette er ikke tull eller trollig, og ja, jeg jobber i en såkalt "karrierestilling" i en av norges største bedrifter. 

Anonymkode: dc255...0f7

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

For en stund siden fikk sønnen min kreft. Sjokket ver stort og jeg ble sykeleldt 1 måned av fastlegen min. Kom på kontoret og viste sjefen min sykelemldingen og han bare så rart på meg og ga meg en bunke papirer og sa at jeg skulle lage en presentasjon som var klar til styremøtet påfølgende uke. 

Og nei, dette er ikke tull eller trollig, og ja, jeg jobber i en såkalt "karrierestilling" i en av norges største bedrifter. 

Hva gjorde du med dette da? 

For en jævlig sjef. Håper det går bra med gutten din ❤️

Anonymkode: 841f7...5eb

• Liker 17
Skrevet

Wow! 😳

Anonymkode: db9a8...db2

• Liker 1
Skrevet

Du er vel organisert? Ta kontakt med dem umiddelbart!!

Klem! 💙

Anonymkode: 14cee...c6d

• Liker 3
Skrevet

Hvis alle pårørende til folk som får en alvorlig diagnose skulle være sykemeldt i 1 mnd (!) så hadde jo ikke samfunnet gått rundt. Det er virkelig ikke normalt. Det er heller ikke sånn at det er forbudt å jobbe fordi om man er sykemeldt, kan ledelsen tilrettelegge kan du bidra på arbeidsplassen likevel. Du får sette deg ned med sjefen og ha en forventningsavklaring. Du vil ikke gjøre en dritt, han mener du kan gjøre litt, bli enig. Du kan nekte med sykemeldingen i hånd, men å stå på sitt er ikke alltid det lureste. Blir du bedre av å gå hjemme? Neppe. Gjøre det sønnen din bedre at du ikke er på jobb? Med mindre han er mindreårig og bor hos deg så gjør det neppe det heller. Du må potensielt leve med denne pårørenderollen i svært lang tid, da er det faktisk greit å ha arbeid å gå til. 

Anonymkode: b2ed2...095

• Liker 15
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel organisert? Ta kontakt med dem umiddelbart!!

Klem! 💙

Anonymkode: 14cee...c6d

Hvorfor skal man alltid løpe til fagforeningen? 😂

Anonymkode: d394c...db8

• Liker 6
Skrevet

Hvor gammel er sønnen din? 

Anonymkode: d88dd...c64

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle pårørende til folk som får en alvorlig diagnose skulle være sykemeldt i 1 mnd (!) så hadde jo ikke samfunnet gått rundt. Det er virkelig ikke normalt. Det er heller ikke sånn at det er forbudt å jobbe fordi om man er sykemeldt, kan ledelsen tilrettelegge kan du bidra på arbeidsplassen likevel. Du får sette deg ned med sjefen og ha en forventningsavklaring. Du vil ikke gjøre en dritt, han mener du kan gjøre litt, bli enig. Du kan nekte med sykemeldingen i hånd, men å stå på sitt er ikke alltid det lureste. Blir du bedre av å gå hjemme? Neppe. Gjøre det sønnen din bedre at du ikke er på jobb? Med mindre han er mindreårig og bor hos deg så gjør det neppe det heller. Du må potensielt leve med denne pårørenderollen i svært lang tid, da er det faktisk greit å ha arbeid å gå til. 

Oi, her var det lite forståelse.. 

Anonymkode: 6e7ff...c2e

• Liker 30
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff. 

Håper du sto på ditt, ts. Finnes en del udugelige sjefer i dette landet.

• Liker 14
Skrevet

Jeg regner med du har et nokså ungt barn og diagnosen har gått hardt innpå deg/dere. Er du sykmeldt betyr det at en lege mener du ikke er frisk nok til å jobbe. Jeg har aldri hørt om en sjef som overprøver en leges vurdering. Jeg hadde gitt beskjed om at jeg overhode ikke kunne jobbe, og så hadde jeg samtidig, så langt du har overskudd til det, begynt å se meg om etter en ny jobb.

Anonymkode: c46e5...1da

• Liker 8
Skrevet

Får man sykemelding på papir lenger? Vet ikke om jeg tror på det du sier, arbeidsgiver får jo tilsendt sykemeldingen digitalt og du trenger bare ringe sjefen for å fortelle det.

Anonymkode: 8d31f...c54

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får man sykemelding på papir lenger? Vet ikke om jeg tror på det du sier, arbeidsgiver får jo tilsendt sykemeldingen digitalt og du trenger bare ringe sjefen for å fortelle det.

Anonymkode: 8d31f...c54

Kjære vene, kan du holde deg til saken i tråden. 

Anonymkode: 7c2a3...189

• Liker 13
Skrevet

Det er faktisk ikke sykemeldingsgrunn. Hvilken diagnose fikk du?

Anonymkode: 07462...d47

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du den i papirform? Nå blir jo bare sånt sendt elektronisk?! Så man skal slippe å komme inn

Anonymkode: cbd42...50d

• Liker 3
Skrevet

Det er mange som får kreft hver dag dessverre. Det kommer an på mange faktorer om man trenger full sykmelding. Om man er eneforsørger med et lite barn man må være med hver dag på behandling feks. Eller om det er sjokket.
I dag med hjemmekontorordning ønsker mange som selv får kreft eller har barn med kreft å jobbe innimellom for å ha en nogenlunde vanlig hverdag.

Anonymkode: 761e5...bdf

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om en forelder hvor barnet har fått en kreftdiagnose. Klart som faen at de fleste ikke er i stand til å jobbe den første måneden etter man får en slik beskjed, det burde ikke være vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 2a916...6d5

For en forelder omtales ens barn som barn hele livet, enten de er 10, 25, 40 eller 62. Ut fra hva ts skriver virker dette ikke å være et barn (altså en under myndighetsalder) men et voksent barn, hvilket er to veldig forskjellige ting. Det er klart det er et sjokk at en av ens barn får en slik diagnose, men 1 mnd sykemelding er altså mye lenger enn mange får for sykdom der de selv er pasienter, selv med alvorlige diagnoser (min kollega som nettopp er operert for kreft er ikke engang sykemeldt i 1 mnd). Hvis ts sitt barn hadde vært en mindreårig hadde sjefen neppe respondert slik heller. 

• Liker 3
Skrevet

Tydelig noen som ikke har barn som svarer her i tråden. Egentlig burde du har søkt for pleiepenger ts. Dette kan dere begge ta samtidig,fra dag 1, i  maks 5 år.  Bruker samme ordning som sykepenger. 

Anonymkode: ac493...fc4

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke sykemeldingsgrunn. Hvilken diagnose fikk du?

Anonymkode: 07462...d47

Men herregud da. Man kan få sykemelding for slike alvorlige belastninger. Og det er diagnoser for det.

«For pårørende som er i arbeid kan det i perioder være vanskelig å være i full jobb. Kanskje har du på grunn av omsorgsoppgavene behov for helt eller delvis, å bli fritatt for å møte på arbeid. Noen ganger kan belastningene være så stor at pårørende selv blir syk og har behov for sykemelding.»

«I slike situasjoner kan sykmeldingsdiagnosene «situasjonsbetinget psykisk ubalanse» eller «livsfaseproblem hos voksen» være aktuelle.«

https://www.parorendesenteret.no/rettigheter/permisjon-og-sykemelding

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...