AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #21 Skrevet 21. september 2020 6 minutter siden, Knirke skrev: Problemet er jo at "de rike" er helt vanlige familier som eier bolig og har penger i banken fremfor gjeld. Hvorfor skal de straffes? Styrtrike folk har vi få av i Norge, og de betaler allerede skatt så det monner. Det vil si, de betaler helt til de får nok av skattetrykket og tar pengene sine med seg til skatteparadiser. Da sitter Staten og SV velgerne igjen med ris til egen bak. Edit for å svare på spørsmålet til TS: Jeg er for fjerning av formueskatt. Jeg er ikke "rik", jeg har en helt ordinær inntekt, men er ganske flink økonomisk og håper å kunne ha et par millioner på bok før jeg blir pensjonist. Da er det ganske kjipt å bli fratatt penger som jeg tross alt har jobbet hardt for, fordi SV vil gi dem bort til de som ikke jobber. Enig i alt du skriver. I tillegg mener jeg det ideologisk er galt å straffe "passiv" kapital. Anonymkode: 77ae2...bea 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #22 Skrevet 21. september 2020 Innslagspunktet bør i hvert fall være vesentlig høyere. Eller så bør det få betydning hvor mye man tjener. Nå må man betale skatt på formuen selv hvis man er minstepensjonist eller helt uten inntekt. Det er ganske mange i Norge som har formue og svært lav inntekt. Mens i media og blant politikerne er det ofte svart/hvitt. Enten er du fattig eller rik. Anonymkode: 14767...874 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #23 Skrevet 21. september 2020 23 minutter siden, Knirke said: Problemet er jo at "de rike" er helt vanlige familier som eier bolig og har penger i banken fremfor gjeld. Hvorfor skal de straffes? Styrtrike folk har vi få av i Norge, og de betaler allerede skatt så det monner. Det vil si, de betaler helt til de får nok av skattetrykket og tar pengene sine med seg til skatteparadiser. Da sitter Staten og SV velgerne igjen med ris til egen bak. Edit for å svare på spørsmålet til TS: Jeg er for fjerning av formueskatt. Jeg er ikke "rik", jeg har en helt ordinær inntekt, men er ganske flink økonomisk og håper å kunne ha et par millioner på bok før jeg blir pensjonist. Da er det ganske kjipt å bli fratatt penger som jeg tross alt har jobbet hardt for, fordi SV vil gi dem bort til de som ikke jobber. Du betaler mer av dine penger i skatt enn en rik betaler av sine. Så det er heller de vanlige arbeidere som betaler skatt som det monner, mens de rike sitter med milliarder eller millioner igjen etter skatt. Hvor mye sitter du igjen med? Millioner? 1 million er ingenting når du er rik. Å betale en million i skatt er ikke noe man tenker på, bortsett fra om man er grisk og vil ha mer selv om man allerede eier hus til 50 mill, har alt man trenger av klær og eiendeler, men man vil fortsatt ha mer for å spare og bygge opp enda større formue. Det virker som om det er en generell trend i verden der det jobbes for at de som har mye skal få mer, mens man bryr seg mindre om de som har lite og mindre. Det er sikkert morsomt for de rike å bygge større formuer, men det virker som om de glemmer hvordan dette vil virke på stabilitet i samfunn og verden på lang sikt. De rike har selvsagt nettverk på tvers av landegrenser, de har ofte sterk påvirkning på samfunn, politikk og politikere. Det er nok flere som har snakket med Erna om dette og det er en av grunnene til at hun pusher på Anonymkode: 98e5f...09b 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #24 Skrevet 21. september 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Noe slikt som det Rødt har foreslått med andre ord? https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/nAgv3L/roedt-foreslaar-roedgroent-skatteloefte-ingen-oekt-skatt-for-alle-som-tjene Anonymkode: e1b31...8d8 Under betalingsmur, så får ikke lest. Men hva er det egentlig de foreslår? I programmet deres finner jeg kun at de vil øke formuesskatten, og heve ligningsverdien. Så hvordan skal lavtlønnede med formue unngå kraftig økt skatt? Anonymkode: 14767...874 1
newman01 Skrevet 21. september 2020 #25 Skrevet 21. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: 1 million er ingenting når du er rik. Å betale en million i skatt er ikke noe man tenker på, bortsett fra om man er grisk og vil ha mer selv om man allerede eier hus til 50 mill, har alt man trenger av klær og eiendeler, men man vil fortsatt ha mer for å spare og bygge opp enda større formue. Men hva er en RIK person? De færreste "rike" personer har flere hundre millioner kronestykker i en pengebinge. De har sjelden en safe full av kontanter og bankkontoer så stappfulle at de må logge på nettbanken på pc'n fordi det ikke er plass til alle nullene i kontosummen på mobilskjermen. De eier ofte selskaper og aksjer. Om selskapet går godt er det sjelden problemer med å betale skatteregningen. Men i de periodene det går dårlig kan det være ugreit å betale formueskatten. En skatteregning kun norske eiere får, ikke utenlandske. Og det er kjedelig å måtte selge selskapet eller aksjene til utenlandske eiere i nedgangstider, for da får man ganske lite for dem. På den måten vannes norsk eierskap ut, og flere og flere av våre selskaper overtas av utenlandske investorer og fond. 2
Stina234 Skrevet 21. september 2020 #26 Skrevet 21. september 2020 Fjern formueskatten. Det er et helt håpløst skattesystem 1
Stina234 Skrevet 21. september 2020 #27 Skrevet 21. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vil gagne de rikeste. Bunnfradraget er så høyt at ligningsverdien av et vanlig hus er lavere. Anonymkode: 32490...c48 Tror du har misforstått hvordan formueskatten slår ut 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #28 Skrevet 21. september 2020 God artikkel her om hvordan formuesskatten også rammer de med lavere inntekter. https://www.dn.no/innlegg/skatt/inntektsforskjeller/formuesskatt/det-er-vel-de-rike-som-betaler-formuesskatt-eller/2-1-694840 Anonymkode: 14767...874 4
Buldre Skrevet 21. september 2020 #29 Skrevet 21. september 2020 For. Vi må sørge for å ha like gode vilkår for næringslivet som andre land. 2
Zienna Skrevet 21. september 2020 #30 Skrevet 21. september 2020 Jeg er sterkt i mot fjerning av formuesskatten. Konsekvensen er 12 milliarder kroner i året i tapte skatteinntekter for stat og kommuner. Høyre mener at dette i stedet vil gi flere arbeidsplasser, men ingen kan dokumentere det. Tvert i mot mener de som har regnet på dette (bl.a. på oppdrag av regjeringen selv) at kutt i eiendomsskatten vil gi liten effekt. Effekten vil bli mye større ved å reduserer skatten av bedriftens overskudd (selskapsskatten). https://www.aftenposten.no/norge/i/W3lQ/rapport-kutt-i-formuesskatt-virker-nesten-ikke 2
newman01 Skrevet 22. september 2020 #31 Skrevet 22. september 2020 10 hours ago, Zienna said: Jeg er sterkt i mot fjerning av formuesskatten. Konsekvensen er 12 milliarder kroner i året i tapte skatteinntekter for stat og kommuner. Høyre mener at dette i stedet vil gi flere arbeidsplasser, men ingen kan dokumentere det. Spørsmålet man heller bør stille seg er om det er mer fordelaktig med utenlandske eiere enn norske. Hvorfor skal det være slik at det skal være billigere for en svensk eller kinesisk investor å eie Aker, Borregaard eller andre hjørnesteinsbedrifter enn norske? Og hvorfor er formuesskatten beregnet ut i fra et teknisk definert verdsettelse av et selskap, uavhengig av om det går positivt eller negativt regnskapsmessig? Det er jo ikke gøy å måtte betale skatt for "verdien" av selskaper som går med minus. Bare se på reiselivsbransjen nå. Ikke mye god stemning i den bransjen for tiden 3
Sylveon Skrevet 22. september 2020 #32 Skrevet 22. september 2020 En gylden middelvei. Jeg mener at bunnfradraget er for lavt og burde økes, men jeg er veldig usikker på om jeg ønsker helt og totalt fjerning av formuesskatten. 2
Knirke Skrevet 22. september 2020 #33 Skrevet 22. september 2020 On 9/21/2020 at 12:59 PM, AnonymBruker said: Du betaler mer av dine penger i skatt enn en rik betaler av sine. Så det er heller de vanlige arbeidere som betaler skatt som det monner, mens de rike sitter med milliarder eller millioner igjen etter skatt. Hvor mye sitter du igjen med? Millioner? 1 million er ingenting når du er rik. Å betale en million i skatt er ikke noe man tenker på, bortsett fra om man er grisk og vil ha mer selv om man allerede eier hus til 50 mill, har alt man trenger av klær og eiendeler, men man vil fortsatt ha mer for å spare og bygge opp enda større formue. Det virker som om det er en generell trend i verden der det jobbes for at de som har mye skal få mer, mens man bryr seg mindre om de som har lite og mindre. Det er sikkert morsomt for de rike å bygge større formuer, men det virker som om de glemmer hvordan dette vil virke på stabilitet i samfunn og verden på lang sikt. De rike har selvsagt nettverk på tvers av landegrenser, de har ofte sterk påvirkning på samfunn, politikk og politikere. Det er nok flere som har snakket med Erna om dette og det er en av grunnene til at hun pusher på Anonymkode: 98e5f...09b Hvem er disse rike personene du beskriver, og hvor mange er de? Har de hver sin pengebinge med en diger KR-logo på? Har pengene fosset inn på kontoen deres uten at de har behøvd å løfte en finger? Har de vunnet i Viking Lotto alle sammen? Du skal forresten være sjeleglad for at disse "rike" bruker penger på varer og tjenester fremfor å spare dem. Det er sånne som holder økonomien i gang, og sørger for at sånne som du og jeg har en jobb å gå til. 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #35 Skrevet 22. september 2020 På 21.9.2020 den 14.04, AnonymBruker skrev: Under betalingsmur, så får ikke lest. Men hva er det egentlig de foreslår? I programmet deres finner jeg kun at de vil øke formuesskatten, og heve ligningsverdien. Så hvordan skal lavtlønnede med formue unngå kraftig økt skatt? Anonymkode: 14767...874 Det var ikke under betalingsmur da jeg la det inn. Det er fortsatt ikke under betalingsmur på google sin lagring av siden. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:8iVz6H2HpmUJ:https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/nAgv3L/roedt-foreslaar-roedgroent-skatteloefte-ingen-oekt-skatt-for-alle-som-tjene+ Anonymkode: e1b31...8d8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #36 Skrevet 22. september 2020 Jeg veldig mot dagens formuesskatt, selv om formuesskatt i seg selv ikke nødvendigvis er så ille ( men da med lavere sats og høyere bunnfradrag). Dagens formuesskatt rammer ekstremt skjevt. For virkelig rike, er det de med børsnoterte aksjer som betaler hinsides mye mer enn dem med ikke-børsnoterte aksjer (som f.eks. Petter Stordalens sine investeringer). For "folk flest" premieres dem som kaster alle pengene inn i primærbolig med høy gjeld med lav formuesskatt, mens dem som investerer i børsnoterte aksjer betaler i dyre dommer. Det er lett å tenke at 0,85% er lavt, men mtp det lave rentenivået og dertil lave forventede avkastningen i alle markeder, er det veldig mye å betale. Oljefondet bruker en forvente realt avkastning på 3% for sin portefølje. 0.85% nærmer seg en tredjedel av dette.. i tillegg kommer utbytteskatt, gevinstskatt, forvaltningskostnader, regnskapskostnader osv for investor. Det blir i praksis nesten ingenting igjen til investoren.. Anonymkode: 81acf...3ac
Gjest Minesveiper Skrevet 22. september 2020 #37 Skrevet 22. september 2020 (endret) On 9/21/2020 at 1:32 PM, Knirke said: Problemet er jo at "de rike" er helt vanlige familier som eier bolig og har penger i banken fremfor gjeld. Hvorfor skal de straffes? Styrtrike folk har vi få av i Norge, og de betaler allerede skatt så det monner. Det vil si, de betaler helt til de får nok av skattetrykket og tar pengene sine med seg til skatteparadiser. Da sitter Staten og SV velgerne igjen med ris til egen bak. Edit for å svare på spørsmålet til TS: Jeg er for fjerning av formueskatt. Jeg er ikke "rik", jeg har en helt ordinær inntekt, men er ganske flink økonomisk og håper å kunne ha et par millioner på bok før jeg blir pensjonist. Da er det ganske kjipt å bli fratatt penger som jeg tross alt har jobbet hardt for, fordi SV vil gi dem bort til de som ikke jobber. Dette er det eneste gode argumentet for å fjerne formueskatten så vidt jeg vet. Når jeg studerte, kunne man ikke hevde at formueskatten var skadelig for bedrifter, og bedriftseiere basert på et statistisk grunnlag. Det var én undersøkelse som viste at formueskatten var skadelig for bedrifter, men det viste seg at den var basert på dårlig tallmateriale, og måtte kastes. Om ting ikke har endret seg drastisk siden den gang gjelder det samme i dag. Sist jeg sjekket for noen år sider, lå Norge i midten av bunken når det kom til skatter- og avgifter i Oecd landene. Det man egentlig krangler om i Norge, er hvem som skal ta skattebyrden. De rikeste ønsker ikke formueskatt, og dersom man skal få budsjettet til å gå opp gitt at man bruker like mye penger, må normale folk ta mer av skattebyrden. Høyre, og venstre har vært veldig smarte når de har satt i regjering, og har hentet inn penger der de kan ved å redusere, og eller fjerne støtteordninger til folk som uansett ikke stemmer på dem. På et eller annet tidspunkt er det ikke mer å fjerne, og man må øke skatte, og avgiftstrykket til vanlige folk. De økonomene som er imot formueskatten kan ikke vise til så veldig mye mer enn at investorer unngår den ved å flytte formuen ut av landet, eller organiserer seg på en slik måte at de ikke må betale bedriftskatt i Norge. Jeg personlig synes det er veldig uetisk siden dersom alle hadde hatt en unngå skattementalitet ville man ikke fått dette til å gå rundt. Irriterende at de som sitter med kompetanse kan gjøre dette om de vil. Jeg hadde kost meg skikkelig om man hadde ordnet smutthullene, og eventuelt pålagt de som har unngått skatten til nå ved å flytte formuen ut av landet o.l, å betale reduseringen i skatt de har jukset, og trikset seg til. Endret 22. september 2020 av Minesveiper
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #38 Skrevet 22. september 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: Det var ikke under betalingsmur da jeg la det inn. Det er fortsatt ikke under betalingsmur på google sin lagring av siden. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:8iVz6H2HpmUJ:https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/nAgv3L/roedt-foreslaar-roedgroent-skatteloefte-ingen-oekt-skatt-for-alle-som-tjene+ Anonymkode: e1b31...8d8 Ingen overraskelser fra Rødt, altså, og dermed en skivebom å trekke dem inn i denne tråden: Mange med formue har inntekt under 600.000 kroner eller til og med ingen inntekt. Vil løftet gjelde dem? – Nei. Anonymkode: 14767...874
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #39 Skrevet 22. september 2020 På 20.9.2020 den 20.25, AnonymBruker skrev: Det vil gagne de rikeste. Bunnfradraget er så høyt at ligningsverdien av et vanlig hus er lavere. Anonymkode: 32490...c48 Det stemmer faktisk ikke. Anonymkode: f4d1e...650
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #40 Skrevet 22. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen overraskelser fra Rødt, altså, og dermed en skivebom å trekke dem inn i denne tråden: Mange med formue har inntekt under 600.000 kroner eller til og med ingen inntekt. Vil løftet gjelde dem? – Nei. Anonymkode: 14767...874 Vil anta at det gjelder dem som har formuesskatt? 🤔 Anonymkode: c3b2a...79c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå