Gå til innhold

Er dere for eller imot fjerning av formueskatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høyre ønsker å få fjernet formueskatten. Vil dette egentlig være en god ting med tanke på at folk som ikke har så høye lønninger allikevel kanskje kan få beholde hus og ekstra penger de har arvet gjennom foreldre eller ektefelle, eller vil dette kun gagne de rikeste?

Er dere for eller imot?

Anonymkode: 11b12...3d3

Skrevet

Det vil gagne de rikeste. Bunnfradraget er så høyt at ligningsverdien av et vanlig hus er lavere.

Anonymkode: 32490...c48

• Liker 17
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyre ønsker å få fjernet formueskatten. Vil dette egentlig være en god ting med tanke på at folk som ikke har så høye lønninger allikevel kanskje kan få beholde hus og ekstra penger de har arvet gjennom foreldre eller ektefelle, eller vil dette kun gagne de rikeste?

Er dere for eller imot?

Selvfølgelig, så vil det jo medføre at de rikeste blir enda rikere og kan gni seg godt i hendene. Det er de som vil merke det best. Men ja, statsbudsjettet vil jo også merke dette. Man kan jo lure på hvor Høyre har tenkt at man skal finne pengene for å erstatte de mange milliardene som forsvinner...?

Anonymkode: c3b2a...79c

• Liker 11
Skrevet

Ikke fjerne helt, men øke beløpet som man ikke betaler formueskatt på. Da får vanlige arbeidere slippe formueskatten og de rike fortsatt betale en andel. Synes man skal kunne ha vertfall 3 mill uten å måtte skatte av dem. 

Anonymkode: f3fa8...810

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fjerne helt, men øke beløpet som man ikke betaler formueskatt på. Da får vanlige arbeidere slippe formueskatten og de rike fortsatt betale en andel. Synes man skal kunne ha vertfall 3 mill uten å måtte skatte av dem. 

Noe slikt som det Rødt har foreslått med andre ord?

237711815_Rdtskatt.thumb.jpg.97fb3f11ca528a539bff0a8839caaf9b.jpg

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/nAgv3L/roedt-foreslaar-roedgroent-skatteloefte-ingen-oekt-skatt-for-alle-som-tjene

Anonymkode: e1b31...8d8

• Liker 9
Skrevet

Eiendomsskatten er et mye større problem, den må man jo betale om man har lån til over pipa...Jeg eier hus, men betaler ikke formueskatt, men desto mer i eiendomsskatt. Jeg har under 50% boliglån i forhold til takst, så det er jo de som har det verre enn meg, men det spiller jo ingen rolle om huset er gjeldfritt eller tungt belånt, eiendomsskatten er den samme. Hadde jeg hatt formue nok til å betale formueskatt hadde jeg vært lykkelig ;) 

Anonymkode: 4d1de...8de

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, så vil det jo medføre at de rikeste blir enda rikere og kan gni seg godt i hendene. Det er de som vil merke det best. Men ja, statsbudsjettet vil jo også merke dette. Man kan jo lure på hvor Høyre har tenkt at man skal finne pengene for å erstatte de mange milliardene som forsvinner...?

Tja, de har jo allerede kuttet i både AAP, bostøtte og skal nå fjerne enkepensjonen, så det er vel i de kretser de skal hente inn penger.

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. 

• Liker 6
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eiendomsskatten er et mye større problem, den må man jo betale om man har lån til over pipa...Jeg eier hus, men betaler ikke formueskatt, men desto mer i eiendomsskatt. Jeg har under 50% boliglån i forhold til takst, så det er jo de som har det verre enn meg, men det spiller jo ingen rolle om huset er gjeldfritt eller tungt belånt, eiendomsskatten er den samme. Hadde jeg hatt formue nok til å betale formueskatt hadde jeg vært lykkelig ;) 

Anonymkode: 4d1de...8de

Her betaler jeg begge deler. Har vel rundt 12 000 i eiendomskatt og hva jeg betaler i formueskatt husker jeg ikke. 😅

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på hvordan man ser på formuesskatten, og hvilke fordeler/ulemper det medfører. Ja, det bringer penger inn i statskassa som kan brukes på mye rart. Men den har også noen uheldige bivirkninger, som f.eks de som eide mange aksjer i Norwegian før nyttår. De var kanskje verdt 40-50kr pr stk, som danner grunnlag for formuesberegning og formueskatt nyttårsaften. Når samfunnet kollapset i mars falt aksjeverdien med 96%. Har man da penger til å betale skatteregningen? Restverdien er jo omtrentlig lik som skatteregningen. Så om man eide aksjer for en milliard på nyttårsaften må man selge omtrent alt i april for å betale skatteregningen. 

Sikkert ikke så gøy for Stordalen heller, som taper en milliard i måneden på driften av tomme hoteller (litt usikker på det faktiske tallet, men det var ganske mye). 

Selskapene de eier betaler 22% skatt av overskudd, og eierne betaler 31,68% skatt på utbytte. Så for hver krone som deles ut i utbytte tar staten rundt 50 øre når pengene ankommer de rikes konto. Så de har jo betalt endel skatt, selv om den ikke er helt synlig på skattelistene. 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere for eller imot?

For å fjerne den primært og/eller fjerne den helt på arbeidende kapital (aksjer) og/eller øke minstefradraget betydelig.

Fra mitt sted er det overordnede målet med skatt, foruten inntekter til staten, å styre samfunnet i ønsket utvikling. Formueskatten generer inntekter, men skaper en uheldig samfunnsutvikling der norske bedriftseiere og bedrifter får en relativt stor ulempe kontra utenlandske konkurrenter.

Selve inntektene fra skatten kan man fint få på andre måter. Typisk gjennom en omlegging av eiendomsskatten (eiendom og investeringer i dette er svært gunstig beskattet i forhold til andre formuesgoder). Jeg er ikke ute etter å "ta" primærboligen til folk men eiendom er alt for gunstig investeringsobjekt kontra næringslivet med dagens regelverk. 

Jeg kan forstå at mange mener "nullskatteytere", i den grad de finnes (for mange skjønner jo ikke at selskapsskatt er en indirekte skatt man betaler som selskapets eier), er verdt å "ta", men det bør gjøres smartere enn dette i så fall.

Over 40% av verdiene på Oslo børs har utenlandske eiere per dags dato, og dette taller bare øker. Alle pengene som hentes ut av disse eierne forsvinner ut av landet vårt. Jeg aner ikke om noen har regnet på hvor mye dette beløpet utgjør, men  ideelt sett hadde disse pengene gått til videreutvikling av Norge og ikke i andre land.

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere for eller imot?

Formuesskatten er i alle fall et problem for en del bedrifter.

Det er samtidig en dårlig løsning å ha en skatt som gjør at det er mer lønnsomt med utenlanske eiere.

Hvorfor skal ikke formuen i f eks Biltema beskattes men den skal beskattes om bedriften har norsk eier?

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Illuminatum skrev:

Formuesskatten er i alle fall et problem for en del bedrifter.

Det er samtidig en dårlig løsning å ha en skatt som gjør at det er mer lønnsomt med utenlanske eiere.

Hvorfor skal ikke formuen i f eks Biltema beskattes men den skal beskattes om bedriften har norsk eier?

Bedrifter betaler ikke formuesskatt, så det er ikke et problem for dem, men for eierne.

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Bedrifter betaler ikke formuesskatt, så det er ikke et problem for dem, men for eierne.

Kan fort bli det om eierne må ta ut utbytte fra selskaper som går i minus for å betale formueskatt. 

• Liker 6
Skrevet

Syntes man burde fjerne formueskatten for alle med under typ 5/600 000 i årslønn, - men økt skatt for alle over.

Anonymkode: 850b5...fb3

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes man burde fjerne formueskatten for alle med under typ 5/600 000 i årslønn, - men økt skatt for alle over.

Erm.. hvis inntekt skal være avgjørende er del vel bedre å regulere inntektsskatten?

Ditt forslag gjør det latterlig enkel å omgå formuesskatten for formuende personer i alle fall.

• Liker 4
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva om man ikke har årslønn da, men kun kapitalinntekter? 

Røkke har jo pr. definisjon ikke årslønn, siden han ikke er ansatt noe sted.

• Liker 1
Skrevet

Rent ideologisk er jeg imot at man skal måtte skatte av formuen sin, men det er ikke en spesielt viktig sak for meg. Dagens innslagspunkt på halvannen million gjør at det ikke er veldig mange som berøres av denne. Som andre i tråden foreslår kunne man kanskje økt innslagspunktet litt til slik at skatten kun treffer dem med virkelig store formuer.

• Liker 1
Skrevet

For fjerning av formueskatten. 

Først og fremst av hensyn til næringslivet. Politikerne gir penger til Innovasjon Norge og maser om at vi må ha flere norske gründere, men det er jo ikke rart at folk ikke gidder. 

Anonymkode: 77ae2...bea

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er helt riktig. Du tenker det er riktig av eierne av Biltema ikke betaler formuesskatt men norske gjør det?

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er jo at "de rike" er helt vanlige familier som eier bolig og har penger i banken fremfor gjeld. Hvorfor skal de straffes?

Styrtrike folk har vi få av i Norge, og de betaler allerede skatt så det monner. Det vil si, de betaler helt til de får nok av skattetrykket og tar pengene sine med seg til skatteparadiser. Da sitter Staten og SV velgerne igjen med ris til egen bak. 

Edit for å svare på spørsmålet til TS: Jeg er for fjerning av formueskatt. Jeg er ikke "rik", jeg har en helt ordinær inntekt, men er ganske flink økonomisk og håper å kunne ha et par millioner på bok før jeg blir pensjonist. Da er det ganske kjipt å bli fratatt penger som jeg tross alt har jobbet hardt for, fordi SV vil gi dem bort til de som ikke jobber. 

Endret av Knirke
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...