Gå til innhold

Samværsavtale - nye partnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen var utro og jeg fant ut av det. Samlivsbruddet er nå et faktum. Barna våre er 2, 4 og 6 år. 

Jeg tror mannen ser på dama han var utro med som en potensiell kjæreste. Er det greit å "kreve" at nye partnere ikke skal introduseres for barna før det har gått minst 6 måneder? Eller ennå lenger tid? Dette gjelder selvfølgelig for meg også. Vi bor fortsatt i samme hus og barna vet det ikke ennå. 

Anonymkode: a052c...666

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke urimelig, men du har jo ingen tvangsmidler. Uansett hva han lover i dag kan han gå fra det i morgen, og hva gjør du da?

Anonymkode: a487d...7c5

• Liker 4
Skrevet

En kan vel ikke kreve. Men jeg synest generelt, uavhengig av utroskap en bør vente en stund med å introdusere nye partnere til barna. Barna må også bli vant til at mor og far ikke bor sammen lenger og for noen barn kan det bli sårt. Snakk med han om hvordan han tenker.

Anonymkode: cf732...57b

• Liker 4
Skrevet

Kjæresten hadde en kontrakt med ekskona om hvor lang tid det skulle gå før nye partnere ble introdusert. Dette ble gjort på familievernkontoret. Hvordan det kan håndheves juridisk er jeg usikker på. Men det medfører jo som regel en viss følelse av ansvar, eller i det minste frykt.

Personlig er jeg litt usikker på hvor effektivt det er. Det garanterer ikke for så mye mtp. barnas velvære. Han kan vente 6 mnd med å introdusere dem for noen, men så slå opp etter et par uker og date en drøss med damer. Han kan slå opp med henne han treffer nå, og introdusere dem for en ny om et halvt år, som han har kjent i to uker. Og så videre. En slik avtale er ingen garanti for stabilitet. 

Enden på visa er jo at når man blir skilt så mister man kontrollen. Ens ekspartner går videre og man har ingenting man skulle sagt på hvem de dater eller blir sammen med. Det er vanskelig å innfinne seg med. 

Anonymkode: eedfe...c54

• Liker 3
Skrevet

Selv om man har det i en avtale, er der ingen sanksjonsmuligheter om det ikke følges opp. 

Du kan uttrykke deg, for barnas del, at introduksjon av ny partner bør vente med til en stund etter bruddet. At han var utro, er helt irrelevant.

Anonymkode: 4017c...1ec

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke kreve, men du kan be ham - for barnas beste.  Ta emnet opp i møte på Familievernkontoret og prøv å få det inn som et gjensidig punkt i samværsavtalen.    

Akkurat nå, i forbindelse med brudd, er antall måneder av betydning.  Framover vil det viktigste for barna være at de slipper å bli introdusert for alle potensielle kjærester som dere foreldre har.  Det er viktig at dere er innforstått og enige om hva som er best for barna.    

Skrevet

Det er en ganske meningsløs ting å ta inn i en samværsavtale. Det er ikke noe du kan regulere og det finnes ingen sanksjoner om det ignoreres. 

Anonymkode: a2319...66a

Skrevet

Jeg syns det er ryddig å be om at det går litt tid etter et brudd før man introduserer nye partnere til barna. Jeg tror vi skreiv ett år i vår. Vi hadde dog ikke den nye partneren klar ved bruddet da, så vi hadde sånn sett god tid. 6 mnd er minimum tenker jeg. I hvert fall ikke før jul.

Jeg syns du virker reflektert og edruelig i ditt møte med det som har skjedd. Jeg håper din eksmann også er det og at han setter barna først i dette.

Anonymkode: 02b8a...fbe

• Liker 1
Skrevet

Det er en veldig urimelig ting å kreve, ja. Du har rett og slett ikke noe med det, og ingen mulighet til å følge det opp. Du kan såklart snakke med ham om det og si hva du synes, men i bunn og grunn er det ikke noe du bestemmer. 

Så bør du tenke over hvorfor du synes han skal vente. Er det fordi det er ubehagelig for deg? Fordi du vil beskytte barna fra ustabile forhold og folk som kommer og går? Har du noen grunn til å tro at dette blir kortvarig? Er det du som er sjalu? 

For min egen del var det avgjørende for om det nye forholdet kunne vare å vite om barnet mitt og ny kjæreste går godt sammen. Det hadde ikke vært aktuelt å være sammen med ham om han ikke behandlet barnet mitt fint eller var interessert. Det betyr ikke at jeg introduserte ham som kjæresten min til barnet. Jeg har ingen kvaler mot å treffe ulike venner i ulike situasjoner, så hvorfor skal det være så farlig å treffe kjæresten? 

Skrevet
2 timer siden, Månestjerne skrev:

Det er en veldig urimelig ting å kreve, ja. Du har rett og slett ikke noe med det, og ingen mulighet til å følge det opp. Du kan såklart snakke med ham om det og si hva du synes, men i bunn og grunn er det ikke noe du bestemmer. 

Så bør du tenke over hvorfor du synes han skal vente. Er det fordi det er ubehagelig for deg? Fordi du vil beskytte barna fra ustabile forhold og folk som kommer og går? Har du noen grunn til å tro at dette blir kortvarig? Er det du som er sjalu? 

For min egen del var det avgjørende for om det nye forholdet kunne vare å vite om barnet mitt og ny kjæreste går godt sammen. Det hadde ikke vært aktuelt å være sammen med ham om han ikke behandlet barnet mitt fint eller var interessert. Det betyr ikke at jeg introduserte ham som kjæresten min til barnet. Jeg har ingen kvaler mot å treffe ulike venner i ulike situasjoner, så hvorfor skal det være så farlig å treffe kjæresten? 

Selv om bruddet er så ferskt at mor og far ikke er flyttet fra hverandre enda?

Ungene er neppe så interessert i å bli kjent med mor eller fars nye venn så kjapt, heller. Og selv om man introduserer som "venn", så tror jeg ungene skjønner at det er en spesiell venn det er snakk om. Man klarer ikke å være så kald og distansert i nyforelsketfasen.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv om bruddet er så ferskt at mor og far ikke er flyttet fra hverandre enda?

Ungene er neppe så interessert i å bli kjent med mor eller fars nye venn så kjapt, heller. Og selv om man introduserer som "venn", så tror jeg ungene skjønner at det er en spesiell venn det er snakk om. Man klarer ikke å være så kald og distansert i nyforelsketfasen.

Nei, det er lurt å vente til de har flyttet fra hverandre, ja. Men å legge inn krav om å vente 6 måneder? Det er helt urimelig. Man kan snakke sammen, men krav vil ikke fungere. 

Man klarer fint å ikke kline konstant når man er nyforelsket, og hva ungene plukker opp kommer helt an på deres alder. 

Gjest Fallabella
Skrevet

Uansett hva du sier, krever eller ber om så gjør han det han vil til syvende og sist. En utro løgner slutter jo ikke å lyve over natta..

Du kan og bør legge frem din uro for barna når dere er til mekling og si at du trenger hjelp til det. Kanskje de kan være mer hos deg i starten inntil ting har roet seg? Kanskje far kan komme hjem til deg/dere å være sammen med barna i en i overgangsfase inntil dere begge har fått litt tid på å lande. Vonde følelser blekner jo med tiden.

Skrevet
1 time siden, Månestjerne skrev:

Nei, det er lurt å vente til de har flyttet fra hverandre, ja. Men å legge inn krav om å vente 6 måneder? Det er helt urimelig. Man kan snakke sammen, men krav vil ikke fungere. 

Man klarer fint å ikke kline konstant når man er nyforelsket, og hva ungene plukker opp kommer helt an på deres alder. 

Flere fagfolk anbefaler at man venter opp mot et år etter et brudd før man introduserer en ny partner, så 6 mnd er da ikke så urimelig. Om foreldrene har vært fra hverandre flere år blir det en annen sak, da kan man introdusere tidligere.

• Liker 2
Skrevet

Man kan jo prøve seg. Det er ikke juridisk bindende og ingen sanksjoner ved brudd på en slik avtale. Så er det egentlig noe poeng? Vi fikk beskjed om ha minst mulig i avtalen. Kun det praktiske rundt samvær og oppfølging av barna.

Ville hatt det som en generell «regel» i så fall. Ikke bare gjeldende for den han var utro med. Da virker du bare bitter.

Anonymkode: bc5a6...f17

Skrevet
1 time siden, Månestjerne skrev:

6 måneder urimelig?

Kun på et bittelite halvår er det rimelig å utsette barna for både å opplevd brudd og å bli presentert for ny partner? 

Å kreve burde ikke være nødvendig. Folk bør virkelig selv velge å ta ting roligere, for barnas skyld. 

• Liker 1
Skrevet

det er mange skjær i sjøen før en samværsavtale er på plass.
Om dere ikke blir enige om en avtale, så er det 50/50 omsorgfordeling som er alternativet.
En samværsavtale er for at barna skal få se sin andre foreldre og har selvsagt ingenting med bruddet å gjøre eller nye partnere.

Anonymkode: 3aeb6...80e

Skrevet

Du kan ikke kreve noe som helst, og rart at du tror du kan det. Du kan snakke fornuft med ham og håpe at han vil barnas beste, men du kan ikke kreve noe som helst. Hva han gjør i livet sitt er ikke lenger noe du har noe med, det er fordelen og ulempen med å bli skilt. 

Anonymkode: 781cf...2bc

Skrevet

Prøv heller å appellere til hans fornuft. Et brudd er også en sørg for barna som de trenger å prosessere. Eksperter anbefaler å gi barna et år etter samlivsbrudd før barna introduseres for foreldrenes nye partnere. 

Vis han forskning og anbefalinger på dette området fremfor å kreve. Og ta det opp på mekling der du viser til barnas beste mtp å venne seg til et brudd og å la de få sorgprosessen sin uforstyrret. Tror du kommer lenger med det. 

Personlig var jeg alt for i mental ubalanse når min eks var utro mot meg og forlot meg for henne.

Sinne og raseri og krav og beskyldninger fører som regel ikke noe godt med seg. Og skaper kanskje bare mer splid der eksen i alle fall IKKE skal høre på deg. Mine barn led dessverre under mitt raseri. Skulle ønske jeg greide å være mer behersket.

Anonymkode: 9aeb6...4cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...