Gå til innhold

Å skrive referat mens et møte pågår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en plass hvor vi med jevne mellomrom er med på forskjellige møter med andre i samme yrke. Under disse møtene bruker det være en fast referent, som skriver mens møtet pågår. Direkte etter møtet får deltakere referatet på mail. Fikk beskjed av sjefen at jeg skulle være referent i morgen pga sykdom. Jeg har alltid hatt problemer med å konsentrere meg, og faller fort ut om det blir diskusjoner blant flere personer - og derfor har jeg alltid styrt unna slike oppgaver. Men denne gangen må jeg trå til.

Jeg er redd dette kommer til å gå helt skeis. Hva om jeg ikke får med meg viktige ting? Hva om jeg ramler ut og mister fokus? Hva om alle blir misfornøyde med det jeg noterer ned? :(

Noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre/hvordan?

Anonymkode: 98012...8cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, Nederst i referatet skriver du en linje om at «ved feil eller mangler i referatet- Gi beskjed til undertegnede innen….»

Hvis du får inn noen rettelser (skjer sjeldent) så kan du sende ut nytt referat med rettelsene fra vedkommende. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et referat blir som oftest sendt ut med mulighet for kommentarer.

Men, du kan jo også se på oppgaven som en mulighet til å fokusere på å konsentrere deg? Kanskje sjefen har lagt merke til at du ikke alltid følger med på møtene, og gir deg oppgaven helt bevisst? Noe av poenget med slike møter er vel informasjon og flyt i samarbeidet mellom kollegaer. Og da bør jo ale følge med.

Anonymkode: 0f318...1d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er du som skriver referat er det kanskje du som også leder møtet? 

Jeg pleier å diskutere saken først, og først når saken er ferdigdiskutert noterer jeg alle stikkordene jeg behøver. Folk må pent bare vente på meg til jeg er ferdig før jeg går over til neste sak. 

Rett etter møtet renskriver jeg før jeg glemmer noe. 

Anonymkode: af668...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men, du kan jo også se på oppgaven som en mulighet til å fokusere på å konsentrere deg? Kanskje sjefen har lagt merke til at du ikke alltid følger med på møtene, og gir deg oppgaven helt bevisst? Noe av poenget med slike møter er vel informasjon og flyt i samarbeidet mellom kollegaer. Og da bør jo ale følge med.

Skal prøve konsentrere meg så godt jeg kan :)  Kan legge til at u-konsentrasjonen min/rastløsheten min har vært en del av livet mitt (har en diagnose). Jeg starter alltid bra, men går aldri lang tid eller skal ikke mye til før jeg ramler ut. Jeg får gi det et forsøk -  er vel ikke verdens undergang om det ikke blir et perfekt referat.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle kan noe for konsentrasjonsproblemer. Det har ikke noe med at en ikke prøver heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal prøve konsentrere meg så godt jeg kan :)  Kan legge til at u-konsentrasjonen min/rastløsheten min har vært en del av livet mitt (har en diagnose). Jeg starter alltid bra, men går aldri lang tid eller skal ikke mye til før jeg ramler ut. Jeg får gi det et forsøk -  er vel ikke verdens undergang om det ikke blir et perfekt referat.  :P

Kanskje oppdager du at det å notere faktisk hjelper deg med konsentrasjonen. Jeg klarer ikke sitte i et møte eller se en presentasjon uten å notere, ellers går det max. fire minutter fra møtet har startet og til jeg sitter og grubler over hva myntenheten i Kongo heter.😅 Så jeg noterer alltid. 
Det viktigste er at du får med deg hovedtrekkene. Det er ikke kjempeviktig med de små detaljene, men hvis det er noen detaljer du ikke fikk med deg er det lov til å spørre om folk kan gjenta det de sa. Noen referenter liker også å raskt lese opp noen stikkord fra notatene sine på slutten av møtet, og spørre om det var noe de glemte. I verste fall får folk komme med innvendingene sine per mail, det gjør jo ikke noe. Du får det nok til, Lykke til. 🙂

Anonymkode: 699d2...835

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...