Gå til innhold

Hvordan bli mer friluftsmenneske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en drøm om å bli tøffere slik at jeg kan dra på turer i naturen uten å bekymre meg. Jeg er mye redd. Alltid vært engstelig, men nå vil jeg utfordre angsten og leve mer i naturen. Det er jo så deilig å være ute de gangene jeg går i skogen. 

Men jeg vil tørre å ta med meg teltet og gå mer nye plasser. Problemet er at jeg er redd for å bli lost da min retningssans er helt elendig. Det siste jeg vil er at hjelpekorpset skal komme å lete etter meg. Noe som også ville vært flaut. Er også redd for ulver. Selv har jeg ikke møtt på noen ulv før. Men jeg bekymrer meg mye. Målet er å bli tøffere alene, men da må jeg pushe grensene mine ganske mye. 

Har noen det lignende? Hva kan man gjøre for at dette skal bli gjennomførbart? Ønsker å bli 100% trygg hvis det er mulig. 

Anonymkode: 2a453...95e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper du får gode svar for lurer på mye av det samme. Har til og med brukt noen tusen på turklær, så nå er det bare å komme seg ut. Jeg er bl.a redd for å møte ville dyr, farlige menn, forårsake skogbrann osv. Sliter med generalisert angst.

Anonymkode: c0098...a55

Skrevet

Må bare hive dere uti det. Starte med småturer.

Hør på podcast med Bodil Gilje i Uteliv. Hun var også mye redd. 

Anonymkode: b4d27...e69

Skrevet

Begynn i det små, og så utforsker du mer og mer. Lær deg gps eller kart og kompass. 

Finnes sikkert noen som vet hvordan man skremmer vekk ulver ( et barn skremte av gårde en liten flokk ved å spille høy opera på mobilen,  for som han sa: det skremmer vekk de fleste).

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Her er det bare å øve seg :) bruk dnt sine sider, der har de massevis av turer, og det står alltid om de er enkle eller harde. Hvis du syns det er skummelt å sove ute så kan du jo slå opp telt utenfor en dnthytte eller sove i hytte i starten.

Sørg for å ha med mobil med gps og batteribank, samtidig som du prøver å lære deg kart og kompass. Gå turer som ligger i nærheten av veger eller andre ting som er lett å finne frem til i starten. Ha med deg hodelykt osv. 

Jeg har selv møtt massevis av elg, en bjørn og en gaupe på tur. Har bare forholdt meg rolig og rygget litt unna mens jeg har forsøkt å legge en nødplan 😅 har aldri hatt behov for nødplanene da dyra ute unntak har vært mest redde og stikki i motsatt retning. 

Anonymkode: dc60b...2a8

• Liker 1
Skrevet

Ulver trenger du ikke å bekymre seg for. De vil høre at du kommer, og løpe sin vei. Ulver er ikke interessert i folk 🙂 Det er ikke som på film, hvor ulver er skumle dyr som jakter på mennesker. Sånn er det ikke 😊

Les deg opp om hva som er lurt å ha med på tur. Lær deg kart og kompass. Så finnes det vel også en app med en stor 'knapp' man kan trykke på, så får nødetatene din eksakt GPS posisjon om det skulle skje noe. En bærbar batterilader for mobilen kan også være lurt om du skal telte. Når det er sagt, så trenger du ikke å bekymre deg for mye. Norge er veldig trygt. Så lenge du er forberedt og vet hvor du skal gå, og har med nødvendig utstyr, så skal deg få fint. Begynn I det små og jobb deg oppover. Vil også anbefale deg å begynne å ta bilder. Jeg er hobbyfotograf, og når jeg er ute og går, så tenker jeg mer på å finne gode bilder enn skumle ting som kan skje. 

Anonymkode: 3442e...9ce

• Liker 1
Skrevet

Du høres akkurat ut som meg! Laget en lignende tråd for noen uker siden, for min del handler det om at jeg er så redd for å gå meg vill! Men har kjøpt meg kart og kompass og jobber med å lære meg det. Tenker også å gå på ferskingkurs når det blir tilgjengelig i mitt område igjen! 

Du får si fra hvis du vil ha en tur buddy hvis du bor på østlandet haha!

Anonymkode: 6afb5...7b7

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det bare å øve seg :) bruk dnt sine sider, der har de massevis av turer, og det står alltid om de er enkle eller harde. Hvis du syns det er skummelt å sove ute så kan du jo slå opp telt utenfor en dnthytte eller sove i hytte i starten.

Sørg for å ha med mobil med gps og batteribank, samtidig som du prøver å lære deg kart og kompass. Gå turer som ligger i nærheten av veger eller andre ting som er lett å finne frem til i starten. Ha med deg hodelykt osv. 

Jeg har selv møtt massevis av elg, en bjørn og en gaupe på tur. Har bare forholdt meg rolig og rygget litt unna mens jeg har forsøkt å legge en nødplan 😅 har aldri hatt behov for nødplanene da dyra ute unntak har vært mest redde og stikki i motsatt retning. 

Anonymkode: dc60b...2a8

Hva gjør man om man møter på en bjørn egentlig? Det er mitt største frykt! 

Anonymkode: 2a453...95e

Skrevet

Bodil er fantastisk! Følg henne på Instagram (bodildall)!

En annen å følge  er UneCecilie, som har angst men finner ro og utfordring i naturen.

September er en fantastisk måned å starte! Lær å lage bål som steg nr én:)

Anonymkode: 6b21d...2f3

Skrevet

Start i det små, gå korte turer først og jobbe deg til å takle lengere :) Gå på kurs og lær kart og kompass og bli trygg på det før du legger ut på lengere turer. Skulle gjerne gått sammen med deg , for jeg sliter med det samme. Føler meg tryggest når jeg har med turvante folk jeg kan stole på men ville gjerne klare det sjølv s jeg kunne gå når og hvor jeg vil . 

Anonymkode: 3000f...f55

Skrevet

Åh, jeg og. Jeg er redd for illebefinnende og mordere og orm, ikke så mye ulv. 

Anonymkode: eabd1...621

• Liker 1
Skrevet

Begynn i det små, dagsturer hvor du lager mat på tur f.eks, så utvider du med telt når du føler deg klar for det. Bruk nærområdet flittig, ofte trenger ikke reise så langt for å få en god opplevelse.

Første gangene i telt kan jo det være greit å ha med en venn som kanskje sliter med samme problemet. Veldig mange har lyst å ta steget ut i naturen, men vet ikke helt hvor en skal starte. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis ønsket er å sove alene i naturen, kanskje du og en venn kan ha med hvert deres telt og slå det opp i passelig avstand? Så får dere øvd dere litt. 

Jeg er selv glad i natur, men mørkredd og tror ikke jeg hadde turt å sove alene. Men inspirerende å se at andre gjør det!

Anonymkode: c2da5...8f3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...