AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #1 Skrevet 20. september 2020 Barn...skjermtid, sjermavhengig, helg... Har barn 6 og 9 som elsker skjerm...de har virkelige ikke lyst å gjøre NOE annet. Vi prøver med alt av aktiviteter i helgene...innendørs, utendørs...men det er stort sett bare surmuling, og mas om når en skal hjem(til skjerm). Vi jobber så hardt for å legge til rette for andre ting, både inne og ute, men alt blir bare utrivelig og mas og sure unger. Vi orker snart ikke mer. Prøver være blid, men gråter inni meg. Hjelp. Helgene er et fengsel. Blir så lei meg av å høre andre med barn være på fjellet, lekeplasser, på besøk, museum...mens vi føler oss helt låst. Skulle så gjerne vært med venner med barn og gjort noe, men mine barn "ødelegger" med å mase og klage, absolutt hele tiden. Jeg sitter ikke med mobilen selv...den ligger på lydløs, uten varsler. Kun sms varsler. Så det er ikke noe som har gått "i arv". Hva kan jeg gjøre for at de skal finne den minste glede i NOE annet? Anonymkode: ee128...454
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #2 Skrevet 20. september 2020 Hva holder du på med da, om du ikke holder på med mobilen? Inkluder barna i det! Jeg synes ærlig talt innlegget ditt er tafatt. DU er den voksne, ikke barna. Det er ikke noe valg. La de holde på med skjerm litt om morgenen, f.eks en time, om de våkner tidlig. Så sier du "NÅ ER DET SKJERMFRI" og krever inn både pad og telefon. Så tar du disse og legger de bort. Da får de finne på noe selv. Du kan alltid tilby deg å gjøre noe med dem, og takker de nei, så er det deres valg. Du gjør dem en bjørnetjeneste om du ikke tar tak i dette. Anonymkode: 62a4b...b2d 10
Gjest Bamse20 Skrevet 20. september 2020 #3 Skrevet 20. september 2020 Klarer folk ikke og forstå at vi er i en annen generasjon? Nå vet jeg ikke hva "skjerm" tid betyr for deg, om det er PC, tv, nettbret, mobil?? Uansett, vi er en i en generasjon der nesten INGEN leker uke lengre, folk går på skatebord og mountain biking, det er det jeg ser ute om dagene. Uten om det, så går ikke ungene og leker ute lengre. Dette er noe du må bare forstå. Om du ikke ville at ungene skulle begynne og se på skjermene, så burde du ikke kjøpt det til de i den første omgang. Om du skal være streng, så slå av nettet til fast tidspunkt, syter dem så må dem vente en time lengre neste gnag før de kan bruke den, ettervært begynner den å skjønne
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #4 Skrevet 20. september 2020 Jeg har en 13-åring som døøør fordi han ikke får dyrke skjermavhengigheten sin hver våkne stund. Mye furting og surving i starten på hver skjermfrie periode, men etter hvert finner han på andre (og kule/nyttige) ting å gjøre. Jeg mener at foreldre i dag rett og slett gjør barna dummere og mindre modne ved å ikke la dem kjede seg eller lære å være alene inne i sitt eget hode. Det er dere voksne som bestemmer og som har kontrollen. Husk det. Anonymkode: b3745...101 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #5 Skrevet 20. september 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva holder du på med da, om du ikke holder på med mobilen? Inkluder barna i det! Jeg synes ærlig talt innlegget ditt er tafatt. DU er den voksne, ikke barna. Det er ikke noe valg. La de holde på med skjerm litt om morgenen, f.eks en time, om de våkner tidlig. Så sier du "NÅ ER DET SKJERMFRI" og krever inn både pad og telefon. Så tar du disse og legger de bort. Da får de finne på noe selv. Du kan alltid tilby deg å gjøre noe med dem, og takker de nei, så er det deres valg. Du gjør dem en bjørnetjeneste om du ikke tar tak i dette. Anonymkode: 62a4b...b2d Det har vi selvsagt prøvd, mange mange ganger. Mange mange ganger . De kan mase og hyle et par timer... før vi foreldrene bare knekker sammen av utmattelse ...Så får å få noe fred og ro så blir det slik. De har leker , spill, venner i gata, vi har kjæledyr...men altså ingenting fenger. Anonymkode: ee128...454
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #6 Skrevet 20. september 2020 Skjermtid? Er ikke barna ute med andre barn? Min på 7 spiller fotball ute, drar på lekeplassen med venner, osv Anonymkode: b1014...6e0 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #7 Skrevet 20. september 2020 Innfør faste skjermtider som er udiskuterbare. Feks skjermtid 1.5 time (eller lengden på én spillefilm) etter skolen i ukedagene, og feks om morgenen frem til kl xx.00 i helgene. Sånn gjør vi det. I Coronatiden hadde vi skjermtid om morgenen, mens nå i høst har morgenene vært skjermfrie. Det funker supert, for etter skolen er barnet slitent og vil se film, så da gjør vi det sånn. I begynnelsen blir det pushing og surmuling, men så vil de bli vant til det. Gi det ca en måned og se hva som skjer. Anonymkode: dfc71...151 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #8 Skrevet 20. september 2020 Et tips til er å sette frem innbydende aktiviteter på forhånd. De trenger ikke å benytte seg av dem så klart, men å ha tilbudet er fint. Sett frem alderstilpassede ting å holde på med på kjøkkenbordet til når de våkner (du gjør det om kvelden feks). Hvis du gjør det hver dag, kan det hende de plutselig biter på når de kjeder seg. Anonymkode: dfc71...151
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #9 Skrevet 20. september 2020 Nå skal jeg banne i kjerka og sette litt på spissen.... Foreldre orker ikke høre syting, så lar dem barna få viljen. Slik blir det en ond sirkel der barna lærer at gjennom å sutre, evt. hyle, sparke, ødelegge, slå, plage, så får de tilbake skjermen sin fordi foreldrene gir etter.... Dvs. foreldrene har oppnådd NADA. Eller så gjør de som TS lager tivoli og basar for å underholde barna i den skjermfrie tiden, slik at de stakkars små ikke skal kjede seg. For å kjede seg er jo livsfarlig!! SUKK! Sett grenser og stå for det du har sagt (Forutsigbarhet)! Ikke gi deg. Dette gir barna trygghet. Trygghet = omsorg! De vil tilslutt respektere deg og det du bestemmer, og finne på ting selv. Anonymkode: b720a...dcd 18
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #10 Skrevet 20. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har vi selvsagt prøvd, mange mange ganger. Mange mange ganger . De kan mase og hyle et par timer... før vi foreldrene bare knekker sammen av utmattelse ...Så får å få noe fred og ro så blir det slik. De har leker , spill, venner i gata, vi har kjæledyr...men altså ingenting fenger. Anonymkode: ee128...454 På tide å selge noen skjermer. Ta dem bort, så er det ingenting å hyle over. De vet jo at de klarer å knekke dere til slutt, så da vil de holde på i timesvis, ja uendelig mange timer. En gang knekker dere jo!! Hadde lett fjerna alle skjermene i huset hvis det var så ille som hos dere. Tror absolutt ikke dere er aleine om dette altså. Go cold turkey - vekk med alle skjermer - en periode. Anonymkode: b720a...dcd 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #11 Skrevet 20. september 2020 Bli enige om kjøreregler. Og overhold så disse. Forursigbarhet er viktig for ungene. Om dere ramler inn med krav og ønsker om turer og opplegg, mens de har planlagt og sett for seg å spille eller noe - ja, da blir det kræsj. Viktig her, ikke nedvurder og snakk ned verdien av det de liker å holde på med. Selv om det er underholdning via skjerm. Sett deg inn i hva de faktisk holder på med, så du også forstår når de diller med uviktige ting, og når det er f.eks greier som skjer i et spill som er viktig for dem. Så kan dere ha en mer real samtale på rammene, og dere voksne kan være mer fleksible om det noen ganger er spesielle ting de har gledet seg til. Dernest må dere faktisk ta kampen. Mye på nett/skjerm er laget for å skape avhengighet, og unge hjerner i vekst påvirkes fortere av dette. Å lære barna sunn bruk av nett/skjerm/spill er en viktig oppgave for voksne idag. De må ha hjelp til å finne balanse i forbruket sitt. De er tross alt barn. Unger som får spise ubegrensa mengder godteri vil også bli dritsure når de blir nekta - og gnåle om at ingen ting annet er godt, sutre og nekte og spise. Men vi gir jo ikke etter av den grunn? Snakk om at familie og venner kommer først. Fysisk aktivitet/ut og leke så og så lenge. Fast familietid som ikke kan velges bort. Anonymkode: 46a76...90b 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #12 Skrevet 20. september 2020 55 minutter siden, Bamse20 skrev: Klarer folk ikke og forstå at vi er i en annen generasjon? Nå vet jeg ikke hva "skjerm" tid betyr for deg, om det er PC, tv, nettbret, mobil?? Uansett, vi er en i en generasjon der nesten INGEN leker uke lengre, folk går på skatebord og mountain biking, det er det jeg ser ute om dagene. Uten om det, så går ikke ungene og leker ute lengre. Dette er noe du må bare forstå. Om du ikke ville at ungene skulle begynne og se på skjermene, så burde du ikke kjøpt det til de i den første omgang. Om du skal være streng, så slå av nettet til fast tidspunkt, syter dem så må dem vente en time lengre neste gnag før de kan bruke den, ettervært begynner den å skjønne Men det er jo bare ikke sant? Se her inne da, folk klager på at unger bråker utendørs hele tiden. TS, jeg skjønner at det er kjipt, men du må bare stå i det. Lag noen regler på forhånd: eks på lørdag skal vi på tur sammen og det blir ikke skjerm. Det kan godt være ungene sutrer, men det hjelper ikke. Så får de spille eller hva de gjør når dere kommer hjem. Det går seg nok til. Anonymkode: 5bed5...45a 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #13 Skrevet 20. september 2020 1 time siden, Bamse20 skrev: Klarer folk ikke og forstå at vi er i en annen generasjon? Nå vet jeg ikke hva "skjerm" tid betyr for deg, om det er PC, tv, nettbret, mobil?? Uansett, vi er en i en generasjon der nesten INGEN leker uke lengre, folk går på skatebord og mountain biking, det er det jeg ser ute om dagene. Uten om det, så går ikke ungene og leker ute lengre. Dette er noe du må bare forstå. Om du ikke ville at ungene skulle begynne og se på skjermene, så burde du ikke kjøpt det til de i den første omgang. Om du skal være streng, så slå av nettet til fast tidspunkt, syter dem så må dem vente en time lengre neste gnag før de kan bruke den, ettervært begynner den å skjønne Hæ? Hvor er det du bor? Her i gata er naboungene ute og sykler, hopper på trampoline og leker i hagen hele tiden. Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i din skildring av dagens barn. Ts: Dere er nødt til å være konsekvent. Du skriver at dere har prøvd å være strenge mange ganger men gir opp etter sutring og mas. Selvfølgelig fungerer ikke det! Dere er fullstendig nødt til å stå i det. Ikke gi etter og la dere overkjøre. Foreldrene bestemmer, ikke barna. Det høres ut som ungene dine lider av skjermavhengighet og det er deres ansvar å hjelpe dem. Jeg ville satt en klar og tydelig grense. (feks 1 time i ukedagene, 2 timer på helgedager e.l.) når tiden er brukt opp legges skjermene vekk. Så får de bare sutre så mye de vil. Anonymkode: 9ccf2...252 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #14 Skrevet 20. september 2020 Vi tok helt bort nettbrettet til 6-åringen. Jeg så hvor dette bar... avhengighet starter lett hos de små. Anonymkode: 94f81...c1f 10
Lillfrid Skrevet 20. september 2020 #15 Skrevet 20. september 2020 (endret) Siden det er blitt et så stort problem, ville jeg tatt en hel måned med totalt skjermfri. Det høres kanskje dramatisk ut, men jeg tror det er nødvendig for å komme på et sunt nivå, siden de nå er skjermavhengige. Det blir nok hardt de første dagene, men hvis dere er standhaftige og tålmodige, er jeg overbevist om at de vil tilpasse seg, og vipps så blomstrer kreativiteten. Gjem unna alt sammen, slik at de ikke blir minnet på det stadig vekk. Finn på morsomme ting sammen som familie. Pass på at de heller ikke tilbringer mye tid på skjerm hos venner i denne fri-perioden. Når måneden har gått så innfører du skjermtid igjen, da med tydelige grenser. Jeg har god erfaring med å sette visse klokkeslett kontra begrensning i tidslengde. Altså at det fungerer bedre å si at det ikke er lov å sette seg foran skjerm før kl 18, fremfor å ha en grense på 1-2 timer som de kan disponere selv. Dette bidrar til at de ikke maser i løpet av dagen, fordi de vet at det uansett ikke blir noe før kl 18. I tillegg vil det regulere seg selv ytterligere hvis dere er borte eller barnet er på fritidsaktiviteter. Jeg foreslår at TVen og Ipadene er avslått frem til kl 18 alle dager. Så får yngstemann på seks år 18-18.30/19.00 (max 1time). mens niåringen har 18-19.30/20.00 (max 2timer). Gjør du dette i helgene også, har de faktisk hele dagen på å være sosiale og finne på andre ting! 😊 Når du innfører skjerm igjen bør du være tydelig på at hvis det blir negativ oppførsel rundt dette med skjerm, så fjernes ipadene igjen. Endret 20. september 2020 av Lillfrid 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #16 Skrevet 20. september 2020 31 minutter siden, Lillfrid skrev: Siden det er blitt et så stort problem ville jeg tatt en måned med totalt skjermfri. Nå er de helt avhengige. Det blir hardt de første dagene, men så plutselig vil kreativiteten blomstre. Pass på at de ikke tilbringer mye tid på skjerm hos venner heller. Når måneden har gått så innfører du skjermtid igjen, da med tydelige grenser. Jeg har god erfaringer med å sette visse klokkeslett kontra begrensning i tidslengde. Altså at det fungerer bedre å si at det ikke er lov å sette seg foran skjerm før kl 18, fremfor å ha en grense på 1-2 timer som de kan disponere selv. Dette gjør at de ikke maser like mye ellers, fordi de vet at det uansett ikke blir noe før kl 18. I tillegg vil det regulere seg selv hvis dere er borte eller det skjer fritidsaktiviteter. Jeg foreslår at TVen og Ipadene er avslått frem til kl 18 alle dager. Så får yngstemann på seks år 18-18.30/19.00 (max 1time). mens niåringen har 18-19.30/20.00 (max 2timer). Gjør du dette i helgene også, har de faktisk hele dagen på å være sosial og finne på andre ting 😊 Når du innfører skjerm igjen bør du være tydelig på at hvis det blir negativ oppførsel rundt dette med skjerm, så fjernes ipadene igjen. Støtter denne! Her er det ingen skjermtid før barnetv! Ingenting om morgenen, og ingenting etter vi kommer hjem. Kun lov under kvelds/etter kvelds. Gjelder ukedagene. I helgen er tv lov om morgenen. Det virker! Men til tross for klare regler, så prøver jo barnet seg innimellom. Kommer nok til å kjøre denne ordningen til barnet er 8 år...eller når plutselig majoriteten har begynt å spille. Anonymkode: 94f81...c1f 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #17 Skrevet 20. september 2020 De får se en time på morran, vi spiser frokost og så begynte masinga. Her er regel for sutring og masing = 5 timer ekstra uten tv. Gud bedre som de holdt på. Fire uker på rad før de forstod at dette kun straffet de. De var da 560 timer i minus på tv titting. De fire ukene fikk de heller ikke se tv i ukedagene. Den femte helga satt jeg meg ned med de og sa som det er. Det er 365 dager i et år. Å det blir nesten to år før dere får sett noe tv igjen. Bare pga mas og sutring. De forstod jo at de hadde ødelagt for seg selv. Nå er det helt slutt på masing. De lærte leksa si. Ungene er 5,7 og 10. Gir du opp TS så klart de skjønner at de vinner vær kamp. Unger er ikke dumme. Anonymkode: 5d809...1ad 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #18 Skrevet 20. september 2020 Når ikke barnet hørte på oss og spilling ble et problem så har vi pratet med han, også har det blitt en uke uten spilling/telefon og tv. Etter to runder med dette, så er det ingen problem å legge fra seg hverken spilling eller telefon når vi ber han om det. Konsekvensen ved å ikke høre er mye verre. Men han får lov å avslutte når vi sier i fra at det er nok. Han har også blitt flink til å gå ut på eget initiativ og kan være ute noen timer. På en måte har vi funnet en god balanse med gjensidig tillit og forståelse. Vi spiller også med han, ser på YouTube videoer sammen som interesserer han eller andre ting han interesserer seg for. Anonymkode: f2af1...843 2
Ulrikke Skrevet 20. september 2020 #19 Skrevet 20. september 2020 Når det er så ille som du beskriver ville jeg fjernet alt av skjermer fullstendig en periode. Snakker ikke om en dag eller to, men tre-fire uker ihvertfall. Mot slutten av de skjermfrie ukene ville jeg tatt en samtale og laget en klar avtale. Hvor lenge om morgenen og hvor lenge om kvelden/i helgen. Samtidig ville jeg informert om at ved sutring/klaging over manglende/for kort skjermtid ville medføre at det ble null skjerm dagen etter. Dere voksne må være på tilbudssiden mens skjermene er borte, uten å være aktivitetspark. Barna kan gjerne velge å kjede seg, det er ikke de voksnes problem. Syter og klager de, gå unna (forklar kort hvorfor, "jeg vil ikke høre på sutringen din, så jeg går vekk". Null oppmerksomhet på sutring og klaging annet enn å sette grenser for deg selv, positiv oppmerksomhet på eventuelle andre initiativ. Dere må være de voksne. Hvis barna sutrer og klager i to timer en dag før de får nettbrettet, holder de ut i to og en halv time neste gang før de får det... Og enda lenger de neste dagene.... Null problem å ha tilgang.på skjerm hvis man klarer å oppføre seg ok når man gjør andre ting. Sånn som du beskriver må skjermene helt bort til abstinensene er borte.... Og å gi etter etter timevis med mas er jo bare å grave sin egen grav.... Da lærer ungene at mas lønner seg.... 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #20 Skrevet 20. september 2020 Her er det barnetv om morgenen i helgen. Varierer hvor lenge. Vi bruker ikke spilling eller ipad. Resten av dagen til kvelden kommer er det ikke noe skjerm. Blir ungene leie, surmulne og kjeder seg blir jeg streng og «kaster» dem ut i hagen. Der har de trampoline, lekeplass rett ved, sykler o.l., stor hage å boltre seg i. Da får de ikke lov å diskutere/argumentere i mot. Eller jeg blir med ut, så sykler vi en tur i nærområdet, ber søskenbarn eller venner på besøk. Jeg tror kanskje i ditt tilfelle at du bør innføre total skjermfri og bare stå i den kampen en gang for alle. (Innføre gradvis igjen når de takler hverdagen uten). La barna kjede seg. Gjem deg inn på et annet rom og vent til de faktisk finner på noe å gjøre🤔🤷🏼♀️ Anonymkode: cd86e...dd4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå