Gå til innhold

Foreldrene mine respekterer ikke meg og mine grenser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke kontakt med mine foreldre for tiden pga store konflikter men de greier ikke respektere mine grenser. Jeg bor 6 timers kjøretur unna dem og har sagt at de ikke er velkommen hit nå, og at jeg tar kontakt når jeg er klar for det, om det skjer i det hele tatt vet jeg ikke nå. 
Jeg har 2 barn. Som mine besteforeldre, spesielt min mor, er veldig opphengt i at de som besteforeldre har krav på samvær med barnebarna sine og at jeg ikke kan holde dem unna dem. Nå traff de hverandre for 1 mnd siden, så det er ikke krise om de ikke møtes på en stund. De vet godt hvem sine besteforeldre er og de snakkes på telefonen i ny og ne. 

De viser nå tendenser til å skal trenge seg på i vårt hus mot min vilje. Altså komme hit uanmeldt og tvinge på meg samtale med dem for å forsøke å ordne opp. Jeg er ikke klar for det enda og det vet de. Men likevel stopper det ikke dem i å komme. Hvis jeg låser døra og ikke slipper dem inn kommer de til å booke seg inn på hotell for å samtidig kreve å treffe sine barnebarn. 

Dette er jeg ikke interessert i. De har utlevert meg og mitt privatliv til store deler av min slekt og omgangskrets mot min vilje, vært grusomt dominerende, påtrengende, har null selvinnsikt, ikke respektert meg eller mine grenser overhodet, tatt styringen over meg, livet mitt og mine barn, og generelt umyndiggjort meg i forhold til mine egne barn slik at jeg trenger tid til å fordøye dette. Jeg finner meg ikke i slik behandling og har bestemt meg for å stoppe det nå. Ingen av dem er innstilt på å beklage seg eller noe, og de er sta som esler begge to. Så det kommer ingenting godt ut av samtale med de to. Alt de vil med å komme hit er å prøve å få meg på deres side og/eller presse seg på barnebarna sine, mot min vilje. 

Hvordan gjør jeg det hvis de trosser meg igjen om kommer likevel? Hva hvis barnet åpner døra når de kommer, da kan jeg ikke utestenge dem foran øynene på henne. Da får de det jo som de vil, igjen, som de alltid har gjort. 

Jeg har sagt at jeg ikke vil ha besøk nå, og at en slik samtale de snakker om kun skjer om de en dag evner å unnskylde seg, se at ting kunne blitt gjort på en annen måte og at de har gjort grove feil. Men så langt er de ikke interessert i det. Så da er de ikke velkommen her heller. 
Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 56045...03a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at barna ikke må åpne døren, sett eventuelt på en sikkerhetslenke, og når foreldrene dine kommer på døren så ringer du politiet og får besøksforbud!

Anonymkode: 5650f...319

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, Jensine skrev:

Flytte uten å si hvor? 

Er ikke bare å flytte når man har hus som må selges og mann/barn som skal være med. En sånn prosess tar jo tid. Men ja, vi kommer nok til å flytte herfra en gang om ikke så alt for lenge, av andre grunner enn akkurat dette. Ts 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke kontakt med mine foreldre for tiden pga store konflikter men de greier ikke respektere mine grenser. Jeg bor 6 timers kjøretur unna dem og har sagt at de ikke er velkommen hit nå, og at jeg tar kontakt når jeg er klar for det, om det skjer i det hele tatt vet jeg ikke nå. 
Jeg har 2 barn. Som mine besteforeldre, spesielt min mor, er veldig opphengt i at de som besteforeldre har krav på samvær med barnebarna sine og at jeg ikke kan holde dem unna dem. Nå traff de hverandre for 1 mnd siden, så det er ikke krise om de ikke møtes på en stund. De vet godt hvem sine besteforeldre er og de snakkes på telefonen i ny og ne. 

De viser nå tendenser til å skal trenge seg på i vårt hus mot min vilje. Altså komme hit uanmeldt og tvinge på meg samtale med dem for å forsøke å ordne opp. Jeg er ikke klar for det enda og det vet de. Men likevel stopper det ikke dem i å komme. Hvis jeg låser døra og ikke slipper dem inn kommer de til å booke seg inn på hotell for å samtidig kreve å treffe sine barnebarn. 

Dette er jeg ikke interessert i. De har utlevert meg og mitt privatliv til store deler av min slekt og omgangskrets mot min vilje, vært grusomt dominerende, påtrengende, har null selvinnsikt, ikke respektert meg eller mine grenser overhodet, tatt styringen over meg, livet mitt og mine barn, og generelt umyndiggjort meg i forhold til mine egne barn slik at jeg trenger tid til å fordøye dette. Jeg finner meg ikke i slik behandling og har bestemt meg for å stoppe det nå. Ingen av dem er innstilt på å beklage seg eller noe, og de er sta som esler begge to. Så det kommer ingenting godt ut av samtale med de to. Alt de vil med å komme hit er å prøve å få meg på deres side og/eller presse seg på barnebarna sine, mot min vilje. 

Hvordan gjør jeg det hvis de trosser meg igjen om kommer likevel? Hva hvis barnet åpner døra når de kommer, da kan jeg ikke utestenge dem foran øynene på henne. Da får de det jo som de vil, igjen, som de alltid har gjort. 

Jeg har sagt at jeg ikke vil ha besøk nå, og at en slik samtale de snakker om kun skjer om de en dag evner å unnskylde seg, se at ting kunne blitt gjort på en annen måte og at de har gjort grove feil. Men så langt er de ikke interessert i det. Så da er de ikke velkommen her heller. 
Hva hadde dere gjort? 

Ordne besøksforbud. 

Anonymkode: 383ea...8b1

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, Jensine skrev:

Flytte uten å si hvor? 

Det er enklere sagt enn gjort, når eiendomsoverdragelser ligger lett tilgjengelig på nett. 

• Liker 2
Skrevet

Høres drøyt ut med besøksforbud for sine egne foreldre. Men hvis det er det eneste som fungerer så må man kanskje. 
ts 

• Liker 1
Skrevet

Hva om du slutter å ha 'samtale' med de, men heller kjefter de huden full? Vis aggresjon og be de om å dra seg til helvete tilbake og vise seg igjen? Av med silkehanske.

De har faktisk ikke krav på å treffe noen som helst, besteforeldre eller ei.

Anonymkode: 401fd...8a6

• Liker 5
Skrevet

Er de gode besteforeldre? Hvis de er det mister barna dine mye ved bryte kontakten😟

Ønsker du å finne en løsning? Kan du avtale et tidspunkt om noen måneder, slik at du får summet deg og de får noe håndfast å forholde seg til? Planen din om at de skal legge seg langflat høres ganske ensporet ut, høres ut som det er noe i dynamikken/kommunikasjonen som må løses i fellesskap der begge sider kan gi og ta..🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 73f90...32c

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres drøyt ut med besøksforbud for sine egne foreldre. Men hvis det er det eneste som fungerer så må man kanskje. 
ts 

Er det du som alt har skrevet et par tråder her inne, hvor din mor meldte deg til barnevernet? 
Hvis ja, så er det absolutt ikke drøyt i din situasjon. Hun må roe ned og innse at det er foreldre og ikke besteforeldre som bestemmer. 

• Liker 3
Skrevet

Huff, det høres fryktelig slitsomt ut for dere å måtte ha det slik! 

Jeg tror jeg ville ha sendt de en melding hvor det kun stod: "Hvis dere møter opp uanmeldt, ringer vi politiet. Vi er fryktelig nærme å be om besøksforbud fra før, og dukker dere opp kommer vi til å be politiet om dette. Vi kommer ikke til å åpne døra. Dette er hva som skjer når dere går over grensen. Det er ekstremt, men det er fordi dere oppfører dere slik. Det er kun deres feil, vi må beskytte oss selv."

Ville også ha sagt til barna at det bare er dere voksne som åpner døra en liten stund, finn på noe lurt der. 

Enda godt dere bor 6 timer unna, men det høres jo ikke ut til å holde for dere :( Jeg tenker også som en annen sa, kanskje avtale at barnebarna får møte dem om x antall måneder så de har noe konkret å forholde seg til? Det er ikke en menneskerett å treffe barnebarn... Jeg forstår at du vil opprettholde forholdet deres, men samtidig så er det ikke alle forhold som skal opprettholdes når de oppfører seg slik.

Anonymkode: 99981...4d6

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff, det høres fryktelig slitsomt ut for dere å måtte ha det slik! 

Jeg tror jeg ville ha sendt de en melding hvor det kun stod: "Hvis dere møter opp uanmeldt, ringer vi politiet. Deretter ber vi om besøksforbud. Vi er fryktelig nærme å be om besøksforbud fra før, og dukker dere opp kommer vi til å be politiet om dette. Vi kommer ikke til å åpne døra. Dette er hva som skjer når dere går over grensen. Det er ekstremt, men det er fordi dere oppfører dere slik. Det er kun deres feil, vi må beskytte oss selv."

Anonymkode: 99981...4d6

Jeg ville utelate "del 2" av meldingen. Den skal ikke inneholde en "grunn" som foreldrene kan angripe. ('Du [TS] overreagerer, vi har ikke gått over grensen', 'det er ikke vår feil', 'du trenger ikke beskyttelse', osv.). 

Anonymkode: cdc8a...db4

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Juniper skrev:

Er det du som alt har skrevet et par tråder her inne, hvor din mor meldte deg til barnevernet? 
Hvis ja, så er det absolutt ikke drøyt i din situasjon. Hun må roe ned og innse at det er foreldre og ikke besteforeldre som bestemmer. 

Ja det er nok meg. Beklager spamming av forumet, men blir bare så rådvill. Samboer vet like lite som meg hva vi skal gjøre 😕 

Hun vil bare ikke gi seg. Legger ut til hele slekta om hvor udugelig mor jeg er som ikke ser barnets beste som ikke får treffe bestemoren sin osv. Så sitter jeg her langt unna med ingen mulighet til å forsvare meg selv. Jeg kunne ringt slektningene mine men det er ingen av dem som mamma har snakket med som har tatt noe kontakt etter dette skjedde. De er sikkert på hennes side. Men så er det kun hennes versjon de vet om også da. 

Vet ikke jeg. Bare HÅPER de ikke kommer hit. Orker ikke mer drama....er gravid i 3.trimester og vil bare ha fred og ro den siste tiden nå. Vil ha gode minner om graviditeten og ikke kun sitte igjen med minner om dramaet rundt min mor.

ts 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville utelate "del 2" av meldingen. Den skal ikke inneholde en "grunn" som foreldrene kan angripe. ('Du [TS] overreagerer, vi har ikke gått over grensen', 'det er ikke vår feil', 'du trenger ikke beskyttelse', osv.). 

Kommer til å informere om besøksforbud ja, om jeg finner ut at de er på tur hit. Ts 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Orker ikke mer drama....er gravid i 3.trimester og vil bare ha fred og ro den siste tiden nå. Vil ha gode minner om graviditeten og ikke kun sitte igjen med minner om dramaet rundt min mor.

Kan du ikke si dette til moren din? Jeg synes denne tilnærmingen er så uendelig mye bedre enn å lukke døra og kreve en unnskyldning🌸

og jeg tror det vil hjelpe å avtale et tidspunkt senere der du kan prate med dem, gjerne ved hjelp av psykolog. Da har de noe håndfast å vente på, og du får tid og ro nå

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke si dette til moren din? Jeg synes denne tilnærmingen er så uendelig mye bedre enn å lukke døra og kreve en unnskyldning🌸

og jeg tror det vil hjelpe å avtale et tidspunkt senere der du kan prate med dem, gjerne ved hjelp av psykolog. Da har de noe håndfast å vente på, og du får tid og ro nå

Jeg har sagt dette til henne. Og jeg kommer til å kreve en unnskyldning fra henne den dagen vi prater sammen igjen. Hvis det i det hele tatt skjer. Men jeg sitter ikke og har en samtale med et menneske som er så sta og nekter å se sine egne feil og mangler, og hvor stoltheten hennes er viktigere enn å forsøke å opprettholde et OK forhold til sin egen familie. Som det står i HI så har jeg blitt behandla dårlig i mange år, og jeg synes ikke det er riktig at jeg igjen skal sitte og godta at hun styrer og dominerer over meg og mitt liv. Jeg er ferdig med å bli behandla som en dørmatte av mine egne foreldre. Og det er derfor jeg krever en unnskyldning før jeg greier å i det hele tatt forholde meg til henne. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at jeg bare skal slippe dem inn om de kommer uanmeldt? Selv når de ikke respekterer meg når jeg har sagt at jeg ikke ønsker besøk? 

Skrevet

Så ille som du beskriver situasjonen, hadde jeg kuttet kontakten helt. Det eneste jeg hadde akseptert, var at de fikk litt samvær med barna, en dag annenhver mnd eller noe sånt. Men uten deg, og ikke hjemme hos dere. De måtte tatt med seg ungene ut, for å finne på noe den dagen.  Og samværene skulle gått på de premisser at barna ønsker det selv.. 

Anonymkode: f16b1...48d

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vet ikke jeg. Bare HÅPER de ikke kommer hit. Orker ikke mer drama....er gravid i 3.trimester og vil bare ha fred og ro den siste tiden nå. Vil ha gode minner om graviditeten og ikke kun sitte igjen med minner om dramaet rundt min mor.

ts 

Kanskje du bare skal ordne med besøksforbud med det samme? En trussel om å komme uinvitert er jo bare enda en måte å kontrollere deg på. Som tingene står nå går du rundt i frykt for at de plutselig står på trappen og trenger seg inn. Det er jo på ingen måte en rimelig situasjon å være i. 

• Liker 1
Skrevet

Enig med besøksforbud med en gang. Og du kan jo også sende en melding til noen du kjenner bedre enn andre i familien hvis det gjør at du får det lettere, noe ala "som du sikkert har hørt har min mor snakket blabla om meg og hun har blabla. Jeg ønsker bare å la dere vite at grunnet dette har jeg måttet kontakte politiet for besøksforbud. Dette er utrolig sårt for oss og vi er i en vanskelig tid. Men ønsker bare at familie skal vite så det ikke blir noen misforståelser."

Anonymkode: 1f722...e64

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...