Gå til innhold

Hvordan funker dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dårlig hals, Litt hoste, forksjellse og hodepine. Føler meg også slapp

skal dermed ta fri fra jobb til jeg blir frisk.

Tenkte å gå til lege imorgen, men er det riktig? 

må jeg testes for corona pga det? Eller trenger jeg ikke? Holder det med lege? Eller hvordan funker det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring lege eller coronatelefonen. Ikke dra på jobb iallefall. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Ishm skrev:

Nei, det er ikke riktig å dra til legekontoret med en "forkjølelse".

Ring på forhånd så får du nok forholdsregler ift dette. Her jeg bor er det ingen som får "dukke opp" på legekontorene med forkjølelse.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Her i Bergen kan alle teste seg på teststasjoner, uten å gå via fastlege først. 

Endret av Tough cookie
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Ishm skrev:

Jeg har dårlig hals, Litt hoste, forksjellse og hodepine. Føler meg også slapp

skal dermed ta fri fra jobb til jeg blir frisk.

må jeg testes for corona pga det? Eller trenger jeg ikke? Holder det med lege? Eller hvordan funker det

Ville tatt en test for å utelukke  just in case :)

Skrevet
Akkurat nå, solietta skrev:

Ville tatt en test for å utelukke  just in case :)

Men er det et krav for jobben?

Skrevet
Akkurat nå, Ishm skrev:

Det spørs om hvilken type jobb du har. Vurdere selv hva som er lureste. Står jo at er lurt å teste seg ved luftveis symptomer.  Enkelt å bestille time på nett hvertfall her i Trondheim.  

Skrevet
5 minutter siden, Ishm skrev:

Du skal jo uansett ikke gå på jobb med symptomer, så uansett om det er korona eller forkjølelse så skal du ikke på jobb før du er frisk igjen. Så da blir det jo egentlig opp til deg selv om du ønsker å ta testen eller ikke... Hjemme må du jo være uansett.

Skrevet
6 minutter siden, Ishm skrev:

Tror iallefall endel folk blir forbanna hvis man møter opp på jobb syk nå om dagen.

Skrevet

Du må være hjemme til du er frisk og for sikkerhetsskyld et det greit å ta en koronatest. Ring kommunens koronatelefon og spørr der.

Skrevet
1 time siden, Sermina skrev:

Du må være hjemme til du er frisk og for sikkerhetsskyld et det greit å ta en koronatest. Ring kommunens koronatelefon og spørr der.

Har ikke så mye ekstra penger at jeg skal ta test

Skrevet
59 minutter siden, Ishm skrev:

Testen er gratis. 

Som en annen nevner, noen steder har de drop-in. Her jeg bor tok det 24 timer å få svar. Synes det var en god ting å vite at det ikke var Covid-19 med tanke på kollegaer og familie.

Skrevet
1 time siden, Ishm skrev:

Det koster ikke penger å teste seg. 

Skrevet
4 minutter siden, MorTil2 skrev:

Testen er gratis. 

Som en annen nevner, noen steder har de drop-in. Her jeg bor tok det 24 timer å få svar. Synes det var en god ting å vite at det ikke var Covid-19 med tanke på kollegaer og familie.

Fikk vite at hvis jeg blir henvist via legen må jeg betale 800kr for corona testen?

Skrevet

Ring kommunens Corona-telefon. Det er gratis å teste seg. Jeg tror ikke man får komme til fastlegen med luftveisinfeksjoner nå, virka hvertfall ikke sånn hos min lege.

Skrevet

du skal holde deg hjemme når du har nyoppståtte luftveissymptomer. Hvis du ikke tar en test, må du holde deg hjemme til du er helt symptomfri.

Hvis du tar en test, og den er negativ, kan du gå på jobb når du er feberfri og har god almenntilstand, selv om du har litt restsymptomer. Men da snakker vi om slutten av en forkjølelse, så du må uansett være hjemme noen dager.

Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/

Skrevet

Kommunen din har sannsynligvis en koronatelefon. Der kan du bestille time til gratis koronatest. Det er ikke lenger nødvendig å gå via fastlegen.

Du skal under ingen omstendigheter møte opp hos fastlegen med luftveissymptomer. Du må ringe.

Skrevet
2 minutter siden, MissLucy skrev:

Kommunen din har sannsynligvis en koronatelefon. Der kan du bestille time til gratis koronatest. Det er ikke lenger nødvendig å gå via fastlegen.

Du skal under ingen omstendigheter møte opp hos fastlegen med luftveissymptomer. Du må ringe.

Den er god, når det gjelder sykemelding da? 
for å få penger under denne perioden, hvordan gjør jeg det da?

får man noe form for bevis for at man er syk eller har corona når man tar test?

• Opprett ny...