Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om det?

Jeg ble sjokkert da jeg var på besøk hos en venninne og så et maleri hun hadde på stueveggen. Det er en kopi av maleriet "The Rape of the Daughters of Leucippus". 

Hun skjønte ikke hvorfor jeg ble så oppskaket. Jeg bare "HALLO!? Du har voldtekt på stueveggen!" Da begynte hun å mase om at det var et verdenskjent kunstverk, et av de beste eksemplene på barokk-kunst og blablabla... Jeg bare dro hjem, sånne mennesker kan man ikke diskutere med.

Hva får folk til å tro at det er akseptabelt å ha slike ting hengende på veggen i beste påsyn? I det MINSTE må man gi folk en trigger-warning før man inviterer de inn. Makan altså!

Anonymkode: 997b4...4e0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun barn? 

Anonymkode: 556e7...2d3

Skrevet

Det er kunst. Du overreagerer.

Anonymkode: 1a58a...460

• Liker 48
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er kunst. Du overreagerer.

Anonymkode: 1a58a...460

Eller "kunst"?

Jeg kjenner ikke til maleriet, men det høres ikke greit ut. Hvem har malt det?

Anonymkode: 909e0...799

• Liker 4
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller "kunst"?

Jeg kjenner ikke til maleriet, men det høres ikke greit ut. Hvem har malt det?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Rape_of_the_Daughters_of_Leucippus

En scene fra gresk mytologi, altså.. jeg ville ikke laget noe styr over dette. Et kjent klassisk kunstverk basert på en historie fra mytologien. 

Endret av absinthia
  • Liker 30
Skrevet

Haha...

Det var jo også et kunstverk å ha på veggen. 
Meget spesiell smak hun venninna di...!

• Liker 7
Skrevet

Du overdriver.

Anonymkode: 887cf...af3

• Liker 28
Skrevet

Litt rart er det kanskje, men der kommer samtidig an på. Dersom maleren malte det fordi hen vil formidle på sin egen måte at voldtekt ikke er bra eller noe, så er det ikke såå rart egentlig å ha det bilde. Kommer an på motivasjonen for at de har bildet der også. 

Anonymkode: 42780...213

Skrevet (endret)

Du synes vel ikke at bilder av krig er greit heller da? Best å bare lukke øynene? Nyhetene på TV må være en forferdelig traumatiserende opplevelse for deg. 

Endret av Traktor
  • Liker 15
Skrevet

Voldtekt, krig, drap og alle typer fæl kunst er ingenting jeg ville smykket mine vegger med, men hva andre vil ha det kan vi ikke styre. 

Anonymkode: e9d10...18b

• Liker 7
Skrevet

Mer opprørende at hun har en reproduksjon/plakat på veggen. For jeg regner ikke med at det var originalen?

Anonymkode: 1d697...886

• Liker 6
Skrevet

Jeg er overrasket over at de fleste her synes det er greit å ha et maleri av voldtekt på veggen.

• Liker 10
Skrevet

Sier ikke at bildet er greit. Men personlig så er det ikke noe jeg selv ville ha hatt. Men godt mulig at venninnen din ser kunst som kunst og ikke budskapet i kunsten. For å kunne forstå kunsverket, så er det viktig å forstå budskapet.

https://www.google.com/search?q=The+Rape+of+the+Daughters+of+Leucippus&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk01lYIddx8u5swsGuMT31X9qJR8iRA:1600605272197&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi217Kl3_frAhXPs4sKHUtuA58Q_AUoAXoECBYQAQ&biw=412&bih=783&dpr=2.63#imgrc=GhSHO_fxwD2r4M&imgdii=16kDmNxojxWGTM

61D2wIjj1sL._AC_SY400_.jpg

Anonymkode: 72c78...722

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overrasket over at de fleste her synes det er greit å ha et maleri av voldtekt på veggen.

Hva med de som har gammel Astrid Lindgren i bokhyllene, eller Disney-klassikerne, eller Asbjørnsen og Mo. Her kan man både finne rasisme, vold, diskriminering, barnemishandling og helt sikkert voldtekt også  osv om man går det litt nærmere i sømmene. 

Anonymkode: 77a7f...3aa

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sier ikke at bildet er greit. Men personlig så er det ikke noe jeg selv ville ha hatt. Men godt mulig at venninnen din ser kunst som kunst og ikke budskapet i kunsten. For å kunne forstå kunsverket, så er det viktig å forstå budskapet.

Gidder ikke trykke på linken. Hva er budskapet?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva med de som har gammel Astrid Lindgren i bokhyllene, eller Disney-klassikerne, eller Asbjørnsen og Mo. Her kan man både finne rasisme, vold, diskriminering, barnemishandling og helt sikkert voldtekt også  osv om man går det litt nærmere i sømmene. 

Anonymkode: 77a7f...3aa

Eksempler på dette?

• Liker 3
Skrevet

Bare for å ha det klart betyr ikke ordet rape voldtekt i denne sammenhengen, det betyr bortføring og maleriet beskriver en bortføring hvor kvinnene etterpå blir tvangsgiftet med sine kidnappere og føder deres sønner. Så likevel i bunn og grunn opptakten til voldtekt, altså. 

Jeg hadde nok ikke laget noen scene av at noen hadde dette på stueveggen, men jeg hadde ikke valgt et såpass ubehagelig motiv å henge på veggen selv. Og jeg hadde nok tenkt mitt om hvor lite reflektert den som eide det og ønsket å leve med det rundt seg egentlig måtte være. 

Anonymkode: 96ba0...3e3

• Liker 19
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gidder ikke trykke på linken. Hva er budskapet?

Jeg skulle til å svare deg da AB 3e3 hadde svart på det.

⬇️

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å ha det klart betyr ikke ordet rape voldtekt i denne sammenhengen, det betyr bortføring og maleriet beskriver en bortføring hvor kvinnene etterpå blir tvangsgiftet med sine kidnappere og føder deres sønner. Så likevel i bunn og grunn opptakten til voldtekt, altså. 

Jeg hadde nok ikke laget noen scene av at noen hadde dette på stueveggen, men jeg hadde ikke valgt et såpass ubehagelig motiv å henge på veggen selv. Og jeg hadde nok tenkt mitt om hvor lite reflektert den som eide det og ønsket å leve med det rundt seg egentlig måtte være. 

Anonymkode: 96ba0...3e3

Anonymkode: 72c78...722

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...