Gå til innhold

Er heksesot fortsatt et problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle gjerne malt gangen min, men leser at man ikke bør male før enn på våren for å unngå heksesot. Sånn som jeg forstår det, så kommer heksesot av et stoff som er tilsatt maling, TMPD-MIB. Har kikket på dokumentasjonen som ligger på nettet om f eks Jotun sin Lady maling, men finner ikke noe innholdsfortegnelse. Er dette stoffet fortsatt i maling? Noen som har hatt heksesot i nyere tid?

Anonymkode: 89c87...ba0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe problem så lenge man passer på å lufte godt. Det er jo dessuten tidlig på høsten og ikke midt på vinteren. For øvrig har jeg malt midt på vinteren også uten å ha sett noe til heksesot, men det kan jo da selvfølgelig skyldes at jeg alltid lufter når jeg maler uten at jeg kan si det med sikkerhet. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Ettersom dette ved søk på Google er et ganske stort problem om man får det, og stoffet som gir det er kjent, virker det litt rart at jeg ikke finner noe info om det når jeg f eks kobler "jotun" og "tmpd.mib". Har søkt på andre malingsprodusenter, og finner heller ikke noe der. 

Jeg får enten vente til våren, eller lufte masse. 

Anonymkode: 89c87...ba0

Skrevet

Jeg malte gangen midt på vinteren for flere år siden. Ikke noe problem. Luftet jo godt, siden malingslukt ikke er noe jeg liker. 

Anonymkode: 58c29...ad7

Skrevet

Jeg har i hvert fall kun brukt Jotun Lady de siste årene og altså ikke hatt problemet. Så vidt jeg husker malte jeg soveromsveggene i januar/februar. Sist jeg så heksesot var da vi hadde en maler her som malte alle store veggflater i stue, kjøkken og gang for ca. 10 år siden. Vi var bortreist så da ble huset stående uten lufting i flere dager, men dette var midt på sommeren og da var det så vidt antydning på ett sted innerst i gangen. Den gangen ble det brukt en annen type maling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...