Gå til innhold

Får vi rasisme-kortet slengt etter oss hvis vi opplyser utlendinger om helligdagsfred?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i blokk, og fikk nye naboer ved siden av oss i fjor vår. Både jeg og samboer er vant til å bo i blokk og er derfor også ganske tolerante når det kommer til lyder og støy. 

De begynte å pusse opp for fulle mugger på Kristi Himmelfartsdag hvor både jeg og sambo hadde planlagt å koble helt av og nyte fridagen. Det viste seg å være helt umulig siden støyet overdøvet alt. De drev med noe boring, og i blokk med betongvegger betyr det en uutholdelig lyd uansett hvor i leiligheten  du befinner deg. Endte med at vi dro til svigers den dagen. Første juledag skulle jeg innom leiligheten for å hente noe, og da var det banking med hammer fra leiligheten deres hele den halvtimen jeg var der. Tenkte da at jeg er glad vi oppholdt oss hos foreldrene mine i jula. 

De er sikkert som oss, travle i hverdagen og de bruker ofte søndagene til å sette i gang med huslige prosjekter som støyer voldsomt, og som gjør at jeg ofte må gå med musikk på ørene eller tilbringe helga andre steder enn hjemme. 

Nå er det gått så lang tid at jeg tenker de sikkert tror dette er helt ok, men vi skal bo her en stund og jeg tror vi må få sagt fra på en vennlig måte. Jeg tenker de kanskje ikke forstår at søndager og røde dager er for nordmenn en hviledag hvilket betyr at støy som går utover naboer ikke er heldig. Men blir jeg sett på som en rasist hvis jeg sier dette? 

Anonymkode: e42c5...1c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: e14f6...42c

Skrevet

Å opplyse om helligdagsfred er helt greit. Å anta at de ikke kjenner til eller ikke bryr seg om det fordi de er utlendinger - eller bare det at du har behov for å trekke det inn - da begynner du å havne på tynn is. Hva ville du sagt og tenkt om norske naboer som bråkte på samme måte?

• Liker 5
Skrevet

Nei du skal ikke bli sett på som rasist. Det er ikke rasisme å si ifra når noen ikke følger lover og regler.

Bor i blokk selv og alle som Kjøper leilighet her, må lese husordensregler.

Har måtte sagt i fra flere ganger selv. Førsteog andre juledagbla nabo med murbor. Han ble smellforbanna men det er ikke mitt problem. Ring politiet hvis naboen ikke hører

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes vi er alt for strikse på dette. Med mindre de begynner grytidlig på helgen så synes jeg det er greit. Regner med at dette bare er for en periode, det er vel begrenset hvor lenge de trenger å pusse opp den leiligheten. 
Jeg er klar over loven, men synes likevel at vi må gi hverandre litt rom for slikt. Foll flest jobber på hverdager og har kun helger å gjøre dette på. 
Det er stressende å ha slike prosjekter gående, og så må man sitte og tvinne tommeltotter og se på alt man skulle ha gjort fordi det er helg. Om noen klipper plen, banker med hammer osv så bryr jeg mer ikke.

Når det er sagt så forstår jeg deg hvis dette skjer hver helg, hver helligdag osv. Da er det grunn til å reagere.

Anonymkode: 020f5...1d9

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når det er sagt så forstår jeg deg hvis dette skjer hver helg, hver helligdag osv. Da er det grunn til å reagere.

Hadde ikke skrevet dette innlegget hvis det kun skjedde en sjelden gang. 

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vi er alt for strikse på dette. Med mindre de begynner grytidlig på helgen så synes jeg det er greit. Regner med at dette bare er for en periode, det er vel begrenset hvor lenge de trenger å pusse opp den leiligheten. 
Jeg er klar over loven, men synes likevel at vi må gi hverandre litt rom for slikt. Foll flest jobber på hverdager og har kun helger å gjøre dette på. 
Det er stressende å ha slike prosjekter gående, og så må man sitte og tvinne tommeltotter og se på alt man skulle ha gjort fordi det er helg. Om noen klipper plen, banker med hammer osv så bryr jeg mer ikke.

I blokk blir det fort hver helg. For når de er ferdige i en leilighet, så starter de i en annen. Folk pusser jo opp som tullinger, og nå i koronatiden mer enn noen gang før. Da jeg bodde i blokk ble vi til og med holdt våkne om natten av oppussingsstøy. Nei, reglene bør så absolutt følges, og håndheves.

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, det får da være måte på, krenkelse i dette landet.

Skrevet

Hvorfor ikke ta det opp med styre og så kan de sende ut en generell påminnelse? Eventuelt slå opp reglene i fellesskap? 

Anonymkode: 6a804...aa3

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, every woman skrev:

I blokk blir det fort hver helg. For når de er ferdige i en leilighet, så starter de i en annen. Folk pusser jo opp som tullinger, og nå i koronatiden mer enn noen gang før. Da jeg bodde i blokk ble vi til og med holdt våkne om natten av oppussingsstøy. Nei, reglene bør så absolutt følges, og håndheves.

Jeg har bodd i blokk 4 ganger. Og det har aldri vært noe problem med oppussing. Derimot var det mye lyder av trampende føtter, høy musikk og tv lyder, og kranglende høylydte mennesker.

Dette er for meg vedvarende støy, at noen pusser opp av og til tåler jeg bedre.

Skrevet
7 timer siden, Daria skrev:

Å opplyse om helligdagsfred er helt greit. Å anta at de ikke kjenner til eller ikke bryr seg om det fordi de er utlendinger - eller bare det at du har behov for å trekke det inn - da begynner du å havne på tynn is. Hva ville du sagt og tenkt om norske naboer som bråkte på samme måte?

Dette. Svaret på spørsmålet ditt er nei, du blir ikke ansett som rasist for å si ifra. Derimot er det litt rasistisk at du tror det. 

Anonymkode: 62069...762

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker de kanskje ikke forstår at søndager og røde dager er for nordmenn en hviledag hvilket betyr at støy som går utover naboer ikke er heldig. Men blir jeg sett på som en rasist hvis jeg sier dette? 

Hvis du sier det på den måten, ja. 

Min nabo er fullstendig norsk og har pussa opp hver søndag og røde dag siden februar 2014. Aldri en helligdag uten saga hans. 

Min erfaring er at nordmenn er mye dårligere til å ta hensyn til andre enn det utlendinger er. 

Anonymkode: a180d...f65

• Liker 2
Skrevet

Min norske nabo pusser opp hver søndag! Hamring og boring i veggene, er jeg rasist hvis jeg som utlending sier ifra?

Anonymkode: ce034...4c6

Skrevet

Hos noen religioner er ikke søndag helligdag 

Anonymkode: ef98f...386

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...