Gå til innhold

Bråkete nabo, hvordan si det fint?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir gal! bor under en familie med to barn på 2 og 5 år + en hund. Så jeg prøver å ha litt forståelse for at det kan komme litt lyder fra de. Men etter å ha flyttet inn her har jeg ikke sovet lengre enn til 08 på morgenen det er liksom da de starter opp. Dundrer i taket mitt fra morgen til kveld, noen gang får jeg et par timers pause midt på dagen der de er ute på noe eller finner på noe som ikke innebærer løping, hopping, dabbing av ball inne og skriking og hoiing. Har allerede prøvd å tipse om at det er faktisk ganske lytt mellom etasjene, det er jo tross alt en gammel betong blokk. Hadde også nødt til å gi beskjed til de da jeg hadde møte, og de andre deltakerene kommenterte bråket og lurte på om en av naboene snekret eller pusset opp.  Når jeg flyttet inn så hadde de bare det ene barnet som var ca 1,5 år. Jeg hører utrolig godt at det er to barn der oppe og at de har blitt eldre. 

Det jeg trenger hjelp med er, hvordan gi beskjed igjen? på en fin måte at det fortsatt er veldig lytt.

Jeg tenkte å prøve å få solgt leiligheten neste år, orker ikke mer bråk. Og min kjæreste vil ikke flytte inn heller, senest i går prøvde han å studere(Videreutdanning) her og tok av seg headsett flere ganger for han trodde jeg hadde startet med noe oppussing eller henge opp bilder siden det bråkte så mye fra de over. 

Anonymkode: b94a4...8db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange småbarnsforeldre tenker ikke på andre. Jeg hadde satt på høy musikk sent på kvelden😈 Da oppdager de hvor lytt det er. Og dersom de sier noe på det, så hadde jeg sagt at jeg trodde det bare var fritt frem med bråk🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 83a61...409

• Liker 14
Skrevet

Bråk om kvelden etter barna har lagt seg som hevn, så kanskje de lærer

Anonymkode: 2a4d9...0ca

• Liker 5
Skrevet

Sånn er det å bo i blokk i disse dager, dessverre... Har selv bodd i flemannsboliger med eget barn. Jeg var, og er, veldig opptatt av at man skal lære barn å ta hensyn til andre. Barnet måtte lære å ikke springe i trappene, rope og skrike inne, trampe i gulvet og ellers ha voldsom lek inne. Bråking = gå ut og lek!

Dessverre har mye forandret seg i løpet av de siste 20 årene, og barn lærer i liten grad å ta hensyn. (Jobber daglig med barn og ser dette svært tydelig.) Pedagogikken har også endret seg masse. Man skal ikke si Hysj. Det finnes ikke lenger noe som heter utestemme og innestemme. Ungene skal få kjenne på følelsene sine og få gråte seg ferdig - man skal ikke avlede over på noe annet. "Barn skal få være barn". Jeg er ikke helt 100% enig i denne pedagogikken, men når jeg er på jobb så følger jeg den selvsagt. Jeg mener at barn ikke tar skade av å lære seg god folkeskikk, noe som inkluderer å ta hensyn til dem rundt seg. Barn kan lett bli egosentriske av å være for opptatt av seg og sitt.

Jeg tror det er lite å gjøre her, dessverre. Du kan prøve å prate med dem, men stort mer kan du ikke gjøre.

Anonymkode: 5ecab...56c

• Liker 10
Skrevet

Når jeg bodde i blokk, måtte jeg hele tiden ha på noe lyd for å prøve overdøve andres bråk eller så ble jeg gal.

Anonymkode: 462d1...10a

• Liker 2
Skrevet

Synes det er så rart at det har forandret seg så mye. Det å ta hensyns er jo kjempe viktig tenker jeg. Jeg er oppvokst i enebolig og fikk ikke bråke inne. Det var såkalt ute lek som ikke skulle skje inne. 

har bodd i blokk hele mitt voksne liv og ikke  opplevd at det er så mye bråk før. Blir skikkelig frustrert av den gjengen. 

• Liker 5
Skrevet

Lykke til med å få solgt..

Anonymkode: 53f71...d69

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lykke til med å få solgt..

Anonymkode: 53f71...d69

Ja, det tenker jeg også dessverre. 

kommer vell aldri til å få solgt med mindre de flytter før meg.

Skrevet

Du må bare snakke rett fra levra. Noe annet virker ikke.

Anonymkode: ff98b...a53

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bråk om kvelden etter barna har lagt seg som hevn, så kanskje de lærer

Anonymkode: 2a4d9...0ca

Nei, da får hun alle de andre naboene mot seg.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, da får hun alle de andre naboene mot seg.

Nei, ikke nødvendigvis. Kan være at andre naboer er like plaget. 
Har opplevd det samme som Ts. Etter gjentatte samtaler hvor det ble bittelitt bedre, så var eneste utveien å begynne og spille høy musikk på kveldene. Først da ble det bedre. 
Merkelig egentlig at noen unger løper innendørs i timesvis. Stor forskjell på hvor mye de enkelte foreldrene tar med barna ut. 

Anonymkode: 6ab25...c36

• Liker 1
Skrevet

Det er som regel ikke noe vits i å prøve å lære naboer folkeskikk. Jeg bor selv dessverre ved siden av en gjeng med idioter og eneste som har fungert har vært å true og kjefte på dem gjentatte ganger.

Prøv å forklare problemet høflig og saklig først, og så vær så ille som det trengs når de eventuelt gir blaffen.

• Liker 1
Skrevet

Natt til igår våknet jeg 01 av at naboen hadde fest. Snakkes med henne igår ikveld om at hun ikke kan ha så mye bass og at det er lytt, også sa hun beklager, føler meg som en dårlig nabo osv. Hvem tror du ikke hadde på høy musikk i natt da? Og høy prating. Endte med at jeg gikk å ringte på 06:05 idag tidlig og sa at " nå er det nok altså" hvor hun sa hun skulle skru ned.. Tror ikke det blir siste gang. Neste helg skal hun ha 11 stk på nasj. Nå har jeg skrevet meld, banka i veggen, skrevet på blokkgruppa på Facebook og ringt på, så neste er faktisk klage til styret og/eller politiet. Ville bare gått opp å sagt ifra 

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det å bo i blokk i disse dager, dessverre... Har selv bodd i flemannsboliger med eget barn. Jeg var, og er, veldig opptatt av at man skal lære barn å ta hensyn til andre. Barnet måtte lære å ikke springe i trappene, rope og skrike inne, trampe i gulvet og ellers ha voldsom lek inne. Bråking = gå ut og lek!

Dessverre har mye forandret seg i løpet av de siste 20 årene, og barn lærer i liten grad å ta hensyn. (Jobber daglig med barn og ser dette svært tydelig.) Pedagogikken har også endret seg masse. Man skal ikke si Hysj. Det finnes ikke lenger noe som heter utestemme og innestemme. Ungene skal få kjenne på følelsene sine og få gråte seg ferdig - man skal ikke avlede over på noe annet. "Barn skal få være barn". Jeg er ikke helt 100% enig i denne pedagogikken, men når jeg er på jobb så følger jeg den selvsagt. Jeg mener at barn ikke tar skade av å lære seg god folkeskikk, noe som inkluderer å ta hensyn til dem rundt seg. Barn kan lett bli egosentriske av å være for opptatt av seg og sitt.

Jeg tror det er lite å gjøre her, dessverre. Du kan prøve å prate med dem, men stort mer kan du ikke gjøre.

Anonymkode: 5ecab...56c

Dette stemmer jo ikke! Barn lærer om utestemme og innestemme, at man ikke skal løpe inne, og absolutt at man skal ta hensyn til andre. Så at du er pedagog selv tviler jeg på. 

Ts: Jeg ville nok bare tatt det opp med naboene i en helt nøytral tone. Si at du skjønner at de må få lov til å være barn, men at det nå ofte er mer enn du synes er ok. I tillegg kan du jo be om noe spesifikt- f.eks at de ikke bråker før kl 10, evt at de er litt roligere i rommet over deres soverom eller hva enn som betyr mest for deg. Da har de fått en generell beskjed om å dempe seg og en spesifikk beskjed som gjør at de demper seg litt ekstra i et spesifikt tidsrom, eller et spesielt rom (over soverommet deres f.eks)? El

Anonymkode: c320f...906

• Liker 1
Skrevet

Og om du har mer enn et soverom så kan det jo være en ide å bytte rom dersom barna har soverom rett over deres rom?

Anonymkode: c320f...906

Skrevet

Og ta hånd om saken tidlig. Du har rett til å bo i fred i ditt eget hus, og å klage når de andre ikke tar hensyn er ingenting å skamme seg over. Ikke ditt problem hva de mener om det. DE skal skjerpe seg rett og slett.

• Liker 1
Skrevet

Som en annen sier her, bare snakk rett fra levra. Hvis det ikke hjelper så hjelper ingenting, og da er det bare å prøve å få solgt leiligheten og flytte. 

Skrevet
18 minutter siden, Prøver18 skrev:

Natt til igår våknet jeg 01 av at naboen hadde fest. Snakkes med henne igår ikveld om at hun ikke kan ha så mye bass og at det er lytt, også sa hun beklager, føler meg som en dårlig nabo osv. Hvem tror du ikke hadde på høy musikk i natt da? Og høy prating. Endte med at jeg gikk å ringte på 06:05 idag tidlig og sa at " nå er det nok altså" hvor hun sa hun skulle skru ned.. Tror ikke det blir siste gang. Neste helg skal hun ha 11 stk på nasj. Nå har jeg skrevet meld, banka i veggen, skrevet på blokkgruppa på Facebook og ringt på, så neste er faktisk klage til styret og/eller politiet. Ville bare gått opp å sagt ifra 

Nå tar du kontakt med styret og politiet.

• Liker 1
Skrevet

Med en gang det er barn involvert, er mitt inntrykk at det å gi beskjed blir veldig vanskelig. Bodde selv under en dame med to barn som fikk løpe og hoie inne. Når de var ferdig på skolen hadde de gjerne med seg venner, og jeg kunne høre spetakkelet i det jeg gikk inn døren til trappeoppgangen. De bodde i 6. etg.... Prøvde å gi beskjed, men det fungerte dårlig. Moren ble meget sur. Tilslutt begynte jeg å dunke i taket tidlig på morgenen i helgene med et kosteskaft. Bare for å hevne meg. Etterhvert tok det faktisk slutt, og da jeg flyttet beklaget moren faktisk at de hadde støyet. Synd fornuften ikke kom litt tidligere.

Anonymkode: 16ec3...ba0

• Liker 1
Skrevet

Beste forslaget som er nevnt er det med å be om tidspunkt det skal være stille. Det er lettere å forholde seg til enn en generell beskjed om at det er mye bråk. Ellers går det an å foreslå tepper til naboen. 

Mye sure damer her på KG, men det er lov å leve, og barn må få leke. At blokka er dårlig lydisolert er et problem, men man kan ikke tvinge naboer til å liste seg på tå heller. 🤷 Nå er det jo koronatider og folk må kanskje være mer hjemme og inne enn før 

Anonymkode: 2e944...acb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...