Gå til innhold

Fiskesuppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lager dere fiskesuppe?

Håper på mange gode oppskrifter.

Her i huset bruker vi : Pose (fra Santa Maria), selleri, gulrot, gurkemeie, kajennepepper, hvitløk, masse fisk (rød og hvit) og reker.

Smaker kjempegodt, selv med litt juks.... :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et par forslag:

Fransk fiskesuppe

1 løk

2 fedd hvitløk

2 ss tomatpuré

2 bokser hermetiske tomater

6-8 dl grønnsaks-/fiskekraft

2-4 dl tørr hvitvin

1 purre

1 fennikel

600-800 g fiskefilet

salt/pepper

Surr løk og hvitløk blank. Tilsett tomater, tomatpuré og hvitvin. Kok opp og la trekke 8-10 minutter. Tilsett purre og fennikel i biter og fiskebiter. La trekke til fisken er kokt.

Bourride - fiskesuppe med hvitløk (8 pers.)

4 loffskiver, uten skorpe, skåret i terninger

2 kg hel hvit fisk (helst tre slag, f.eks havabbor, hvitting, torsk, flyndre)

1 porsjon aïoli (2 eggeplommer, 3,5 dl olje)

3 eggeplommer

¼ dl olivenolje

1 stor hakket løk

1 gulrot i skiver

1 purre, bare det hvite, hakket

4,5 dl tørr hvitvin

1 ts tørkede fennikelfrø

2 revne hvitløksfedd

2 laurbærblader

1 stor strimmel appelsinskall

2 kvister frisk timian

Stek brødterningene i 1 ss smør og 1 ss olje til de er gylne. La renne av på kjøkkenpapir. Fileter fisken, ta vare på hoder og ben til buljongen. Fres løk, gulrot og purre i litt olje og stek dem møre. Tilsett fiskehoder og ben, vin, fennikelfrø, hvitløk, laurbærblader, appelsinskall, timian, pepper og ½ ts salt. Fyll opp med 2 liter vann, kok opp og skum av etterhvert. La småkoke 30 minutter og sil buljongen. Hell buljongen i en kjele. Del fisken i store stykker som legges i buljongen. La dem trekke 6-8 minutter. Ta dem ut og legg på et fat, fukt dem med litt buljong. Dekk med folie og hold varm. Ha 8 ss aïoli i en bolle og visp gradvis inn eggeplommene. Tilsett litt buljong og rør godt sammen. Bland aïolien gradvis inn i resten av buljongen. Kok over svært svak varme under konstant omrøring med tresleiv i 8-10 minutter, eller til suppen tykner. Suppen må ikke koke. Server med krutongene og server fisken og resten av aïolien ved siden av.

Bergensk fiskesuppe (10 pers.)

3 liter fiskekraft

4 gulrøtter, delt i 2,5 cm lange/0,5 cm tykke staver

1 stor sellerirot, skåret i staver som gulrøttene

2 hakkede selleristenger

1-2 ss hvetemel, kan sløyfes

1 kopp kremfløte

2 ss sukker

¼ kopp rødvinseddik

½ kopp kalvebuljong, kan sløyfes

salt

750 g blandet fisk, laks, torsk, kveite, delt i 5 cm store biter

3 store eggeplommer

ca 220 g rømme

hakket gressløk til pynt

Kok opp fiskekraften, tilsett grønnsakene og la småkoke 5 minutter. Visp melet med fløten og rør det inn i suppen, kok opp. Tilsett sukker og eddik etter smak, tilsett kalvekraft og salt. Tilsett fisken og kok opp, la småkoke 7-8 minutter. Visp eggeplommene med rømmen. Hell suppen i serveringsboller, rør 2-3 ss av rømmeblandingen i hver bolle og dryss på gressløk.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis jeg har god tid og overskudd etter å ha spist/rensket reker, så steker jeg opp alt rekeavfallet i stekepanne med litt smør, og heller over vann etter en stund, og lar det koke en halvtime ca.

Kraften siles, og brukes som base for den eneste fiskesuppen jeg virkelig liker.

Den lages så sjelden så noen oppskrift har jeg ikke, men jevner den og tilsetter litt fløte, evt en skvett hvitvin, og evt salt/pepper.

Jeg bruker hvitt eller rødt fiskekjøtt eller begge deler, sukkererter, gulrøtter, vårløk, og hvitløk om jeg er i det humøret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...