Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har nylig fått vite at jeg er gravid, jeg og kjæresten har vært sammen i ett år. Graviditeten kom som et sjokk på oss begge, og vi bor ikke sammen. Fra det sekundet jeg fortalte det til han har han bare sett negativt på det og sier «det er bare å bli ferdig med det». Men jeg er så utrolig lei meg, jeg gjør ikke annet enn å gråte og vil gi den lille i magen et liv men jeg kan ikke gjøre han til pappa når han er så i mot det. Jeg har bestilt time til abort og jeg er redd jeg ikke kommer til å klare være sammen med han etter dette. Han tar ikke ansvar for det vi har klart å gjøre sammen. Jeg trenger råd og tips fra noen som har vært i samme situasjon, jeg har ingen familie jeg kan støtte meg på og føler meg veldig alene. Jeg er så skuffet over kjæresten min og tårene bare renner hver gang jeg ser på han :( 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det forholdet der er nok over uansett når du ser hva slags side han viser. Selv om han ikke er klar for å bli far så skal han støtte deg gjennom hele situasjonen.
Om du tror at du klarer å ta ansvar for barnet alene så hadde jeg gjort det, han vil ikke bli pappa, å det skulle han fått slippe, men jeg hadde beholdt om jeg hadde følt for det. 

Anonymkode: aa862...254

• Liker 36
Skrevet

Ta abort og kvitt deg med kjæresten i samme slengen. Du fortjener bedre. Lykke til ❤️

Anonymkode: d0168...95e

• Liker 17
Skrevet

Lett valg: Ikke ta abort om du ikke vil det selv. Du kommer til å angre, det gjorde min mor. Hun tok abort for 30 år siden og angrer den dagen i dag. 

Det er super lett å være alenemor i Norge sammenlignet med andre land. Barnefar er pliktig til å betale bidrag om han ikke vil ha noe med barnet å gjøre. Det er mange forskjellige støtter du får fra staten av å være alenemor, osv. 

Det er mange alenemødrer der ute som ikke har kontakt med andre i familien og ikke får økonomisk hjelp av dem - det som er «bra» er at DU får støtte som alenemor. 

Det er DU som må leve resten av livet ditt med dette her om du tar abort. Vil du ikke ta abort så gjør du ikke det! 

• Liker 17
Skrevet

Kjæresten har du nok mistet uansett. Slike forhold pleier å ryke i situasjoner som dette.  For du vil knapt orke å se på han etter hvert om dette er noe du virkelig ikke vil.

Hvis du ikke vil ta abort så er det større sjanse for å angre senere om du gjør det.

Hvis kjæresten din var ute av bilde, alt stod på deg, ville du beholdt? 

Hvor gammel er du? Det er gode ordninger for alenemødre i Norge. Og også viktig å tenke gjennom at det er en liten sjanse for å få barn med en diagnose, som kan gjøre der vanskeligere å være helt alene om dette.

Anonymkode: e1248...bb0

• Liker 15
Skrevet
48 minutter siden, Kenelz skrev:

Lett valg: Ikke ta abort om du ikke vil det selv. Du kommer til å angre, det gjorde min mor. Hun tok abort for 30 år siden og angrer den dagen i dag. 

Det er super lett å være alenemor i Norge sammenlignet med andre land. Barnefar er pliktig til å betale bidrag om han ikke vil ha noe med barnet å gjøre. Det er mange forskjellige støtter du får fra staten av å være alenemor, osv. 

Det er mange alenemødrer der ute som ikke har kontakt med andre i familien og ikke får økonomisk hjelp av dem - det som er «bra» er at DU får støtte som alenemor. 

Det er DU som må leve resten av livet ditt med dette her om du tar abort. Vil du ikke ta abort så gjør du ikke det! 

Dummeste anbefalingen. Det er IKKE lett å være alenemor!! Økonomi er én ting, men alt det stresset. Det er enormt mye jobb å være aleneforelder. Du vet heller ikke hvilket barn du får, og om det kommer ekstra utfordringer med på kjøpet, f.eks med sykdom.

Aldri i livet om jeg hadde beholdt i denne situasjonen. 

Anonymkode: 4230f...9a2

• Liker 19
Skrevet
53 minutter siden, Kenelz skrev:

Her bagatelliseres det veldig. Man risikerer også å ha et barn sammen med en person du anser som en kronidiot. Og denne kronidioten må du oppdra barnet sammen med, forholde deg til hans nye dame(r) og familie. Og mange andre utfordringer.

• Liker 12
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg for en del år siden. To ganger til og med. Jeg ble uplanlagt gravid og eks kjæresten min truet meg rett og slett til å ta abort. Jeg ville ikke miste han, så jeg gjorde som han sa selvom jeg egentlig så sterkt ville beholde. Han gjorde det slutt 1 mnd (!!) etter siste abort. Og jeg har til den dag i dag angret på at jeg hørte på han. Er dette en mann du kan se for deg resten av livet sammen med hvis han ikke klarer å støtte deg i en sånn sitasjon? Såklart kan du ikke tvinge han til å være pappa hvis han ikke vil, men han burde uansett støtte deg. Nå har ikke jeg noe erfaring med å være alene mamma, akkurat funnet ut at jeg er gravid på nytt med forloveden min og vi skal såklart beholde . dette blir mitt første barn. Men hvis du velger å beholde er det masse god hjelp der ute og du kan få ett godt støtteapperat rundt deg. Mitt råd; ikke ta noen forhastede beslutninger du kanskje vil angre på senere. Tenk over hva DU vil. Og hvis du hører på kjæresten din og tar abort mot din vilje, tror du uansett forholdet deres vil bra etterpå? Stor klem❤

Anonymkode: 4886e...cf5

• Liker 4
Skrevet

Jeg er 24 år, han er 27. Jeg klarer ikke se på han når vi er sammen, jeg begynner bare å gråte for jeg er så skuffet over han.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dummeste anbefalingen. Det er IKKE lett å være alenemor!! Økonomi er én ting, men alt det stresset. Det er enormt mye jobb å være aleneforelder. Du vet heller ikke hvilket barn du får, og om det kommer ekstra utfordringer med på kjøpet, f.eks med sykdom.

Aldri i livet om jeg hadde beholdt i denne situasjonen. 

Anonymkode: 4230f...9a2

Dummeste er det ikke! Kjenner utrolig mange alenemødre som får støtte og trives godt! Stress er det uansett med småbarn og det er bedre å stresse i noen få år enn å gå rundt med anger resten av livet. 

Du får fint vite i uke 18 om det er noe gale med fosteret og får valget om å beholde eller ikke, og det er opp til moren da. 

3 hours ago, Brunello said:

Her bagatelliseres det veldig. Man risikerer også å ha et barn sammen med en person du anser som en kronidiot. Og denne kronidioten må du oppdra barnet sammen med, forholde deg til hans nye dame(r) og familie. Og mange andre utfordringer.

Finnes utrolig mange «idioter» av barnefar der ute, men allikavel er barnet verdt «dramaet». Om han ikke vil ha noe med barnet å gjøre så trenger han ikke å være med på oppdragelsen.

Jeg er ikke i mot abort, men når barnemor blir presset til å ta abort så blir det feil. 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Kenelz skrev:

Du får fint vite i uke 18 om det er noe gale med fosteret og får valget om å beholde eller ikke, og det er opp til moren da. 

Du er rimelig naiv om du tror dette 😅

• Liker 12
Skrevet

Du vil vel ikke ha han etter at han har vist en sånn side av seg? Definitivt ta abort, og heller få barn med en mann som er litt mer sympatisk. Du er ung, ikke få barn med første og beste.

• Liker 8
Skrevet

Her er det viktig at du gjør hva som føles riktig for deg. Det å ta abort er et utrolig vanskelig valg, og ikke noe å ta lett på. Anbefaler deg å snakke med lege eller helsestasjon om situasjonen før du tar en avgjørelse 

• Liker 1
Skrevet

Du har flere alternativer, men siden du føler så dårlig om ham, så bør du jo gjøre det slutt. Så da er jo det et spørsmål om du greier å ta vare på et barn alene. Det er bare ditt valg og hvis du er usikker bør du ikke gjennomføre abort. 

Anonymkode: e7b96...35a

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er rimelig naiv om du tror dette 😅

Hvordan det? Man får jo vite i uke 18 om det er noe gale med fosteret og et valg om å beholde eller ikke. Min søster fikk vite det i uke 18 og fikk noen dager på seg å bestemme om hun ville beholde eller ikke. Hun valgte å beholde og får også støtte for det fra staten. 7 åringen hennes ser ikke større ut enn en 3 åring og har mentaliteten til en 3 åring, og angrer allikevel ikke. 

Så klart får man ikke vite i uke 18 som om barnet er døv, etc. Men kromosomfeil, skade, etc. får man vite i oul. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Kenelz skrev:

Hvordan det? Man får jo vite i uke 18 om det er noe gale med fosteret og et valg om å beholde eller ikke. Min søster fikk vite det i uke 18 og fikk noen dager på seg å bestemme om hun ville beholde eller ikke. Hun valgte å beholde og får også støtte for det fra staten. 7 åringen hennes ser ikke større ut enn en 3 åring og har mentaliteten til en 3 åring, og angrer allikevel ikke. 

Så klart får man ikke vite i uke 18 som om barnet er døv, etc. Men kromosomfeil, skade, etc. får man vite i oul. 

Det er veldig, veldig lite man kan finne ut på OUL. Så å skrive at i uke 18 får man vite om alt er fint med fosteret, det vitner om uvitenhet. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er veldig, veldig lite man kan finne ut på OUL. Så å skrive at i uke 18 får man vite om alt er fint med fosteret, det vitner om uvitenhet. 

Står tilgjengelig på nettet at i uke 18 (oul) oppdages det sykdommer/kromosom feil, etc. Man undersøker anatomien til fosteret. 

Garanti kan det ikke gi, men med dagens teknologi kan man finne ut ganske nøyaktig før fødsel. 

https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/graviditet/artikkel/dette-sjekkes-pa-ultralydundersokelsen/69025434/amp

Skrevet
7 minutter siden, Kenelz skrev:

Står tilgjengelig på nettet at i uke 18 (oul) oppdages det sykdommer/kromosom feil, etc. Man undersøker anatomien til fosteret. 

Garanti kan det ikke gi, men med dagens teknologi kan man finne ut ganske nøyaktig før fødsel. 

https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/graviditet/artikkel/dette-sjekkes-pa-ultralydundersokelsen/69025434/amp

Som sagt. Naiv og uvitende. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, Kenelz skrev:

Les dine egne linker 

"Selv om svært mange avvik kan oppdages, kan ultralyd aldri gi noen garanti for at fosteret er friskt. Fosteret kan ligge vanskelig til for undersøkelse, overvekt hos mor begrenser billedkvaliteten og noen avvik er alltid vanskelig å oppdage. Spesielt gjelder dette hjertefeil. 50-70 prosent av alvorlige hjertefeil blir oppdaget før fødselen."

Anonymkode: a3a11...24b

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, Kenelz skrev:

Mange ting man kan finne ut i uke 18 ja,men er mange ting man ikke finner ut før senere. Kanskje til og med når barnet blir større. CP foreksempel skjer jo ofte under/etter fødsel.

Anonymkode: 367d9...4bc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...