Gå til innhold

På jobb og hyttetur når man er syk - provoserende.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tidligere i uken kom en kollega av meg på jobb skikkelig syltet. Hun hadde kraftige symptomer på luftveisinfeksjon. Da hadde hun alt vært på jobb i helgen og følt seg uvel alt da, men da var ikke jeg der. Vi ba henne om å dra hjem, og det gjorde hun etter hvert. Jeg ba henne også om å dra å teste seg. Hun fikk ikke time før på torsdagen. På fredag fikk hun svar om at hun var negativ for Korona. På lørdagen la hun ut masse bilder på Facebook om at hun hadde reist på hyttetur med en gjeng venner og var på fjelltur blant annet. Da har hun sannsynligvis dratt avgårde rett etter eller rett før hun fikk svar på testen. 

Har man lov til å leve som normalt rett etter man har fått svar på Korona test? Siden hun hadde vært syk i rundt en uke før hun testet seg kan det hende at viruset var ute av kroppen på test tidspunktet? Jeg ville i hvert fall ikke ha reist på hyttetur rett etter jeg fikk svar på en Korona test. Nå vet jeg ikke om hun følte seg frisk før eller rett etter hun testet seg men likevel. Jeg ville også ha ha holdt litt ekstra avstand til folk i noen dager. Er det bare jeg som er en gretten grinebiter? 

Endret av Samsung
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Testen var jo negativ, så hvorfor mener du hun ikke skulle dratt? Er jo fullt mulig hun var symptomfri på det tidspunktet, og da trenger man ikke karantene etter negativt testresultat. 

Skrevet

Å bli pålagt karantene er noe man blir hvis man

-har vært i rødt land

- er nærkontakt til smittet 

i disse tilfellene pålegges man karantene ut fra reglene. 

å bli pålagt isolasjon er noe man blir hvis man

-har påvist smitte 

-venter på svar på test

utover dette rådes man til å være i selvpålagt karantene hvis man har symptomer på sykdom (selv om test er negativ)

Skrevet
2 timer siden, Samsung skrev:

Tidligere i uken kom en kollega av meg på jobb skikkelig syltet. Hun hadde kraftige symptomer på luftveisinfeksjon. Da hadde hun alt vært på jobb i helgen og følt seg uvel alt da, men da var ikke jeg der. Vi ba henne om å dra hjem, og det gjorde hun etter hvert. Jeg ba henne også om å dra å teste seg. Hun fikk ikke time før på torsdagen. På fredag fikk hun svar om at hun var negativ for Korona. På lørdagen la hun ut masse bilder på Facebook om at hun hadde reist på hyttetur med en gjeng venner og var på fjelltur blant annet. Da har hun sannsynligvis dratt avgårde rett etter eller rett før hun fikk svar på testen. 

Har man lov til å leve som normalt rett etter man har fått svar på Korona test? Siden hun hadde vært syk i rundt en uke før hun testet seg kan det hende at viruset var ute av kroppen på test tidspunktet? Jeg ville i hvert fall ikke ha reist på hyttetur rett etter jeg fikk svar på en Korona test. Nå vet jeg ikke om hun følte seg frisk før eller rett etter hun testet seg men likevel. Jeg ville også ha ha holdt litt ekstra avstand til folk i noen dager. Er det bare jeg som er en gretten grinebiter? 

Les FHI sine retningslinjer fra 4 september. Er testen negativ og man verken har feber eller dårlig allmenntilstand, skal man på jobb. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

For det første gikk hun på jobb med luftveisinfeksjon i flere dager før hun ble sendt hjem av meg og en annen kollega. Det står også at hun skal holde seg hjemme en dag etter symptomfrihet. Hvis hun skulle ha fulgt dette må hun ha vært helt uten symptomer den dagen hun testet seg. Man oppfordres til å å holde seg hjemme til man er symptomfri for å ikke smitte andre med Korona eller andre sykdommer.

Siden alle med luftveisinfeksjon skal holde seg hjemme og bør testes lager man mye ekstraarbeid med å smitte andre, og det blir dyrere og mer krevende for samfunnet og arbeidsplassene. Derfor hold deg deg hjemme til du er frisk... Noen steder er det også krav med test etter man tilsynelatende har blitt frisk. 

Negativ test betyr dermed ikke at man skal leve som normal og gå på jobb. Man skal holde seg i ro til man ikke har symptomer uansett. 

Sitat

IKKE PÅVIST, står det på helsenorge.no. Da kan du vel dra tilbake på jobb?  

Men det kan du ikke.

Du gjør ikke samfunnet noen tjeneste om du returnerer på jobb og gjenopptar ditt sosiale liv, selv om koronatesten er negativ. Har du forkjølelse eller influensa, sprer du ikke koronasmitte, men du smitter fortsatt andre, med ANDRE virus. Og det skaper en god del trøbbel for flere.

Endret av Samsung
Skrevet (endret)

Hun skulle holdt seg hjemme fra jobb sa hun var syk. Hun kan fint ha blitt symptomfri i løpet av de tre dagene hun ventet på å få testet seg. Var hun symptomfri torsdag, var det ikke noe i veien for å reise på tur fredag etter negativ test.

Inntil du eventuelt vet at hun reiste på tur med symptomer eller før testresultater forelå, har har hun ikke gjort annet galt enn å gå på jobb syk. Ille nok det, men ingen grunn til å føle og mene noe om hvor lenge etter negativt testresultat det er moralsk riktig å holde seg hjemme sånn generelt for syns skyld. Det vil avhenge av om man er symptomfri, og foreløpig vet ikke du noe om det.

Endret av Hactar
  • Liker 3
Skrevet

Får se når hun kommer på jobb i morgen. 

Skrevet (endret)

Oppdatering. Hun har ringt og sagt at hun blir hjemme fra jobb et par dager til, og da har hun vært på hyttetur med venner i helgen. Så hun hadde symptomer når hun ble testet, og hun har hatt symptomer når hun har vært på tur med venner i helgen etter hun testet seg. 

Når man er syk skal man holde seg i ro til man er frisk. Ikke reise bort og dele hytte med venner, gå på krevende fjellturer og drikke alkohol i festlig lag. Selv om hun fikk negativt resultat kan hun fortsatt smitte andre med det hun har, og da må de også holde seg hjemme og teste seg for Korona. Noe som burde være unødvendig.

Når hun reiser på hytte, fester og går på langt turer når kroppen ikke er frisk tar det også lengte tid før hun blir helt restituert. Kanskje hun kunne ha gått på jobb mandag hvis hun ikke hadde reist på tur og overbelastet kroppen. 

Endret av Samsung
  • Opprett ny...