Rosa Sitron Skrevet 24. september 2020 #81 Skrevet 24. september 2020 2 hours ago, Fallabella said: Noen som har hørt noe nytt? Har lest både at noen tror det varer lenge og de som tror det er over på mandag.
Inzila Skrevet 24. september 2020 #82 Skrevet 24. september 2020 På 23.9.2020 den 20.09, ItchyBitchySpider skrev: Det er et valg. Det er også flere i samme situasjon som velger å flytte og kutte ned utgifter, eventuelt få en bedre betalt jobb. Men man må jo ha bussjåfører i Oslo. For hvis alle bussjåførene flytter eller får seg en bedre betalt jobb så er det jo ingen som kan kjøre bussen. Det er jo derfor det er streik, for at det skal være en lønn man kan leve av, også om man bor i Oslo. 5
ItchyBitchySpider Skrevet 24. september 2020 #83 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, Inzila skrev: Men man må jo ha bussjåfører i Oslo. For hvis alle bussjåførene flytter eller får seg en bedre betalt jobb så er det jo ingen som kan kjøre bussen. Det er jo derfor det er streik, for at det skal være en lønn man kan leve av, også om man bor i Oslo. Men det er jo ikke alle bussjåfører som har hjemmeværende kone uten inntekt og tre små barn. De aller fleste jeg kjenner, har en partner med inntekt. 6
Inzila Skrevet 24. september 2020 #84 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev: Men det er jo ikke alle bussjåfører som har hjemmeværende kone uten inntekt og tre små barn. De aller fleste jeg kjenner, har en partner med inntekt. Så for å være bussjåfør og bo i Oslo må du enten være uten barn, eller ha partner i arbeid, siden lønnen ikke er til å leve av. Har ikke lest det i noen jobbannonse før, og tviler sterkt på at det gjør at flere vil bli bussjåfør. 4
Thaila Skrevet 24. september 2020 #85 Skrevet 24. september 2020 4 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Men det er jo ikke alle bussjåfører som har hjemmeværende kone uten inntekt og tre små barn. De aller fleste jeg kjenner, har en partner med inntekt. Samfunnet vårt er ikke bygget opp på at noen skal være helt uten inntekt på den måten, mens andre tjener dobbelt ved å være i et lavlønna yrke uten utdannelse heller. Tro meg det er sikkert en kø av folk som ville tatt jobbene til de som streiker nå, seg som hadde vert villig til å jobbe for den inntekten. 7
Drizzt Skrevet 24. september 2020 #86 Skrevet 24. september 2020 Vi går trolig mot opptrapping f.o.m. lørdag hvis de ikke blir enige i morgen. Da blir det flere tusen nye sjåfører tatt ut i streik. Hvilke byer som blir rammet denne gangen?
Flovef Skrevet 25. september 2020 #87 Skrevet 25. september 2020 9 hours ago, Inzila said: Så for å være bussjåfør og bo i Oslo må du enten være uten barn, eller ha partner i arbeid, siden lønnen ikke er til å leve av. Har ikke lest det i noen jobbannonse før, og tviler sterkt på at det gjør at flere vil bli bussjåfør. Er ikke imot lønnsøkning hos bussjåfører, men med mindre man har svært god lønn er det jo sånn for alle i Norge 2020 at partner også må være i arbeid for å få det til å gå rundt økonomisk, spesielt når man har barn og spesielt når man bor i Oslo hvor for eksempel leieprisene er til å grine av. Hjemmeværende partner og 3 barn på min lønn hadde ført til at vi endte på gata, jeg har bachelor og jobber 100%. 5
Hattivatti Skrevet 25. september 2020 #88 Skrevet 25. september 2020 9 timer siden, Drizzt skrev: Vi går trolig mot opptrapping f.o.m. lørdag hvis de ikke blir enige i morgen. Da blir det flere tusen nye sjåfører tatt ut i streik. Hvilke byer som blir rammet denne gangen? Alle bussjåfører i Rogaland, Trøndelag, Vestland og Finnmark tas ut i streik leste jeg i aftenbladet.
Flovef Skrevet 25. september 2020 #89 Skrevet 25. september 2020 1 minutt siden, Ryuk said: Alle bussjåfører i Rogaland, Trøndelag, Vestland og Finnmark tas ut i streik leste jeg i aftenbladet. Det burde de gjort med en gang, siden økt trykk kanskje hadde ført til at streiken ikke hadde vart like lenge
Edie Skrevet 25. september 2020 #90 Skrevet 25. september 2020 Ryddet for kommentar til moderering. Edie, adm.
ItchyBitchySpider Skrevet 25. september 2020 #91 Skrevet 25. september 2020 1 time siden, Flovef skrev: Er ikke imot lønnsøkning hos bussjåfører, men med mindre man har svært god lønn er det jo sånn for alle i Norge 2020 at partner også må være i arbeid for å få det til å gå rundt økonomisk, spesielt når man har barn og spesielt når man bor i Oslo hvor for eksempel leieprisene er til å grine av. Hjemmeværende partner og 3 barn på min lønn hadde ført til at vi endte på gata, jeg har bachelor og jobber 100%. Dette. Jeg har høyere lønn enn bussjåførene, fordi jeg har blant annet 5 års høyere utdanning. Men jeg jobber i det offentlige, derfor har jeg ikke noe særlig utsikter mot lønnsøkning eller karrierevekst. Nå har jeg mange barn, men vi hadde ikke klart oss på min lønning alene, ei heller på lønningen til samboer som har fagbrev og samme lønn som disse bussjåførene. Jeg kjenner ingen som unner seg den luksusen å ha en hjemmeværende forelder. 6
Flovef Skrevet 25. september 2020 #92 Skrevet 25. september 2020 On point, Stavrum Det absurde er at samtidig med at det blir forbudt å ha mer enn 10 gjester i sitt eget hjem, så tillater man en streik hvor mange titalls ukjente - og uregistrerte - personer står som sild i tønne på trikk og t-bane og gjør en senere smittesporing umulig. 7
galaxy Skrevet 25. september 2020 #93 Skrevet 25. september 2020 På 20.9.2020 den 9.41, Humle Brumle skrev: Noen som vet hvor lenge en streik varer? Er det hele dagen, et par dager, hele uka? Hvor lenge tror dere streiken varer? Hilsen en som ikke har peiling på streiking😛 selvfølgelig er det ingen som vet det
Anciol Skrevet 25. september 2020 #94 Skrevet 25. september 2020 (endret) Håper det blir tvungen lønnsnemd, fordi guttungen min er avhengig av 3 busser for å komme seg til skolen og har ikke mulighet til å kjøre fordi mannen min trenger bilen , har liksom ikke lyst til å spørre foreldrene mine heller, vil ikke mase på de! Bergen og omegn rammes! Endret 25. september 2020 av Anciol 1
Sylveon Skrevet 25. september 2020 #95 Skrevet 25. september 2020 7 timer siden, Flovef skrev: On point, Stavrum Det absurde er at samtidig med at det blir forbudt å ha mer enn 10 gjester i sitt eget hjem, så tillater man en streik hvor mange titalls ukjente - og uregistrerte - personer står som sild i tønne på trikk og t-bane og gjør en senere smittesporing umulig. Ja, helt enig. Det er spot on. Jeg ville tro at byrådet i Oslo skulle uttrykke litt bekymring rundt situasjonen, men nei, det siste jeg leste er at byrådet vurderer et påbud om at alle serveringssteder skal registrere gjestene sine og at alle må ha på munnbind på kollektivtransporten. Jaja, meeeens... det er streik og trangt om plassen på kollektivtransporten. ❤️ 4
every woman Skrevet 25. september 2020 #96 Skrevet 25. september 2020 Det skal bli bra kaos i Trondheim fra i morgen. Her er det nesten bare buss, vi har en eneste trikkeliinje som går vestover. Jeg kan bare tenke meg hvor stappfull trikken kommer til å bli, det går aldri oftere enn hvert kvarter. T-bane finnes ikke, og togtilbudet vil kun funke for noen få.
Hatsumomo Skrevet 25. september 2020 #97 Skrevet 25. september 2020 14 timer siden, Ryuk skrev: Alle bussjåfører i Rogaland, Trøndelag, Vestland og Finnmark tas ut i streik leste jeg i aftenbladet. Jaja, blir det streik en uke så fyker det fort ut 3000 Kr på drosje til og fra jobb 😒 1
Gjest Homer Simpson Skrevet 26. september 2020 #98 Skrevet 26. september 2020 En buss sjåfør med samme lønn som en industriarbeider? Så det skal ikke lønne seg å ta utdanning? bare ta førerkort på buss så har du samme lønn som en med utdannelse 😂
Rosa Sitron Skrevet 27. september 2020 #99 Skrevet 27. september 2020 10 hours ago, Homer Simpson said: En buss sjåfør med samme lønn som en industriarbeider? Så det skal ikke lønne seg å ta utdanning? bare ta førerkort på buss så har du samme lønn som en med utdannelse 😂 Har industriarbeidere utdanning? Trodde de slik som mange bussjåfører har fagbrev? Og bussjåfører bør jo ha ekstra betalt for ansvar og risiko. 4
The Kitten Skrevet 27. september 2020 #100 Skrevet 27. september 2020 1 time siden, Rosa Sitron skrev: Har industriarbeidere utdanning? Trodde de slik som mange bussjåfører har fagbrev? Og bussjåfører bør jo ha ekstra betalt for ansvar og risiko. Det er mange som har ansvar og utsettes for risiko i jobben sin, uten å få ekstra betalt for det. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå