delias Skrevet 20. september 2020 #41 Skrevet 20. september 2020 Akkurat nå, delias skrev: Hele Viken, ja. Brakar og Ruter. * og Østfold Kollektivtrafikk.
Marimba Skrevet 20. september 2020 #42 Skrevet 20. september 2020 11 minutter siden, Drizzt skrev: Jeg leste noe om 4kr økning mens de forlanget 20kr. Ganske stor avstand. Jeg bare lurte på hvordan de kom ut i forhold til andre i oppgjøret. Kommuneansatte gikk feks opp 1600 i året. Synes ikke dette er året for at bussjåførene skal ta igjen et etterslep og gjøre det mye bedre i oppgjøret enn alle andre. Frontfaget var på 1,7% og dette har mange fått (feks kommuneansatte). Var tilbudet til bussene langt under dette, siden de går ut i streik? Det med tid til sikkerhetssjekk mener jeg derimot er mye mer innafor. Men jeg er redd det er et dårlig tidspunkt å streike på. Man bør jo ha støtte fra folket for å få igjennom en streik. 8
Leeloo Skrevet 20. september 2020 #43 Skrevet 20. september 2020 6 hours ago, tonebelinda said: Jeg kunne samkjørt. Men fordi vi skal holde avstand er det uaktuelt nå. Avstand i bil er vanskelig. Uten Corona hadde samkjøring vært mulig, med et par i nabolaget Ansiktsmaske? Så veldig mye nærmere hverandre sitter man ikke i bil. Teknisk sett kan man nå sitte ved siden av hverandre på buss/bane, selv om de fleste unngår det når mulig, men maske er anbefalt. 5
Drizzt Skrevet 20. september 2020 #44 Skrevet 20. september 2020 4 minutter siden, Marimba skrev: Jeg bare lurte på hvordan de kom ut i forhold til andre i oppgjøret. Kommuneansatte gikk feks opp 1600 i året. Synes ikke dette er året for at bussjåførene skal ta igjen et etterslep og gjøre det mye bedre i oppgjøret enn alle andre. Frontfaget var på 1,7% og dette har mange fått (feks kommuneansatte). Var tilbudet til bussene langt under dette, siden de går ut i streik? Det med tid til sikkerhetssjekk mener jeg derimot er mye mer innafor. Men jeg er redd det er et dårlig tidspunkt å streike på. Man bør jo ha støtte fra folket for å få igjennom en streik. Nei, jeg tror de fikk samme tilbud som alle andre. Men de vil ta igjen etterslepp etter flere år akkurat NÅ. Litt vanskelig for meg å støtte dem i dette akkurat i år ... 5
Gjest Kristina S. Skrevet 20. september 2020 #45 Skrevet 20. september 2020 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S.
Marimba Skrevet 20. september 2020 #46 Skrevet 20. september 2020 3 minutter siden, Drizzt skrev: Nei, jeg tror de fikk samme tilbud som alle andre. Men de vil ta igjen etterslepp etter flere år akkurat NÅ. Litt vanskelig for meg å støtte dem i dette akkurat i år ... Enig! Er på langt nær ikke fornøyd med eget oppgjør heller i år, men streik i år tenker jeg for egen del hadde vært helt uaktuelt. Jeg hadde ikke klart å stå streikevakt og argumentere til permitterte og konkursrammede at jeg i år skal være en lønnsvinner og virkelig heve meg over hva de fleste andre arbeidstakere har fått. 6
Drizzt Skrevet 20. september 2020 #47 Skrevet 20. september 2020 1 time siden, Marimba skrev: Enig! Er på langt nær ikke fornøyd med eget oppgjør heller i år, men streik i år tenker jeg for egen del hadde vært helt uaktuelt. Jeg hadde ikke klart å stå streikevakt og argumentere til permitterte og konkursrammede at jeg i år skal være en lønnsvinner og virkelig heve meg over hva de fleste andre arbeidstakere har fått. Nettopp. Jeg er ikke så fornøyd med eget oppgjør i år heller, men kunne ikke tenkt meg å streike og klage. Jeg har jobb, jeg klarer meg med samme lønn i 1-2 år til om nødvendig, mange andre mistet jobben eller gikk ned i stillingsprosent. At busssjåførene skal ta igjen hele 15-års etterslepet i år er for meg drøyt. Ikke mye dugnadsånd å finne i fagforeningene. Jeg er glad jeg ikke er og aldri blir medlem i LO og organisasjonene tilknyttet LO. 3
Gjest Lasox Skrevet 20. september 2020 #48 Skrevet 20. september 2020 (endret) Det vil bli mest sannsynligvis stoppet som følge av konsekvensene til å ikke kjøre buss. Bilene og togene vil bli fullt opp helt unødvendig. Konsekvensene av å ha langvarig streik vil bety enda høyere smittetall i Oslo-området. Da kan det være på vippepunktet til å bli lockdown. Det er ingen ønskelig situasjon for noen av partene! Endret 20. september 2020 av Lasox
heavyheart Skrevet 21. september 2020 #49 Skrevet 21. september 2020 Kan ikke arbeidsgiverorganisasjonen kompromisse på lønna da og sikkerhetssjekken. De sier de har tapt billettinntekter dette året og det har de vel, men i en reklame for Fellesforbundet ang streiken stod det at sjefen for busselskapet hadde fått 350K i lønnsøkning, så hva de driver med i toppetasjen der, skjønner jeg ikke. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 21. september 2020 #50 Skrevet 21. september 2020 18 minutter siden, heavyheart skrev: Kan ikke arbeidsgiverorganisasjonen kompromisse på lønna da og sikkerhetssjekken. De sier de har tapt billettinntekter dette året og det har de vel, men i en reklame for Fellesforbundet ang streiken stod det at sjefen for busselskapet hadde fått 350K i lønnsøkning, så hva de driver med i toppetasjen der, skjønner jeg ikke. Da blir det jo enda mer useriøst. 1
Sylveon Skrevet 21. september 2020 #51 Skrevet 21. september 2020 23 minutter siden, heavyheart skrev: Kan ikke arbeidsgiverorganisasjonen kompromisse på lønna da og sikkerhetssjekken. De sier de har tapt billettinntekter dette året og det har de vel, men i en reklame for Fellesforbundet ang streiken stod det at sjefen for busselskapet hadde fått 350K i lønnsøkning, så hva de driver med i toppetasjen der, skjønner jeg ikke. Har du link til den? Jeg har ikke sett den selv, men hadde vært interessant å se.
Rosa Sitron Skrevet 21. september 2020 #52 Skrevet 21. september 2020 14 hours ago, Marimba said: Jeg bare lurte på hvordan de kom ut i forhold til andre i oppgjøret. Kommuneansatte gikk feks opp 1600 i året. Synes ikke dette er året for at bussjåførene skal ta igjen et etterslep og gjøre det mye bedre i oppgjøret enn alle andre. Frontfaget var på 1,7% og dette har mange fått (feks kommuneansatte). Var tilbudet til bussene langt under dette, siden de går ut i streik? Det med tid til sikkerhetssjekk mener jeg derimot er mye mer innafor. Men jeg er redd det er et dårlig tidspunkt å streike på. Man bør jo ha støtte fra folket for å få igjennom en streik. I følge en bekjent som er tillitsvalgt så er det sikkerhetssjekk og at arbeidsgiver forskuterer sykepenger de streiker for. Lønn er det media som blåser opp. 3
Rosa Sitron Skrevet 21. september 2020 #53 Skrevet 21. september 2020 14 hours ago, Drizzt said: Nei, jeg tror de fikk samme tilbud som alle andre. Men de vil ta igjen etterslepp etter flere år akkurat NÅ. Litt vanskelig for meg å støtte dem i dette akkurat i år ... Jeg merker det er i år jeg faktisk støtter dem. 10
tonebelinda Skrevet 21. september 2020 #54 Skrevet 21. september 2020 1 time siden, Rosa Sitron skrev: I følge en bekjent som er tillitsvalgt så er det sikkerhetssjekk og at arbeidsgiver forskuterer sykepenger de streiker for. Lønn er det media som blåser opp. Bussjåførene ønsker høyere lønn og bedre arbeidstidsordninger, skriver Fellesforbundet på sine nettsider.
tonebelinda Skrevet 21. september 2020 #55 Skrevet 21. september 2020 1 time siden, Rosa Sitron skrev: I følge en bekjent som er tillitsvalgt så er det sikkerhetssjekk og at arbeidsgiver forskuterer sykepenger de streiker for. Lønn er det media som blåser opp. De ønsker en lønnsøkning på 20 kroner per time, eller 40 000 kroner i året. Andre grupper har fått en vekst på mellom to og tre kroner i timen 1
Rosa Sitron Skrevet 21. september 2020 #56 Skrevet 21. september 2020 48 minutter siden, tonebelinda said: Bussjåførene ønsker høyere lønn og bedre arbeidstidsordninger, skriver Fellesforbundet på sine nettsider. At de ønsker høyere lønn er det ingen tvil om. Men det er ikke nødvendigvis derfor de streiker. Men mulig han bare pynter på sannheten altså.
Almost handsome Skrevet 21. september 2020 #57 Skrevet 21. september 2020 På 20.9.2020 den 12.37, Kjetil E skrev: Da det var buss-streik i Akershus på slutten av 90 tallet varte den i flere uker. I 98 husker jeg. Varte i 4 uker 1
heavyheart Skrevet 21. september 2020 #58 Skrevet 21. september 2020 3 timer siden, Sylveon skrev: Har du link til den? Jeg har ikke sett den selv, men hadde vært interessant å se. En nettannonse var det😅
tussi84 Skrevet 21. september 2020 #59 Skrevet 21. september 2020 Enn ser fort hvor avhengig folk er av å ha tilgang til bil som backup når deler av kollektiv trafikken streiker. Ikke alle bor i nærheten av t bane/trikk eller tog, og en del steder er det bare buss som går. Ikke alle kan gå/sykle til jobb pga avstand. En annen ting er at mange har barn i bhg/Sfo som skal bringes og hentes innenfor åpningstidene. Bhg kan ikke vente til kl 1730 med at du får hentet barna fordi reiseveien din med sykkel feks er 1,5 t. Bhg vil heller ikke være åpen før du må sykle/gå til jobben. Skal ha ganske kort reiseavstand i gå/sykkel avstand for å rekke det. Taxi i lengden nytter jo heller ikke for folk flest. 1 mil ca på Taxi blir fort en 500 kr en vei. 5000 kr i uka det. 6
Humle Brumle Skrevet 22. september 2020 Forfatter #60 Skrevet 22. september 2020 Nå begynner jeg å savne bussjåførene på alvor🥺 Greit i starten å bli kjørt i varm bil og sånn. Men nå er det ganske stress as. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå