Gå til innhold

Um, hvor lenge skal bussene streike?

Anbefalte innlegg

Skrevet
32 minutter siden, Tamsi skrev:

Jeg kjøpte nytt busskort for en uke siden, det gjør jeg ganske skjelden for jeg gidder egentlig ikke å ta meg råd til det. Og jeg trodde ikke streiken skulle komme hit.

Nå er alle bussene ute her også, men tida på månedskortet tikker videre. Har tre uker igjen på det, men jeg får kanskje ikke brukt det i det hele tatt da? Går det an å få pauset det eller noe? Synes det er skikkelig dritt å bruke nesten tusen kroner på noe jeg nektes å bruke.

I Oslo og Viken får du refundert for resten av perioden på månedskortet/periodebilletten

Videoannonse
Annonse
Skrevet
29 minutter siden, tonebelinda skrev:

I Oslo og Viken får du refundert for resten av perioden på månedskortet/periodebilletten

Og i Bergen.

Skrevet
17 timer siden, Inzila skrev:

Jeg skjønner argumentet ditt, og det er jo faktisk slik at det er flere yrker som burde hatt høyere lønn. Yrker vi sårt trenger flere folk i, og da er lønn viktig for å rekruttere nye mennesker inn i yrket, og beholde de som alt er der. Og vi kan ikke si at bussjåfører ikke skal få mer lønn, fordi andre yrker man kan sammenligne med i forhold til utdanning ikke får bedre betalt. Nå er det bussjåførenes tur til å kjempe for høyere lønn, så kanskje andre yrker kommer etter. 

Vet du konkret hva bussjåførene har i lønn? De ligger på ca 33 000, noe som er på nivå med renholdere, bønder, fiskere og mange ulike serviceyrker. I tillegg har de overtid, de har tillegg for delt skift, de har tillegg for forsinkelser, de reiser for kr 500 i året innenfor det kollektive systemet de arbeider. Det blir noen tusenlapper av det og.

Når man steiker, må man også være ærlig og kommunisere ut alle sidene ved lønnen, ikke bare det som er egnet til å få støtte fra publikum. Når det gjelder arbeidsforhold, f eks sikkerhet og komfort, så er det sikkert ikke verdens beste forhold ombord på en buss. Men man kan ikke kreve alt på en gang.

Og så synes jeg faktisk at man må ta hensyn til den tiden vi er i. Hvor mye inntekter har kollektivsystemene nå, når vi helst ikke skal bruke buss, trikk og bane? Hvem tror du må betale for den økte lønnen til syvende og sist? Det er passasjerene. 

Man må faktisk sette tæring etter næring, både privat og i arbeidslivet.

• Liker 4
Skrevet
On 9/20/2020 at 11:16 AM, Kristina S. said:

Ja, vel. 

Selv om dere kun stemmer høyrepartier og kun leser blogger til influencere på fritiden, så skader det ikke å lære litt om hvordan folk fra veldig trange kår har kjempet og slitt for at vi har de rettighetene vi har i dag. Noen stikkord:

Den idustrielle revolusjon, fabrikkarbeid var nytt, folk mistet arbeid på gård og bygd, skaffet seg arbeid i byene. Det som ventet dem der var hardt arbeid på fabrikker, veldig lav lønn, usle boforhold, folk ble stablet i skur uten innlagt vann, uhygienisk, store forskjeller på fattig og rik, kapitalister, kapitalister som drev fabrikkene brydde seg overhodet ikke hvordan arbeiderne hadde det, drev slavearbeid, ble behandlet som insekter. 

https://snl.no/arbeiderbevegelse

https://snl.no/arbeiderklasse

https://snl.no/streik

https://no.wikipedia.org/wiki/Streik

https://www.fagforbundet.no/rettigheter-i-arbeidslivet/streik/

Oslo kommunes boligpolitikk i hundre år – Historieblogg.no

Feil. Den industrielle revolusjon førte til at barn kunne slutte å jobbe og dø på gårder til å bli sendt på skole for første gang. Det er ikke slik at det var bedre på gårdene. Det var verre. Har ikke en dritt med fagforeninger å gjøre. Det har med velstandsøkning som følger av automasjon og effektivisering å gjøre. 

Kina gikk gjennom samme prosessen i de senere år. 

• Liker 2
Skrevet

Hva kommer til å skje på møte med riksmegler imorgen? Er det han som bestemmer om det blir tvungen lønnsnemnd?

Skrevet
På 28.9.2020 den 0.44, tonebelinda skrev:

Virkelig? Det ville vært rettferdig. 

Gjest Salikatten
Skrevet

Jeg jobber ikke så lenge det varer. kommer meg ikke bort. er dumt at jeg må miste inntekts pga dette..

Skrevet

Vel bussene streiker ikke lenger. De begynner å kjøre fra kl 12 i dag.

Skrevet
2 timer siden, CrystalGold skrev:

Vel bussene streiker ikke lenger. De begynner å kjøre fra kl 12 i dag.

Hvor mye gikk bussjåførene opp i lønn?

Skrevet
1 time siden, Ayesh skrev:

Hvor mye gikk bussjåførene opp i lønn?

Vg les linken

Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Skrevet
5 timer siden, Kristina S. skrev:

Det er bare å gratulere. Stå på krava. 

Vel. De "sto ikke på krava (en floskel av et uttrykk, for øvrig)," de endte opp med å godta halvparten av lønnskravet de gikk ut i streik for. Mange av sjåførene er misfornøyde.

• Liker 1
Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Skrevet (endret)
2 timer siden, Kristina S. skrev:

Hvorfor liker du ikke det uttrykket? Jeg synes det er et godt uttrykk. Det kan godt være at mange er misfornøyde, men de har ikke streiket på over 20 år, så derfor var det bra de endelig gjorde det. Noen av dem er fornøyde, andre ikke. De varsler tøffe forhandlinger ved neste hovedoppgjør også.

Før streiken så fikk de 3.50 hvorfor skal de streike for 2kr, de sto ikke på kravene

Endret av Nole
Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...