Gå til innhold

Um, hvor lenge skal bussene streike?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Freia.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, ... said:

Stusset også på denne. Trodde ikke mer enn 230kr/t var dårlig, men hvis det i tillegg er slik at de jobber 34t i uka i stede for 37,5t er jo timelønna over 254 kr/t.

Forstår at de vil ha betalt for den tida de faktisk er på jobb, men selve lønna virker ikke spesielt lav.

• Liker 4
Skrevet

Det kan vi ikke vite. Forstår de er frustrerte over arbeidstidene. Må jobbe litt, ha fri midt på dagen også jobbe igjen. Det er jo elendig! Men leste en artikkel om en sjåfør som tjener 450 000kr årlig. Jeg må si det ikke er så ille da. Det er jo fagbrev og ikke høyere utdanning. Jeg har høyskoleutdanning og tjener rett i overkant av 500 000kr. Jeg jobber også ugunstige tider. 

Når det er sagt, så forstår jeg de går ut i streik. Dette påvirker oss alle og da ser man hvor avhengig man er av sjåførene. Dette gir ringvirkninger og jeg håper det løser seg raskt i deres favør. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Klar*a skrev:

Stusset også på denne. Trodde ikke mer enn 230kr/t var dårlig, men hvis det i tillegg er slik at de jobber 34t i uka i stede for 37,5t er jo timelønna over 254 kr/t.

Forstår at de vil ha betalt for den tida de faktisk er på jobb, men selve lønna virker ikke spesielt lav.

Grunnen til at han sliter økonomisk er jo at han bor i Oslo, har tre barn og en kone uten inntekt.

Isolert sett er ikke 450.000 lavt.

• Liker 7
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette.

Kragebein, adm

Skrevet

Lurer jeg også på, kommer meg ikke på jobb og taper penger på dette. Varer dette stort lenger sliter jeg. Ikke så hyggelig å høre om trikker som ikke får igjen dørene heller pga stor folkemengde, hallo smitte! 

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, ... skrev:

Grunnen til at han sliter økonomisk er jo at han bor i Oslo, har tre barn og en kone uten inntekt.

Isolert sett er ikke 450.000 lavt.

Men det har han valgt selv. De har selv ordnet seg slik at  bare den ene forelderen jobber, og de har tre barn. Hvis kona er frisk og rask, så kan hun jobbe. Hvis hun ikke er det, bør det finnes ordninger der sykdommen hennes blir fulgt opp. De fleste som kommer i slike situasjoner der den andre ikke kan jobbe, må bytte til jobb med høyere inntekt. Eller er det slik at hvis man for eksempel er renholder, får 8 barn og vil ha hjemmeværende kone, så kan man bare kreve 200 000 i lønnspålegg for å kunne forsørge alle sammen? Eller ei som blir 100 % alenemor i yrke med turnus kan plutselig kreve å jobbe 6 timer dagen på dagtid, og få like mye i lønn som turnusen?

• Liker 6
Skrevet

Tror dere det vil kunne ta opp til fire uker med busstreik som jo har hendt før, til tross for pandemi og smittevern?

Skrevet
23 minutter siden, Flovef skrev:

Tror dere det vil kunne ta opp til fire uker med busstreik som jo har hendt før, til tross for pandemi og smittevern?

Håper da virkelig ikke det. Men det er jo ikke umulig. Ingen vet 😕

Skrevet
37 minutter siden, Humle Brumle said:

Håper da virkelig ikke det. Men det er jo ikke umulig. Ingen vet 😕

Ikke jeg heller, er en time å gå til jobb og må levere i bhg også, har ikke noe valg enn å ta taxi og det vil bli dyrere enn hva jeg tjener på en dag, altså vil jeg med andre ord betale og tape penger for å jobbe 😣

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, ... skrev:

Ikke hvis man absolutt vil bo i Oslo, har kone som ikke jobber (og sikkert aldri har jobbet - det står at hun er syk og under rehabilitering, men om hun tidligere hadde vært i arbeid ville hun jo da hatt enten sykepenger eller AAP...) og i tillegg har valgt å få hele tre barn.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, velociraptor skrev:

Ikke hvis man absolutt vil bo i Oslo, har kone som ikke jobber (og sikkert aldri har jobbet - det står at hun er syk og under rehabilitering, men om hun tidligere hadde vært i arbeid ville hun jo da hatt enten sykepenger eller AAP...) og i tillegg har valgt å få hele tre barn.

Det er et valg. Det er også flere i samme situasjon som velger å flytte og kutte ned utgifter, eventuelt få en bedre betalt jobb. 

Skrevet
2 hours ago, Fallabella said:

Noen som har hørt noe nytt? 

Siste jeg leste var at dette kan vare lenge :( 

Skrevet

Jeg må gå fra og til byen som tar meg en time hver vei! 😅 Kommer til å bli sprek da. Men håper seriøst dette tar slutt snart! 

• Liker 2
Skrevet
På 21.9.2020 den 16.33, tussi84 skrev:

Enn ser fort hvor avhengig folk er av å ha tilgang til bil som backup når deler av kollektiv trafikken streiker. Ikke alle bor i nærheten av t bane/trikk eller tog, og en del steder er det bare buss som går. Ikke alle kan gå/sykle til jobb pga avstand. En annen ting er at mange har barn i bhg/Sfo som skal bringes og hentes innenfor åpningstidene. Bhg kan ikke vente til kl 1730 med at du får hentet barna fordi reiseveien din med sykkel feks er 1,5 t. Bhg vil heller ikke være åpen før du må sykle/gå til jobben. Skal ha ganske kort reiseavstand i gå/sykkel avstand for å rekke det.

Taxi i lengden nytter jo heller ikke for folk flest. 1 mil ca på Taxi blir fort en 500 kr en vei. 5000 kr i uka det.

Man kan ta svært mye taxi for de pengene man sparer på å ikke ha bil. Et typisk bilhold koster fort 50 000 kr i året, 10 uker med taxi det! 

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Traktor skrev:

Man kan ta svært mye taxi for de pengene man sparer på å ikke ha bil. Et typisk bilhold koster fort 50 000 kr i året, 10 uker med taxi det! 

Jo da men det er ikke mange som har alle som har mange tusen å bruke på taxi per mnd. Vi har heldigvis bil, men skulle mannen måtte ta taxi til jobb i 10 dager hadde omtrent 65 prosent av lønna forsvunnet til det, og det hadde vi ikke hatt mulighet til økonomisk. Hadde det vært 15 dager så hadde brått hele lønna blitt brukt opp på drosje. Han ville ikke tjent per dag omtrent like mye som han brukte på taxi..

I snitt bruker vi 3000 kr på bil i mnd.  

Endret av tussi84
  • Liker 1
Skrevet

En buss kan ikke streike av fri vilje.
Dessuten kan de repareres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...