AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #21 Skrevet 20. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg hadde glatt gått for hus! Vi bor 4 personer i 4 roms 120 kvm og det er egentlig aldri plass til det vi trenger og ønsker å ha. Planløsningen er dårlig, det er vanskelig å finne fornuftig plass til oppbevaring og selv om det høres stort ut så er det vanskelig å få utnytta plassen når hele leiligheta er lang og smal. Det er utrolig frustrerende å ha det romslig og trangt på samme tid, for teoretisk er det masse plass, men i praksis... Anonymkode: 28073...754 Vi bruker også utrolig mye tid på å rydde, organisere og vaske for ellers flyter det overalt. Skitt og støv dras også med overalt for alt er på ett plan. Jeg hadde drept for å hatt et vaskerom og en skikkelig bod for oppbevaring av alt man trenger, men ikke bruker hele tiden. Anonymkode: 28073...754
Paw Patrol Skrevet 20. september 2020 #22 Skrevet 20. september 2020 Bor alene i 260 m2 med to barn. Driver å pusser opp nå, og skal innrømme at tiden ikke alltid strekker til til klesvask, plenklipp, hekk klipp, fritid med barna, støv vask, støvsuging. Planen er heldigvis og leie ut 55m2 så da blir det mindre plass å passe på! 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #23 Skrevet 20. september 2020 Vi har 300 kvadrat. Elsker det! Huset er 8 år så ingen vedlikehold på lenge og ingen oppussing på minst 20 år. Vi har stooort gjesterom, vaskerom, entre, treningsrom og lager. Vasking går fint med en robotstøvsuger og all hverdagen foregår mest i en etasje. Jeg vasker ikke de rommene vi ikke bruker til hverdag hver uke, bare når det er nødvendig. Anonymkode: 1bd55...ab7 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #24 Skrevet 20. september 2020 Vi bor i stort hus (2 voksne og 3 barn). De to minste er ganske små og leker gjerne samme sted som vi voksne er - og det er langt til soverommene deres så der er de ikke så mye akkurat. Eldste er 9 og må si at jeg synes det er FANTASTiSK med stort hus med stue i to etasjer. Da har han og kompisene et sted å være, der de kan bråke, spille, danse, prate og kose seg uten å måtte sitte sammen med oss gamliser. Men stort hus = mye vasking og vedlikehold. Ville nok ikke vært så begeistret for å bo her om vi ikke hadde hatt vaskehjelp, noe omtrent alle i nabolaget har. Anonymkode: 0f699...975 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #25 Skrevet 20. september 2020 Ts her Tusen takk for knallgode svar fra dere! Både de som påpeker ulemper med stort hus, og de andre som balanserer det litt. Nå har vi et rekkehus uten utvendig vedlikehold, vi har hage utenfor, men trenger ikke klippe gress eller måke snø selv. Det er en luksus som jeg nok undervurderer litt. Ungene synes de har veldig små rom, og jeg skjønner godt at de vil ha noe større. De måtte byttet skole, men jeg tenker at det ikke nødvendig er negativt, for de har ikke så mange/gode venner egentlig. Men de vil jo selvfølgelig ikke flytte, det vil vel barn aldri. Men jeg teor de kunne fått det enda bedre et annet sted. Eller, det vet jeg jo strengt tatt ikke... Vi har ingen mulighet for å organisere boligen bedre enn vi gjør, jeg bruker mye tid på å tenke på utnyttelse av plassen, flytte rundt på ting, nye oppbevaringsmøbler osv. Og jeg vet egentlig at det er bedre å kvitte seg med ting enn å organisere bedre. Vi hadde vaskerom i det forrige rekkehuset vårt, men jeg satte ikke pris på det, for jeg glemte at jeg hadde det, dumpet bare klær inn, og så ble jeg overveldet av kaoset en uke senere. Nå har vi vaskemaskin på badet, og det er mye enklere å få vasket klær jevnlig, for jeg ser det når jeg er på badet. Det skal sies at de 105 kvadratmeterene våre har en god planløsning. Et annet moment er at vi betaler dyrt for å bo sentralt, og jeg syns det er litt unødvendig. Jeg er uansett på vei til å bytte jobb, og kan jobbe overalt (sykehjem). Og på det nye stedet er det tog som tar mannen like raskt til sentrum som bussen tar fra der vi bor nå. Men vi har brukt mye penger og tid på å organisere dette huset slik vi vil ha det. Med utvendig solskjerming, ekstra kjøkkeninnredning, projektor i taket med skjulte ledninger, maling, garderobeskap m.m. Mannen har satt opp masse smarthus-greier. Og vi har generelt investert både tid og penger. I et annet hus ville vi begynt alt det der på nytt. Anonymkode: 0fed8...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #26 Skrevet 20. september 2020 Vi gikk fra 130kvm til 260kvm, og elsker det! Syns førstnevnte var for lite for fire. Nå har vi stor kjellerstue barna kan spille i, stor stue og kjøkken, masse lekeplass i tredje etasje. Minuset er at det er MYE vedlikehold av et så stort hus. Både av terrasser, maling, plen, hekker osv. Støvsuging blir som regel alltid gjort kun i hovedetasjen, de andre etasjene mye sjeldnere. Det er et mas å vaske klæra i hovedetasjen, og måtte bære det "flere mil" for å legge det bort. Sånn ellers er det bare positivt. Anonymkode: 46aa3...e5c 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #27 Skrevet 20. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Fint for ungene å kunne leke inne og ikke bare sitte på pc Anonymkode: 67d97...54e Really? Har ikke unger plass nok til å leke på 100 m2? Vi har stue og åpen kjøkkenløsning på 50 m2, de har hvert sitt romslige soverom. I tillegg lekeplasser og hageflekk. Anonymkode: 1bc79...48a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #28 Skrevet 20. september 2020 Vi er i en ganske lik situasjon. Bor på 106 kvadrat og har barn nr 2 på vei. Enderekkehuset vårt er et par år gammelt og vi har brukt ganske mye tid og penger på å gjøre det pent inne og ute da vi flyttet inn. Vi har funnet ut at med smarte løsninger har vi det mer enn fint nok her vi bor. Vi har et pent og moderne hus, og kan for en billig penge gjøre det veldig lekkert her med gardiner, maling, puter, planter osv. Vi tjener en del over snittet og jeg får en luksusfølelse av å ha råd til pent interiør i et stilrent hus. Vi har råd til vaskehjelp og har det veldig fint i dette fine huset vi liker å ha råd til ferier og uforutsatte utgifter, så her blir vi nok med mindre vi stiger veldig mye i lønn. Anonymkode: 9741f...4e6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #29 Skrevet 20. september 2020 Glemte å skrive at det er så deilig at det er overkommelig med arbeid i huset:) trenger ikke tenke på oppussing eller noe, hvis vi maler eller henger opp en hylle er det kanskje nok til å utgjøre en stor forskjell, og alle sånne ting er litt sånn overskuddsproskjekt, vi har og god oversikt over tingene våre og kvitter oss med alt vi ikke trenger vi slapper veldig godt av her! Og det er lett å holde rent👍 Anonymkode: 9741f...4e6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #30 Skrevet 20. september 2020 Jeg har akkurat flyttet fra 250 kvadratmeter til 130. Og det er virkelig en befrielse. Så utrolig mye drit og ræl som samler seg opp når en har stor plass. Å rydde ut var et mareritt. Vedlikeholdskostnadene var også store. Anonymkode: 1ca57...d04 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #31 Skrevet 20. september 2020 11 timer siden, Hmmmmmm skrev: Jeg flyttet fra 116 til 260 ca. Huset vi har nå er plettfritt hele tiden i forhold til forrige hus. Det er fordi tingene våres nå endelig har plass i dette huset. Da mener jeg nødvendige ting. To ytterganger, sørger for at vi nå kan ha en gang til gjester som ikke innholder sko på gulvet eller jakker hengenes over alt. Kjøkkenet er så stort at ingenting behøver å stå på benken. Dette var kanskje ikke det du var ute etter men😝 Syns bare at det bare har vært en drøm Det er egentlig dette jeg drømmer litt om, å få plass til alle tingene våre. Ser for meg at jeg kan skape mer orden enn jeg får til her, fordi det rett og slett ikke er plass til nødvendige ting. Og planløsningen er utnyttet så godt at det ikke finnes noen muligheter for å skape denne plassen. Men jeg ser såppas mange ulemper med stort hus, og fordeler med å kvitte seg med ting, at vi nok heller gjør det. Tar en gjennomgang på om tingene virkelig er SÅ nødvendige som jeg skal ha det til. Det er tross alt ganske dumt å betale masse ekstra i kvadratmeterpris for å få plass til gjenstander man kan klare seg uten. Ts Anonymkode: 0fed8...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #32 Skrevet 20. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er i en ganske lik situasjon. Bor på 106 kvadrat og har barn nr 2 på vei. Enderekkehuset vårt er et par år gammelt og vi har brukt ganske mye tid og penger på å gjøre det pent inne og ute da vi flyttet inn. Vi har funnet ut at med smarte løsninger har vi det mer enn fint nok her vi bor. Vi har et pent og moderne hus, og kan for en billig penge gjøre det veldig lekkert her med gardiner, maling, puter, planter osv. Vi tjener en del over snittet og jeg får en luksusfølelse av å ha råd til pent interiør i et stilrent hus. Vi har råd til vaskehjelp og har det veldig fint i dette fine huset vi liker å ha råd til ferier og uforutsatte utgifter, så her blir vi nok med mindre vi stiger veldig mye i lønn. Anonymkode: 9741f...4e6 Det er akkurat sånn vi har det og, to år gammelt enderekkehus, og vi har gjort det veldig fint her med møbler, solskjerming m.m. Jeg har også vaskehjelp, og koser meg med den luksusen. Huset er pent og moderne. Men kanskje det er derfor jeg leker med tanken om noe nytt, det er ikke mer å gjøre her, jeg liker prosjekter...Kanskje jeg burde male noen vegger istedenfor, mye billigere enn flytting 😂 Ts Anonymkode: 0fed8...2fa
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #33 Skrevet 20. september 2020 12 timer siden, Batteri skrev: 105 kvadratmeter på fire personer lite?! Ja Anonymkode: 92266...09c
Dingelingdingelang Skrevet 21. september 2020 #34 Skrevet 21. september 2020 Vi flyttet fra 130 kvm til 280 kvm, og det er en drøm altså! Vi har to barn på 6 og 2 år, og allerede merker vi at de har mer armslag her, og at det spesielt for 6 åringen er kjekkere å få besøk. Vi har 5 soverom og 2 stuer, ene stuen har stort lerret og prosjekter, og fungerer som hjemmekino. Stort vaskerom. Og walk in og eget foreldrebad på vårt soverom, som er helt nydelig! Et soverom er gjesterom da vi ofte har besøk siden vi ikke bor i vår hjemby. Et annet soverom er kombinert hobbyrom og hjemmekontor, med sovesofa. Ungene sine rom er på 15 kvm. Også har vi plass til treningsrom i hallen med gjesterommene. Vi har meldt oss ut av treningsstudio som vi aldri rakk, og tar heller korte økter hjemme mens ungene leker eller sover. Vi har spisebord til 8 fast på kjøkkenet, slik at vi alltid har plass til å spise selv om ungene f. Eks maler ved siden av. Og stort deilig kjøkken! Og vi har walk in garderobe i yttergangen.😁 Det som er det beste med dette huset er at det alltid virker mye mer strøkent enn der vi bodde før. Ungene kan herje en hel dag, og det ser likevel greit ut, da det tåler litt rot pga størrelsen. Vi er endelig der at vi tør å åpne døren hver gang det ringer på. Meg og mannen har kon mariet hele huset, så vi har absolutt ikke for mange ting. Jeg har f. Eks kapselgarderobe, og trives med det. Så vi kjenner oss ikke igjen i at det automatisk fyller seg opp med ræl. Hvert rom er bare litt større enn det var før, pluss at vi har et ekstra soverom. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #35 Skrevet 22. september 2020 På 20.9.2020 den 21.10, AnonymBruker skrev: Ja Anonymkode: 92266...09c Ikke i Oslo, og heller ikke i veldig mange andre land. Det kommer helt an på hvem man sammenligner med. Det viktigste er at man selv trives. Jeg kunne aldri trivdes i et stort hus fordi jeg orker bruke mye tid på å gjøre rent i tillegg til jeg lett roter. Går fort å vaske og rydde siden bor på under 100kvm. Synes også store hus kan bli upersonlige. Anonymkode: 0b275...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #36 Skrevet 22. september 2020 Det er jo mye lettere å holde et stort hus ryddig. Anonymkode: 02c12...364 4
Gjest Skrevet 22. september 2020 #37 Skrevet 22. september 2020 (endret) På 20.9.2020 den 10.13, AnonymBruker skrev: Planløsningen er dårlig Dette opplever jeg på generell basis som et større problem enn antall kvm og om det er enebolig, tomannsbolig, rekkehus eller leilighet. God planløsning gir god plassutnyttelse. Driver seg og ser på boliger, og det blir nok rekkehus i denne omgang, så får man heller flytte videre om en ti års tid om vi trenger mer plass. De som har vært aktuelle har hatt 3-4 soverom, 2 bad/vaskerom som kan gjøres til bad og ekstra stue, og ligger på 140-150 kvm. Tenker dette er mer enn nok. Endret 22. september 2020 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #38 Skrevet 22. september 2020 Veninna mi har iallefall uttrykt et oppgitt ønske i hele sommer om å brenne ned hele huset. I år brukte de opp alle ferieukene på husarbeid og vedlikehold, både hennes og mannen sine. Alle de fine solskinnsdagene gikk til å male og beise, og så var det noe dyrt rørleggerarbeid. Hun veksler 50/50 mellom å klage over huset, og lure på hvorfor jeg ikke skal kjøpe eget snart. Anonymkode: 4eb15...a5b
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #39 Skrevet 22. september 2020 Det er mer som må vedlikeholdes. Ikke bare som i støvsuging og vasking - der kan man redde mye med robotstøvsuger. Men huset må males, stort hus tar lengre tid og mer penger å male enn et lite hus. Det har langt større tak, og stort tak er skitdyrt å skifte når den tid kommer (vi måtte ut med 500 000 for vårt...). Flere bad = mye mer penger når ting ryker og må pusses opp. Ting skal holdes oppvarmet, noe som krever strøm, som igjen krever penger. Det er vedlikeholdet, og kostnadene, vi synes er verst. Det er digg med masse plass, når man ikke tenker på pengene og jobben.. Digg med masse skap. Men ikke så gøy nå, når taket må skiftes, begge badene er gamle og sletne, mange av vinduene burde skiftes etter hvert, vi brukte alt finværet i sommer på å male huset, o.l. Anonymkode: 10b7a...504
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #40 Skrevet 22. september 2020 Dyrt vedlikehold, høye strømutgifter, mye å vaske, rotet kan spre seg til alle rom. Mye plass gjør at ting samler seg opp i større grad. Lite sosialt (faktisk, mange vil kanskje stusse, men med tenåringer kjenner jeg på at det er veldig lett for dem å snike seg unna hele tiden så vi knapt ser dem). Masse oppbundet kapital vi heller kunne brukt på noe annet. Maling og måking. Og den jævla hagen med trærne som er så høye at vi må leie inn hjelp til å beskjære dem... Nei, takke meg til leilighet altså. Så fort barn nummer tre flytter ut, slik at vi bare har tre igjen, skal jeg inn i leilighet, aldri male et malingstrøk mer i mitt liv, slippe å betale 70 000 for å unngå lekk i taket, og bare forholde meg til pyntelige verandakasser med mine foretrukne vekster i. Jeg foretrekker å bruke minst mulig tid og penger på å bo, vil heller gjøre andre ting. Anonymkode: 6bc5a...684 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå