Gå til innhold

Minn meg på ulempene med stort hus 😂

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i liten (ca 105 kvadratmeter) splitter ny bolig. Trives her, men plassen er litt knapp. Det fungerer,begge ungene har hvert sitt knøttlille rom, og vi har to bad og en liten tvstue/kontor i tillegg til stue/kjøkken. Greit med lagringsplass har vi også, både ute og inne. Så egentlig har vi alt vi trenger. Men så dukker det opp et stort hus med alt jeg kunne drømme om, til en pris vi kunne gitt, i et område som kan fungere. Mannen ville fått hobbyrommet han ønsker seg, vi ville hatt garasje til to biler, masse kjøkkenplass, vaskerom, tvstue til ungene osv. 

Kan noen hjelpe meg å komme på alle ulempene her? 😂 Vedlikehold, samle rot, må ha masse nye møbler, bytte skole på ungene, lenger vei til jobb.

Jeg liker det minimalistiske. Kvittet oss med masse ting og tang. Vi har ikke plass til å lagre masse ting her, har lite kjøkkenskap, så må ta harde avgjørelser, og det er litt godt og.

Jeg har ei venninne som flyttet til et digert hus for noen år siden, og det er så vanvittig kaos der, alltid. De hadde det ikke sånn i lite rekkehus. Kan virke som at det blir for mye vedlikehold og husarbeid for henne. Og hun har så mye plass at hun kan ta vare på alt mulig. 

Kom gjerne med noen innspill til tankene mine :)

Anonymkode: 0fed8...2fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor stor er forskjellen i pendlevei til jobb? Må barna bytte skole? 

Hvis dere ikke får tid til å bruke det nye hobbyrommet fordi dere må bruke lang tid på å pendle er det vel ikke vits😄

Anonymkode: 281d5...f72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er digg med et stort hus. Glad for mye oppbevaringsplass, men herregud.. det er så mye å vaske! Og alt blir støvete så fort 😅

Bodde på 80 kvm før og hadde det nærmest støvfritt. Hakke sjans nå med 180 kvm.

Anonymkode: b0739...0c0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt å vedlikeholde når du skal ha ny kledning, etterisolering, nytt tak eller nye vinduer. 
større utgifter når du skal legg nytt gulv, veggplater, maling etc. Flere bad å pusse opp, to stuer og pusse opp. Mer støv å tørke (takk gud for robotstøvsuger) større plen å klippe, større uteareal å vedlikeholde. Dyrere strømregning, mer arbeid å vaske, dyre huslån. 

Av og til skulle jeg ønske vi hadde kjøpt noe mindre. Men i år når det har vært mye innetid er jeg glad for mye plass å boltre seg på.

Anonymkode: 67d97...54e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er 4 personer som har det for trangt på 100 m2, så har dere alt for mye dere ikke trenger... Tenk på hvor mye ræl dere da sikkert hadde fylt et stort hus med 😲

Anonymkode: 864bc...22a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor på 115 m2, også rekkehus. 4 stk. Vi kunne alltid ønsket oss mer plass, men vi gjør også harde prioriteringer på hva vi drar inn. Og det føles faktisk litt befriende! Vi har masse tid vi kan bruke på andre ting enn vedlikehold og vasking.

Jeg gjør rent hele huset på en time. Ungene våre har de største rommene, vi har det minste. Men det går helt fint! 

Større hus blir dyrere vedlikehold, og ikke minst høyere strømregning, spesielt hvis det er eldre hus. Og så hadde jeg aldri byttet skole på barna, det er noe jeg mener man burde unngå(med mindre det er en dårlig skole, ungene ikke trives osv)

Anonymkode: 1bc79...48a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Batteri skrev:

105 kvadratmeter på fire personer lite?! 

Ja. Fint for ungene å kunne leke inne og ikke bare sitte på pc

Anonymkode: 67d97...54e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra 116 til 260 ca. Huset vi har nå er plettfritt hele tiden i forhold til forrige hus. Det er fordi tingene våres nå endelig har plass i dette huset. Da mener jeg nødvendige ting. To ytterganger, sørger for at vi nå kan ha en gang til gjester som ikke innholder sko på gulvet eller jakker hengenes over alt. Kjøkkenet er så stort at ingenting behøver å stå på benken. Dette var kanskje ikke det du var ute etter men😝 Syns bare at det bare har vært en drøm

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et lite, gammelt hus (oppusset og god standard til tross for alder på huset), og vi tenker hele tiden at vi ønsker oss et større hus. Men finner ingen av de store husene fine. 

Det vi har som vi setter pris på er: 4 soverom, men de er små, gangavstand til sentrum, liten hage (lite vedlikehold, men likevel sol nesten hele dagen på sommeren), parkeringsplass (ikke så mange så sentrumsnærehus som har). Og ikke minst, et koselig hus med knirkete trapp, skeive søyler og mye personlighet. Vi kan heller ikke fylle huset med ting og tang og hvis vi skal kjøpe noe nytt til kjøkkenet så må noe ut..

det vi ønsker oss er større plass, større oppholdsrom, kjøkken, soverom osv. Garasje. Men for å få dette så må vi ofte beliggenhet, og de husene som er riktig størrelse er så firkanta og kjedelige.. og de krever mye møbler for å fylle opp plassen.. 

nå er våre unger 1 og 3 og tar ikke så mye plass, så vi blir nok her en stund til, og dukker drømmehuset opp, så går vi kanskje for det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stort hus og stor garasje. Dvs masse ting og tang vi ikke har bruk for, og skulle vi ha bruk for noe av det - ja da finner vi det ikke 😂

Pris deg lykkelig over å ha en mindre bolig. Mindre tid til vasking, rydding og vedlikehold. Tid til mer lysbetonte aktiviteter!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du kan fylle huset med er kjærlighet!! Jeg sitter i et stort, nytt funkishus. Er alene mesteparten av tiden, og huset føles altfor stort og kaldt. Alt ser nytt og fint ut, såkalt "instavennlig", men huset mangler sjel! Masse ræl i de ulike rommene. Selv om huset er nytt er det mye å gjøre med stor hage, rengjøring, maling og annet vedlikehold. Jeg vil så gjerne brukt tiden min på hobbyer, venner og andre ting! Stor bolig koster også mer m.t.p. lån, strøm, skatt osv., så da må man kanskje gi avkall på fine ferier, storbyweekends med mannen, jenteturer m.m. Drømmer nå om et lite, koselig hus på landet. Hvis du har det bra der du er, og dere klarer dere fint, også økonomisk, ville jeg blitt boende. Stort hus er oppskrytt...

Anonymkode: 93c10...e62

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker mitt store hus. Det er mer å vaske, men vi har et ganske avslappet forhold til det.

Vi har mye lagringsplass, plass til store selskap, god plass da alle var hjemme i lockdown, stor hage, stort praktisk vaskerom, garasje med plass til to biler og direkte inngang til huset osv. Vårt hus er helt nytt så lite vedlikehold enda.
Ulempen er jo at det koster mer, men det er det så absolutt verd for oss.

Anonymkode: f0a06...c5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du bruke tiden på, tenk på det.  Tid til å leve, eller bruke mer tid på rydde/renhold/vedlikehold. 

Hva skal du med mer lagringsplass om du har nok nå? 

Er hobbyrom til mannen viktigere kontra det å bruke veldig mye mer tid på rydde/renhold/vedlikehold/ekstra pendling? 

Ta en prat i familien om hva som er viktig for dere.  

Ikke la dere blende av pris/areal/fine bilder. Ja, kanskje har dere økonomisk mulighet, men det betyr ikke at dere MÅ gripe sjansen, om det ikke er noe dere virkelig vil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fredelig skrev:

Vi har stort hus og stor garasje. Dvs masse ting og tang vi ikke har bruk for, og skulle vi ha bruk for noe av det - ja da finner vi det ikke 😂

Pris deg lykkelig over å ha en mindre bolig. Mindre tid til vasking, rydding og vedlikehold. Tid til mer lysbetonte aktiviteter!

Hør hør. 

Jeg bruker 2 minutt på plenklipp , og kanskje et par timer i året på hagrarbeidet. Før kunne jeg bruke flere helger kun på plenklipp og hagearbeid. I enebolig med tomt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker dere har mer enn stor nok plass. Kunne ikke tenkt meg å ha det større. Jo mer plass, jo mer lagerplass og mer rot samler man. Uansett hvor stor plass man har, så fyller man opp plassen, og har man egentlig bruk for det? Masse ting står urørt, i stedet for å bare ha det man bruker og trenger.

Jeg synes også det er mye lettere å holde orden i et lite hjem enn et stort hjem. I et lite hjem ser det fortere rotete ut, så man må holde orden hele tiden. I stort hjem kan man lett bare skyve unna (gjemme unna) rotet i et annet rom, skap ol. , og så blir det liggende til det ser helt grusomt ut, ogman må ta skippertak. Mye lettere å rydde etter hvert som man blir litt tvunget til når man bor på liten plass. Mindre å vaske.....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i liten (ca 105 kvadratmeter) splitter ny bolig. Trives her, men plassen er litt knapp. Det fungerer,begge ungene har hvert sitt knøttlille rom, og vi har to bad og en liten tvstue/kontor i tillegg til stue/kjøkken. Greit med lagringsplass har vi også, både ute og inne. Så egentlig har vi alt vi trenger. Men så dukker det opp et stort hus med alt jeg kunne drømme om, til en pris vi kunne gitt, i et område som kan fungere. Mannen ville fått hobbyrommet han ønsker seg, vi ville hatt garasje til to biler, masse kjøkkenplass, vaskerom, tvstue til ungene osv. 

Kan noen hjelpe meg å komme på alle ulempene her? 😂 Vedlikehold, samle rot, må ha masse nye møbler, bytte skole på ungene, lenger vei til jobb.

Jeg liker det minimalistiske. Kvittet oss med masse ting og tang. Vi har ikke plass til å lagre masse ting her, har lite kjøkkenskap, så må ta harde avgjørelser, og det er litt godt og.

Jeg har ei venninne som flyttet til et digert hus for noen år siden, og det er så vanvittig kaos der, alltid. De hadde det ikke sånn i lite rekkehus. Kan virke som at det blir for mye vedlikehold og husarbeid for henne. Og hun har så mye plass at hun kan ta vare på alt mulig. 

Kom gjerne med noen innspill til tankene mine :)

Anonymkode: 0fed8...2fa

Hadde hus i 4 år på 279 kvm... hold deg LANGT unna. Bare jobb og styr og latterlig dyrt. Høyere eiendomsskatt, høyere strømregning  mye mer vedlikehold og mindre hjemmekoselig. Kunne nevnt 100 negative ting til. Bor nå i leil på 68 kvm og trives MYE bedre. Slå det fra deg du 🙂

Anonymkode: 47cbc...0ec

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster mer penger og tid med stort hus. F.eks oppvarming. Det tar lengre tid å rengjøre. Større plass til mere rot.

Er det nye huset, til fordel eller ulempe for barna? Trenger de mer plass? Har de yttret ønske om det? Skolenettet? Lengre avstsnder?

F.eks kjøkkenet, har du mulighet for å gjøre noen endringer  der? Sette inn øy/halvøy? Sokkelskuff? Hvis dere har vaskerom, er det mulighet.for å ha mer orden og system der? Har dere en bod som kan gjøres om til klesrom for barna hvis rommene er så små? IKEA har mange geniale forslag for bedre oppbevaring. 

Hvis det ikke er mulig å gjøre noe tiltak vil jeg anbefale å kvitte dere med ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt gått for hus! Vi bor 4 personer i 4 roms 120 kvm og det er egentlig aldri plass til det vi trenger og ønsker å ha. Planløsningen er dårlig, det er vanskelig å finne fornuftig plass til oppbevaring og selv om det høres stort ut så er det vanskelig å få utnytta plassen når hele leiligheta er lang og smal. Det er utrolig frustrerende å ha det romslig og trangt på samme tid, for teoretisk er det masse plass, men i praksis...

Anonymkode: 28073...754

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...