AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #1 Del Skrevet 20. september 2020 Jeg har et problem når det gjelder innsovning som kommer og går - og i går kveld så opplevde jeg det sterkere enn hva jeg har gjort tidligere. Jeg er helt fin i formen, hverken dårlig i magen eller uvel før jeg legger meg. Men i det jeg lukker øynene - så får jeg en akutt fornemmelse av å miste kontroll. Som om jeg skal dø. Jeg får hjertebank, svette og kvalme - og diare/magevondt utover natten. Jeg sliter med å Sove hele natten og blir kun avbrutt med små sovepauser. Egentlig høres det ut som Omgangssyke? Men da våkner jeg gjerne over at jeg må kaste opp. Nå er det litt motsatt liksom. Og jeg leser på nett at dette kan være angst. Jeg stresser veldig mye for tiden. Vi har overveldende mye pensum vi skal i gjennom nå på begynnelsen av masteren. Jeg tar meg nok alt for lite pauser fra lesing... Denne følelsen av å miste kontroll har jeg opplevd før, men jeg har aldri opplevd å bli så dårlig i tillegg. Så vet jeg ikke om kvalmen er forårsaket av angsten eller om angsten er forårsaket av kvalmen... det er den kvalmen som er verst. Er det noen som kjenner igjen dette og har opplevd lingnende? Trenger noen gode råd på veien. Om det selvsagt ikke bedrer seg så skal jeg til legen med dette. Klokken er 08:30 og jeg har sovet tilsammen ca 1 time i natt. Det er ikke levbart. Anonymkode: d04ac...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hablador Skrevet 22. september 2020 #2 Del Skrevet 22. september 2020 Kan høres ut som panikk angst, ja, dette med høyere puls, svette og kvalme etc. Forsøk å roe ned litt, ta vare på deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #3 Del Skrevet 22. september 2020 Greit å få time hos legen hvis det ikke bedrer seg, ja. Man skal jo ikke bare anta at det er angst, man bør undersøkes. Jeg har angst og har problemer med innsovning i perioder. Har litt varierende symptomer, ofte hjertebank, frysninger, svette og/eller en følelse av at pusten stopper opp så fort jeg sovner hen. Rare, skremmende følelser inni meg som det er vanskelig å beskrive. Hadde også perioder hvor jeg i tillegg måtte opp og tisse masse hele natten igjennom, uten at jeg hadde drukket spesielt mye. Noen ganger følte jeg meg ikke spesielt stresset, mer bare nøytral. Men det var akkurat som om stresset hadde blitt overført til kroppslige symptomer. De verste søvnproblemene varte som regel ikke mer enn et par-tre dager i strekk for min del. Senere har jeg hatt problemer med innsovning som kommer og går, men da varer det sjelden lenger enn en halvtime til times tid. Jeg fikk litt hjelp av blodtrykksmedisin, det fikk nesten helt slutt på hjertebanken og virket til å roe ned kroppen. Jeg gikk allerede til samtaler på DPS for angsten så jeg fikk luftet problemene der også. Viktig at man ikke begynner å grue seg for å gå og legge seg i tillegg, da det kan gjøre problemene verre. Så ta tak i det før heller enn senere. Men ja, søvnproblemer er såpass ille at ingen vil jo gå rundt med det et sekund lenger enn man må. Anonymkode: 6a050...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Del Skrevet 18. oktober 2020 Hei igjen, Tusen takk for begge svar. Dette roet seg betraktelig etter et par dager, og jeg har sovet som en stein den siste måneden. Men nå er det altså tilbake igjen.... jeg har legetime til uken, egentlig av andre årsaker - men jeg skal fortelle legen dette samtidig. TS Anonymkode: d04ac...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Del Skrevet 18. oktober 2020 Så fint at du skal snakke med legen. Lykke til! Anonymkode: 6a050...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nnilm Skrevet 18. oktober 2020 #6 Del Skrevet 18. oktober 2020 Jeg har hatt det lignende, jeg har hatt stikkende smerter i brystet itillegg. Etter jeg ble sjekket for alt som kunne være årsaken ble det diagnostisert som panikkanfall. Så det er mye mulig det er det, men gå en tur til legen å sjekk, det kan faktisk hjelpe å bare prate litt med legen om det. Mange ganger hjelper det også å utelukke alvorlig sykdom, anfallene kan bli verre hvis man tror man er alvorlig syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Del Skrevet 18. oktober 2020 Legen måler jo bare blodtrykket og pulsen der og da! Anonymkode: c6e30...f74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Del Skrevet 18. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Legen måler jo bare blodtrykket og pulsen der og da! Anonymkode: c6e30...f74 Jeg ble grundig undersøkt. Lang samtale hvor vi snakket om symptomene mine og hvordan jeg hadde det, fysisk undersøkelse av kroppen, EKG, blodprøver osv. Ved en annen anledning hvor jeg hadde liknende symptomer fikk jeg også gå med Holter monitor over helgen. Det er jo ikke sånn at legen kan være med en hjem og ta blodtrykk og puls når en skal sove. Men det behøves heller ikke for å få den hjelpen man trenger. Anonymkode: 6a050...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå